Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
STOP DOPALACZOM Zagrożenie XXI wieku
2
Dopalacze – (ang. smarts, legal highs, herbal highs, boosters) to każda substancja lub ich mieszaniny dostępne legalnie na rynku, których właściwości chemiczne pozwalają na dokonywanie zmian/modyfikacji psychicznych lub/i fizycznych możliwości organizmu.
3
Klasyfikacja dopalaczy:
pobudzacze – są to wszystkie dostępne legalnie substancje, których zadaniem jest pobudzenie organizmu do wzmożonego wysiłku. Pobudzenie to polega między innymi albo na sztucznym przyspieszeniu działania organizmu lub na zmniejszeniu (bądź „zaćmieniu”) uczucia zmęczenia. Do takich substancji zaliczyć można: napoje energetyczne, w których składzie jest kofeina, tabletki na kaszel, w których składzie jest pochodna efedryny, „dopalacze”, dostępne w sklepach z dopalaczami, w których skład wchodzi BZP (benzylopiperazyna) lub jej pochodne.
4
Klasyfikacja dopalaczy:
wzmacniacze – wszystkie dostępne legalnie substancje, których zadaniem jest wzmocnienie możliwości psychofizycznych organizmu. Tą grupę tworzą przede wszystkim leki wspomagające uczenie się oraz substancje zawierające między innymi takie składniki jak: tauryna, żeń-szeń czy miłorząb japoński. środki popędowe – wszystkie dostępne legalnie substancje, których właściwości wpływają na zwiększenie energii seksualnej biorcy. Do środków popędowych można zaliczyć „hiszpańską muchę” oraz produkowane poza oficjalnym obiegiem medycznym środki typu viagra.
5
Klasyfikacja dopalaczy:
psychodeliki – wszystkie substancje, których zadaniem jest modyfikacja stanu psychofizycznego biorcy. Modyfikacja ta polega między innymi na takim oddziaływaniu na organizm, dzięki któremu możliwe jest zaburzenie stanu świadomości percepcji i/lub zmiana zachowania. Do najpopularniejszych psychodelików zaliczamy: szałwię meksykańską; syropy i tabletki na kaszel zwierające w swoim składzie DXM. sterydy – wszystkie dostępne legalnie substancje, których zadaniem jest oddziaływanie na organizm, pozwalające na modyfikację budowy ciała. (Opracowanie za: Jarosław Korczak)
7
Charakterystyka i skład dopalaczy:
I grupa: napoje energetyzujące – energetyczne (pobudzające) i izotoniczne (wzmacniające); II grupa: tabletki – „no sleep”, „sesja”, preparaty witaminowe, odchudzające czy zwiększające masę;
8
Charakterystyka i skład dopalaczy:
III grupa: leki – syropy i tabletki o działaniu pobudzającym, sterydy; IV grupa: paranarkotyki czyli dopalacze – substancje pobudzające, euforyzujące i halucynogenne.
9
Czym różnią się dopalacze od narkotyków?
Dopalacze są substancjami, które pod względem działania przypominają narkotyki. Różnica między dopalaczami a narkotykami ogranicza się do: ceny – dopalacze są tańsze od narkotyków; dostępności – dopalacze są dostępne praktycznie w każdym sklepie; legalności – dopalacze są substancjami legalnymi ich posiadanie oraz obrót nie wiąże się z konsekwencjami prawnymi; różnorodności – istnieje duża gama rodzajów i typów dopalaczy, co pewien czas pojawiają się nowe; pozornego bezpieczeństwa użycia- użycie dopalaczy nie wiąże się z pojawieniem się tak szybko jak w przypadku narkotyków konsekwencji zdrowotnych; mody - osoba która sięga po dopalacze jest traktowana jako ktoś „trendy” a jeśli ktoś sięga po narkotyki jest uważany za „ćpuna”.
10
PAMIĘTAJ!!! Wiele substancji, które wchodzą w skład dopalaczy nie zostało w pełni zbadanych. Dlatego o konsekwencjach ich używania można dowiedzieć się dopiero po jakimś czasie. Zazwyczaj wtedy kiedy jest już za późno.
11
Skutki nadużywania dopalaczy:
choroby serca, nadciśnienie tętnicze; osteoporoza, nudności i zgaga; choroba refluksowa przełyku; alergia i uczulenia, drżenie mięśni, wymioty biegunka; niepokój, bezsenność, zaburzenia uwagi; zawroty oraz bóle głowy;
12
Skutki nadużywania dopalaczy:
drżenie dłoni, zaburzenia pamięci; brak apetytu,skurcze mięśni; przekrwione i wysuszone śluzówki; halucynacje wzrokowe i słuchowe; utrata kontroli nad swoim ciałem; wyższe dawki powodują utratę przytomności a nawet ŚMIERĆ!
13
Co zrobić, gdy podejrzewamy, że dziecko/uczeń używa „dopalaczy” lub narkotyków?
1. Nie zwlekaj. Zareaguj od razu, ale nie działaj pod wpływem emocji – porozmawiaj z uczniem; 2. Zapytaj o powody – dlaczego używa tych substancji; 3. Uświadom mu konsekwencje i zagrożenia związane z ich używaniem; 4. Porozmawiaj na temat nacisku i manipulacji ze strony grupy biorącej „dopalacze”; 5. Powiedz, że martwisz się o nie i że zawiodło twoje zaufanie;
14
6. Daj mu szansę poprawy, ale przyglądaj się uważnie postępowaniu;
Co zrobić, gdy podejrzewamy, że dziecko/uczeń używa „dopalaczy” lub narkotyków? 6. Daj mu szansę poprawy, ale przyglądaj się uważnie postępowaniu; 7. Nie daj się przekonać argumentom dziecka, że to niegroźne naturalne substancje lub że to taka moda; 8. Jeżeli uznasz za konieczne wprowadź nowe zasady i konsekwencje; 9. Jeśli stwierdzisz, że zagrożenie jest poważne, szukaj pomocy u specjalistów (psycholog, pedagog lub terapeuta uzależnień); 10. Sprawdź czy w okolicy są sklepy z „dopalaczami”. 11. Zawiąż koalicję z rodzicami ucznia, porozmawiajcie o problemie– wspólnie łatwiej stawić czoła i znaleźć rozwiązanie. (Kampania Ministerstwa Zdrowia i Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii)
15
Strony internetowe o dopalaczach: www.kbpn.gov.pl www.dopalaczeinfo.pl
Antynarkotykowy Telefon Zaufania czynny codziennie od do 21.00
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.