Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWłodzisław Stasik Został zmieniony 10 lat temu
2
Nazwa szkoły: Gimnazjum Publiczne im. Janusza Korczaka w Miłoradzu
Opiekun: Krzysztof Żołędziewski Kompetencja: przedsiębiorczość Temat projektowy: „Dlaczego po prostu stamtąd nie wyszedłem, czyli… kupuj z głową” Semestr/rok szkolny: semestr 4 / rok szkolny 2011/2012
3
Co to znaczy być konsumentem we współczesnym świecie?
konsument - określenie oznaczające osobę, która nabywa produkt lub usługę od przedsiębiorcy.
4
Gwarancja – dowód zwrotu?
Często, kupując towar, otrzymujemy od sprzedawcy dokument gwarancyjny. W przypadku ujawnienia się wady wydaje nam się, że jest to jedyna podstawa do dochodzenia roszczeń i tylko od gwaranta. W rzeczywistości jednak mamy prawo reklamować towar przede wszystkim u sprzedawcy, który ponosi odpowiedzialność ustawową (z mocy prawa) za sprzedany nam towar. Idąc do marketu…
5
Piramida potrzeb Maslowa
Zbierając dane o potrzebach ludzkich, dobrze jest zatrzymać się na propozycjach różnych badaczy. Najbardziej popularną na świecie jest koncepcja Maslowa informująca o strukturze hierarchicznej potrzeb.
6
Informacje dotyczące konsumentów
Sprawdziliśmy czym kierują się podczas zakupów typowi konsumenci. Ankiety dostarczyły nam informacji biorąc pod uwagę ich: wiek, miejsce zamieszkania oraz rodzaj najczęściej wybieranego sklepu.
7
Nasze Wnioski Powód rezygnacji: Nie znalezienie przedmiotu,
brak produktu, niekiedy wzrost ceny. Na zakup wpływa : Lokalizacja i ilość sklepów w otoczeniu Dużą role odgrywa: Układ sklepu, układ półek, częste promocje, asortyment, gazetka reklamująca sklep
8
Portrety typowych konsumentów.
I. Sklep spożywczo przemysłowy na terenie naszej miejscowości. Rodzaj sklepu: Spożywczo przemysłowy najczęściej kupują Kobiety (gospodynie domowe) w przedziale wiekowym ilość mała, najpotrzebniejsze artykuły
9
Sklep mini market na terenie naszej miejscowości
II. Sklep mini market na terenie naszej miejscowości Rodzaj sklepu Mini market / spożywczo przemysłowy najczęściej kupują Kobiety, mężczyźni osoby pracujące w przedziale wiekowym ilość Średnia (szybkie zakupy dla potrzeb rodzinnych)
10
III. Markety Supermarkety Hipermarkety
Market w pobliskim mieście.
11
Rodzaj sklepu: Hipermarket najczęściej kupują Rodziny, młodzi ludzie w przedziale wiekowym ilość Duża (na dłuższy okres czasu, duży wybór artykułów) Hipermarket w Elblągu.
12
Wykłady z dr Tomaszem Katowskim.
Prawa Konsumenta W Polsce ochrona praw konsumentów zapisana jest w Konstytucji RP w artykule 76: Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Zakres tej ochrony określa ustawa.[7] Ponadto szczegółowe prawa konsumentów zapisane są w kilku ustawach uchwalonych przez Sejm RP i kilkunastu rozporządzeniach Rady Ministrów. Rzecznik praw konsumenta. Wykłady z dr Tomaszem Katowskim.
13
Co znaczą poszczególne znaki na produktach?
Znak CE - projektant i wykonawca muszą być szczególnie ostrożni i dołożyć wszelkich starań, aby wykonanac produkty zgodnie z wymogami prawa. Znak królika - wskazuje, że produkt (najczęściej kosmetyk), ani jego składniki nie były testowane na zwierzętach. Symbol recyclingu - taką informację znajdziemy na opakowaniach, które podlegają ponownemu wykorzystaniu. Dbaj o czystość - znak informuje o tym, aby dany produkt wrzucić do kosza, nie zaśmiecać środowiska naturalnego i w ten sposób dbać o czystość swojego otoczenia. Bezpieczny dla ozonu - produkty, na których odnajdziemy taki symbol, są bezpieczne dla powłoki ozonowej. Zielony punkt - informuje, że producent wyrobu zadbał o to, co stanie się z opakowaniem i że opłacił odzyskanie materiału, z którego wykonano opakowanie, zlecając to specjalistycznej firmie.
14
Jak składać reklamacje? dr Krzysztofem Sarnowskim
Jeżeli coś kupujesz to zawierasz ze sprzedawcą umowę. Więc jeżeli okaże się, że zakupiona przez Ciebie rzecz jest niezgodna z umową, masz wtedy prawo złożyć reklamację. Aby reklamacja została przyjęta, musisz : udowodnić, że rzecz, którą chcesz reklamować zakupiłeś u danego sprzedawcy (czyli musisz mieć paragon, fakturę, a jeżeli płaciłeś kartą, to możesz pokazać potwierdzenie tej transakcji), złożyć reklamacje w terminie, towar niezgodny z umową można reklamować przez 2 lata od daty jego zakupu, jednak nie później niż 2 miesiące po wykryciu wady. Wykłady z dr Krzysztofem Sarnowskim
15
Zakupy impulsywne Najczęstszym powodem tego typu zakupów jest odpowiednia ekspozycja towaru. Większość naszych ankietowanych za powód podało atrakcyjną cenę, promocje, ciekawość lub wpływ dziecka.
16
Promocja - Towar jest pełnowartościowy
Promocja - Towar jest pełnowartościowy. Sprzedawca odpowiada z rękojmi w pełnym zakresie. Przecena - Towar może mieć wady. Sprzedawca nie odpowiada za wady o których konsument był poinformowany i które były podstawą przeceny Przed Galerią Malborską.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.