Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEgidiusz Miśkowiec Został zmieniony 10 lat temu
1
Sprawozdanie z realizacji programu Akademia Zdrowego Przedszkolaka „Zboża zjadamy – energię z nich mamy”
2
Realizacja programu Akademia Zdrowego Przedszkolaka „ Zboża zjadamy- energię z nich mamy” realizowana była w grupie dzieci 4- letnich. Ponieważ przedszkolaki już wcześniej uczestniczyły w projektach Akademii , z wielkim entuzjazmem przystąpiły do poszczególnych zagadnień . Pierwszy tydzień poświęcony został zagadnieniom- Co to są produkty zbożowe? oraz Jakie są rodzaje zbóż? Dla naszych przedszkolaków te tematy okazały się bardzo ciekawe, a zarazem nieznane ze względu na miejsce zamieszkania- miasto. Dla większości z nich było to pierwsze spotkanie z pojęciami, nazwami dotyczącymi zbóż oraz ich produktów. Aby stopniowo przybliżać dzieciom niełatwe zagadnienia rozpoczęłyśmy od prezentacji Piramidy Żywienia Przedszkolaka. Ponieważ dzieci już wcześniej poznawały piramidę było to przypomnienie i utrwalenie jej wyglądu , nazw poszczególnych pięter. W tym celu dzieci samodzielnie kolorowały różne produkty , z których zbudowana jest piramida , a następnie przy pomocy nauczyciela układały z przygotowanych przez siebie elementów cała piramidę. Bardzo pomocną okazała się bajka „ Podróż do wnętrza piramidy”, którą dzieci wysłuchały z wielkim zaciekawieniem. Bardzo chętnie wypowiadały się na temat jej treści , a szczególnie jej głównych bohaterów – Raptusia, Wieprzusia, Ociupinki oraz cioci Róży. Podsumowaniem pierwszego zajęcia była degustacja owoców- produktów znajdujących się na jednym z pięter piramidy. Kolejne zajęcia przeznaczyłyśmy na dokładniejsze omówienie pierwszego piętra piramidy- produktów zbożowych. W tym celu dzieci zapoznały się z wierszem proponowanym przez organizatorów programu „ Żniwa” Większość przedszkolaków po raz pierwszy , dzięki ilustracjom mogło zobaczyć, jak wyglądają żniwa i co jest ich produktem końcowym. Dzieci poznały różne rodzaje zbóż , ich wygląd , kolor, kształt Najpierw odbyła się prezentacja ilustracji, a następnie każde z dzieci mogło dotknąć i porównać ziarna zbóż przygotowane przez nas specjalnie na te zajęcia. Dużą atrakcją cieszyły się zabawy ruchowe „ Lata ptaszek”, „ Podajemy worki z mąką” „ Przewożenie zboża do młyna”. Podsumowaniem tych zajęć było kolorowanie przez dzieci ilustracji przedstawiających różne rodzaje zbóż.
3
Po tych dwóch spotkaniach przedszkolaki
- znają budowę piramidy żywienia przedszkolaka - potrafią wymienić kolejne jej piętra - rozumieją konieczność zjadania różnych produktów znajdujących się na poszczególnych piętrach piramidy - wiedzą, że pierwsze piętro piramidy zajmują produkty zbożowe - potrafią wymienić różne produkty zbożowe - wiedzą, ze zjadanie produktów zbożowych jest bardzo ważne dla ich zdrowia
4
W drugim tygodniu starałyśmy się przekazać naszym przedszkolakom jak najwięcej wiadomości na temat- jak powstaje chleb, płatki śniadaniowe, makarony. Pierwszym etapem było przedstawienie dzieciom bajki „ jak powstaje chleb?”. Przedszkolaki z uwagą wysłuchały opowiadania , a następnie włączyły się do dyskusji na temat jego treści. Następnie odbyła się prezentacja różnego pieczywa- bułki, rogale, jasne pieczywo, ciemne pieczywo. Dzieci porównywały kształt, wielkość, kolor , a następnie zapach każdego z pieczywa. Bardzo chętnie przystąpiły do degustacji przygotowanego pieczywa, określając jego smak. Większość przedszkolaków wybierało ciemne pieczywo i wyrażało bardzo pozytywne opinie na temat jego smaku. Kolejnym krokiem była recytacja wiersza o chlebie, która stała się wprowadzeniem do pieczenia chleba w przedszkolu. Przedszkolaki uczestniczyły we wszystkich etapach pieczenia chleba i sprawiało im to wiele radości. Z niecierpliwością oczekiwały na efekt końcowy- degustację upieczonego chleba. Dużo radości sprawiło również zaproszenie kolegów z sąsiadującej grupy i poczęstunek upieczonym wspólnie z nauczycielką chlebem. Bardzo pomocne w realizacji tego tematu okazały się ilustracje przedstawiające kolejne etapy powstawania chleba nadesłane przez organizatorów . Po realizacji tego zagadnienia dzieci - wiedzą jakie są etapy powstawania chleba - znają różne rodzaje pieczywa - wiedzą, że zjadanie ciemnego pieczywa jest bardzo ważne i zdrowe
5
Kolejne zajęcia poświęcone zostały na omówienie tematu- skąd biorą się płatki? Na wstępie króciutkie przypomnienie o produktach zbożowych. Następnie dzieci poznały historię powstawania płatków. Z uwagą jej wysłuchały , a następnie zadawały mnóstwo pytań, na które starałyśmy się odpowiedzieć. Kolejnym etapem była prezentacja różnego rodzaju płatków, podczas której dzieci porównywały kolor, kształt, zapach a także smak poszczególnych płatków. Następnie zostało dzieciom wyjaśnione, które z prezentowanych płatków są zdrowe i należy je jeść, a których nie powinno się spożywać, bo szkodzą zdrowiu. Podczas tych wyjaśnień dzieci były trochę zawiezione, ponieważ większość z nich lubi i spożywa te płatki, które niestety są niezdrowe. Aby przekonać dzieci do zjadania zdrowych płatków same własnym przykładem degustowałyśmy płatki kukurydziane zachwalając ich smak. W większości udało nam się przekonać dzieciaki do spożywania takich właśnie płatków. Po krótkiej degustacji zaprosiłyśmy dzieci do tak ulubionych przez nich zabaw ruchowych. Po tych warsztatach przedszkolaki: - rozróżniają płatki zdrowe i te , których nie powinny spożywać - wiedzą, że zdrowe produkty dostarczają im siły i energii tak ważnej do zabaw - starają się ograniczać zjadanie płatków smacznych i kolorowych jednocześnie niezdrowych, a zastępować je zdrowymi produktami
6
Trzecie zajęcia przeznaczyłyśmy na zagadnienie- makarony
Trzecie zajęcia przeznaczyłyśmy na zagadnienie- makarony. Po krótkim przypomnieniu wiadomości o produktach zbożowych poznanych na wcześniejszych zajęciach przystąpiłyśmy do prezentacji kolejnego produktu zbożowego- makaronu. Pomocne okazały się przygotowane przez nas różne rodzaje makaronów. Przedszkolaki przystąpiły do porównywania kształtów, kolorów, a nauczycielki podawały nazwy prezentowanych produktów. Dzieci na temat makaronów wykazywały dużą wiedzę. Okazało się , że przedszkolaki uwielbiają zajadać makarony pod różna postacią chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i uwagami. Kolejnym etapem było zaprezentowanie bajki „ Kulinarna podróż do Włoch”. Po wysłuchaniu bajki odbyła się krótka pogadanka na temat treści , a następnie dzieci przystąpiły do kolorowania ilustracji do baki. Uwieńczeniem zajęć o makaronach była nauka piosenki oraz degustacja makaronu przygotowanego przez panie kucharki w przedszkolnej kuchni. Po zakończeniu tego zagadnienia dzieci - wiedzą, że należy spożywać pełnowartościowe makarony, które są źródłem energii
7
Tydzień trzeci to garść informacji o kaszy, ryżu i roślinach strączkowych.
Na wstępie krótkie przypomnienie o produktach zbożowych , a następnie omawianie kolejnego produktu zbożowego- kaszy. Przedszkolaki z uwagą wysłuchały wyjaśnień nauczyciela dotyczących kolejnego produktu zbożowego. Oglądają prezentację multimedialną – prezentacja różnych rodzajów kasz. Następnie dzieci rozpoznają poszczególne rodzaje kasz podczas oglądania, dotykania , porównywania ziaren kaszy ,,Każdy przedszkolak miał do dyspozycji miseczki, w których umieszczone były ziarenka różnych rodzajów kasz, o których wcześniej usłyszał , a także, które oglądał podczas prezentacji multimedialnej. Kolejnym krokiem było zaprezentowanie dzieciom bajki J. Brzechwy „ Bajka o królu”. Przedszkolaki po wysłuchaniu utworu dyskutowały na temat- dlaczego ważne jest zjadanie kaszy?. Dużo radości jak zwykle, sprawiły dzieciom zabawy ruchowe zaproponowane przez organizatorów. Na zakończenie tych zajęć- degustacja kaszki manny przygotowanej przez panie kucharki. Efekty - dzieci rozpoznają różne rodzaje kasz - wiedzą, że kasze powstają z różnych zbóż- stąd ich nazwy - rozumieją konieczność zjadania kasz, jako ważnych i zdrowych węglowodanów
8
Ryż- to kolejne zagadnienie, z którym zapoznają się dzieci Na wstępie króciutkie przypomnienie pierwszego piętra piramidy żywienia przedszkolaka- produkty zbożowe. Utrwalenie wiadomości zdobytych przez dzieci , przypomnienie jak ważne jest umieszczanie tych produktów w diecie przedszkolaków. Prezentacja multimedialna- skąd pochodzi ryż, jak się go uprawia, jak trafia na stoły każdego dziecka. Przedszkolaki wysłuchują bajki czytanej przez nauczyciela- Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka „ Skąd pochodzi ryż?”. Po wysłuchaniu bajki nauczycielka zachęciła dzieci do dyskusji na temat treści bajki oraz porównania jej treści z wcześniej zaprezentowaną treścią prezentacji multimedialnej. Dzieci bardzo chętnie włączały się do dyskusji ponieważ ryż jest znanym produktem a zarazem lubianym przez dzieci . Udało nam się jednak zaskoczyć naszych wychowanków podczas pokazu innego ryżu niż tego białego, który tak doskonale znają. Z zaciekawieniem przyglądały się ziarnom brązowego ryżu, dotykały ziaren porównywały jego kształt , wielkość, kolor. Przedszkolaki uczestniczyły w zabawach ruchowych, bawiąc się przy tym doskonale. Tym razem również , przy uprzejmości naszych pań pracujących w kuchni degustowały ryż na słodko z cynamonem. Efekty zajęcia - dzieci wiedzą gdzie uprawia się ryż - rozumieją potrzebę zjadania ryżu - znają różne sposoby przyrządzania ryżu
9
Ostatnie zajęcia trzeciego tygodnia zostały przeznaczone na zapoznanie dzieci z roślinami strączkowymi. Rozpoczęłyśmy od prezentacji multimedialnej przedstawiającej różne rośliny strączkowe. Okazało się , że dzieci znają tylko dwa rodzaje tych roślin – groch i fasolę. Okazało się również , ze fasola rzadko gości na stołach w domach naszych wychowanków, oraz , że większość dzieci nie przepada za ich zjadaniem. Dzieci nauczyły się piosenki „ Polka fasolka”, którą do dziś chętnie śpiewają. Z uwagą przedszkolaki wysłuchały wiersza „ Groch”, i bardzo chętnie uczestniczyły w ilustracji wiersza . Po zakończonych zajęciach samodzielnie interpretowały jego treść z użyciem literek. Mamy nadzieję, że przekonałyśmy chociaż garstkę dzieci do zjadania tak zdrowych produktów jak rośliny strączkowe. Efekty - dzieci wiedzą ,że rośliny strączkowe są ważnym źródłem białka, potrzebnym do ich wzrostu - wiedzą, ze wszystkie produkty zbożowe powinny znajdować się w diecie każdego przedszkolaka
10
Tydzień czwarty, ostatni poświęcony został na przybliżenie dzieciom wiadomości na temat nasion, orzechów i tłuszczy. Pierwszy etap to tłuszcze. Przedszkolaki dowiedziały się, że tłuszcze wraz z roślinami strączkowymi zajmują przedostatnie piętro piramidy żywienia przedszkolaka. Następnie poznały różne rodzaje tłuszczy – prezentacja multimedialna. Dowiedziały się, ze tłuszcze dzielą się na dwa rodzaje dobre i złe. Po zapoznaniu tych dwóch rodzajów tłuszczy dzieci otrzymują zadanie do wykonania. Nauczycielka prezentowała różne produkty- frytki, chipsy, ciasta, hamburgery, orzechy, ryby , a zadaniem dzieci było grupowanie i nazywanie produktów zawierających zdrowe oleje i tłuszcze oraz te , które bardzo szkodzą. Uczestniczyły aktywnie w zabawach ruchowych Następnie poznają kolejną bajkę o Zwierzątkach ze Zdrowego Zakątka” Jak powstaje olej”. Po wysłuchaniu bajki mają możliwość zapoznania się z roślinami , z których powstają oleje. Bardzo pomocne przy tej tematyce okazują się plansze przygotowane przez organizatorów. Przedszkolaki oglądają również przyniesione do przedszkola przez nauczycielki butelki z różnymi rodzajami olejów- olej słonecznikowy, sojowy, winogronowy, sezamowy. Porównują kolor, zapach, a niektóre z dzieci nawet smak . Na zakończenie słuchają wiersza „ Słonecznik i słoneczko” Ostatnie zajęcia +przeznaczone zostały na „ zdrowe przekąski” , czyli orzechy, nasiona i pestki. Na wstępie krótkie przypomnienie, że orzechy i nasiona zajmują przedostatnie miejsce piramidy żywienia przedszkolaka. Następnie przeprowadza rozmowę z dziećmi na temat- jakie orzechy znają?. Uzupełnieniem rozmowy jest prezentacja multimedialna dotycząca omawianego tematu. Podczas prezentacji przedszkolaki poznają- orzechy ziemne, włoskie , laskowe, . Pistacje, nerkowce, migdały. Dowiadują się, że takie zdrowe przekąski warto zjadać ponieważ znajdujące się w nich zdrowe tłuszcze wpływają korzystnie na każdy organizm. Warto również przekonać dzieci i mamy nadzieję, ze nam się to udało aby takimi zakąskami zastępowały niezdrowe słodycze. Kolejnym krokiem była prezentacja wiersza J. Brzechwy „ Orzech” Po wysłuchaniu utworu dzieci uczestniczyły w ulubionych zabawach ruchowych. Następnie króciutka prezentacja nasion i pestek. Przedszkolaki dowiedziały się, że oprócz orzechów doskonałym zamiennikiem słodyczy są pyszne a zarazem zdrowe- pestki dyni, nasiona sezamu, nasiona słonecznika. Starałyśmy się przekazać naszym wychowankom jak najwięcej wiadomości na temat witamin i innych składników znajdujących się w zdrowych przekąskach.
11
ZAKOŃCZENIE AKCJI Podsumowaniem naszych warsztatów było spotkanie dzieci i rodziców , podczas którego utrwaliłyśmy wszystkie wiadomości zdobyte na zajęciach Dzieci popisywały się wiadomościami podczas rozwiązywania zagadek, układania obrazków z części, dopasowywania obrazków do poszczególnych napisów. Uświetniły wspólne spotkanie piosenkami i wierszami poznanymi w ciągu czterech tygodni naszych spotkań. Rodzice zapoznali się ze zdrowym żywieniem dzieci poprzez prezentację przygotowana przez organizatorów, a wyświetloną przez nauczycielki na wspólnym spotkaniu. Wszyscy wspaniale bawili się wykorzystując zabawy ruchowe poznane w ciągu naszych wspólnych warsztatów.
12
Galeria
23
KONIEC
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.