Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

„Świetlik – młody programista”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„Świetlik – młody programista”"— Zapis prezentacji:

1 „Świetlik – młody programista”
Autorzy innowacji: mgr inż. Anna Styczeń (nauczyciel zajęć technicznych, informatyki, wychowawca świetlicy – nauczyciel dyplomowany) mgr Henryk Brzozowski (nauczyciel zajęć technicznych, informatyki, wychowawca świetlicy – nauczyciel dyplomowany 1 Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

2 „Świetlik – młody programista”
Cel ogólny (główny) innowacji: Programowanie jako rozwijanie umiejętności funkcjonowania dzieci we współczesnym świecie. Cele szczegółowe innowacji: Poznanie znaczenia wybranych pojęć związanych z informatyką. Pobudzenie uczniów do kreatywnego działania i poszukiwania rozwiązań stawianych im zadań. Posługiwanie się komputerem w nauce czytania, pisania, liczenia oraz w życiu codziennym. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 2

3 „Świetlik – młody programista”
Innowacją objęty został zespół dzieci z klasy 1 przebywający świetlicy szkolnej (6 – 7 lat!!!) – zajęcia pozalekcyjne. Czas realizacji innowacji: 3 lata (od do czerwca 2019) Założone do uzyskania efekty: Rozumie, analizuje i rozwiązuje problemy z codziennego życia. Programuje i rozwiązuje problemy z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Posługuje się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi w zakresie uwzględniającym jego możliwości. Rozwija kompetencje społeczne współpracując ze swoimi rówieśnikami. Przestrzega prawa i zasad bezpieczeństwa przy posługiwaniu się technologią komputerową. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 3

4 „Świetlik – młody programista”
Edukacja informatyczna to m. in. kształtowanie myślenia. Myślenie: kreatywne logiczne abstrakcyjne Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 4 Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

5 „Świetlik – młody programista”
Dla poziomu klas 1-3 (szkoły podstawowej): Określenie PROBLEMU ODKRYCIE (przez nauczyciela) (przez dzieci) Odkrycie wiąże się ze znalezieniem rozwiązania. Rozwiązanie zaprogramowanie testowanie rozwiązania NIE musi się wiązać z pisaniem programu w języku programowania Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 5

6 „Świetlik – młody programista”
Dla klasy TYLKO gry i zabawy!!! Czyli: Nauczyciel przedstawia PROBLEM. Nauczanie PRZEZ ROZWIĄZYWANIE problemów. ZAWSZE prezentacja rozwiązania czego się nauczyliśmy (podsumowanie) Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 6

7 „Świetlik – młody programista”
Tematyka i kolejność zajęć: Zjawiska zachodzące w przyrodzie: - pory roku przemijanie ustalona kolejność (np. rozwoju roślin) różnorodność (np. ptaków, krajobrazów) Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 7

8 „Świetlik – młody programista”
Przykłady: Wiosna Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 8

9 „Świetlik – młody programista”
Lato Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 9

10 „Świetlik – młody programista”
Jesień Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 10

11 „Świetlik – młody programista”
Zima Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 11

12 „Świetlik – młody programista”
Korzystanie z urządzeń cyfrowych – na zajęciach, w trakcie wykonywania ćwiczeń, wyjaśniano do czego dane urządzenie służy i jak posługiwać się nim (zgodnie z przepisami BHP): komputer rzutnik multimedialny aparat cyfrowy drukarka Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 12

13 „Świetlik – młody programista”
Projektowanie „kartek z kalendarza”, a następnie drukowanie ich. Zawsze różne wersje, ale wybór wspólny. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 13

14 „Świetlik – młody programista”
Zabawa w „robota”. Objaśnienie: Uczeń ma przejść z punktu A do punktu B po wyznaczonej drodze, omijając różne przeszkody – w czasie zabawy wykonuje polecenia wydawane przez rówieśników (START, krok do przodu, obrót w lewo, obrót w prawo, STOP). Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 14

15 „Świetlik – młody programista”
„Dzielenie się” przepisami przed Bożym Narodzeniem. Dowolny przepis np. wykonanie pierogów przedstawiano jako ciąg wykonywanych poleceń. Dzieci same wyciągały wnioski, dlaczego daną czynność należy wykonać wcześniej od drugiej. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 15

16 „Świetlik – młody programista”
Czy potrafię zasznurować bucika? - ćwiczenia usprawniające sprawność manualną dzieci oraz umiejętność logicznego myślenia. Sznurujemy buty wg poleceń wydawanych przez nauczyciela. To jest trudne? – Wiążemy kokardki. Poznajemy INNE (różne) sposoby sznurowania bucików. Wyciągamy wnioski z błędów w zawiązywaniu bucików (np. co zrobić, aby końcówki sznurówek nie były różnej długości). Szkoła Podstawowa nr 25 im. 16 Ty16siąclecia w Rzeszowie

17 „Świetlik – młody programista”
Szkoła Podstawowa nr 25 im. 17 Ty17siąclecia w Rzeszowie

18 „Świetlik – młody programista”
Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 18

19 „Świetlik – młody programista”
Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 19

20 „Świetlik – młody programista”
Praca z komputerem. Przypomnienie regulaminu pracowni informatycznej. Prawidłowa postawa przy pracy z komputerem. Ćwiczenia relaksujące. Edytor graficzny Paint: Labirynty – ćwiczenia usprawniające sprawność manualną dzieci. Puzzle – ćwiczenia usprawniające spostrzegawczość, sprawność manualną oraz logiczne myślenie. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 20

21 „Świetlik – młody programista”
Puzzle - Kogut Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 21

22 „Świetlik – młody programista”
Puzzle - Magnolia Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 22 Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

23 „Świetlik – młody programista”
Puzzle - Kamień Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 23

24 „Świetlik – młody programista”
Puzzle – Moja klasa 1a Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 24

25 „Świetlik – młody programista”
Tak pracujemy! Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 25

26 „Świetlik – młody programista”
Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 26

27 „Świetlik – młody programista”
Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 27

28 „Świetlik – młody programista”
Zabawy z klockami: „Tworzymy” gry planszowe. Projektujemy i układamy „plansze” z klocków (płaskich). Wymyślamy zasady gry (np. poruszanie się ludzika, przeszkody itp.). Wizualizacja wymyślonej gry za pomocą strzałek. krok do przodu obrót w lewo obrót w prawo Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 28 Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

29 „Świetlik – młody programista”
Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 29 Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

30 „Świetlik – młody programista”
Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 30

31 „Świetlik – młody programista”
Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 31

32 „Świetlik – młody programista”
Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 32

33 „Świetlik – młody programista”
Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 33

34 „Świetlik – młody programista”
Wykonywanie zdjęć wspólnie z dziećmi. Wyjaśniano podstawowe zasady wykonywania zdjęć, w tym pojęcie kadrowania oraz wpływ oświetlenia i odległości do fotografowanego obiektu na wygląd zdjęcia. Przykład 1: Różne kadrowanie tego samego widoku przy robieniu zdjęcia – efekt zaskakujący. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 34

35 „Świetlik – młody programista”
Przykład 2: Różne ujęcie obiektu (dzieci) podczas wykonywania zdjęcia: uwzględniające oświetlenie (pod światło i od strony naświetlenia), widok z dołu i z góry. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 35

36 „Świetlik – młody programista”
Co dalej??? Pomysłów - MNÓSTWO! część już zrealizowana, część w trakcie realizacji. Przykład: Zadanie do wykonania – WYMYJ ZĘBY W CIEPŁEJ WODZIE - fragment tego zadania będzie realizowany w klasie 1 Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

37 „Świetlik – młody programista”
Zadanie do wykonania – WYMYJ ZĘBY W CIEPŁEJ WODZIE Określamy dane: szczoteczka do zębów, pasta do zębów, kubek. Warunki: łazienka, ciepła woda, czas mycia min. 2 minuty. Efekt końcowy: umyte - czyste zęby Sposoby wykonania zadania: Powiedzieć w określonej kolejności czynności niezbędne do uzyskania końcowego efektu. Można zapisywać na tablicy. Można ułożyć „puzzle” – kartki z napisanymi czynnościami. Kartki można zapisywać na bieżąco. Kartki mogą być wcześniej przygotowane. Napisać „program” – na komputerze (np. w klasie 3). Stworzyć schemat blokowy (klasy starsze). Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 37

38 „Świetlik – młody programista”
„Program” mycia zębów”: Wejdź do łazienki. Umieść zegar w widocznym miejscu. Weź szczoteczkę do zębów. Odkręć ciepłą wodę. Zmocz szczoteczkę. Nalej wody do kubka. Zakręć wodę. (DLACZEGO – wytłumaczyć) Weź pastę do zębów. Otwórz pastę do zębów. Nałóż pastę na szczoteczkę. Myj zęby (MOŻNA wytłumaczyć JAK). Sprawdź, czy minęły 2 minuty. Jeśli TAK to wykonaj punkt 13. Jeśli NIE to wykonaj czynność w punkcie 11. Wypłucz usta wodą z kubka. Odkręć odę z kranu. Wypłucz szczoteczkę. Wypłucz kubek. Umieść wszystkie rzeczy na swoim miejscu. Wyjdź z łazienki. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

39 „Świetlik – młody programista”
Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 39

40 „Świetlik – młody programista”
Realne efekty rocznej pracy: W trakcie zabaw dzieci rozwijały przyczynowo – skutkowy sposób postrzegania rzeczywistości. Uczyły się dostrzegać zależności. Rozwijały swoją umiejętność rozwiązywania problemów. Potrafiły radzić sobie z trudnymi zadaniami – rozbijały je na mniejsze partie i rozwiązywały je jedno po drugim. Ćwiczyły umiejętność pracy w zespole. Nabywały pewność w realizacji zadań. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie

41 „Świetlik – młody programista”
Dziękujemy za uwagę. Anna Styczeń Henryk Brzozowski Wszystkie zdjęcia i materiały użyte w prezentacji są w całości wytworem autorów innowacji. Rzeszów, czerwiec 2017r. Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie 41


Pobierz ppt "„Świetlik – młody programista”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google