Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi."— Zapis prezentacji:

1 Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi oraz w opiece okołozabiegowej. Kierownik Naukowy modułu reumatologicznego: dr hab. n. med. Mariusz Korkosz, prof. UJ

2 Moduł Reumatologiczny
Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) w leczeniu schorzeń narządu ruchu w populacji starszych chorych

3 Choroby narządu ruchu wiodącą przyczyną niepełnosprawności i obniżonej jakości życia pacjentów w podeszłym wieku Choroby o etiologii niezapalnej – choroba zwyrodnieniowa stawów i reumatyzm tkanek miękkich. Choroby o podłożu zapalnym – reumatoidalne zapalenie stawów, polimialgia reumatyczna i dna moczanowa.

4 Reumatologiczne stany nagłe
Olbrzymiokomórkowe zapalenie tętnic może doprowadzić do nieodwracalnej utraty wzroku i innych groźnych powikłań. Znajomość podstaw diagnostyki i leczenia chorób reumatycznych przez lekarzy innych specjalności pozwoli na wczesne rozpoczęcie kuracji.

5 Osteoporoza Różna diagnostyka, sposoby leczenia i zapobieganie konsekwencjom w osteoporozie pomenopauzalnej, posteroidowej czy u młodzieży. Pacjenci w wieku podeszłym wymagają bardziej zindywidualizowanego podejścia ze względu na wielochorobowość i polifarmakoterapię

6 Diagnostyka chorób reumatycznych przez lekarzy POZ oraz lekarzy specjalistów innych dziedzin medycyny. Większość pacjentów z dolegliwościami narządu ruchu po prawidłowo przeprowadzonym badaniu fizykalnym i prostych badaniach pomocniczych nie wymaga konsultacji reumatologicznej lecz skierowania do poradni rehabilitacyjnej.

7 Moduł reumatologiczny – zajęcia wykładowe
Ból w narządzie ruchu w wieku podeszłym – gościec, zwyrodnienie czy reumatyzm tkanek miękkich? Farmakoterapia bólu w chorobach narządu ruchu w wieku podeszłym – monoterapia czy terapia skojarzona, działania niepożądane i radzenie sobie z nimi, ryzyko uzależnienia. Osteoporoza i złamania osteoporotyczne – złożony problem seniorów o istotnych konsekwencjach dla pacjenta i opieki zdrowotnej. Otyłość, nawyki żywieniowe, używki i aktywność fizyczna w indukowaniu chorób narządu ruchu w wieku podeszłym.

8 Ból w narządzie ruchu w wieku podeszłym – gościec, zwyrodnienie czy reumatyzm tkanek miękkich?
W zakresie wiedzy: Uczestnik będzie potrafił odróżnić dolegliwości i objawy choroby zapalnej, zwyrodnieniowej i zmian w tkankach miękkich okołostawowych. Zrozumie różnice w patofizjologii tych grup chorób narządu ruchu, które rzutują na ich diagnostykę i leczenie. Dowie się dlaczego postępowanie terapeutyczne w wymienionych chorobach wymaga odmiennego podejścia u osób w wieku podeszłym i będzie potrafił wykorzystać to w praktyce. W zakresie umiejętności: Bedzie potrafił odróżnić przypadki wymagające dalszej diagnostyki i wdrożenia złożonej farmakoterapii (choroby zapalne) od przypadków nie wymagających dalszej diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej oraz wdrożenia rehabilitacji i działań profilaktycznych (choroby niezapalne)

9 Farmakoterapia bólu w chorobach narządu ruchu w wieku podeszłym – monoterapia czy terapia skojarzona, działania niepożądane i radzenie sobie z nimi, ryzyko uzależnienia. W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie, że leczenie farmakologiczne bólu narządu ruchu u seniorów różni się od leczenia u osób młodych i pozna jego specyfikę. Dowie się jakie problemy w medycynie bólu wiążą się ze współwystępowaniem chorób i stosowaniem licznych leków potencjalnie wchodzących w interakcje. W zakresie umiejętności: Uczestnik nauczy się zastosować właściwą farmakoterapię w chorobach narządu ruchu u seniorów. Będzie potrafił dokonać rozróżnienia pomiędzy monoterapią a terapią skojarzoną, pozna działania niepożądane w farmakoterapii. Poradzi sobie z możliwymi działaniami niepożądanymi leków przeciwbólowych oraz nauczy się jak uniknąć uzależnienia pacjenta od tych leków. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie potrafił uchronić pacjenta senioralnego z bólem w narządzie ruchu od nadmiernej farmakoterapii narażającej go na działania niepożądane

10 Osteoporoza i złamania osteoporotyczne – złożony problem seniorów o istotnych konsekwencjach dla pacjenta i opieki zdrowotnej. W zakresie wiedzy: Uczestnik dowie się dlaczego wciąż najczęściej pierwszym objawem osteoporozy jest złamanie. Zrozumie potrzebę badań gęstości kości u wybranych pacjentów oraz działań profilaktycznych i oceny ryzyka złamania zanim do niego dojdzie. Posiądzie wiedzę na temat konsekwencji (interwencja ortopedyczna w trybie SOR, endoprotezoplastyka, długotrwałe usprawnianie i konieczność opieki osób trzecich) jakie niesie ze sobą złamanie osteoporotyczne. Posiądzie wiedzę o skuteczności przeciwzłamaniowej dostępnych leków stosowanych w leczeniu osteoporozy i jej zapobieganiu. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił ocenić ryzyko złamania osteoporotycznego zanim do niego dojdzie. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik nauczy się podjmować działania profilaktyczne w zakresie osteoporozy przy zastosowaniu odpowiednich środków farmakologicznych i niefarmakologicznych.

11 Otyłość, nawyki żywieniowe, używki i aktywność fizyczna w indukowaniu chorób narządu ruchu w wieku podeszłym. W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie, jak czynniki środowiskowe mogą spowodować ujawnienie się niektórych chorób reumatycznych, np. dny moczanowej, choroby zwyrodnieniowej czy zapalenia przyczepów – i zda sobie sprawę jak ważne ma to znaczenie w medycynie prewencyjnej. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił ukierunkować badanie podmiotowe, przedmiotowe i badania dodatkowe na znalezienie związku pomiędzy dolegliwościami a czynnikami środowiskowymi. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik nauczy się uzasadniać konieczność zmian w życiu pacjenta, które potencjalnie mogą spowodować ustąpienie lub istotne złagodzenie dolegliwości.

12 Moduł reumatologiczny – zajęcia warsztatowe
ABC badania narządu ruchu seniorów jako wstęp do diagnostyki. Wsparcie diagnostyczne pierwszego rzutu w chorobach narządu ruchu u seniorów: badania obrazowe (RTG, USG) i testy laboratoryjne – komu? i kiedy? Zasady interpretacji. Fibromialgia – częsty zespół bólowy seniorów: wyniki prawidłowe a wszystko boli. Polimialgia reumatyczna i olbrzymiokomórkowe zapalenie naczyń – na styku reumatologii, okulistyki, neurologii i gerontologii.

13 ABC badania narządu ruchu seniorów jako wstęp do diagnostyki.
Analiza przypadków - 3 najczęstsze sytuacje kliniczne (zapalenie, zwyrodnienie, przeciążenie). Omawiane sytuacje zostaną przedstawione w konwencji „od objawu do rozpoznania”. W zakresie wiedzy: Uczestnik będzie potrafił przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta w wieku podeszłym, które jest niezbędnym wstępem do diagnostyki różnicowej. W zakresie umiejętności: Uczestnik nauczy się odróżniać objawy zapalne, zwyrodnieniowe i przeciążeniowe na podstawie badania podmiotowego i przedmiotowego narządu ruchu. Zrozumie dlaczego badanie podmiotowe i przedmiotowe jest niezbędnym elementem planu interwencji w najczęstszych chorobach reumatycznych w populacji seniorów. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik zrozumie, że umiejętnie przeprowadzone badanie pacjenta zapobiega nadmiernej diagnostyce obrazowej i kolejnym konsultacjom specjalistów

14 Wsparcie diagnostyczne pierwszego rzutu w chorobach narządu ruchu u seniorów: badania obrazowe (RTG, USG) i testy laboratoryjne – komu? i kiedy? Zasady interpretacji. Tutorial z radiologii: najczęstsze objawy radiologiczne i ich interpretacja – na monitorach i kliszach rentgenowskich. Omówienie kluczowych badań laboratoryjnych w tej grupie chorób: markery zapalne, immunologiczne i narządowe. W zakresie wiedzy: Uczestnik dowie się, które badania obrazowe i laboratoryjne mają najwyższą rangę w rozpoznawaniu chorób narządu ruchu u seniorów. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił zastosować i zinterpretować najbardziej przydatne laboratoryjne wskaźniki stanu zapalnego. Będzie potrafił wykonać podstawowe badanie USG narządu ruchu w zakresie niezbędnym do wstępnej diagnostyki chorób reumatologicznych. Nabędzie umiejętności samodzielnego interpretowania podstawowych objawów w narządzie ruchu – radiologicznych i ultrasonograficznych. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie potrafił współpracować z pacjentem i jego opiekunami celem racjonalizacji niezbędnych badań laboratoryjnych i obrazowych z uwzględnieniem ograniczeń organizacyjnych, finansowych oraz czasowych osób starszych i ich opiekunów.

15 Fibromialgia – częsty zespół bólowy seniorów: wyniki prawidłowe a wszystko boli.
Analiza 3 typowych przypadków. Interwencja: od technik rehabilitacyjnych i psychoterapii do farmakoterapii. W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna metodologię zdobywania kluczowych dla rozpoznania informacji z badania podmiotowego i przedmiotowego w fibromialgii. Pozna trudności i odrębność rozpoznania fibromialgii u seniorów. Będzie porafił rozpoznać fenotypy kliniczne pacjenta i odpowiadające im sposoby interwencji niefarmakologicznej i farmakologicznej. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił rozpoznawać fibromialgię u seniorów. Nabędzie umiejętności zdobywania kluczowych dla rozpoznania informacji z badania podmiotowego i przedmiotowego w fibromialgii. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie potrafił odróżnić kiedy skierować pacjenta do psychiatry, geriatry, reumatologa czy fizjoterapeuty i jak przekazać tą informację choremu i rodzinie

16 Polimialgia reumatyczna i olbrzymiokomórkowe zapalenie naczyń – na styku reumatologii, okulistyki, neurologii i gerontologii. Omówienie zasad i zagrożeń przewlekłej sterydoterapii, leczenia z wyboru. W zakresie wiedzy: Uczestnik dowie się, że są to choroby zapalne i jakie leki należy wdrożyć do opanowania układowego zapalenia Zrozumie, dlaczego pacjent może stracić wzrok i wie jak ważny jest czas interwencji farmakologicznej. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił uwzględnić u pacjenta w wieku podeszłym z bólem w narządzie ruchu zagrożenie polimialgią reumatyczną, najczęstszą chorobą zapalną seniorów i ewentualne nakładanie się olbrzymiokomórkowego zapalenia naczyń. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie potrafił poinformować pacjenta i ewentualnie jego rodzinę o konieczności przewlekłej steroidoterapii i zapobiegania jej działaniom niepożądanym (osteoporozie, zaćmie, cukrzycy etc.)

17 Przekazywanie trudnych wiadomości pacjentowi i rodzinie.
Omawiane sytuacje będą dotyczyły złej prognozy co do życia, utraty sprawności, możliwości samodzielnej egzystencji, konieczności wykonania zabiegu operacyjnego, poddania się bolesnemu czy okaleczającemu leczeniu. W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie trudności psychologiczne pacjenta i jego rodziny w obliczu ciężkiej choroby. Pozna i zrozumie, jak sposób komunikacji może wpłynąć na współpracę z pacjentem i jego rodziną. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił ocenić prawidłowy i nieprawidłowy przebieg rozmowy. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik nabędzie umiejętności społeczne przekazywania trudnych informacji w sposób wspierający, nietraumatyczny.

18 Zespół wypalenia - czy jest to problem w opiece lekarskiej nad osobami starszymi?
W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna objawy zespołu wypalenia zawodowego i zrozumie jak wpływa on na pracę z pacjentami, jakie niesie zagrożenia dla funkcjonowania w życiu zawodowym i osobistym lekarza. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił otwarcie rozmawiać o swoich trudnościach. Pozna i nauczy się stosować techniki terapeutyczne i strategie radzenia sobie z wypaleniem zawodowym. Zrozumie rolę własnych zasobów, będzie potrafił je określić i jak je wzmacniać. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik zrozumie, że jego rola w systemie opieki zdrowotnej wymaga podjęcia przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu

19 Dziękuję za uwagę i zapraszam do uczestnictwa szkoleniach

20 Kontakt z biurem projektu „Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi oraz w opiece okołozabiegowej.” Kierownik Projektu: prof. dr hab. n. med. Dominika Dudek Z-ca Kierownika Projektu: dr n. med. Michał Nowakowski Koordynator administracyjny: inż. Piotr Jarocki tel. kom (koordynator administracyjny) tel


Pobierz ppt "Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi."

Podobne prezentacje


Reklamy Google