Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wprowadzenie do prawa spadkowego
Agnieszka Kwiecień-Madej
2
Pojęcie prawa spadkowego
„Ogół norm regulujących przejście majątku osoby zmarłej (spadkodawcy) na inne osoby oraz zagadnienia z tym funkcjonalnie związane”. „Prawo spadkowe jest działem prawa cywilnego, którego przepisy normują przejście praw i obowiązków zmarłego na inne osoby.” Śmierć osoby fizycznej = ustanie jej zdolności prawnej Przepisy prawa spadkowego przesądzają o dalszych losach stosunków cywilnoprawnych, których podmiotem był zmarły Aksjologiczne i gospodarcze znaczenie prawa spadkowego utrwalenie prywatnej własności (mienia) na przestrzeni pokoleń Potrzeba takiego unormowania wynika stąd, że prawa i obowiązki majątkowe w dziedzinie prawa cywilnego w zasadzie, a więc z wyjątkami, nie gasną z chwilą śmierci ich dotychczasowego podmiotu. Ogół tych praw i obowiązków majątkowych nazywamy spadkiem, osobę zmarłą – spadkodawcą, osoby, na które przechodzi spadek – spadkobiercami, zjawisko prawne przejścia spadku na spadkobierców – dziedziczeniem.
3
Zakres unormowania kto dziedziczy? kto jest spadkobiercą. Spadkobiercami mogą być bądź osoby wskazane przez ustawę (spadkobiercy ustawowi) na podstawie ich związku rodzinnego ze spadkodawcą, opartego na więzach krwi (pokrewieństwo) lub więzi prawnej (małżeństwo, przysposobienie, powinowactwo – ale jedynie w odniesieniu do pasierbów), bądź też osoby wyznaczone przez spadkodawcę na mocy jego aktu woli, przejawionego w formie testamentu (spadkobiercy testamentowi). Płynie stąd potrzeba unormowania dziedziczenia ustawowego i testamentowego, a także określenia przez prawo spadkowe form testamentu i rozstrzygnięcia, jakie inne dyspozycje majątkowe na wypadek śmierci (czyli rozrządzenia), poza ustanowieniem spadkobiercy, mogą być zawarte w testamencie; rozrządzenia te mogą w szczególności polegać na zobowiązaniu spadkobiercy do spełnienia określonego świadczenia majątkowego (zapisu) na rzecz oznaczonej osoby, która w ten sposób może uzyskać korzyść ze spadku, nie stając się spadkobiercą.
4
Zakres unormowania stanowisko prawne spadkobiercy. Chodzi tu o takie zagadnienia, jak wpływ woli spadkobiercy na zachowanie lub utratę praw i obowiązków majątkowych przechodzących na niego w drodze dziedziczenia (przyjęcie lub odrzucenie spadku), wykazanie wobec osób trzecich, że on właśnie jest spadkobiercą (stwierdzenie nabycia spadku, poświadczenie dziedziczenia), zakres i sposób realizacji jego odpowiedzialności za długi spadkowe, stosunki prawne między spadkobiercami, którzy są jednocześnie powołani – w określonych częściach – do tego samego spadku (wspólność majątku spadkowego, dział spadku). kwestie pozostające w ścisłym związku z dziedziczeniem, jak: ochrona interesów najbliższych członków rodziny spadkodawcy przed niekorzystnymi dla nich dyspozycjami majątkowymi (w prawie polskim instytucją służącą temu celowi jest zachowek) lub przeniesienie przez spadkobiercę na inną osobę w drodze umowy całości (albo części ułamkowej) jego praw wynikających z dziedziczenia, czyli zbycie spadku.
5
Prawo spadkowe a inne działy prawa cywilnego
Prawo spadkowe, podobnie jak rzeczowe i rodzinne, a w odróżnieniu od prawa zobowiązań, zawiera znaczną część przepisów iuris cogentis. Czynności prawne z zakresu prawa spadkowego wymagają z reguły formy szczególnej, której niezachowanie pociąga za sobą nieważność czynności prawnej. (por. 949 KC) Przy niektórych czynnościach prawnych z dziedziny prawa spadkowego wyłączona lub ograniczona jest możliwość działania przez przedstawiciela, (por. 944 par 2 KC) Odrębne uregulowania występują w prawie spadkowym w odniesieniu do warunku i terminu, (por par. 1 KC) Znaczenie ma tzw. teoria woli, która decydujące znaczenie przypisuje w zasadzie wewnętrznej woli podmiotu działającego, a nie jej uzewnętrznieniu (por. 948 KC) Merytorycznie należałoby do prawa spadkowego zaliczyć np. art. 445 § 3 KC, który odwołuje się do pojęcia spadkobiercy i normuje przejście na spadkobierców wymienionego w nim uprawnienia, chociaż przejście to uzależnia od wskazanych tam dodatkowych okoliczności
6
Unifikacja prawa spadkowego
Unifikacja prawa spadkowego w Polsce została dokonana dekretem z r. – Prawo spadkowe. Jednocześnie wydany drugi dekret (z r.) obejmował Przepisy wprowadzające prawo spadkowe, a nieco późniejszy dekret z r. o postępowaniu spadkowym. Wszystkie te dekrety weszły w życie r. Z tą chwilą utraciły moc przepisy prawa spadkowego zawarte w ustawodawstwach dzielnicowych. Podstawowe zasady zunifikowanego prawa spadkowego były następujące: 1) przyjęto dwa tytuły dziedziczenia – ustawę i testament, pominięto natomiast inną, poza testamentem, czynność prawną na wypadek śmierci, znaną ustawodawstwu dzielnicowemu, mianowicie umowę dziedziczenia; 2) w porównaniu ze stanem prawnym obowiązującym w poszczególnych dzielnicach przed unifikacją ograniczono znacznie krąg spadkobierców ustawowych, do których zaliczono tylko: zstępnych spadkodawcy i osoby przez niego przysposobione, małżonka spadkodawcy, jego rodziców, rodzeństwo i zstępnych rodzeństwa, w braku zaś wymienionych osób – gminę ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy albo – jeżeli miejsce to znajdowało się za granicą – Skarb Państwa
7
Unifikacja prawa spadkowego
Prawo spadkowe w swym pierwotnym brzmieniu, zgodnie ze stanowiskiem obowiązującego w dacie jego wydania zunifikowanego prawa rodzinnego, zachowało jeszcze poważną pozostałość dyskryminacji dzieci pozamałżeńskich. W myśl art PrSpadkD, dziecko pozamałżeńskie, które nie zostało uznane, uprawnione ani zrównane, dziedziczyło z ustawy tylko po swej matce i jej krewnych. Przepis ten został uchylony i wymienione ograniczenie zniesiono dopiero z dniem wejścia w życie Kodeksu rodzinnego z r., tj r., z tym jednak zastrzeżeniem, że skutek ten nie mógł naruszać praw nabytych przez osoby trzecie przed tą datą (art. VII pkt 1, art. XXVII PWKR, Przepisy o rozrządzeniach testamentowych zostały oparte na zasadzie swobody testowania, Jako instytucję mającą chronić w prawie spadkowym interesy najbliższych członków rodziny spadkodawcy przyjęto konstrukcję zachowku, przewidzianą w prawie obowiązującym przed unifikacją na ziemiach południowych, zachodnich i północnych naszego kraju, a nie rezerwy (części obowiązkowej), która na mocy Kodeksu Napoleona obowiązywała w Polsce centralnej.
8
Prawo spadkowe w pracach kodyfikacyjnych
Podobnie jak inne dekrety unifikacyjne, dekret – Prawo spadkowe w kilka lat po jego wejściu w życie stał się przedmiotem ostrej krytyki, która miała podłoże polityczne, Wysunięto przede wszystkim ogólny zarzut, że prawo spadkowe wykazuje znaczne wpływy ideologii burżuazyjnej. Wskazano np., że udział spadkowy małżonka dziedziczącego z ustawy w zbiegu ze zstępnymi spadkodawcy jest zbyt ograniczony. Postulowano, prawdopodobnie pod wpływem rozwiązań obowiązujących w owym czasie w ustawodawstwie radzieckim, ścieśnienie swobody testowania oraz wyłączenie z kręgu spadkobierców ustawowych zstępnych rodzeństwa. Proponowano wreszcie zastąpienie zachowku pieniężnego systemem rezerwy Wyłoniło się zagadnienie właściwego uregulowania dziedziczenia gospodarstw rolnych jako jeden z najważniejszych problemów wymagających rozstrzygnięcia w księdze Kodeksu cywilnego, poświęconej prawu spadkowemu,
9
Prawo spadkowe w Kodeksie cywilnym w brzmieniu z 1964 r.
Dwie różne koncepcje, na których się ostatecznie oparto przy opracowaniu skodyfikowanego prawa spadkowego, objętego Księgą IV KC, dwie części, z których pierwsza (art. 922–1057 KC) dotyczy dziedziczenia wszystkich w zasadzie spadków, druga (art. 1058–1088 KC) – tylko dziedziczenia gospodarstw rolnych i wkładów gruntowych w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych. Pierwszą z nich można by więc nazwać powszechnym (lub ogólnym), a drugą – szczególnym prawem spadkowym. Pozostają one ze sobą w ścisłym związku, albowiem szczególne prawo spadkowe nie ma charakteru samodzielnego, nie normuje wyczerpująco zagadnień związanych z dziedziczeniem gospodarstw rolnych. W zakresie powszechnego prawa spadkowego utrzymano w Kodeksie cywilnym podstawowe zasady, na których opierał się dekret – Prawo spadkowe co do tytułów dziedziczenia, kręgu spadkobierców ustawowych, swobody testowania i instytucji zachowku. W zakresie szczególnego prawa spadkowego przyjęto do Kodeksu w zasadzie rozwiązania zawarte w ustawie z r.- o ograniczeniu podziału gospodarstw rolnych, z pewnymi wszakże poprawkami i uzupełnieniami;
10
Konstytucyjne założenia polskiego prawa spadkowego
Zgodnie z art. 21 ust. 1 Konstytucji RP, Rzeczpospolita chroni własność i prawo dziedziczenia Zamieszczony został w Rozdziale I „Rzeczpospolita”, obejmującym przepisy normujące podstawowe zasady ustroju Rzeczypospolitej. art. 64 ust. 1 Konstytucji RP stanowi, że każdy ma prawo do własności, innych praw majątkowych oraz prawo dziedziczenia. Własność i inne prawa majątkowe oraz prawo dziedziczenia podlegają równej dla wszystkich ochronie prawnej, przy czym własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w takim zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności (art. 64 ust. 2 i 3 Konstytucji RP). Przepis art. 64 Konstytucji RP został zamieszczony w Rozdziale II „Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela”. Jak wskazuje treść przytoczonych przepisów, gdzie pojęcie prawa dziedziczenia nie występuje samodzielnie, konstytucyjna regulacja prawa dziedziczenia jest ściśle powiązana z ochroną własności. Przy czym należy zauważyć, że są w Konstytucji RP przepisy, w których pojęcie własności występuje samodzielnie (tak art. 165 ust. 1 Konstytucji RP – prawo własności jednostek samorządu terytorialnego), co prowadzi do wniosku, że konstytucyjne prawo dziedziczenia należy do kategorii praw przysługujących osobie ludzkiej, a nie jednostkom samorządu terytorialnego
11
Konstytucyjne prawo dziedziczenia – orz. TK 29.05.2007 r. P 20/06,
1) nakaz objęcia ustawową regulacją określonej sfery zagadnień powstających w związku ze śmiercią osoby fizycznej zgodnie z założeniami konstytucyjnymi; 2) zakaz arbitralnego przejmowania przez państwo lub inne podmioty publiczne własności osób zmarłych, co oznacza również zakaz wprowadzania „ukrytego” wywłaszczenia przez pozbawianie składników majątkowych osób zmarłych statusu własności prywatnej; 3) nakaz uwzględniania woli właściciela jako podstawowego czynnika rozstrzygającego o tym, komu mają w razie śmierci przypaść przedmioty tworzące jego majątek; o losach majątku spadkowego powinna w pierwszym rzędzie decydować wola spadkodawcy, a nie ustalone przez ustawodawcę reguły dziedziczenia; 4) wolność rozporządzania swoim majątkiem na wypadek śmierci; przy czym nadmierna ingerencja organów władzy publicznej w suwerenność ostatniej woli spadkodawcy stanowi naruszenie prawa dziedziczenia; 5) obowiązek ustanowienia regulacji subsydiarnej w stosunku do dziedziczenia opartego na woli spadkodawcy i pozwalającej jednoznacznie ustalić w konkretnym wypadku krąg spadkobierców; ustawodawca ma przy tym szeroki zakres swobody, regulacje ustawowe powinny jednak odwoływać się do zakładanej racjonalności spadkodawcy i mieć na uwadze pewną typowość rozrządzeń testamentowych; 6) nakaz równego traktowania spadkobierców w podobnych lub zbliżonych sytuacjach prawnych; wybór przez ustawodawcę określonego modelu dziedziczenia powinien być konsekwentny, tzn. ustawodawca nie może tworzyć przepisów wyjątkowych naruszających zasadę równej ochrony prawa dziedziczenia; 7) zakaz pozbawiania jakiejkolwiek kategorii osób zdolności do dziedziczenia, czyli możliwości nabycia własności i innych praw majątkowych po śmierci osoby, której przysługiwały one za życia; 8) ochrona praw osób, które uzyskały status spadkobiercy po śmierci określonej osoby; Konstytucja chroni prawa nabyte w drodze dziedziczenia; 9) nakaz takiego ukształtowania regulacji prawnych, aby umożliwić spadkobiercy definitywne nabycie składników majątku spadkowego
12
Źródła polskiego prawa spadkowego
Księga IV (art. 922–1088) KC, art. XXIII PWKC. Przepis ten przewiduje specjalną rekompensatę dla cudzoziemca, którego prawa jako spadkobiercy lub zapisobiercy zostały wyłączone lub ograniczone na mocy przepisów szczególnych o dziedziczeniu gospodarstw rolnych. Obowiązuje on od r, Uregulowanie zagadnień intertemporalnych z dziedziny prawa spadkowego zawarte jest w art. LI– LXIII PWKC., W odniesieniu do spadków otwartych przed r., w skład których wchodzi gospodarstwo rolne, zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia RM z r. w sprawie warunków ustawowego dziedziczenia gospodarstw rolnych, wydanego na podstawie art KC. Wprawdzie TK zakwestionował zgodność przepisów tego rozporządzenia z Konstytucją, ale tylko do spadków otwartych od r. Do spadków otwartych przed wejściem w życie rozporządzenia z r., tj. przed r. stosuje się przepisy rozporządzenia RM z r., Przepisy, które merytorycznie należą do prawa spadkowego, ze względu na to, że normują przejście na spadkobierców określonych praw i obowiązków majątkowych zmarłego, zawarte są także w innych księgach KC oraz w ustawach szczególnych. Przykładowo należy wskazać: art. 62, art. 101 § 2, art. 445 § 3 i art. 645 § 1 KC., Przepisy o postępowaniu nieprocesowym w sprawach spadkowych, zawarte w art. 627–691 KPC. Ich szczegółowa analiza należy do nauki postępowania cywilnego
13
Dziękuję za uwagę Kolejne zajęcia: Zabezpieczenie spadku, Zarząd spadku nieobjętego, ochrona dziedziczenia.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.