Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Tekst Praktyczne zastosowanie Standardów dostępności w projektach finansowanych w ramach RPO WP 2014-2020 Gdańsk, 11 kwietnia 2019 r. Projekt współfinansowany.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Tekst Praktyczne zastosowanie Standardów dostępności w projektach finansowanych w ramach RPO WP 2014-2020 Gdańsk, 11 kwietnia 2019 r. Projekt współfinansowany."— Zapis prezentacji:

1 tekst Praktyczne zastosowanie Standardów dostępności w projektach finansowanych w ramach RPO WP Gdańsk, 11 kwietnia 2019 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata

2 dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz
tekst Informacje ogólne Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym: dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata Weryfikacja wniosku o dofinansowanie projektu na etapie oceny formalnej w ramach kryterium A.10. Zgodność z politykami horyzontalnymi UE.

3 Standard minimum składa się z pięciu kryteriów:
Równość szans kobiet i mężczyzn Standard minimum (1) Standard minimum składa się z pięciu kryteriów: We wniosku o dofinansowanie projektu podano informacje potwierdzające istnienie (albo brak istnienia) barier równościowych w obszarze tematycznym interwencji i/ lub zasięgu oddziaływania projektu. Wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania odpowiadające na zidentyfikowane bariery równościowe w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. W przypadku stwierdzenia braku barier równościowych, wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania, zapewniające przestrzeganie zasady równości szans kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu tego typu bariery nie wystąpiły.

4 Równość szans kobiet i mężczyzn
Standard minimum (2) Standard minimum (cd.) Wskaźniki realizacji projektu zostały podane w podziale na płeć i/lub został umieszczony opis tego, w jaki sposób rezultaty przyczynią się do zmniejszenia barier równościowych, istniejących w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu We wniosku o dofinansowanie projektu wskazano jakie działania zostaną podjęte w celu zapewnienia równościowego zarządzania projektem.

5 Wyjątek od standardu minimum
Profil działalności beneficjenta (ograniczenia statutowe) – w statucie lub w innym równoważnym dokumencie jest jednoznaczny zapis, iż wnioskodawca przewiduje w ramach swojej działalności wsparcie skierowane tylko do jednej z płci. Zamknięta rekrutacja – projekt obejmuje (ze względu na swój zakres oddziaływania) wsparciem wszystkich pracowników/ pracownice, cały personel konkretnego podmiotu, wyodrębnionej organizacyjnie części danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu. W treści wniosku o dofinansowanie projektu musi zostać podana informacja wraz z uzasadnieniem, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum.

6 Standardy dostępności obowiązują od 11 kwietnia 2018 roku.
tekst Podstawa prawna Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata Standardy dostępności dla polityki spójności lata to Załącznik nr 2 do Wytycznych Standardy dostępności obowiązują od 11 kwietnia 2018 roku.

7 Sześć standardów dostępności: informacyjno-promocyjny cyfrowy
tekst Rodzaje standardów dostępności Sześć standardów dostępności: informacyjno-promocyjny cyfrowy szkoleniowy edukacyjny transportowy architektoniczny.

8 skorzystania z ich efektów.
tekst Cele standardów dostępności Głównym celem standardów dostępności dla polityki spójności jest zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami na równi z osobami pełnosprawnymi dostępu do funduszy europejskich w zakresie: udziału użytkowania zrozumienia komunikowania się skorzystania z ich efektów.

9 z niepełnosprawnością ruchową niewidomych i słabowidzących
tekst Czyje potrzeby uwzględniają standardy dostępności? Standardy uwzględniają potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w szczególności osób: z niepełnosprawnością ruchową niewidomych i słabowidzących głuchych i słabosłyszących z niepełnosprawnością intelektualną z zaburzeniami lub chorobami psychicznymi z trudnościami komunikacyjnymi.

10 tekst Błędne założenia – dyskryminacja Założenie, że do projektu ogólnodostępnego nie zgłoszą się osoby z niepełnosprawnościami lub zgłoszą się osoby wyłącznie z określonymi rodzajami niepełnosprawności – jest dyskryminacją. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której odmawia się dostępu do uczestnictwa w projekcie osobie z niepełnosprawnościami ze względu na bariery, na przykład: architektoniczne, komunikacyjne czy cyfrowe.

11 tekst Jak projektować zgodnie ze standardami dostępności? W pierwszej kolejności ważna jest zgodność produktów projektu z koncepcją uniwersalnego projektowania, a dopiero w drugiej kolejności należy rozważyć zastosowanie mechanizmu racjonalnych usprawnień.

12 tekst Projektowanie uniwersalne Projektowanie uniwersalne (ang. universal design) – filozofia projektowania produktów i otoczenia w taki sposób, by mogły być one użyte przez wszystkich ludzi, w możliwie szerokim zakresie, bez potrzeby adaptacji lub specjalnego projektowania (źródło Wikipedia).

13 tekst Mechanizm racjonalnych usprawnień Mechanizm racjonalnych usprawnień (MRU) – konieczne i odpowiednie zmiany oraz dostosowania, nienakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia, rozpatrywane osobno dla każdego konkretnego przypadku, w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi osobami.

14 charakteru interwencji.
tekst Kiedy stosujemy MRU? MRU oznacza także możliwość sfinansowania specyficznych działań dostosowawczych, uruchamianych wraz z pojawieniem się w projektach (w charakterze uczestnika lub personelu projektu) osoby z niepełnosprawnością – do zł. Każde zastosowanie MRU wynika z występowania przynajmniej trzech czynników w projekcie: specjalnej potrzeby uczestnika projektu/użytkownika produktów projektu lub personelu projektu barier otoczenia charakteru interwencji.

15 Standard informacyjno-promocyjny
tekst Standard informacyjno-promocyjny Standard informacyjno-promocyjny Stosuje go każdy, kto organizuje działania informacyjno-promocyjne o charakterze informacyjno-promocyjnym wymagające i niewymagające wcześniejszego zgłoszenia się/ rejestracji.

16 tekst Dostępność miejsca Wydarzenia o charakterze informacyjno-promocyjnym są dostępne dla osób z niepełnosprawnością, to znaczy odbywają się w budynkach (miejscach), w których: wejście do budynku jest na poziomie terenu wokół budynku, a jeśli w budynku są schody to jest winda, podjazd, platforma przyschodowa oraz przeszkolony w jego obsłudze personel na kondygnacjach dostępnych dla osób z niepełnosprawnością znajdują się przystosowane toalety o ile to możliwe, na korytarzach nie ma wystających gablot, reklam, elementów dekoracji, które mogłyby być przeszkodą dla osób z niepełnosprawnościami.

17 Zgłoszenie specjalnej potrzeby uczestników
Wszystkie spotkania otwarte (na przykład konferencje), organizowane z udziałem środków funduszy europejskich, wymagające wcześniejszej rejestracji, umożliwiają zgłoszenie specjalnej potrzeby uczestników/-czek, co oznacza, że co najmniej jedno z pytań w formularzu rejestracyjnym (zgłoszeniowym) dotyczy indywidualnych, specjalnych potrzeb uczestników/-czek. Zgłoszenie specjalnej potrzeby obliguje organizatora wydarzenia do jej spełnienia w możliwie największym stopniu. Należy wówczas postępować jak w przypadku wydarzeń niewymagających wcześniejszego zgłoszenia się/rekrutacji.

18 Zapewnione jest wsparcie asystenta.
tekst Alternatywna forma kontaktu Zapewniona jest pętla indukcyjna i usługa tłumacza polskiego języka migowego (lub ewentualnie usługa video-tłumacza). Zapewniona jest możliwość wejścia i uczestniczenia z psem asystującym (zgodnie z artykułem 20a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 511)). Zapewnione jest wsparcie asystenta.

19 uniwersalne projektowanie – materiały audio-video.
tekst Pomoc w Prawie zamówień publicznych Jeżeli wydarzenie organizowane jest z wykorzystaniem postępowania na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1579, z późn. zm.) już na etapie dokumentacji zamówienia można uwzględnić kwestie dostępności – w zależności od tego, co jest treścią tego zamówienia, na przykład: klauzule społeczne – włączenie osoby z niepełnosprawnością do wykonania zamówienia uniwersalne projektowanie – materiały audio-video.

20 Materiały informacyjne uwzględniają między innymi:
tekst Materiały informacyjne na temat wydarzenia Materiały informacyjne uwzględniają między innymi: dane kontaktowe do organizatora (co najmniej 2 kanały kontaktu) mapa, sposób dojazdu na miejsce wydarzenia publicznymi środkami transportu oraz samochodem z różnych kierunków dostępność parkingu, w tym liczby miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami informacje dotyczące dostępności budynku (miejsca), w którym ma odbyć się wydarzenie.

21 Miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami
tekst Miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami

22 Niedostępna nawierzchnia ulicy i chodnika
tekst Niedostępna nawierzchnia ulicy i chodnika

23 Prezentacje multimedialne
tekst Prezentacje multimedialne Prezentacje multimedialne uwzględniają kryteria dostępności: unikalne tytuły dla każdego ze slajdów ograniczona ilość tekstu na slajdzie – maksymalnie 4-6 wierszy użycie krótkich równoważników zdań zastosowanie dużej czcionki – minimum punktów zastosowanie czcionek bezszeryfowych, na przykład Arial, Calibri wysoka jakość grafiki, duże zdjęcia z obligatoryjnym tekstem alternatywnym.

24 Prezentacje multimedialne uwzględniają kryteria dostępności:
tekst Prezentacje multimedialne Prezentacje multimedialne uwzględniają kryteria dostępności: unikalne tytuły dla każdego ze slajdów ograniczona ilość tekstu na slajdzie – maksymalnie 4-6 wierszy użycie krótkich równoważników zdań zastosowanie dużej czcionki – minimum punktów zastosowanie czcionek bezszeryfowych, na przykład Arial, Calibri wysoka jakość grafiki, duże zdjęcia z obligatoryjnym tekstem alternatywnym.

25 tekst Filmy i multimedia Filmy i multimedia zawierają audiodeskrypcję (wszędzie tam, gdzie informacja niesiona obrazem jest istotna dla odbiorcy i ma znaczenie poznawcze). Transmisja on-line wydarzenia (o ile jest organizowana), udostępnia napisy rozszerzone na żywo.

26 Mini audyt dostępności
sprawdź jeszcze raz, czy na pewno, realizując działania z zakresu informacyjno-promocyjnego, uwzględniłeś potrzeby osób z niepełnosprawnościami? poproś o konsultację osoby z niepełnosprawnościami, czy przygotowane w ramach projektu usługi, produkty są dla nich dostępne.

27 Standard cyfrowy

28 tekst Standard cyfrowy Serwisy internetowe to rozwiązania informatyczne, dla których interfejsem użytkownika jest przeglądarka internetowa. Są to między innymi strony internetowe, portale, platformy i moduły e-learningowe, aplikacje webowe, formularze online, serwisy społecznościowe.

29 tekst WCAG 2.0 AA Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) – zbiór dokumentów zawierający zalecenia dotyczące tworzenia dostępnych serwisów internetowych. Zestaw minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych.

30 Posiadają go treści nietekstowe, takie jak: zdjęcia rysunki schematy
Tekst alternatywny Posiadają go treści nietekstowe, takie jak: zdjęcia rysunki schematy wykresy animacje nagrania dźwiękowe kontrolki formularzy i elementy interfejsu graficznego. Tekst ten zawiera wszystkie informacje, które mogą być istotne dla użytkownika w konkretnym kontekście.

31 tekst Nagrania dźwiękowe Nagrania dźwiękowe, w których zawarte są wypowiedzi ludzi (przemówienia, wykłady, wywiady) trzeba uzupełnić o plik tekstowy, który prezentuje te same informacje. Taki dokument powinien być pełną transkrypcją nagrania, uzupełnioną o informacje o istotnych dźwiękach (oklaski, śmiech, odgłosy tła).

32 tekst Audiodeskrypcja Do multimediów, które zawierają zmieniający się obraz (animacja, wirtualny spacer, film promocyjny) należy dodać audiodeskrypcję. Nagrania oraz transmisje na żywo, które zawierają dźwięk i obraz (audiowideo), udostępniają napisy rozszerzone, czyli takie, które zsynchronizowane są ze ścieżką audio i zawierają pełny zapis dialogów i wypowiedzi, a także opisy dźwięków istotnych dla zrozumienia treści. 32

33 Kolor nie powinien być jedynym wizualnym sposobem:
tekst Kolor jako narzędzie wyboru Kolor nie powinien być jedynym wizualnym sposobem: przekazywania informacji wskazywania czynności do wykonania sygnalizowania, że konieczna jest reakcja użytkownika wyróżniania elementów wizualnych.

34 tekst Ślepota barw Ślepota barw to choroba o podłożu genetycznym, która polega na zaburzeniach w odróżnianiu kolorów, na ogół zielonego i czerwonego. Daltoniści mogą mieć problemy z poruszaniem się po stronach internetowych, gdzie elementy, które służą do nawigacji, wyróżniają się tylko barwą.

35 Tęcza widziana przez osobę normalnowzroczną
tekst Daltonizm Tęcza widziana przez osobę normalnowzroczną Tęcza widziana przez osobę z protanopią -barwa czerwona nie jest widziana, purpura jest mylona z niebieską Tęcza widziana przez osobę z deuteranopią - barwa zielona nie jest widziana Tęcza widziana przez osobę z tritanopią

36 Mini audyt dostępności
sprawdź jeszcze raz, czy na pewno, realizując działania w serwisach internetowych, uwzględniłeś potrzeby osób z niepełnosprawnościami? poproś o konsultację osoby z niepełnosprawnościami, czy przygotowane produkty, usługi są dla nich dostępne.

37 Standard szkoleniowy (szkolenia, kursy, warsztaty, doradztwo)
tekst Standard szkoleniowy Standard szkoleniowy (szkolenia, kursy, warsztaty, doradztwo)

38 spotkanie osobistego lub przez osobę trzecią
tekst Informacja i komunikacja Przygotuj w sposób dostępny i udostępnij co najmniej w wersji elektronicznej Komunikacja na linii beneficjent uczestnik/-czka projektu jest zapewniona przez co najmniej dwa sposoby komunikacji, na przykład: telefon spotkanie osobistego lub przez osobę trzecią materiały informacyjne o projekcie: plakaty ulotki ogłoszenia prasowe dokumenty rekrutacyjne: formularze zgłoszeniowe formularze rekrutacyjne ankiety

39 zapewnienie tłumacza języka migowego,
tekst Dobre praktyki Materiały informacyjne o projekcie mogą zawierać informację o możliwości zgłaszania specjalnych potrzeb przez poszczególnych uczestników/czki projektu. Na przykład: zapewnienie tłumacza języka migowego, asystenta osoby z niepełnosprawnością, pętli indukcyjnej czy innych. Projekt jest dedykowany dla Ciebie. Jesteśmy dostępni dla osób z niepełnosprawnościami.

40 tekst Dobre praktyki kontaktów z potencjalnym uczestnikiem projektu Materiały informacyjne są skierowane także do członków rodzin, krewnych, opiekunów osób z niepełnosprawnościami. Jeśli znasz osobę z niepełnosprawnością, powiedz Jej o projekcie. Więcej informacji o projekcie dostępnych dla osób ... znajdą Państwo na …

41 wsparcie na wyrównywanie szans (asystent osoby z niepełnosprawnością)
tekst Sposób organizacji wsparcia Sposób organizacji wsparcia dostosowany do potrzeb osoby z niepełnosprawnościami, z uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczestników: wsparcie na wyrównywanie szans (asystent osoby z niepełnosprawnością) elastyczność form wsparcia (wydłużony czas trwania szkoleń – potrzeba tłumaczenia na język migowy, konieczność wolniejszego mówienia, krótsze sesje szkoleniowe) zapewnienie bezpieczeństwa psychicznego (odpowiednia przestrzeń, zwiększenie liczby godzin, wolniejsze tempo prowadzenia spotkania lub indywidualne spotkanie dla osób o obniżonej normie intelektualnej).

42 tekst Dostępność materiałów szkoleniowych Materiały szkoleniowe w projekcie są przygotowane w sposób dostępny i są udostępniane dla potencjalnych uczestników/czek co najmniej w wersji elektronicznej. Osoby z niepełnosprawnością i/lub osoby towarzyszące otrzymują informacje na temat potencjalnych sytuacji awaryjnych, na przykład poprzez wskazanie dróg ewakuacyjnych i wyjścia ewakuacyjnego.

43 Strefa wejścia

44 Niedostępna nawierzchnia parkingu
tekst Niedostępna nawierzchnia parkingu

45 Pochylnia w Łodzi tekst
Fot. Korad Ciężki,

46 tekst Pochylnia w Łodzi Fot. Korad Ciężki, 46

47 Utrudnienia na przejściu dla pieszych
tekst Utrudnienia na przejściu dla pieszych 47

48 tekst Wejścia do budynków

49 Szklane drzwi bez zabezpieczeń
tekst Szklane drzwi bez zabezpieczeń 49

50 Niedostępny panel windy
tekst Niedostępny panel windy 50

51 (nie)spójność informacji
tekst (nie)spójność informacji 51

52 (nie)bezpieczne schody

53 Mini audyt dostępności
sprawdź jeszcze raz, czy na pewno na etapie projektowania uwzględniłeś(aś) potrzeby osób z niepełnosprawnościami? poproś o konsultację osoby z niepełnosprawnościami, czy przygotowane produkty, usługi są dla nich dostępne.

54 tekst Dziękuję za uwagę. 54


Pobierz ppt "Tekst Praktyczne zastosowanie Standardów dostępności w projektach finansowanych w ramach RPO WP 2014-2020 Gdańsk, 11 kwietnia 2019 r. Projekt współfinansowany."

Podobne prezentacje


Reklamy Google