Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Barwy w malarstwie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Barwy w malarstwie."— Zapis prezentacji:

1 Barwy w malarstwie

2 CO TO Pigment? Kryjąca substancja barwiąca. Drobno zmielona, nierozpuszczalna i najczęściej nieprzezroczysta, zabarwiająca sobą powierzchnię pokrywanej substancji.

3 Jak otrzymywano pigment?
Pigmenty mineralne mogą być sztuczne, bądź naturalne. Sztuczne pigmenty mineralne otrzymuje się drogą syntezy chemicznej. Pigmenty pochodzenia organicznego także dzielą się na naturalne i sztuczne. Te naturalne są sporządzane z substancji roślinnych lub zwierzęcych (np. z moczu indyjskich krów, albo zwęglonych kości). Pigmenty organiczne sztuczne otrzymuje się metodami przemysłowymi najpierw w postaci rozpuszczalnych barwników, które osadza się w substancji obojętnej barwnie uzyskując nierozpuszczalny lak barwny.

4 Cynober - siarczek rtęci(II) – HgS
Kreda - węglan wapnia - CaCO3 Soda oczyszczona - wodorowęglan sodu - NaHCO3 Błękit pruski - C18Fe7N18 Biel cynkowa – Tlenek cynku ZnO

5 Co to Barwniki? Barwniki – związki chemiczne wybiórczo absorbujące promieniowanie elektromagnetyczne w zakresie widzialnym. NARURALNE SZTUCZNE

6 Związki chemiczne w barwnikach
Barwniki nitrowe: —NO2 Barwniki chinoidowe: O=C6H4=O Barwniki azowe: —N=N— Barwniki disiarczkowe: —S—S—

7 Co używano do barwienia w starożytności?
Aż do drugiej połowy XIX wieku do farbowania tkanin używano substancji naturalnych, pozyskiwanych z roślin, owadów czy mięczaków. Na przykład z urzetu barwierskiego otrzymywano barwnik niebieski, z rezedy żółtawej — żółty, a z marzany barwierskiej — czerwony. Źródłem barwnika czarnego było drzewo kampeszowe, a fioletowego porost nazywany orselką barwierską. Należące do mięczaków rozkolce dostarczały niezwykle drogiej purpury tyryjskiej inaczej antycznej. Barwione nią szaty nosili rzymscy cesarze.

8 Co to glinki?

9 Tajemnice malarzy

10 Farby

11 Farby akwarelowe Akwarela jest jedną z tańszych technik malarskich, lecz jest ona bardzo trudna, gdyż nie daje prawie żadnej możliwości dokonywania poprawek i retuszy. W szczególności, nie można usunąć namalowanego fragmentu, a jedynie przerobić go, i to też w niewielkim stopniu.

12 Farby akrylowe To farby, których spoiwem są żywice poliakrylowe, w których są zawieszone cząstki pigmentu. Stosowane są w poligrafii, budownictwie, malarstwie.

13 Farby olejne Rodzaj wolno wysychających farb o konsystencji pasty lub płynnej, w których cząsteczki pigmentu zawieszone są w nośniku, oleju, zwykle roślinnym. Używane zarówno w malarstwie artystycznym (malarstwo olejne), jak i w budownictwie i innych gałęziach przemysłu, w celach dekoracyjnych, lub jako powłoka ochronna. Niektóre farby olejne zawierają szkodliwe dla zdrowia toksyczne pigmenty.

14 Farby temperowe Cechą charakterystyczną malarstwa temperowego jest używanie określonego spoiwa farb, zwanego emulsją temperową. Receptur spoiwa jest bardzo wiele, mieszanina bowiem łatwo łączy się z farbami. Można ją wykonać dodając do siebie trzy najważniejsze składniki.

15 Dziękujemy za uwagę ;) Projekt wykonały Sandra Rżysko i Ewelina Szeląg pod opieką Pani Marii Bieńkowskiej


Pobierz ppt "Barwy w malarstwie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google