Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Oferta Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich (PIFE)

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Oferta Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich (PIFE)"— Zapis prezentacji:

1 Oferta Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich (PIFE)
w sieci koordynowanej przez  Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju

2 PIFE – FORMY USŁUG

3 PIFE – ZAKRES USŁUG nt. możliwości dofinansowania pomysłu
na etapie przygotowania projektu nt. projektów INFORMACJE na etapie realizacji projektu

4 PORTAL FUNDUSZY EUROPEJSKICH 2014-2020

5

6

7 www.rpo.lubelskie.pl Sieć PIFE
GPI Lublin ul. Stefczyka 3b, Tel.: , LPI Puławy ul. Gen. Fieldorfa "Nila" 18, lokal 19,tel LPI Zamość ul. Partyzantów 3 Tel. k LPI Chełm pl. Niepodległości 1 Tel.: , LPI Biała Podlaska ul. Warszawska 14 Tel.: ,

8 Fundusze Europejskie na własny biznes
Zamość r.

9 Wsparcie EFS FP ŚRODKI KRAJOWE PROW
Środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych muszą zostać wykorzystane do 2018 r. są osoby w wieku lat, które nie mają pracy i jednocześnie nie uczą się, nie szkolą i nie kształcą. To tak zwana młodzież NEET. Osobom tym często brakuje impulsu do działania, pomysłu na rozwój własnej kariery zawodowej. Dlatego właśnie każdy projekt rozpoczyna się od indywidualnej diagnozy potrzeb i predyspozycji uczestników. Na tej podstawie wybierane są formy wsparcia i kierunki szkoleń zawodowych. Nadrzędnym celem działań jest zwiększenie atrakcyjności młodych osób w oczach potencjalnych pracodawców i ułatwienie im startu w dorosłość. , z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój , Z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich ze środków Funduszu Pracy

10 Rodzaje wsparcia Instrumenty i usługi rynku pracy wynikające z Ustawy z dnia 20 kwietnia r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z r. poz. 149, z późn. zm.), z wyłączeniem robót publicznych: W ramach projektów realizowane będą następujące formy wsparcia: szkolenia, staże, szkolenia ABC Przedsiębiorczości wraz z udzieleniem jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, bon na zasiedlenie, prace interwencyjne, bon stażowy, bon szkoleniowy. Instrumenty i usługi rynku pracy służące rozwojowi przedsiębiorczości i samozatrudnienia: Instrumenty i usługi rynku pracy skierowane do osób niepełnosprawnych: Instrumenty i usługi rynku pracy służące wsparciu mobilności międzysektorowej i geograficznej 4 Patrz przypis nr (uwzględniając mobilność zawodową na europejskim rynku pracy za pośrednictwem sieci EURES): Instrumenty i usługi rynku pracy służące zdobyciu doświadczenia zawodowego wymaganego przez pracodawców Instrumenty i usługi rynku pracy skierowane do osób, które przedwcześnie opuszczają system edukacji lub osób, u których zidentyfikowano potrzebę uzupełnienia lub zdobycia nowych umiejętności i kompetencji: Instrumenty i usługi rynku pracy służące indywidualizacji wsparcia oraz pomocy w zakresie określenia ścieżki zawodowej (obligatoryjne)4 :  identyfikacja potrzeb osób młodych pozostających bez zatrudnienia oraz diagnozowanie możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego, w tym identyfikacja stostopnia oddalenia od rynku pracy osób młodych,

11 Instytucje realizujące projekty
Zwiększenie możliwości zatrudnienia osób młodych do 29 roku życia bez pracy, w tym w szczególności osób, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET). Wsparcie indywidualnej i kompleksowej aktywizacji zawodowo- edukacyjnej osób młodych (bezrobotnych, biernych zawodowo oraz poszukujących pracy, osoby w wieku 30 lat i więcej zarejestrowane w PUP jako osoby bezrobotne, dla których został ustalony I (tzw. bezrobotni aktywni) lub II (tzw. wymagający wsparcia) profil pomocy, osoby odchodzące z rolnictwa Dla osób zarejestrowanych w urzędach pracy: Powiatowe Urzędy Pracy Zgodnie z definicją osoby z kategorii NEET przyjętą w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Za osobę z kategorii NEET uznaje się osobę młodą w wieku lat, która spełnia łącznie trzy warunki, czyli nie pracuje (tj. jest bezrobotna lub bierna zawodowo), nie kształci się (tj. nie uczestniczy w kształceniu formalnym w trybie stacjonarnym) ani nie szkoli (tj. nie uczestniczy w pozaszkolnych zajęciach mających na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy; w procesie oceny czy dana osoba się nie szkoli, a co za tym idzie kwalifikuje się do kategorii NEET, należy zweryfikować czy brała ona udział w tego typu formie aktywizacji, finansowanej ze środków publicznych, w okresie ostatnich 4 tygodni). Kształcenie formalne w trybie stacjonarnym rozumiane jest jako kształcenie w systemie szkolnym na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych, jak również kształcenie na poziomie wyższym w formie studiów wyższych lub doktoranckich realizowanych w trybie dziennym. osoby młode w wieku lat bez pracy, zarejestrowane w PUP jako bezrobotne (dla których został ustalony I lub II profil pomocy7 osoby młode, w tym niepełnosprawne, w wieku lat bez pracy, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu - tzw. młodzież NEET18, w tym w szczególności osoby niezarejestrowane w urzędach pracy ( 1.3)

12 osób niezarejestrowanych lub zarejestrowanych w urzędzie pracy:
osoby po 30 roku życia - osoby bezrobotne, bierne zawodowo, niepełnosprawne, rolnicy i ich domownicy (których areał nie przekracza 2 ha przeliczeniowych), osób niezarejestrowanych lub zarejestrowanych w urzędzie pracy: operatorzy zewnętrzni (realizatorzy projektów) Wiek Uczestnika projektu jest określany na podstawie daty urodzenia i ustalany w dniu rozpoczęcia udziału w projekcie – tj. od dnia 30 urodzin. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata osoby z niepełnosprawnościami to osoby niepełnosprawne w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. osoby o niskich kwalifikacjach to osoby posiadające wykształcenie na poziomie do ISCED 3 włącznie ISCED 3: wykształcenie ponadgimnazjalne: ma na celu uzupełnienie wykształcenia średniego i przygotowanie do podjęcia studiów wyższych lub umożliwienie osobom uczącym się nabycia umiejętności istotnych dla podjęcia zatrudnienia. Uczniowie przystępują do nauki na tym poziomie zwykle pomiędzy 15 a 16 rokiem życia. Programy na poziomie ISCED z reguły kończą się 12 lub 13 lat po rozpoczęciu nauki na poziomie ISCED 1 (lub mniej więcej w wieku 18 lat), przy czym najczęściej jest to okres 12 lat. 5 Pod pojęciem osoby odchodzącej z rolnictwa rozumiemy rolnika zarejestrowanego w PUP/MUP jako osoba bezrobotna, prowadzącego indywidualne gospodarstwo rolne do wielkości 2 ha przeliczeniowych oraz ubezpieczonego w KRUS, dla którego został ustalony I (tzw. bezrobotni aktywni) lub II (tzw. wymagający wsparcia) profil pomocy

13 9.3 Rozwój przedsiębiorczości
Szkolenie Doradztwo Dotacja Wsparcie szkoleniowo doradcze ( określona ilość godzin w zakresie przedsiębiorczości, grupowe i indywidualne spotkania doradcze) Wsparcie inwestycyjne – (każda z osób, której biznes plan zostanie wyłoniony do dofinansowania otrzyma maksymalnie do 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia za pracę w gospodarce narodowej obowiązującego w dniu przyznania wsparcia (ok PLN). Wsparcie to zostanie wypłacone jednorazowo) Wsparcie pomostowe – (udzielane po zarejestrowaniu działalności gospodarczej od momentu podpisania umowy na udzielenie wsparcia pomostowego, które pomoże w pokryciu podstawowych kosztów, obligatoryjnych opłat niezależnie od poziomu jego przychodów w okresie 12 miesięcy. Poza tymi usługami dla wszystkich osób biorących udział w projekcie przewidziane jest: zwrot kosztów dojazdu, wyżywienie, poczęstunek, materiały promocyjne (długopis, notatnik), zaświadczenie o ukończeniu szkolenia

14 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Bezzwrotne wsparcie dla osób zamierzających rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej obejmujące: szkolenia oraz doradztwo (indywidualne i grupowe) umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, przyznanie środków finansowych w postaci dotacji bezzwrotnych na rozpoczęcie działalności gospodarczej, : nieprzekraczające 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia tj. obecnie ok zł  c) wsparcie pomostowe (niefinansowe oraz finansowe). Ok zł miesięcznie na pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania Średnie wynagrodzenie w gospodarce narodowej W 2017 r. - 4271,51 zł Od 1 stycznia 2018 r. - 2100,00 zł

15 Instytucje realizujące projekty
Operatorzy, będą byli wybrani w drodze konkursu Instytucje będą realizowały projekty na przestrzeni całego roku 2019 ( może także 2020) - różne terminy rekrutacji. Każda instytucja będzie miała stronę projektu, na której będą zawarte wszystkie informacje dotyczące charakterystyki grupy docelowej, obszaru objętego projektem, terminy i dokumenty rekrutacyjne. Instytucja może zawęzić grupę docelową (np. tylko do kobiet lub osób niepełnosprawnych), lub obszar realizacji (np. określone powiaty) Wymagany 2% minimalny wkład własny. Otrzymane dofinansowanie wraz z odsetkami należy zwrócić, jeżeli będziemy prowadzić działalność gospodarczą przez okres krótszy niż 12 miesięcy albo naruszymy inne warunki umowy dotyczące przyznania tych środków

16 http://wuplublin. praca. gov

17 „Dotacja na Start” Stowarzyszenie Inicjatywa Obywatelska NASZ CHEŁM i Stowarzyszenie Rozwoju Aktywności Społecznej TRIADA Biuro projektu ul. Wojsławicka 7, pok Chełm pok. 1 Budynek ESCOTT tel.: Obszar: Miasto Chełm, powiat chełmski, krasnostawski, włodawski, hrubieszowski Osoby muszą należeć co najmniej do jednej z następujących grup:  wiek 50 i więcej lat  kobiety  niepełnosprawni  długotrwale bezrobotni  o niskich kwalifikacjach. Wsparcie projektowe obejmuje także osoby odchodzące z rolnictwa planujące rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej Rekrutacja STYCZEŃ 2019r. WRZESIEŃ 2019r. CZERWIEC - LIPIEC 2020 Dotacja na Start” Stowarzyszenie Inicjatywa Obywatelska NASZ CHEŁM i Stowarzyszenie Rozwoju Aktywności Społecznej TRIADA Biuro projektu ul. Wojsławicka 7, pok Chełm pok. 1 Budynek ESCOTT tel.: Uczestnicy będą rekrutowani z obszaru: Miasto Chełm, powiat chełmski, krasnostawski, włodawski, hrubieszowski pozostające bez pracy (w tym zarejestrowane w urzędzie pracy jako bezrobotne), zamierzające rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Osoby te należą co najmniej do jednej z następujących grup:  wiek 50 i więcej lat  kobiety  niepełnosprawni  długotrwale bezrobotni  o niskich kwalifikacjach Wsparcie projektowe obejmuje także osoby odchodzące z rolnictwa planujące rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej. Rozwój przedsiębiorczości przez  Szkolenia  Samozatrudnienie w oparciu o dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej Rekrutacja STYCZEŃ 2019r. WRZESIEŃ 2019r. CZERWIEC - LIPIEC 2020

18 Wsparcie obejmuje: Wsparcie szkoleniowo doradcze ( określona ilość godzin w zakresie przedsiębiorczości, grupowe i indywidualne spotkania doradcze) Wsparcie inwestycyjne – (każda z osób, której biznes plan zostanie wyłoniony do dofinansowania otrzyma maksymalnie do 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia za pracę w gospodarce narodowej obowiązującego w dniu przyznania wsparcia. Wsparcie to zostanie wypłacone jednorazowo. Wsparcie pomostowe – (udzielane po zarejestrowaniu działalności gospodarczej od momentu podpisania umowy na udzielenie wsparcia pomostowego, które pomoże w pokryciu podstawowych kosztów, obligatoryjnych opłat niezależnie od poziomu jego przychodów w okresie do 12 miesięcy. Poza tymi usługami dla wszystkich osób biorących udział w projekcie przewidziane jest: zwrot kosztów dojazdu, wyżywienie, poczęstunek, materiały promocyjne (długopis, notatnik), zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

19 Dokumenty rekrutacyjne
Przed złożeniem dokumentów rekrutacyjnych należy sprawdzić: Czy spełniasz kryteria udziału w projekcie? Czy wypełniłeś wszystkie wymagane pola formularza rekrutacyjnego? Czy formularz rekrutacyjny jest podpisany w wyznaczonych miejscach? Czy każda strona formularza rekrutacyjnego jest parafowana? Czy dołączyłeś wymagane załączniki? Czy kserokopie załączników potwierdziłeś za zgodność z oryginałem? Po skompletowaniu wszystkich wymaganych dokumentów należy je trwale spiąć i złożyć w wyznaczonym terminie do Biura projektu. Za dzień złożenia formularza rekrutacyjnego uznaje się dzień, w którym formularz zostanie złożony w biurze projektu. Dokumenty rekrutacyjne złożone poza terminem rekrutacji wskazanym na stronie internetowej nie podlegają rozpatrzeniu. etap: weryfikacja predyspozycji (w tym np. osobowościowych, poziom motywacji, samodzielność, przedsiębiorczość, odpowiedzialność, umiejętność planowania i analitycznego myślenia, sumienność) do samodzielnego założenia i prowadzenia działalności gospodarczej, przeprowadzana przez doradcę zawodowego.

20 MINIMALNY ZAKRES BIZNESPLANU
1) Pomysł na biznes – analiza marketingowa (opis produktu/usługi – przewaga rynkowa i zainteresowania klientów; analiza klientów, do których skierowany jest produkt lub usługa - sposób wyboru klientów, charakterystyka rynku, metody pozyskania klientów, ich oczekiwania; analiza konkurencji, jej pozycji i udziału w rynku, wysokość cen, jakość produktów dystrybucji promocji; możliwe narzędzia i koszty promocji; analiza czynników mogących ograniczać działalność przedsiębiorcy zarówno w bliższej, jak i dalszej przyszłości). 2) Potencjał Wnioskodawcy (wykształcenie, doświadczenie zawodowe i dodatkowe umiejętności, kluczowe dla funkcjonowania przedsiębiorstwa; planowane zatrudnienie kadry, posiadany majątek). 3) Opłacalność i efektywność ekonomiczna przedsięwzięcia (zakres oraz efektywność planowanego przedsięwzięcia - niezbędność i racjonalność finansowa zakupów towarów lub usług przewidzianych w biznesplanie ze środków przyznanych na rozwój przedsiębiorczości przy uwzględnieniu ich parametrów technicznych lub jakościowych, dostępność zasobów, możliwości pozyskania i utrzymania rynków zbytu, zapewnienie płynności finansowej po upływie okresu 12 miesięcy od faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej). 4) Operacyjność i kompletność (przejrzystość, prostota, zrozumiałość założeń, kompleksowość opisu przedsięwzięcia

21 Doradztwo w zakresie pisania biznes-planów
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie warsztaty z pisania biznesplanu dla chętnych – bezrobotnych czy też pracujących. raz w miesiącu są takie spotkania – we czwartki ok. 5 h od 9.00 do rezerwacje telefoniczne: prowadzi Pan Mariusz Wiktorowicz ok. 5 h od do 14.00

22 Wysokość wsparcia finansowego wypłacana jest w jednej transzy po zarejestrowaniu działalności gospodarczej zgodnie z zapisami Umowy o udzieleniu wsparcia finansowego zawieranej pomiędzy Uczestnikiem projektu a Beneficjentem. Pomoc, o której mowa w ust. 3 udzielana jest na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata (Dz. U. z 2015 r., poz. 1073) Uczestnik projektu zobowiązuje się wydatkować wsparcie pomostowe finansowe z najwyższym stopniem staranności, w sposób zapewniający uzyskanie jak najlepszych wyników i z dbałością wymaganą przez najlepszą praktykę w danej dziedzinie oraz zgodnie z niniejszą Umową.

23 Zobowiązania zakładającego działalność gospodarczą
do: 1)korzystania ze środków finansowych na rozpoczęcie działalności gospodarczej w sposób gwarantujący osiągnięcie założonych celów i zadań; 2) poddania się kontroli i monitoringu w zakresie prawidłowości korzystania ze środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości; 3) zwrotu udzielonych środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości w przypadku ich wykorzystania niezgodnie z zapisami Umowy o udzieleniu wsparcia finansowego zawieranej pomiędzy Uczestnikiem projektu a Beneficjentem; 4) prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 12 miesięcy liczonych od dnia faktycznego rozpoczęcia działalności, zgodnie z aktualnym wpisem do CEIDG lub KRS . Wydatkowanie środków finansowych odbywa się zgodnie z harmonogramem rzeczowofinansowym przedsięwzięcia stanowiącym integralną część biznesplanu. 11. Uczestnik projektu ma obowiązek umożliwić Beneficjentowi przeprowadzenie kontroli w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej. Na Beneficjencie spoczywa główny obowiązek monitorowania i kontroli prowadzonej przez Uczestnika projektu działalności gospodarczej przez okres 12 miesięcy od dnia faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. w szczególności: a) czy Uczestnik projektu faktycznie prowadzi działalność gospodarczą, b) czy działalność gospodarcza prowadzona jest zgodnie z wnioskiem, o którym mowa w umowie o udzieleniu wsparcia finansowego oraz niniejszym dokumentem, c) wykorzystanie przez niego zakupionych towarów lub usług zgodnie z charakterem prowadzonej działalności, w tym z zatwierdzonym biznesplanem (Beneficjent weryfikuje poszczególne dokumenty księgowe potwierdzające zakup przez Uczestnika projektu towarów lub usług). W szczególności Uczestnik musi posiadać sprzęt i wyposażenie zakupione z otrzymanych środków i wykazane w rozliczeniu. W przypadku, gdy w ramach kontroli stwierdzone zostanie, iż Uczestnik nie posiada towarów, które wykazał w rozliczeniu, a które nabył w celu zużycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (np. materiały zużywane w celu świadczenia usług) lub w celu dalszej sprzedaży, Uczestnik wykazuje dochód z tytułu świadczonych usług lub sprzedaży towarów lub w inny sposób uzasadnia fakt nieposiadania zakupionych towarów. d) czy Uczestnik projektu, który zadeklarował zatrudnienie pracownika/ów w ramach działalności gospodarczej wywiązał się z tej deklaracji i posiada dokumenty potwierdzające zatrudnienie przez niego wszystkich pracowników na podstawie umowy o pracę (w rozumieniu Kodeksu pracy)

24 Weksla własnego in blanco
Zabezpieczenie umowy Weksla własnego in blanco Poręczyciel, (Jest osobą fizyczną w wieku do 70 lat, posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych), Na uzasadniony wniosek Uczestnika projektu dopuszcza się możliwość uwzględnienia innych form zabezpieczenia umowy na otrzymanie wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego. m: a) Weksla własnego in blanco poręczonego przez jednego poręczyciela, spełniającego niżej opisane wymagania, wraz z deklaracją wekslową, zawierającą upoważnienie dla Beneficjenta do wypełnienia tego weksla do kwoty równej sumie dotacji wraz z wsparciem pomostowym finansowym, powiększonej o odsetki w wysokości jak dla zaległości podatkowych, naliczone od dnia przekazania środków na konto Beneficjenta pomocy do dnia zwrotu, w wypadku niewykonania lub nienależytego wykonania przez Beneficjenta pomocy zobowiązań wynikających z niniejszej umowy albo niewykonania przez niego zobowiązań powstałych na skutek rozwiązania tej umowy. B Poręczyciel : pozostaje przez okres co najmniej 12 pełnych miesięcy kalendarzowych przed datą zawarcia niniejszej umowy w stosunku pracy z pracodawcą nie będącym w stanie likwidacji lub upadłości, lub prowadził przez taki sam okres działalność gospodarczą, albo uzyskiwał dochody z tytułu posiadania udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego, pobierał emeryturę, albo rentę strukturalną przyznaną na podstawie decyzji administracyjnej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na uzyskanie rent strukturalnych objętych planem rozwoju obszarów wiejskich (DZ. U. Nr 114 poz z późn. zm.), 3 w przypadku poręczycieli prowadzących działalność gospodarczą: a) za świadczenie z urzędu skarbowego o wysokości dochodu osiągniętego w 2016 lub 2017 roku albo kopię deklaracji na podatek dochodowy za 2016 lub 2017 rok wraz dowodem złożenia tej deklaracji w urzędzie skarbowym, w chwili udzielenia poręczenia nie posiada żadnych długów objętych tytułami egzekucyjnymi oraz jest nie jest dłużnikiem w sprawach prowadzonych w ramach egzekucji sądowej lub egzekucji administracyjnej, a także w stosunku do niego nie toczą się żadne postępowania sądowe lub administracyjne dotyczące niespłaconych zobowiązań pieniężnyc Małżonek Beneficjenta pomocy nie może być jego poręczycielem. Wyjątek stanowi sytuacja, w której małżonkowie posiadają rozdzielność majątkową. Zwrot zabezpieczenia następuje na pisemny wniosek uczestnika po całkowitym rozliczeniu przez niego otrzymanego wsparcia finansowego i pomostowego oraz po spełnieniu wymogu prowadzenia działalności gospodarczej przez okres 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznanie środków finansowych

25 INSRTUMENTY ZWROTNE

26 Pożyczka na start Pożyczkobiorca
osoba fizyczna, która zamierza otworzyć działalność gospodarczą na terenie województwa lubelskiego i w okresie 12 miesięcy przed przystąpienie do projektu nie posiadała zarejestrowanej działalności gospodarczej.

27 Pożyczka na start Warunki finansowe udzielenia pożyczki
Kwota: od 5000 zł do zł Na jak długo: do 60 miesięcy – 5 lat Oprocentowanie – 1% w skali roku Inne warunki: możliwa 6 miesięczna karencja w spłacie rat kapitałowych

28 Pożyczka na start

29 Pożyczka może zostać udzielona na cele: obrotowe, obrotowo – inwestycyjne albo inwestycyjne bezpośrednio związane z planowanym rozpoczęciem działalności gospodarczej. Fundacja „OIC Poland” udziela pożyczek w szczególności na: a) Nabycie środków trwałych, b) Budowę, przebudowę, adaptację lub modernizację środków trwałych, c) Zakup wyposażenia, d) Zakup materiałów i surowców niezbędnych do realizacji założonego przedsięwzięcia, e) Zakup wartości niematerialnych i prawnych, f) Pokrycie kosztów innych wydatków bezpośrednio związanych z prawidłową instalacją i uruchomieniem sprzętu, g) Na tworzenie nowych miejsc pracy. Ze środków pożyczki nie mogą być finansowane zakupy o charakterze konsumpcyjnym.

30 www.oic.lublin.pl Pożyczki Tel. 81 710 46 34, pozyczka@oic.lublin.pl

31 „Instrument Finansowy – Mikropożyczka 9. 3 oraz Mikropożyczka 10
 „Instrument Finansowy – Mikropożyczka 9.3 oraz Mikropożyczka 10.2” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020 W ramach zawartej umowy uruchomione zostały preferencyjne pożyczki unijne dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej na terenie województwa lubelskiego dzialalnosci-z-rpo-wl / Bliższe informacje można uzyskać w siedzibie Funduszu Pożyczkowego BARR S.A. od poniedziałku do piątku w godz – 16.00 Istnieje możliwość skorzystania z usług mobilnego doradcy. Kontakt: Fundusz Pożyczkowy BARR S.A. ul. Kościuszki 65, Biłgoraj tel ,  995

32 0,37%, tj. 0,2% stopy bazowej określanej przez Komisję Europejską
Mikropożyczki 9.3 Mikropożyczki 10.2 Kwota pożyczki: do zł do zł Oprocentowanie: 0,37%, tj. 0,2% stopy bazowej określanej przez Komisję Europejską Okres spłaty: do 7 lat Okres karencji: do 6 miesięcy Przeznaczenie pożyczki: wydatki związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej, udział Pożyczki w koszcie realizowanego przedsięwzięcia może stanowić do 100% jego wartości brutto.

33 Kto może ubiegać się ( 9.3) Osoby fizyczne w wieku 30 lat i więcej pozostające poza rynkiem pracy, tj. osoby bezrobotne (w tym zarejestrowane w urzędzie pracy jako bezrobotne) lub bierne zawodowo, znajdujące się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, tj.: osoby w wieku powyżej 50 roku życia, kobiety, osoby z niepełnosprawnościami, osoby długotrwale bezrobotne, osoby o niskich kwalifikacjach. 2. Pozostający bez pracy mężczyźni w wieku lat. 3. Osoby w wieku 30 lat i więcej należące do następujących grup: imigranci (w tym osoby polskiego pochodzenia),reemigranci, osoby odchodzące z rolnictwa i ich rodziny, osoby ubogie pracujące, osoby zatrudnione na umowach krótkoterminowych oraz pracujące w ramach umów cywilno - prawnych, których miesięczne zarobki nie przekraczają wysokości minimalnego wynagrodzenia w miesiącu poprzedzającym dzień przystąpienia do projektu.

34 Kto może ubiegać się ( 10.2) Osoby fizyczne, które należą do jednej z poniżej wymienionych grup: 1. pracownicy pracodawców przechodzący procesy restrukturyzacyjne z terenu województwa lubelskiego: *pracownicy przewidziani do zwolnienia, tj. pracownicy którzy znajdują się w okresie wypowiedzenia stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn niedotyczących pracownika lub który został poinformowany przez pracodawcę o zamiarze nieprzedłużenia przez niego stosunku pracy lub stosunku służbowego, *pracownicy zagrożeni zwolnieniem z pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy, tj. pracownicy zatrudnieni u pracodawcy, który w okresie 12 miesięcy poprzedzających przystąpienie tego pracownika do projektu dokonał rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn niedotyczących pracowników albo dokonał likwidacji stanowisk pracy z przyczyn ekonomicznych, organizacyjnych, produkcyjnych lub technologicznych,*osoby, które utraciły pracę z przyczyn dotyczących zakładu pracy w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu, 2. pracownicy dużych przedsiębiorstw przechodzących procesy restrukturyzacyjne z terenu województwa lubelskiego.

35 Zabezpieczenie pożyczki
Obligatoryjnym zabezpieczeniem spłaty pożyczki jest weksel własny wystawiany przez Pożyczkobiorcę wraz z deklaracją wekslową. W przypadku ustawowej wspólności majątkowej Przedsiębiorcy – również poręczenie wekslowe współmałżonka. Dodatkowe zabezpieczenie spłaty pożyczki uzależnione jest od kwoty pożyczki, okresu spłaty, ryzyka związanego z wnioskowaną transakcją, itp. (np. poręczenie osób fizycznych i prawnych, hipoteka na nieruchomości, zastaw rejestrowy i przewłaszczenie na zabezpieczenie na środkach trwałych, itp.) 1.złożą oświadczenie o niekorzystaniu równolegle z innych środków publicznych, w tym zwłaszcza ze środków Funduszu Pracy, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, środków oferowanych w ramach PO WER, RPO oraz środków oferowanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na pokrycie tych samych wydatków służących podjęciu i prowadzeniu działalności gospodarczej bądź też założeniem spółdzielni lub spółdzielni socjalnej. 2.nie są i nie byli zarejestrowani w Krajowym Rejestrze Sądowym, Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub prowadziły działalność na podstawie odrębnych przepisów (w tym m.in. działalność adwokacką, komorniczą lub oświatową) w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień przystąpienia do projektu, 3.będą prowadzić działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy od dnia faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej (zgodnie z aktualnym wpisem do CEIDG lub KRS), przy czym do okresu prowadzenia działalności gospodarczej zalicza się przerwy w jej prowadzeniu z powodu choroby lub korzystania ze świadczenia rehabilitacyjnego, nie ciąży na nich obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem lub orzeczenia sądu krajowego lub unijnego.

36 Program Operacyjny Rozwój Obszarów Wiejskich

37 Premia na rozpoczęcie działalności ARiMR
Przetwórstwo i marketing produktów rolnych ARiMR Poddziałanie 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”(Podejmowanie działalności gospodarczej) – Lokalne Grupy Działania

38 Kto może zostać beneficjentem projektów z zakresu Podejmowania działalności gospodarczej?
O pomoc może ubiegać się: osoba fizyczna, która: jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jest pełnoletnia i ma miejsce zamieszkania na obszarze wiejskim objętym LSR tj. na obszarze jednej z gmin członkowski LGD. nie podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy i w pełnym zakresie, chyba że podejmuje działalność gospodarczą sklasyfikowaną jako produkcja artykułów spożywczych lub produkcja napojów, w okresie 2 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku nie wykonywała działalności gospodarczej tzn. nie była wpisana do CEIDG,  nie otrzymała dotychczas pomocy na operację w zakresie objętym wnioskiem o przyznanie pomocy.

39 Dodatkowe warunki przyznania pomocy
osoba ubiegająca się o pomoc musi posiadać numer identyfikacyjny nadany przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, operacja zakłada realizację inwestycji na obszarze objętym LSR tj. na obszarze jednej z gmin członkowskich LGD koszty kwalifikowane operacji nie mogą być współfinansowane z innych środków publicznych, realizacja operacji powinna przebiegać w nie więcej niż 2 etapach a jej rozliczenie powinno nastąpić w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 31 grudnia 2022r., inwestycje w ramach operacji powinny być realizowane na nieruchomości będącej własnością lub współwłasnością osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy lub osoba ta posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy co najmniej przez okres realizacji operacji oraz okres podlegania zobowiązaniu do zapewnienia trwałości operacji (2 lata od daty wypłaty drugiej transzy pomocy) , operacja jest uzasadniona ekonomicznie i zgodna z biznesplanem

40 Zakresy działalności gospodarczej, na które nie może być przyznana pomoc w ramach działania:
działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach, górnictwo i wydobywanie, działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie, przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków, wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej, produkcja chemikaliów oraz wyrobów chemicznych, produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych, produkcja metali, produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz motocykli, transport lotniczy i kolejowy, gospodarka magazynowa

41 Jaka jest wysokość i forma pomocy
Jest określona w Strategii danej LGD kwota pomocy dla projektów z zakresu podejmowania działalności gospodarczej i maksymalnie może wynosić zł Pomoc ma formę premii i jest wypłacana po podpisaniu umowy przyznania pomocy w dwóch transzach: - pierwsza transza obejmuje 80% kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana jeżeli beneficjent podjął we własnym imieniu działalność gospodarczą, zgłosił się do ubezpieczenia społecznego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności oraz uzyskał pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje, - druga transza obejmuje 20% kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana, jeżeli operacja została zrealizowana zgodnie z biznesplanem a beneficjent poniósł koszty na działania określone we wniosku o przyznanie pomocy. . Ponadto w przypadku, gdy zakres realizacji operacji obejmował utworzenie dodatkowego miejsca pracy, pomoc jest wypłacana jeżeli beneficjent najpóźniej do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej transzy zatrudnił osobę na podstawie umowy o pracę. Wniosek o wypłatę drugiej transzy składa się nie później niż po upływie 2 lat od dnia podpisania umowy przyznania pomocy.

42 Jakie rodzaje kosztów są uznawane za kwalifikowalne
kosztów ogólnych (koszty przygotowania dokumentacji technicznej, sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego), 2. zakupu robót budowlanych lub usług, 3. zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakup patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych, 4. najem lub dzierżawa maszyn, wyposażenia lub nieruchomości, 5. zakup nowych maszyn lub wyposażenia, 6. zakup środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą, 7. zakup rzeczy innych niż wymienione w pkt. 5 i 6, w tym materiałów, 8. podatek od towarów i usług (VAT), jeżeli zgodnie z przepisami prawa podmiot nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT (aby podatek VAT był uznany za koszt kwalifikowany beneficjent powinien uzyskać stosowną interpretację w tej kwestii z Izby Skarbowej)

43 Które LGD? "Ziemia Biłgorajska" Sikorskiego 12/42 23-400 Biłgoraj
Tel Gmina Turobin Gmina Goraj Gmina Frampol Gmina Biłgoraj, Gmina Tereszpol Gmina Aleksandrów Gmina Potok Górny Gmina Biszcza Gmina Księżpol Gmina Łukowa Gmina Tarnogród Gmina Obsza Gmina Radecznica   brak środków

44 Które LGD? „Lepsze Jutro” 3-go Maja 10 22-500 Hrubieszów
Tel Gmina Dołhobyczów, Hrubieszów, Mircze, Trzeszczany, Uchanie, Werbkowice, Miasto Hrubieszów założenie – 50 tys. rozwój – do 300 tys. zł - preferowane do 100 tys. zł I półrocze 2019r.

45 Które LGD? „ Nasze roztocze” ul. Partyzantów 3, pok.218 Zamość
Tel Gmina Adamów, Józefów, Krasnobród, Szczebrzeszyn, Zamość, Zwierzyniec założenie – 80 tys. tylko w dziedzinie turystyki I półrocze 2019r.

46 Które LGD? „Roztocze Tomaszowskie” ul. Lwowska 32 I piętro, pokój 104
Tomaszów Lubelski Tel Gmina Bełżec, Lubycza Królewska, Krynice, Susiec, Tarnawatka, Tomaszów Lubelski, miasto Tomaszów Lubelski założenie – 100 tys. w dziedzinie turystyki - pozostałe do 50 tys. zł Planowany na 2020 rok.

47 Które LGD? „Ziemia Zamojska” Kornelówka 41 22-424 Sitno
Tel Gmina Grabowiec, Komarów Osada, Łabunie, Miączyn, Sitno, Skierbieszów, Stary Zamość, Sułów, Nielisz założenie – do 80 tys. Rozwój - do 300 tys. zł I półrocze 2019 r. www. lgdziemiazamojska.pl

48 Kryteria wyboru Punktacja według kryteriów wyboru danej LGD
Kompletność dokumentacji Utworzenie nowych miejsc pracy Grupy defaworyzowane (osoby powyżej 50 roku życia, osoby poniżej 35 roku życia oraz kobiety) Innowacyjny charakter operacji Zastosowanie rozwiązań sprzyjających ochronie środowiska i klimatu Udział wkładu własnego w realizację operacji Racjonalność i realność biznesplanu Beneficjent korzystał z doradztwa i/lub uczestniczył w szkoleniu

49 Premia na rozpoczęcie działalności.
Premia w wysokości 100 tys. zł wypłacana w ratach I rata – 80% kwoty pomocy II rata – 20% kwoty pomocy Pomoc jest przeznaczona dla: - osoby fizycznej ubezpieczonej na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników z mocy ustawy i w pełnym zakresie jako rolnik, małżonek rolnika lub domownik, gospodarstwo rolne, w którym pracuje wnioskodawca, ma wielkość ekonomiczną nie większą niż 15 tys. euro, za rok poprzedzający rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy przyznano płatność do gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, w którym pracuje wnioskodawca Wsparcia nie przyznaje się dla beneficjentów działań „Restrukturyzacja małych gospodarstw”. „premie dla młodych rolników” z Prow oraz „Róznicowanie w kierunku działalności nierolniczej” prow

50 Warunki uzyskania dofinansowania
beneficjent powinien zarejestrować się w odpowiednim rejestrze lub systemie zobowiązać się do podlegania ubezpieczeniu społecznemu na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych do dnia upływu okresu związania celem – minim. 5 lat. Beneficjent nie będzie podlegał ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników do dnia upływu okresu związania z celem. Nabór wniosków przeprowadzony zostanie w terminie ASF sierpień 2019 r. bez ASF wrzesień 2019 r. Wnioski należy składać w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Warunki opisane w pkt. 2 i 3 nie dotyczą beneficjentów poddziałania "Płatności na rzecz rolników kwalifikujących się do systemu dla małych gospodarstw, którzy trwale przekazali swoje gospodarstwo innemu rolnikowi" objętego Programem. Kryteria wyboru premiować będą operacje realizowane przez beneficjenta, który w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy miał nie więcej niż 40 lat (3 punkty), innowacyjność operacji w odniesieniu do gminy, na obszarze której będzie zlokalizowane główne miejsce wykonywania działalności (2 punkty), operacje realizowane przez beneficjenta poddziałania "Płatności na rzecz rolników kwalifikujących się do systemu dla małych gospodarstw, którzy trwale przekazali swoje gospodarstwo innemu rolnikowi" objętego Programem (2 punkty), operacje realizowane w gminach o wysokim poziomie bezrobocia w województwie (0-2 punkty), operacje, które przewidywać będą utworzenie, poza etatem przewidzianym dla beneficjenta, dodatkowy miejsc pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne (3-4 punkty), operacje realizowane przez beneficjentów posiadających kwalifikacje zawodowe z zakresu podejmowanej działalności pozarolniczej (1 punkt).

51 Przetwórstwo i marketing produktów rolnych Nabór wniosków (tematyczny dla rolników) .
Wsparcie -50% kosztów kwalifikowanych i jednocześnie nie więcej wokresie realizacji Programu wynosi   dla rolników, domownicy bądź małżonków rolników podejmujący prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania produktów rolnych, zł, w przypadku rolników lub małżonków rolników: wykonujący lub podejmujący wykonywanie działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych w ramach rolniczego handlu detalicznego Minimalna wysokość pomocy przyznana na realizację jednej operacji wynosi 10 tys. zł . Treść przedmiotowych rozporządzeń dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (poniżej). O pomoc może ubiegać się podmiot, który: podejmuje wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania produktów rolnych w ramach co najmniej jednego z rodzajów działalności wymienionych w tabeli poniżej; podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie; nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy; jest zdolny do zrealizowania operacji i osiągnięcia jej celu w terminie określonym we wniosku; posiada numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności; zobowiąże się, że po złożeniu ostatniego wniosku o płatność do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej, będzie: kolejności przysługiwania pomocy, decydować będzie suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie kryteriów wyboru operacji określonych w przepisach rozporządzenia wykonawczego. Kryteria wyboru premiować będą: innowacyjność operacji (5 pkt), wiek podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, jeżeli będzie miał nie więcej niż 40 lat w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy (3 pkt), inwestycje związane z ochroną środowiska lub przeciwdziałaniem zmianom  klimatu (5 pkt), uczestnictwo w unijnych lub krajowych systemach jakości (3 pkt); jeżeli operacja dotyczy działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych, w ramach rolniczego handlu detalicznego, wskazanych w załącznikach do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. (5 pkt) - podmioty określone w punkcie 2, prowadzenie działalności gospodarczej w sektorach przetwórstwa: mleka, mięsa, owoców i warzyw oraz zbóż (2 pkt) - podmioty określone w punkcie 1, operacje realizowane na obszarach objętych bezrobociem (maksymalnie 4 pkt Zakres wsparcia Do kosztów operacji, które kwalifikują się do wsparcia, zalicza się m.in. koszty: 1) zakupu (wraz z instalacją) a) maszyn lub urządzeń do: magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania, przetwarzania produktów rolnych, magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży, przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania, c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania; d) wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych przez podmioty działające w ramach rolniczego handlu detalicznego; 2) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją: a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych), b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych: c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, d) pomieszczeń pomocniczych służących przygotowaniu posiłków i pomieszczeń gospodarczych w budynku służących do przechowywania produktów żywnościowych, w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty działające w ramach rolniczego handlu detalicznego. "Koszty budowlane" będą kwalifikowane wyłącznie w zakresie niezbędnym do wdrożenia inwestycji polegającej na zakupie maszyn i urządzeń lub wyposażenia, natomiast zakup środków transportu i używanych maszyn, urządzeń lub sprzętu jest całkowicie wykluczony z finansowania. 3) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności: kosztorysów, projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych, przygotowania biznesplanu, sprawowania nadzoru urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego w wysokości nieprzekraczającej 10 % pozostałych kosztów kwalifikowalnych.

52 Przetwórstwo i marketing produktów rolnych Nabór wniosków (tematyczny dla rolników) .
Beneficjent: Rolnik lub domownik podlegający ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie ( dotyczy rolników rozpoczynających działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa produktów rolnych) Nabór wniosków przeprowadzony zostanie w terminie od  31 stycznia do  1 marca 2019 r. Rolnicy – Oddziały Regionalne ARiMR Agencja rozpatruje wniosek w terminie 10 miesięcy od publikacji listy rankingowej. Pierwsza publikacja listy rankingowej nie później niż w terminie 90 dni od zakończenia naboru wniosków Aktualizacja listy – nie rzadziej niż co 90 dni. Treść przedmiotowych rozporządzeń dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (poniżej). O pomoc może ubiegać się podmiot, który: podejmuje wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania produktów rolnych w ramach co najmniej jednego z rodzajów działalności wymienionych w tabeli poniżej; podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie; nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy; jest zdolny do zrealizowania operacji i osiągnięcia jej celu w terminie określonym we wniosku; posiada numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności; zobowiąże się, że po złożeniu ostatniego wniosku o płatność do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej, będzie: kolejności przysługiwania pomocy, decydować będzie suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie kryteriów wyboru operacji określonych w przepisach rozporządzenia wykonawczego. Kryteria wyboru premiować będą: innowacyjność operacji (5 pkt), wiek podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, jeżeli będzie miał nie więcej niż 40 lat w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy (3 pkt), inwestycje związane z ochroną środowiska lub przeciwdziałaniem zmianom  klimatu (5 pkt), uczestnictwo w unijnych lub krajowych systemach jakości (3 pkt); jeżeli operacja dotyczy działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych, w ramach rolniczego handlu detalicznego, wskazanych w załącznikach do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. (5 pkt) - podmioty określone w punkcie 2, prowadzenie działalności gospodarczej w sektorach przetwórstwa: mleka, mięsa, owoców i warzyw oraz zbóż (2 pkt) - podmioty określone w punkcie 1, operacje realizowane na obszarach objętych bezrobociem (maksymalnie 4 pkt Zakres wsparcia Do kosztów operacji, które kwalifikują się do wsparcia, zalicza się m.in. koszty: 1) zakupu (wraz z instalacją) a) maszyn lub urządzeń do: magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania, przetwarzania produktów rolnych, magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży, przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania, c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania; d) wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych przez podmioty działające w ramach rolniczego handlu detalicznego; 2) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją: a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych), b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych: c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, d) pomieszczeń pomocniczych służących przygotowaniu posiłków i pomieszczeń gospodarczych w budynku służących do przechowywania produktów żywnościowych, w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty działające w ramach rolniczego handlu detalicznego. "Koszty budowlane" będą kwalifikowane wyłącznie w zakresie niezbędnym do wdrożenia inwestycji polegającej na zakupie maszyn i urządzeń lub wyposażenia, natomiast zakup środków transportu i używanych maszyn, urządzeń lub sprzętu jest całkowicie wykluczony z finansowania. 3) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności: kosztorysów, projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych, przygotowania biznesplanu, sprawowania nadzoru urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego w wysokości nieprzekraczającej 10 % pozostałych kosztów kwalifikowalnych.

53 Przetwórstwo i marketing produktów rolnych.
Zakres wsparcia Do kosztów operacji, które kwalifikują się do wsparcia, zalicza się m.in. koszty: 1) zakupu (wraz z instalacją) maszyn lub urządzeń, aparatury pomiarowej, oprogramowania, wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności 2) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją 3)przygotowania dokumentacji technicznej operacji „Koszty budowlane" będą kwalifikowane wyłącznie w zakresie niezbędnym do wdrożenia inwestycji polegającej na zakupie maszyn i urządzeń lub wyposażenia, natomiast zakup środków transportu i używanych maszyn, urządzeń lub sprzętu jest całkowicie wykluczony z finansowania. Treść przedmiotowych rozporządzeń dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (poniżej). O pomoc może ubiegać się podmiot, który: podejmuje wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania produktów rolnych w ramach co najmniej jednego z rodzajów działalności wymienionych w tabeli poniżej; podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie; nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy; jest zdolny do zrealizowania operacji i osiągnięcia jej celu w terminie określonym we wniosku; posiada numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności; zobowiąże się, że po złożeniu ostatniego wniosku o płatność do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej, będzie: kolejności przysługiwania pomocy, decydować będzie suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie kryteriów wyboru operacji określonych w przepisach rozporządzenia wykonawczego. Kryteria wyboru premiować będą: innowacyjność operacji (5 pkt), wiek podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, jeżeli będzie miał nie więcej niż 40 lat w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy (3 pkt), inwestycje związane z ochroną środowiska lub przeciwdziałaniem zmianom  klimatu (5 pkt), uczestnictwo w unijnych lub krajowych systemach jakości (3 pkt); jeżeli operacja dotyczy działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych, w ramach rolniczego handlu detalicznego, wskazanych w załącznikach do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. (5 pkt) - podmioty określone w punkcie 2, prowadzenie działalności gospodarczej w sektorach przetwórstwa: mleka, mięsa, owoców i warzyw oraz zbóż (2 pkt) - podmioty określone w punkcie 1, operacje realizowane na obszarach objętych bezrobociem (maksymalnie 4 pkt Zakres wsparcia Do kosztów operacji, które kwalifikują się do wsparcia, zalicza się m.in. koszty: 1) zakupu (wraz z instalacją) a) maszyn lub urządzeń do: magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania, przetwarzania produktów rolnych, magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży, przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania, c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania; d) wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych przez podmioty działające w ramach rolniczego handlu detalicznego; 2) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją: a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych), b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych: c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, d) pomieszczeń pomocniczych służących przygotowaniu posiłków i pomieszczeń gospodarczych w budynku służących do przechowywania produktów żywnościowych, w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty działające w ramach rolniczego handlu detalicznego. "Koszty budowlane" będą kwalifikowane wyłącznie w zakresie niezbędnym do wdrożenia inwestycji polegającej na zakupie maszyn i urządzeń lub wyposażenia, natomiast zakup środków transportu i używanych maszyn, urządzeń lub sprzętu jest całkowicie wykluczony z finansowania. 3) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności: kosztorysów, projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych, przygotowania biznesplanu, sprawowania nadzoru urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego w wysokości nieprzekraczającej 10 % pozostałych kosztów kwalifikowalnych.

54 Start up POLSKA WSCHODNIA

55 Program Operacyjny Polska Wschodnia
Wsparcie w tworzeniu i rozwoju start-upów. Pomoc można uzyskać w ośrodkach innowacji z Polski Wschodniej, realizujących specjalny projekt „Platformy startowe dla nowych pomysłów”. Program obejmuje województwa: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie. Masz pomysł na innowacyjny produkt bądź usługę? W Platformach startowych otrzymasz ekspercką pomoc i rozwiniesz pomysł w rentowny model biznesowy. Możesz zgłosić swój pomysł do wybranej platformy. Tam menadżer inkubacji przygotuje szczegółowy plan inkubacji Twojego pomysłu Inkubacja to intensywna praca nad rozwojem firmy. Pierwszym krokiem jest przeprowadzanie wywiadu przez menedżera inkubacji z przedstawicielami startupu, w czasie którego diagnozowane są najważniejsze jego potrzeby. W odpowiedzi na nie są przyporządkowywani odpowiedni eksperci i usługi (w tym specjalistyczne), dopasowane do specyfiki startupu i branży. Dzięki temu program inkubacji jest indywidualnie dobrany do potrzeb każdego pomysłu. (jest w innym miejscu)

56 Program Operacyjny Polska Wschodnia I etap
Ośrodki innowacji oferują dostęp do infrastruktury, mentoring, coaching oraz inne usługi niezbędne do rozwinięcia nowego pomysłu. Usługi specjalistyczne dotyczą specyficznych potrzeb technologicznych i biznesowych poszczególnych startupów. Nie są ograniczone zamkniętym katalogiem, w związku z czym startup ma szansę otrzymać szyte na miarę usługi. W wyniku tego procesu powstać powinien prototyp i model biznesowy przedsięwzięcia. Platformy startowe oferują pakiet usług, w skład których wchodzą m.in.: pomoc w stworzeniu fundamentów biznesowych przedsięwzięcia, specjalistyczne usługi indywidualnie dopasowane do pomysłu, warsztaty i szkolenia z zakresu wystąpień publicznych oraz prezentacji swojego projektu, mentoring, obsługa księgowa, podatkowa i prawna, pomoc w stworzeniu elementów identyfikacji korporacyjnej, zapewnienie powierzchni biurowej do rozwoju startupu. Oceniane będą m.in.: Innowacyjność koncepcji - do inkubacji zakwalifikować się mogą jedynie innowacje produktowe, Przewagi konkurencyjne – koncepcja powinna charakteryzować się zidentyfikowanymi przewagami w stosunku do istniejących produktów, Potencjał biznesowy, Kwalifikacje zespołu, który ma rozwijać produkt. Inkubacja to intensywna praca nad rozwojem firmy. Pierwszym krokiem jest przeprowadzanie wywiadu przez menedżera inkubacji z przedstawicielami startupu, w czasie którego diagnozowane są najważniejsze jego potrzeby. W odpowiedzi na nie są przyporządkowywani odpowiedni eksperci i usługi (w tym specjalistyczne), dopasowane do specyfiki startupu i branży. Dzięki temu program inkubacji jest indywidualnie dobrany do potrzeb każdego pomysłu. (jest w innym miejscu) Więcej informacji:

57 Start składania wniosków 2 stycznia 2019
Nie masz pewności, czy to odpowiedni program finansowania dla twojej firmy? Napisz lub zadzwoń na infolinie  oraz Start składania wniosków 2 stycznia 2019 Koniec przyjmowania wniosków 31 grudnia 2020 MAKSYMALNE DOFINANSOWANIE zł WKŁAD WŁASNY 0% Platformy startowe dla nowych pomysłów działają w 9 miastach i są skierowane do różnych branż. Sprawdź, która będzie odpowiednia dla Ciebie: Na start Miejsce inkubacji: Puławy Platforma startowa: Wschodni Akcelerator Biznesu Ekologia, żywność i produkty rolno-spożywcze, IT/ICT Nabór kończy się 31 grudnia 2020 Rozwinięcie Twojego pomysłu w innowacyjny produkt bądź usługę we współpracy z ekspertami Białystok, Łomża Platforma startowa: Hub of Talents 2 Branża metalowo-maszynowa, IT/ICT. Rzeszów, Mielec Platforma startowa: Start in Podkarpackie Lotnictwo, motoryzacja, budownictwo, IT/ICT Miejsce inkubacji: Lublin Platforma Startowa: Idealist Nabór kończy się 15 lutego 2021 Energetyka, turystyka, medycyna i zdrowie, IT/ICT Platforma Startowa: Unicorn Hub Nabór kończy się 31 stycznia 2022 Smart City/transport i motoryzacja, medycyna/zdrowie publiczne, IT/ICT Miejsce inkubacji: Olsztyn, Ełk Platforma startowa: Startup Heroes Nabór kończy się 27 lipca 2022 Produkcja żywności, ekoenergetyka, IT/ICT Napisz lub zadzwoń na infolinie  oraz Nie masz pewności, czy to odpowiedni program finansowania dla twojej firmy? Nabór kończy się 30 września 2022 Zgadzam się z warunkami usługi Terminy zgłoszeń Wyślij Start: Platformy Startowe Terminy zgłoszeń w ramach tego konkursu są prowadzone w rundach. Możesz wypełnić wniosek w dogodnym dla Ciebie terminie. Zakończenie: Wypełnij wniosek Wybierz platformę realizacji projektu Wybierz platformę Jak wziąć udział w konkursie o dofinansowanie? Poczekaj na ocenę Twojej koncepcji przez eksperta platformy Ocena projektu Wypełnij formularz zgłoszeniowy online (Generator online, Instrukcja wypełniania wniosku) Złóż wniosekGotowe! Możesz realizować projekt. Po pozytywnej ocenie eksperta podpisz umowę Podpisz umowę Rozwijaj biznes inteligentnie PORADNIK Polecane poradniki, raporty i katalogi Zobacz Polska Wschodnia na start!

58 Krok po kroku Wybierz platformę Wybierz platformę realizacji projektu
Wypełnij wniosek Wypełnij formularz zgłoszeniowy online (Generator online, Instrukcja wypełniania wniosku) Ocena projektu Poczekaj na ocenę Twojej koncepcji przez eksperta platformy Podpisz umowę Po pozytywnej ocenie eksperta podpisz umowę Platformy Startowe prowadzą ciągły nabór. Zgłaszasz się poprzez formularz na stronie PARP. Następnie koncepcje te oceniane są przez ekspertów poszczególnych Platform Startowych. Oceniane będą m.in.: Innowacyjność koncepcji - do inkubacji zakwalifikować się mogą jedynie innowacje produktowe, Przewagi konkurencyjne – koncepcja powinna charakteryzować się zidentyfikowanymi przewagami w stosunku do istniejących produktów, Potencjał biznesowy, Kwalifikacje zespołu, który ma rozwijać produkt.

59 Platforma startowa: Wschodni Akcelerator Biznesu
Miejsce inkubacji: Puławy Platforma startowa: Wschodni Akcelerator Biznesu Na start Ekologia, żywność i produkty rolno-spożywcze, IT/ICT Rozwinięcie Twojego pomysłu w innowacyjny produkt bądź usługę we współpracy z ekspertami Nabór kończy się 31 grudnia 2020

60 Platforma Startowa: Idealist
Miejsce inkubacji: Lublin Platforma Startowa: Idealist Na start Energetyka, turystyka, medycyna i zdrowie, IT/ICT Rozwinięcie Twojego pomysłu w innowacyjny produkt bądź usługę we współpracy z ekspertami Nabór kończy się 31 stycznia 2022

61 Platforma Startowa: Unicorn Hub
Miejsce inkubacji: Lublin Platforma Startowa: Unicorn Hub Na start Smart City/transport i motoryzacja, medycyna/zdrowie publiczne, IT/ICT Rozwinięcie Twojego pomysłu w innowacyjny produkt bądź usługę we współpracy z ekspertami Nabór kończy się 27 lipca 2022

62 Etap II – wdrożenie pomysłu
Celem etapu 2 Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej jest sfinansowanie rozwinięcia działalności biznesowej start-upów, które pomyślnie zrealizowały projekt w ramach konkursu dla Platform startowych, chcą wprowadzić produkt na rynek krajowy lub zagraniczny i systematyczne zwiększać sprzedaż. mAKSYMALNE DOFINANSOWANIE zł WKŁAD WŁASNY - minimum 15% Dofinansowanie można przeznaczyć na: na zakup usług doradczych i eksperckich związanych z rozwijaniem modelu biznesowego wynagrodzenie pracy personelu zarządzającego, personelu wsparcia oraz zespołu projektu zakup nowych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych organizację i przeprowadzenie działań, w tym promocyjno- informacyjnych, służących ekspansji rynkowej, w tym międzynarodowej

63 Katarzyna Zawiślak, Zofia Matwij
Dziękuję za uwagę! Katarzyna Zawiślak, Zofia Matwij


Pobierz ppt "Oferta Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich (PIFE)"

Podobne prezentacje


Reklamy Google