Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
PRAKTYCZNA WYMIANA DOŚWIADCZEŃ
Nr projektu: PL01-KA Projekt finansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER
2
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji realizując projekt ze środków PO WER dofinansowała projekty, które przeszły pozytywnie procedurę selekcji: ocenę formalną i merytoryczną w programie Erasmus+ Kształcenie i Szkolenia Zawodowe, Akcja 1 Mobilność edukacyjna w konkursie w latach 2015, 2016 oraz 2017, ale nie zostały zaakceptowane do realizacji ze względu na wyczerpanie środków finansowych na ten cel (lista rezerwowa). Projekt „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” jest realizowany w IV osi priorytetowej Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).
3
PARTNERZY TRIBEKA Training Lab - agencja zlokalizowana w Maladze (Hiszpania), zapewniająca najlepsze szkolenia, warsztaty i seminaria dla studentów i dorosłych w zakresie doświadczenia zawodowego. Centrum Kształcenia Praktycznego placówka oświatowa zlokalizowana w Warszawie (Polska), działająca w celach kształcenia i szkolenia zawodowego.
4
Tribeka Training Lab SL
Partnerem CKP była Tribeka Training Lab SL - hiszpańska agencja szkoleniowa organizująca staże, programy edukacyjne, a także praktyki zawodowe w różnych obszarach zawodowych dla studentów, kadry dydaktycznej, bezrobotnych, młodych pracowników i organizacji pochodzących z całej Europy. Praktyki zawodowe oferowane są w firmach z sektora prywatnego, organizacjach rządowych, organizacjach pozarządowych, szkołach, szkołach wyższych i uniwersytetach. Postępy są monitorowane poprzez regularny kontakt z uczestnikami i firmami przyjmującymi, zgodnie z procedurami systemu ECVET, w sprawie oceny i uznawania umiejętności. Uczestnictwo tego partnera w projekcie ze względu na bardzo bogate doświadczenie z zakresu mobilności zawodowych oraz wymian międzynarodowych w obszarze kształcenia zawodowego zagwarantowało wysoką jakość. Partner już na etapie wnioskowania wyselekcjonował na podstawie wytycznych i oczekiwań CKP odpowiednie placówki kształcenia zawodowego, które przyjęły nauczycieli i przesłał ich portfolio do weryfikacji.
5
20 NAUCZYCIELI PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU
Czas trwania projektu r. – r. Liczba uczestników: 20 NAUCZYCIELI PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU
6
BUDŻET PROJEKTU EUR ,74 PLN
7
Cele projektu Podwyższenie kompetencji zawodowych, wiedzy i umiejętności praktycznych 20 osób spośród kadry nauczycielskiej Centrum Kształcenia Praktycznego Zdobycie przez pracowników zaangażowanych w proces kształcenia zawodowego, wiedzy i umiejętności z zakresu funkcjonowania i realizacji systemu kształcenia zawodowego w Hiszpanii Wyposażenie nauczycieli kształcenia zawodowego w nowe kompetencje praktyczne Poznanie systemu organizacji praktyk zawodowych w miejscu pracy na przykładzie Hiszpanii Podniesienie innowacyjności i internacjonalizacji CKP Rozwój osobisty uczestników projektu, otwarcie się na mobilność edukacyjną. Zwiększenie poczucia integralności i tożsamości europejskiej wśród uczestników projektu poprzez obcowanie z innymi kulturami Zachęcanie do nawiązywania współpracy międzynarodowej, tworzenie sieci kontaktów międzynarodowych
8
Wybór uczestników Kryteria formalne dot. wyboru uczestników:
Jest dyrektorem, wicedyrektorem, kierownikiem bądź nauczycielem, nauczycielką praktycznej nauki zawodu w CKP w obszarze ekonomii, informatyki, budownictwa, stolarstwa, mechaniki pojazdowej, energetyki odnawialnej, elektryki, elektroniki, gastronomii, doradztwa zawodowego, Uczy praktycznej nauki zawodu podczas zajęć dydaktycznych z uczniami lub na kwalifikacyjnym kursie zawodowym. Posiada znajomość języka angielskiego w stopniu pozwalającym na komunikowanie się i zostanie pozytywnie oceniony po przeprowadzeniu rozmowy w języku angielskim. Kryteria merytoryczne dot. wyboru uczestników: Wyrażenie chęci uczestniczenia w projekcie i terminowe złożenie formularza zgłoszeniowego. Odpowiednie uzasadnienie motywacji do wyjazdu na praktykę job shadowing. Wykazanie zaangażowania w opracowanie rezultatów projektu oraz w działania z nimi związane przez cały okres realizacji projektu. Opinia dyrektora CKP.
9
Harmonogram działań Rekrutacja uczestników
Październik/listopad 2017 r. Przygotowanie językowo-kulturowe uczestników Styczeń 2017 r. Praktyka job shadowing w Hiszpanii 14 styczeń 2018 r. – 20 luty 2018 r. Upowszechnianie projektu luty – sierpień 2018 r. - na bieżąco
10
Przygotowanie językowo-kulturowo-pedagogiczne
Kurs z języka angielskiego z uwzględnieniem słownictwa projektowego i branżowego (10 godz.) Kurs z języka hiszpańskiego (10 godz.) Przygotowanie kulturowe z zakresu wiedzy o Hiszpanii i elementami języka hiszpańskiego (15 godz.) Przygotowanie pedagogiczne (10 godz.)
11
Praktyki job shadowing w Hiszpanii
W dniach stycznia 2018 r. w Maladze odbyła się wymiana doświadczeń w formie praktyk job shadowing z hiszpańskimi instytucjami kształcenia zawodowego. Uczestnicy zdobyli wiedzę o systemie kształcenia zawodowego w Hiszpanii, uwzględniającego potrzeby rynku pracy. Zapoznali się z jakością praktycznego kształcenia uczniów, programami nauczania w zawodach (elektryk, mechanik, informatyk, technik żywienia, technik budownictwa, technik energii odnawialnej, technik inżynierii sanitarnej oraz technik obrabiarek CNC) oraz egzaminami potwierdzającymi kwalifikacje w tych zawodach, formami współpracy z pracodawcami, metodami i technikami nauczania, a także motywowania uczniów. Mieli okazję nie tylko obserwować pracę nauczycieli przedmiotów zawodowych, ale także brać aktywny udział w zajęciach prowadzonych w pracowniach i laboratoriach placówek szkolenia zawodowego oraz korzystać z wyposażenia techniczno-dydaktycznego podczas prowadzenia zajęć w wyznaczonych wcześniej placówkach oświatowych.
12
Praktyki job shadowing w Hiszpanii
Nauczyciele podczas praktyki job shadowing zdobyli umiejętności i kompetencje organizacyjne, wykazując dużą elastyczność dostosowania się do otoczenia i zastanych warunków pracy. Dzięki bezpośredniemu uczestnictwu w praktyce job shadowing stali się na kilka dni członkami hiszpańskiej kadry nauczycielskiej. Przełamali bariery i stereotypy socjokulturowe, co wpłynęło na swobodę w nawiązywaniu kontaktów, wymianę doświadczeń oraz udoskonalenie umiejętności radzenia sobie ze stresem podczas współpracy z osobami odmiennymi kulturowo. Pomogło to szczegółowiej przyjrzeć się i lepiej zrozumieć system kształcenia zawodowego.
13
Uzyskane rezultaty projektu
podniesienie kwalifikacji zawodowych, społecznych, międzykulturowych uczestników, rozwój osobisty i zawodowy, poznanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych, walidacja nieformalnego uczenia się, podniesienie umiejętności w zakresie tworzenia prezentacji multimedialnych i broszur, poznanie hiszpańskiego modelu kształcenia zawodowego, nabycie postawy otwartej na zmiany i aktywnej, wzrost umiejętności językowych, zawodowych i międzykulturowych, wzrost poziomu wiedzy w zakresie kształcenia zawodowego oraz innowacyjnych i praktycznych form nauczania
14
Wpływ projektu na rozwój zawodowy uczestników
poznanie przykładów dobrych praktyk i odmiennego modelu kształcenia niż krajowy wzmocnienie CV poprzez otrzymanie Europass Mobility i innych certyfikatów rozszerzenie warsztatu pracy edukacyjnej o poznane metody nawiązanie międzynarodowych kontaktów wzrost kompetencji zawodowych
15
Wpływ projektu na rozwój osobisty
wzrost pewności siebie nabycie otwartości i tolerancji w stosunku do odmiennych kultur nawiązanie nowych znajomości motywacja do
16
Wpływ projektu na rozwój kompetencji językowych
poszerzenie znajomości języka angielskiego nabycie pewności siebie w posługiwaniu się językiem angielskim nabycie umiejętności posługiwania się językiem
17
Certyfikacja nabytych umiejętności
Dokument Europass Mobility. Imienny Certyfikat uczestnictwa w praktyce job shadowing wystawiony w języku polskim i angielskim przez hiszpańską organizację przyjmującą TRIBEKA Training Lab.
18
Wpływ Projekt przyczynił się do propagowania idei kształcenia przez całe życie, tworzenia społeczeństwa opartego na wiedzy, zachęcał do podejmowania mobilności zawodowo-edukacyjnej, wspierania implementacji nowatorskich rozwiązań praktycznych. Propagował naukę języków obcych i różnorodności językowej, przybliżył inną kulturę i inny system wartości. Przyczynił się do zwiększenia mobilności zagranicznej kadry edukacyjnej dla podnoszenia kompetencji zawodowych. Długofalowym wpływem projektu jest wzrost świadomości w zakresie nieustannego podnoszenia kompetencji zawodowych przez kadrę szkolnictwa zawodowego, co przyczynia się do wzrostu jakości nauczania, a tym samym wzrostu realnej współpracy pomiędzy systemem edukacji a rynkiem pracy, zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym oraz europejskim.
19
Upowszechnianie Publikacja na stronie internetowej Centrum Kształcenia Praktycznego Warszawa. Formalne i nieformalne spotkania na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym. Publikacja w formie broszury informacyjnej przedstawiająca osiągnięte rezultaty. Spotkanie prezentujące rezultaty realizowanego projektu.
20
Dziękuję za uwagę Anna Gromotowicz
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach PO WER z Europejskiego Funduszu Społecznego
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.