Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA STWIERDZONE W TOKU PROWADZONEGO NADZORU I KONTROLI W ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA STWIERDZONE W TOKU PROWADZONEGO NADZORU I KONTROLI W ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY."— Zapis prezentacji:

1 NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA STWIERDZONE W TOKU PROWADZONEGO NADZORU I KONTROLI W ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY

2 I. W zakresie dokumentacji określającej funkcjonowanie domu
1. Brak zgodności pomiędzy zapisami zawartymi w regulaminie organizacyjnym a stanem faktycznym, w zakresie: - składu zespołu wspierająco-aktywizującego - zatrudnienia - nazewnictwa pracowni - liczby miejsc w domu

3 2. Zawieranie zapisów w dokumentach organizacyjnych, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie śds oraz wewnętrznych uregulowaniach (instrukcji, procedur, regulaminów wewnętrznych), nie znajdujących uzasadnienia prawnego, tj.: - dowóz uczestników na zajęcia w śds uwarunkowany możliwościami finansowymi i organizacyjnymi jednostki; - obowiązek udziału uczestnika w prostych pracach na rzecz domu;

4 - obowiązkowego udziału uczestników w dyżurach: kulinarnym i tzw
- obowiązkowego udziału uczestników w dyżurach: kulinarnym i tzw. sprzątaniowym – związanym z utrzymaniem przez uczestników Domu porządku w całym obiekcie, a także usprawiedliwiania nieobecności w ww. dyżurach wyłącznie zwolnieniem lekarskim lub pobytem w szpitalu; - stosowanie konsekwencji wobec uczestników (np. posiadających nieusprawiedliwioną nieobecność na dyżurze kulinarnym czy sprzątaniowym) tzw. „minusy”, wyłączające uczestnika z możliwości otrzymania posiłku, przygotowanego w ramach treningu kulinarnego; wykreślenia z listy uczestników;

5 II. W zakresie zatrudnienia kadry śds.
1. Niespełnianie minimalnych wymogów kwalifikacyjnych przez osoby zatrudnione w śds, np. na stanowisku instruktora terapii zajęciowej, instruktora terapii, terapeuty, opiekuna. 2. Powierzanie obowiązków kierownika jednostki, osobom niespełniającym wymogów kwalifikacyjnych przewidzianych dla osób kierujących jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, określonych przepisami art. 122 ustawy o pomocy społecznej.

6 3. Zawieranie umów zlecenia z pielęgniarkami zatrudnionymi w dps, pełniącymi opiekę nad uczestnikami w razie potrzeby. 4. Sfinansowanie specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej osobie zastępującej kierownika podczas jego nieobecności tj. innemu pracownikowi poza kierownikiem. 5. Brak posiadania przez pracowników śds półrocznego doświadczenia zawodowego w pracy z osobami z zaburzeniami psychicznymi.

7 6. Niespełnianie wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego.
7. Brak udokumentowania zasadności świadczenia usług przez prawnika. Z § 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie środowiskowych domów samopomocy wynika, że w domu mogą być zatrudniani inni pracownicy, niezbędni do prawidłowego funkcjonowania domu.

8 III. W zakresie usług świadczonych w śds.
1. Organizowanie transportu w sposób uniemożliwiający uczestnikom udział w zajęciach przez co najmniej 6 godzin dziennie. 2. Brak zapewnienia opieki uczestnikom śds w trakcie dowożenia na zajęcia lub odwożenia po zajęciach. 3. Brak zapewnienia wszystkim uczestnikom śds gorącego posiłku. W przypadku osób, które nie korzystały z posiłku przygotowanego w ramach zadania własnego, nie zapewniono gorącego posiłku przygotowanego w ramach treningu kulinarnego.

9 4. Korzystanie z gorącego posiłku przygotowanego w ramach treningu kulinarnego przez wszystkich pracowników śds. 5. Wykorzystywanie pomieszczeń śds do innych celów, niż wynikające z działalności śds; działanie niezgodne z przepisami ustawy o finansach publicznych. 6. Niespełnienie standardu usług, dot. powierzchni użytkowej przypadającej na jednego uczestnika. Użytkowanie wspólnie z inną jednostką organizacyjną pomocy społecznej np. sali do terapii ruchem. 7. Posiadanie systemu monitoringu zamontowanego w salach terapeutycznych.

10 8. Udział w zajęciach śds osób, które nie wymagają świadczenia usług w ośrodkach wsparcia.
9. Brak zatrudnienia psychologa, co skutkowało brakiem świadczenia usług w formie poradnictwa psychologicznego. 10. Brak spełnienia wymogu standardu pod względem liczby miejsc w śds w jednym budynku. Posiadanie w jednym budynku większej liczby miejsc niż 60 (w jednym budynku jest 68 uczestników a w filii 60). 11. Przeterminowana żywność. 12. Finansowanie szkolenia uczestnikowi ŚDS.

11 IV. W zakresie dokumentacji indywidualnej
Indywidualne plany postępowania wspierająco-aktywizującego 1. Planowanie treningów i celów nie wynikających z diagnozy uczestnika tj. jego szczególnych potrzeb i informacji gromadzonych na jego temat, zawartych w notatkach z postępowania wspierająco – aktywizującego, brak realizacji zaplanowanych działań, podejmowanie działań wobec uczestnika niezgodnych z planem postępowania wspierająco-aktywizującego, brak modyfikacji indywidualnych planów.

12 V. W zakresie dokumentacji zbiorczej
1. Niezgodność między meldunkami przekazywanymi do Wydziału Polityki Społecznej a ewidencją obecności uczestników w domu. 2. Nierzetelność prowadzonej ewidencji obecności uczestników w domu: brak w ewidencji obecności uczestników w Domu, na bieżąco oznaczenia nieobecności uczestników każdego dnia miesiąca; rozbieżność pomiędzy obecnością uczestników odnotowywaną w ewidencji obecności a faktyczną obecnością. 3. Wpisywanie w dziennikach dokumentujących pracę pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego ogólnych danych dot. uczestników biorących udział w zajęciach np. „5 osób”, „grupowe”, zamiast imion i nazwisk uczestników obecnych na zajęciach.

13 Nieprawidłowości stwierdzone w toku kontroli dot
Nieprawidłowości stwierdzone w toku kontroli dot. braku stosowania wytycznych Wojewody m.in.: 1. Zatrudnienie kierownika śds w niepełnym wymiarze czasu pracy. 2. Brak akt osobowych pracowników w śds. 3. Ustalenie wysokości wynagrodzenia pracownika śds wraz z wszelkimi dodatkami w kwocie przekraczającej dwukrotność przeciętnego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw. 4. Znaczne dysproporcje wynagrodzenia osób zatrudnionych na takich samych stanowiskach pracy i w jednakowym wymiarze czasu pracy.

14 5. Znaczne dysproporcje między stanowiskami pracy (między stanowiskiem opiekuna i terapeuty)
6. Brak oznakowania sprzętu. 7. Brak księgi inwentarzowej. 8. Brak polityki rachunkowości.


Pobierz ppt "NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA STWIERDZONE W TOKU PROWADZONEGO NADZORU I KONTROLI W ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY."

Podobne prezentacje


Reklamy Google