Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
PRAWA POKREWNE
2
Prawo autorskie utwory prawa pokrewne bazy danych
3
Cel: ochrona interesów osób, dzięki którym utwory są rozpowszechniane
Pojęcie Prawa pokrewne – zbywalne, bezwzględne prawa podmiotowe powstające obok praw autorskich Cel: ochrona interesów osób, dzięki którym utwory są rozpowszechniane
4
Katalog Prawa do artystycznych wykonań
Prawa do fonogramów i wideogramów Prawa do nadań programów Prawa do pierwszych wydań Prawa do wydań naukowych i artystycznych
5
PRAWA DO ARTYSTYCZNYCH WYKONAŃ
Przedmiot: artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (art. 85 ust. 1 PrAut) -> działania, które w sposób twórczy przyczyniają się do powstania wykonania Podmiot: artysta wykonawca (w przypadku zespołu - zob. art. 91 PrAut)
6
PRAWA DO ARTYSTYCZNYCH WYKONAŃ
Treść – wyłączne prawa do (art. 86 PrAut): Ochrony dóbr osobistych wskazywanie artysty wykonawcy jako twórcy (chyba że pominięcie zwyczajowo przyjęte) decydowanie o sposobie oznaczenia wykonawcy (w tym zachowanie anonimowości lub posłużenie się pseudonimem) sprzeciwiania się jakimkolwiek wypaczeniom, przeinaczeniom i innym zmianom wykonania, które mogłyby naruszać jego dobre imię Korzystania z artystycznego wykonania i rozporządzania prawami do niego – dot. enumeratywnie wskazanych pól eksploatacji! w zakresie utrwalania i zwielokrotniania: prawo do wytwarzania określoną techniką egzemplarzy wykonania, w tym zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową w zakresie obrotu egzemplarzami, na których utrwalono wykonanie: prawo wprowadzania do obrotu, użyczania lub najmu egzemplarzy w zakresie rozpowszechniania wykonania w inny sposób: prawo nadawania, reemitowania , odtwarzania, publicznego udostępniania* utrwalenia wykonania
7
PRAWA DO ARTYSTYCZNYCH WYKONAŃ
*Publiczne udostępnianie – w taki sposób, aby każdy mógł mieć dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym Ponadto artyście wykonawcy przysługuje prawo do wynagrodzenia za korzystanie z wykonania lub rozporządzanie prawami do niego określone w umowie albo przyznane w przepisach ustawy. Prawo do stosownego wynagrodzenia przysługuje też w przypadku nadawania, reemitowania lub odtwarzania artystycznego wykonania za pomocą wprowadzonego do obrotu egzemplarza.
8
PRAWA DO ARTYSTYCZNYCH WYKONAŃ
Czas trwania uprawnień majątkowych artysty wykonawcy – 50 lat Ww. termin należy liczyć: po roku, w którym ustalono artystyczne wykonanie od chwili publikacji utrwalenia wykonania lub publicznego odtworzenia – jeśli nastąpiło w tym czasie jeśli obydwa nastąpiły – od wcześniejszego zdarzenia
9
PRAWA DO FONOGRAMÓW I WIDEOGRAMÓW
Przedmiot: fonogramy i wideogramy Fonogram – pierwsze utrwalenie warstwy dźwiękowej wykonania utworu albo innych zjawisk akustycznych Wideogram – pierwsze utrwalenie sekwencji ruchowych obrazów (z dźwiękiem lub bez), niezależnie od tego, czy stanowi ono utwór audiowizualny
10
PRAWA DO FONOGRAMÓW I WIDEOGRAMÓW
Podmiot: producent – osoba, pod której nazwiskiem lub firmą (nazwą) fonogram lub wideogram został po raz pierwszy sporządzony Utrwalenia „pirackie” – egzemplarze fonogramów lub wideogramów, na których brak jest oznaczenia: autorstwa, artystycznego wykonawstwa, tytułów utworów, daty sporządzenia, nazwiska lub firmy (nazwy) producenta lub nazwy organizacji radiowej lub telewizyjnej (w odniesieniu do utrwalenia nadań)
11
PRAWA DO FONOGRAMÓW I WIDEOGRAMÓW
Treść – wyłączne prawo do rozporządzania i korzystania z tych dóbr w zakresie: zwielokrotniania określona techniką wprowadzania do obrotu najmu oraz użyczenia egzemplarzy publicznego udostępniania Ponadto – prawo do wynagrodzenia w przypadku nadawania, reemitowania lub odtwarzania wprowadzonego do obrotu fonogramu lub wideogramu
12
PRAWA DO FONOGRAMÓW I WIDEOGRAMÓW
Czas trwania uprawnień: 50 lat po roku, w którym fonogram/wideogram został sporządzony, opublikowany lub rozpowszechniony
13
PRAWA DO NADAŃ PROGRAMÓW
Przedmiot: nadanie programów Nadanie programów – każdy dowolnie wyodrębniony odcinek nadawanych programów radiowych lub telewizyjnych, niezależnie od tego czy składają się nań utwory chronione prawem autorskim i czy wykorzystano w nim dobra niematerialne stanowiące przedmiot innych praw pokrewnych
14
PRAWA DO NADAŃ PROGRAMÓW
Podmiot: organizacja radiowa lub telewizyjna Organizacja radiowa/telewizyjna – definicja w ustawie o radiofonii i telewizji – osoba fizyczna, prawna lub osobowa spółka handlowa, która tworzy i zestawia program oraz rozpowszechnia go lub przekazuje innym osobom w celu rozpowszechnania
15
PRAWA DO NADAŃ PROGRAMÓW
Treść – wyłączne prawo do rozpowszechniania i korzystania z nadań programów w zakresie: utrwalania zwielokrotniania określoną techniką nadawania przez inna organizację radiową lub telewizyjną reemitowania wprowadzania do obrotu utrwaleń odtwarzania w miejscach dostępnych za opłatą wstępu udostępnienia utrwaleń w taki sposób, by każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym
16
PRAWA DO NADAŃ PROGRAMÓW
Czas trwania uprawnień: 50 lat – po roku pierwszego nadania programu
17
PRAWO DO PIERWSZYCH WYDAŃ ORAZ WYDAŃ NAUKOWYCH I KRYTYCZNYCH
Dwie sytuacje: Wydawca pierwszy zgodnie z prawem opublikował (rozpowszechnił w inny sposób) utwór, którego czas ochrony już wygasł, a jego egzemplarze nie były jeszcze publicznie udostępniane wyłączne prawo do rozporządzania utworem i korzystania z niego na wszystkich polach eksploatacji czas 25 lat od daty pierwszej publikacji/udostępnienia Ten, kto po upływie czasu ochrony prawa autorskiego do utworu przygotował jego wydanie krytyczne lub naukowe, niebędące utworem wyłączne prawo do rozporządzania wydaniem i korzystania z niego w zakresie: a) utrwalania i zwielokrotniania (wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy) b) obrotu oryginałem albo egzemplarzami na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.