Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zarządzanie Zespołem Pracowników

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zarządzanie Zespołem Pracowników"— Zapis prezentacji:

1 Zarządzanie Zespołem Pracowników
Stymulowanie kreatywności i innowacyjności w zespole Wykład 10 Jolanta Babiak

2 Innowacyjność zespołów
Manifestacja wysiłku zespołu w radzeniu sobie ze zmianami w środowisku organizacyjnym Innowacyjność reprezentuje szczególną kategorię zmiany – jest intencjonalna, wykreowana, aby przynosić korzyści, i nowatorska dla zespołu Innowacyjność jest dwukomponentowym procesem obejmującym kreatywność i implementację innowacyjnego rozwiązania. Na początku dominuje kreatywność, potem zastąpiona jest wdrożeniem innowacyjnych rozwiązań

3 Innowacyjność zespołu: niezbędne czynniki i ich charakterystyki
Zadanie: Wewnętrznie motywujące Wysoki poziom zewnętrznych wymagań Kompozycja grupy Selekcja kreatywnych osób Zdywersyfikowane kompetencje i charakterystyki demograficzne Kontekst organizacyjny Wynagradzanie innowacyjności Klimat rozwoju i ustawicznego uczenia się Klimat sprzyjający innowacyjności Proces Normy dotyczące innowacyjnego zachowania Refleksyjność Kierowanie wspierające innowacyjność Konflikt i rozłam Budowanie porozumienia między zespołami

4 1) zadanie powinno być wewnętrznie motywujące
Treść zadania jest jednym z podstawowych czynników motywujących zespół do innowacyjności (lub demotywujących) Charakterystyki pracy wspierającej innowacyjność: Wymóg wykorzystania różnorodnych umiejętności Tożsamość zadania - poziom pełni zadania i procesu jego wykonania Ważność zadania – dla organizacji i otoczenia Informacja zwrotna – wiedza na temat poziomu wykonania jest kluczowa dla weryfikacji osiągnięć i niepowodzeń Wysoki poziom autonomii w odniesieniu do tego w jaki sposób i kiedy pracować nad zadaniem

5 2) Wysoki poziom zewnętrznych wymagań
Zewnętrzny kontekst, w którym działa zespół tj. klimat organizacyjny, system wspierania, otoczenie rynkowe, niepewność związana z konkurencją, wywierają wpływ na jego innowacyjność Zbyt wygórowane wymagania i wysoka niepewność może mieć wpływ ograniczający innowacyjność; kreatywność najczęściej występuje, gdy jednostki nie czują zbyt dużej presji, ale postrzegają okoliczności jako bezpieczne i doświadczają pozytywnych emocji

6 Wybór kreatywnych osób
Aby zbudować innowacyjny zespół menedżerowie powinni być przekonani o tym, że członkowie mają tendencje do generowania kreatywnych pomysłów Osoby, które charakteryzują się wysokim poziomem otwartości na doświadczenie wykazują wysoki poziom kreatywności Osoby kreatywne preferują eksplorowanie nowych pomysłów, myślenie globalne (nie lokalne), syntetyzujące i analityczne oraz umiejętności perswazyjne. Kreatywność wymaga również wystarczającej wiedzy eksperckiej, która jest podłożem nowych rozwiązań Ufność i wiara w swoje kompetencje dodatnio koreluje z innowacyjnością Wytrwałość w dążeniach, tolerancja niepewności, wysoka dyscyplina to charakterystyki współwystępujące z innowacyjnością

7 Wybór osób o zróżnicowanych kompetencjach i doświadczeniu
Kreatywność i innowacyjność powiązana jest ze zróżnicowaną wiedzą i doświadczeniem, jakie posiadają członkowie zespołu Integracja różnych perspektyw wywołuje łączenie się idei z różnych dziedzin Różnorodność ułatwia kreowanie innowacyjnych rozwiązań, może jednakże być podłożem konfliktów

8 Adekwatne wynagradzanie
Najbardziej odczuwalnym przez zespoły i wskazującym na wspieranie kreatywności i innowacyjności jest odpowiednie wynagradzanie zachowań innowacyjnych Gainsharing: nagrodą za innowacyjność jest udział w zyskach finansowych powiązanych z sukcesem innowacyjnego produktu

9 Stwarzanie klimatu wspierającego uczenie się i rozwój
Zespoły w organizacjach mają możliwość uczenia się od klientów, dostawców, siebie nawzajem, podczas szkoleń. Zmiana i poszerzenie wiedzy jest podłożem innowacyjności „Zorientowanie zewnętrzne” umożliwia wykorzystanie nowej wiedzy w organizacji Transfer wiedzy – spotkania z dostawcami, zamiana zadań między zespołami, wdrażanie najlepszych praktyk i rozwiązań

10 Stwarzanie innowacyjnego klimatu organizacji
Wyzwania Wspieranie i zachęcanie organizacyjne Wsparcie grupy Kierowanie Utrudnianie (jego brak) ze strony organizacji

11 Ustalenie zespołowych norm innowacyjności
Oczekiwania ze strony członków zespołu wobec siebie Akceptacja zachowań pro-innowacyjnych Praktyczne wspieranie takich zachowań przez członków zespołu

12 Wspieranie refleksji dotyczącej innowacyjnego działania zespołu
Kolektywne myślenie o: celach zespołu Strategiach procesach Kolektywnie myślenie prowadzi do zmiany statusu quo i radykalnych zmian tj. Kreatywnej destrukcji obecnych procedur Do refleksyjnego myślenia o przyzwyczajeniach w pracy, celach, procesach zespołowych, wynikach zespołu potrzebny jest czas i miejsce poza organizacją aby zespoły miały możliwość zdystansowania się wobec swojej pracy

13 Styl kierowania wspierający innowacyjność
Kierujący niesie ze sobą: Wiedzę ekspercką Zdolności i nastawienie wobec grupy Kreuje skład grupy i jej normy Monitoruje Proponuje informację zwrotną Coaching

14 Kierowanie konfliktem
Zorientowanie na zadania Zorientowanie na osoby

15 Budowanie porozumienia
Siła zespołów: kompetencje członków, wiedza członków, kolektywne podejmowanie decyzji Słabe strony :wewnątrzgrupowa konkurencja, wzajemna niechęć członków

16 Bibliografia Henry, J. (2006). Creative Management and Devlopment. “Flourishing in Teams: Developing Creativity and Innovation” Michael A. West & Claudia A. Sacrament, SAGE Publications Ltd. doi.org/ / n3


Pobierz ppt "Zarządzanie Zespołem Pracowników"

Podobne prezentacje


Reklamy Google