Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałŁucja Skiba Został zmieniony 6 lat temu
1
Some information about computer science competitions organized by Technical University of Radom
Radoslaw Jedynak, PhD Poland, Technical University of Radom Faculty of Teacher Training Department of Mathematics
2
The structure of recent educational system in Poland
The reform of the educational system in Poland has been introduced in 1999. Nowadays, the Polish educational system consists of: - primary school (6 grades, age 7 – 13), - lower secondary school – gymnasium (3 years, age 13 – 16), - upper secondary school - “lyceum” (3 years, 16 – 19), - university.
4
Competitions organised by TU Radom
The competition is intended for the students of upper secondary schools. The students of the older classes of lower secondary schools can also start in the competition. They can take part in the following subjects: Mathematics (since 1983 year), Computer Science (since 1994 year), Physics (since 1983 year), Chemistry (since 1983 year).
5
Competitions organised by TU Radom
The competition has three stages: I round- preliminary eliminations (at home), II round - semi-final (at TU Radom), III round– final (at TU Radom). The solutions of tasks from I round of competition must be sent by students until December. The semi-final takes place in January. The final takes place in March or April.
6
Computer Science Competitions
7
Computer Science Competitions
The competitors have to solve algorithmic tasks in one of the following programming languages: C, C++ , Pascal. At the beginning of competions competitors could also use Logo and Excel.
8
Example of tasks for Computer Science Competitions 1/3
Zadanie 1 (Suma cyfr) Proszę napisać program, którego zadaniem będzie pobranie ze standardowego wejścia ciągu znaków o długości N i zapisanie do standardowego wyjścia wydzielonego z niego fragmentu o długości K. Należy uwzględnić następujące wytyczne: znaki w ciągu wejściowym są cyframi lub literami alfabetu angielskiego od A do F; duże i małe litery są utożsamiane; znaki należy interpretować jako cyfry systemu szesnastkowego; 1<N<100 i powinno zostać określone przez długość wczytanego ciągu; K<N i jest wartością pierwszej cyfry szesnastkowej w ciągu; wyszukiwany fragment powinien mieć największą sumę cyfr szesnastkowych. Dla przykładowych danych wejściowych: 3aF9ed56 Wynikiem powinno być: F9e
9
Example of tasks for Computer Science Competitions 2/3
Zadanie 2 (Wypełnianie obszarów) Proszę napisać program, którego zadaniem będzie wypełnianie pewnego konturu. Program powinien odczytać ze standardowego wejścia dwie liczby oznaczające współrzędne x oraz y punktu, od którego należy rozpocząć wypełnianie. Liczby te rozdzielone są spacją a po nich następuje znak nowego wiersza. Następnie należy odczytać mapę o wymiarach 10 na 10 znaków. Zapisana jest ona w postaci kolejnych 10 wierszy, z których każdy zawiera 10 znaków i jest zakończony znakiem nowego wiersza. Puste pola oznaczone są znakiem kropki, kontur zaznaczony jest znakami #, a wypełnianie należy przeprowadzić przy pomocy znaku *. Wypełnianie przebiega tylko w pionie i w poziomie. Granicę wypełniania stanowi kontur lub granica mapy. Współrzędne liczone są od 1 do 10. Mapę z zaznaczonym wypełnieniem należy wypisać poprzez standardowe wyjście. Dla przykładowych danych: 5 5 ...###.... ..#...#... ..#....#.. ..#.....#. ...##....# ..#..#.... .#.###.... .# ..# Wynikiem powinno być: ...###.... ..#***#... ..#****#.. ..#*****#. ...##****# ..#..#**** .#*###**** .#******** ..#*******
10
Example of tasks for Computer Science Competitions 3/3
Zadanie 3 (Strzelanie) W związku z rocznicą wybuchu II Wojny Światowej – zadanie artyleryjskie. Dla danej wylotowej prędkości początkowej pocisku i kąta nachylenia lufy, zaznacz punktami w trybie graficznym trajektorię pocisku. Dla uproszczenia, trajektoria jest wyznaczana jako rzut ukośny (bez uwzględniania oporu aerodynamicznego). Program ma mieć charakter prostej gry, sterowanej klawiszami: klawisz spacji uruchamia strzał, klawisze kursorowe lewo/prawo zmniejszają/zwiększają prędkość wylotową w granicach <1;150>, klawisze kursorowe góra/dół zwiększają/zmniejszają kąt nachylenia lufy w granicach <1o;90o>, klawisz Escape kończy działanie programu. Pożądane jest uwidocznienie wartości kąta i prędkości, np. w postaci wskaźników i/lub tekstu, zaś sama lufa może być przedstawiona symbolicznie jako odcinek.
11
Mathematics Competitions
12
Example of tasks for Mathematics Competitions 1/3
13
Example of tasks for Mathematics Competitions 2/3
14
Example of tasks for Mathematics Competitions 3/3
15
Polish Computer Science Olimpiad
16
Polish Computer Science Olympiad
The Computer Science Olympiad in Poland is organized for the Polish high school students and consists of three rounds. First round – competitors have to solve 5 tasks at home and send the solutions by Internet or post Second round – the best competitors from first round (about 300 persons). It lasts two days at few Universities in Poland. Third round – the best competitors from second round (about 60 persons). All participants meet in one place and solve tasks.
17
International Olimpiad in Informatics
The International Olympiad in Informatics (IOI) is an annual computer science competition for secondary school students. The first IOI was held in 1989 in Pravetz, Bulgaria. The contest consists of two days computer programming, solving problems of an algorithmic nature. Students compete on an individual basis, with up to four students competing from each participating country (with around 81 countries in 2004). Students in the national teams are selected through national computing contests, such as the Australian Informatics Olympiad, British Informatics Olympiad, and Bundeswettbewerb Informatik (Germany). IOI is one of the most prestigious Computer Science competitions in the world. Patrons of the International Olympiad in Informatics are UNESCO and IFIP.
18
Polish Mathematical Olimpiad
19
Mathematical Olympiad in Poland
The Mathematical Olympiad in Poland is organized for the Polish high school students and consists of three rounds. The first round lasts four months (from September to December). It relies on solving 12 problems at home and sending the solutions to the appropriate local Olympiad Committee. It's usually enough to solve 6-7 problems correctly to get to the second round. The second round is similar to the IMO (International Mathematical Olympiad) - two days and three problems to solve each day (during 5 hours). Students having solved 3-4 problems correctly get to the third (final) round. The final round has the same pattern as the second one.
21
Mathematical Olympiad in World
Poland students participates in: the International Mathematical Olympiad (IMO), the Austrian-Polish Mathematics Competition (APMC), the Baltic Team Contest - "Baltic-Way" (B-W). Polish Team for the IMO consists of the six best scored students in the final round of the national Mathematical Olympiad.
22
International Mathematical Olimpiad
23
International Mathematical Olimpiad
24
International Competition "Mathematical Kangaroo“
25
The number of participants in International Competition "Mathematical Kangaroo“ in 2009
26
Thank you for your attention
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.