Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałTadeusz Kaczmarek Został zmieniony 6 lat temu
1
Dobór i selekcja do wybranych dyscyplin sportu
dr Łukasz Radzimiński
2
Kwalifikacja do sportu
W nowoczesnych systemach szkolenia coraz większą rolę odgrywa diagnostyka potencjalnych możliwości młodych sportowców. Wczesne rozpoznanie cech wyróżniających pozwala właściwie zakwalifikować każde trenujące dziecko.
3
Kwalifikacja do sportu „Sukces to 99% pracy i 1 % talentu”
Jednakże, należy pamiętać, że nie każde dziecko jest utalentowane sportowo w stopniu pozwalającym na osiągnięcie sukcesu w danej dyscyplinie
4
Kwalifikacja do sportu
Proces kwalifikacji do sportu powinien przebiegać w obrębie zadań programowych sportu dzieci i młodzieży. Jest on – obok wszelkich funkcji rozwojowych, zdrowotnych i kreacyjnych – zorganizowanym ciągiem diagnozowania talentów, który w systemowym układzie (zgodnie z prawami biologicznego rozwoju) funkcjonuje w obrębie konkretnego systemu szkolenia.
5
Kwalifikacja do sportu
Należy zaznaczyć, że osiąganie dobrych wyników w wieku dziecięcym nie jest gwarancją sukcesu w wieku dojrzałym.
6
Kwalifikacja do sportu
Poszukiwanie jednostek utalentowanych powinno się rozpocząć od stworzenia możliwie najbardziej licznej grupy dzieci, spośród których będzie można dokonać wyboru.
7
Kwalifikacja do sportu
W najmłodszym wieku należy głównie obserwować ogólne zainteresowanie dziecka sportem oraz predyspozycje o charakterze ogólnym. W późniejszym wieku ocenie będą podlegać umiejętności specyficzne dla danej dyscypliny sportu.
8
Kwalifikacja do sportu
Naturalną konsekwencją takiego działania będzie kwalifikowanie poszczególnych dzieci do dyscyplin sportu zgodnie z zainteresowaniami i predyspozycjami dziecka.
9
Dobór i selekcja Całość opisanego wcześniej postępowania określana jest procesem doboru i selekcji.
10
Dobór Jest to postępowanie umożliwiające wyłonienie osobników najbardziej utalentowanych w danej kategorii wiekowej, którzy rokują rozwój cech i właściwości niezbędnych do osiągnięcia w przyszłości wysokiego poziomu mistrzostwa sportowego.
11
Dobór Dobór powinien być poprzedzony działaniami promocyjno-organizacyjnymi, które zainteresują jak największą liczbą kandydatów daną dyscypliną sportu.
12
W celu promocji danej dyscypliny należy:
Rozwijać działalność uświadamiającą i promocyjną, celem której jest kształtowanie zainteresowań sportowych oraz zdrowotnych i kreacyjnych wartości sportu. Upowszechniać wiedzę o różnorakich dyscyplinach sportu oraz wzory uczestnictwa w nich. Dzieci mogą się w ten sposób zainteresować konkretną formą ruchu, poznać ogólne zagadnienia treningu, wymagania stawiane przez rozmaite konkurencje.
13
W celu promocji danej dyscypliny należy:
Określić wstępną przydatność danego dziecka do uprawiania sportu. Wskazać kandydatom dyscypliny, do których są predysponowani.
14
Dobór może być kontynuowany przez takiej działania jak:
Kontakty z nauczycielami wychowania fizycznego w szkołach Obserwacja zawodów szkolnych oraz turniejów w danych dyscyplinach sportu Ogłoszenia w środkach masowego przekazu o przyjęciach do grup szkoleniowych, z podaniem wymaganego wieku i orientacyjnych warunków fizycznych. Stworzenie sieci klubów partnerskich, które poprzez współpracę będą powiększały grupę dzieci zainteresowanych uprawianiem sportu.
15
Selekcja Selekcja jest pojęciem wtórnym w stosunku do doboru. Jest to następna faza kwalifikacji do sportu, która powinna nastąpić po pewnym czasie (np. po roku) obserwacji młodych zawodników.
16
Selekcja Selekcja jest kierowanym i dynamicznym procesem, w którym zmierzamy do wyboru osobników posiadających optymalne warunki morfologiczne, psychiczne i sprawnościowe do osiągania w przyszłości wysokich wyników sportowych.
17
Selekcja Selekcja to długotrwały i wieloetapowy proces poszukiwania najbardziej uzdolnionych jednostek i kształtowania u nich cech i właściwości, dzięki którym możliwe będzie osiąganie wysokich wyników w danej dyscyplinie sportu.
18
Ograniczenia selekcji
Jest uwarunkowana wiekiem Obejmuje cechy i właściwości psychofizyczne Odbywa się etapowo w procesie wieloletniego szkolenia
19
Podstawy doboru i selekcji
Obecny sport na najwyższym poziomie wymaga od zawodników świetnej wydolności fizycznej oraz dobrego stanu zdrowia. Stąd też koneczność poszukiwania kandydatów spełniających te kryteria.
20
Podstawy doboru i selekcji
Dobór i ukierunkowanie do danej dyscypliny sportu powinny być realizowane w wieloletnim procesie szkolenia, systematycznie i wielostopniowo, ponieważ niezawodność prognoz wyników w wieku dziecięcym nie jest wysoka.
21
Podstawy doboru i selekcji
Obiektywność wnioskowania o potencjalnych możliwościach w znacznej mierze zależy od kompleksowej oceny stanu różnych układów czynnościowych określających wydolność i sprawność zawodnika podczas startów w danej dyscyplinie.
22
Podstawy doboru i selekcji
Kompleksowa ocena przygotowania fizycznego i psychicznego, oprócz ogólnie przyjętych do tego celu wskaźników powinna uwzględniać wiek kalendarzowy i biologiczny, indywidualne tempo rozwoju wyników sportowych, wskaźniki rozwoju fizycznego i aktywności ruchowej na etapie poprzedzającym badanie o ich perspektywicznych możliwościach.
23
Rodzaje selekcji Selekcja naturalna
Jest ona szczególnie rozwinięta w krajach o wysokim poziomie kultury fizycznej i bogatych w infrastrukturę rekreacyjno-sportową. Kierując się selekcją naturalną należy do grup treningowych przyjmować wszystkich zainteresowanych.
24
Rodzaje selekcji Selekcja naturalna
W tym przypadku dzieci same rezygnują z wyczynowego uprawiania danej dyscypliny sportu na rzecz „sportu dla wszystkich”. Takie podejście zakłada, że dzieci mają się bawić w sport, a ruch powinien być dla nich radością i przyjemnością.
25
Rodzaje selekcji Selekcja intuicyjna
Realizowana jest przez nauczycieli i trenerów, którzy na podstawie doświadczenia, wiedzy, fachowych wiadomości i praktyki znają wymagania danej dyscypliny lub konkurencji. Słabym punktem jest w tym przypadku subiektywizm prowadzącego.
26
Rodzaje selekcji Selekcja intuicyjna
W celu zminimalizowania ryzyka pomyłki, fachowej oceny powinno dokonać kilku doświadczonych trenerów. Istotne jest również kompleksowe podejście do oceny każdego zawodnika.
27
Selekcja kompleksowa (kierowana)
Rodzaje selekcji Selekcja kompleksowa (kierowana) Podstawą jest w tym wypadku kompleksowa ocena stanu funkcji organizmu i procesów psychicznych za pośrednictwem wskaźników morfologicznych, fizjologicznych, psychofizjologicznych i pedagogicznych.
28
Selekcja kompleksowa (kierowana)
Rodzaje selekcji Selekcja kompleksowa (kierowana) Ocenie należy poddać dwa elementy. Po pierwsze zainteresowania dziecka i po drugie potencjalne możliwości młodego zawodnika.
29
Wyróżniamy 4 etapy selekcji: Selekcja specjalistyczna
Preselekcja Selekcja wstępna Selekcja właściwa Selekcja specjalistyczna
30
Preselekcja Wszechstronna obserwacja dzieci już w najmłodszym wieku (przed rozpoczęciem szkolenia)
31
Selekcja wstępna Odbywa się na etapie szkolenia wszechstronnego. Określa ona potencjał oraz perspektywiczne możliwości dziecka, a także celowość uprawiania danej dyscypliny sportu w oparciu o stan zdrowia, wskaźniki anatomiczno-morfologiczne, fizjologiczne i psychofijologiczne.
32
Selekcja wstępna Odbywa się na etapie szkolenia wszechstronnego. Określa ona potencjał oraz perspektywiczne możliwości dziecka, a także celowość uprawiania danej dyscypliny sportu w oparciu o stan zdrowia, wskaźniki anatomiczno-morfologiczne, fizjologiczne i psychofizjologiczne.
33
Selekcja właściwa Odbywa się na etapie szkolenia ukierunkowanego. Polega ona na określeniu potencjalnych zdolności kandydata do osiągania wysokich wyników w następnych etapach szkolenia. Oceny dokonuje się w oparciu o dotychczas opanowane umiejętności oraz tempo rozwoju.
34
Selekcja właściwa Taka selekcja powinna odbywać się po około 2-4 latach szkolenia. Sprawdzian selekcyjny powinien być uzupełniony o oceną postępów szkolenia, ocenę budowy ciała i predyspozycji fizyczno-psychicznych.
35
Selekcja specjalistyczna
Dokonuje się jej na etapie przygotowania specjalnego. Tu należy rozpoznać zdolność do osiągania wyników na najwyższym poziomie mistrzostwa sportowego. Wykorzystuje się w tym celu szereg wskaźników psychofizjologicznych, a także ocenia się skuteczność podczas zawodów sportowych.
36
Kryteria selekcji Przy konstruowaniu kryteriów selekcji należy pamiętać o kilku zasadach: Kompleksowość oceny stanu funkcji organizmu Wykorzystanie modelowych charakterystyk dla danej dyscypliny sportu. Uwzględnienie charakterystyk rozwoju funkcji ruchowych w ontogenezie. Diagnozowanie nie powinno dotyczyć umiejętności i nawyków ruchowych, a predyspozycji. Konieczność oceny wieku biologicznego. Okresowa ocena możliwości prognostycznych.
37
Kryteria selekcji Stan zdrowia Skład i budowa ciała
Uzdolnienia ruchowe Sprawność fizyczna Dyspozycje psychiczne Wiek Wynik sportowy
38
Przyczyny i powody, dla których młodzież rezygnuje z uprawiania sportu.
39
DZIĘKUJE ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.