Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMichalina Lewicka Został zmieniony 5 lat temu
1
Szczegółowe warunki realizacji zamówień publicznych udzielanych zgodnie z zasadą konkurencyjności w projektach EFS Trener: Tomasz Glinkowski Koszalin, 28 maja 2018 r.
2
PROCEDURA WYBORU WYKONAWCY W RAMACH WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWALNOŚCI
Skąd wynika obowiązek stosowania określonych procedur? Na kim spoczywa obowiązek zobowiązania beneficjenta do stosowania zasady konkurencyjności?
3
UMOWA O DOFINANSOWANIE JAKO ŹRÓDŁO STOSOWANIA WYTYCZNYCH
Procedura zawierania umów w ramach wydatków kwalifikowalnych dla zadań objętych Projektem: § 12 ust 2 Beneficjent zawierający umowy, do których nie stosuje się ustawy Pzp, zobowiązany jest zawierać umowy z wykonawcami, kierując się zasadą konkurencyjności, o której mowa w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata W przypadkach określonych w ww. wytycznych Beneficjent zawiera umowę w wyniku rozeznania rynku.
4
PRZEPISY INTERTEMPORARNE (TZW PRAWO MIĘDZYCZASOWE)
Art. 19 ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej oraz niektórych innych ustaw:
5
TREŚĆ: Do umów o dofinansowanie projektu zawartych oraz decyzji o dofinansowaniu projektu podjętych na podstawie ustawy zmienianej w art. 1 przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w których beneficjenci zobowiązali się do stosowania wyłącznie wytycznych programowych, stosuje się przepisy dotychczasowe, chyba że beneficjent wyrazi zgodę na zmianę umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji o dofinansowaniu projektu w zakresie związania wytycznymi o rozumieniu ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
6
Po upływie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do umów o dofinansowanie projektu zawartych oraz decyzji o dofinansowaniu projektu podjętych na podstawie ustawy zmienianej w art. 1 przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w których beneficjenci zobowiązali się do stosowania wytycznych horyzontalnych oraz wytycznych programowych albo wyłącznie wytycznych horyzontalnych, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
7
ZASADY WYDATKOWANIA ŚRODKÓW POCHODZĄCYCH Z DOFINANSOWANIA
Przejrzystość Zachowanie uczciwej konkurencji Równe traktowanie wykonawców racjonalność i efektywność wydatkowania środków publicznych uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów
8
ZASADA PRZEJRZYSTOŚCI
BRAK LEGALNEJ DEFINICJI - w związku z czym należy przyjąć, że wolą autora wytycznych było nadanie tej zasadzie znaczenia potocznego. W myśl definicji określonej w słowniku języka polskiego „przejrzysty” oznacza przezroczysty, prześwitujący” oraz „łatwy do odgadnięcia, zrozumienia”
9
ZASADA ZACHOWANIA UCZCIWEJ KONKURENCJI
Zasada ta ma to samo znaczenie jakie funkcjonuje na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych
10
CD Przejawem uczciwej konkurencji jest jednakowa ocena podmiotów znajdujących się w tej samej sytuacji faktycznej” (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 grudnia 2015 r., sygn. akt KIO 2564/15).
11
ZASADA RÓWNEGO TRAKTOWANIA WYKONAWCÓW
Sąd Okręgowy w Bydgoszczy (postanowienie z 17 marca 2008 r., VIII Ga 22/08): oznacza jednakowe traktowanie wykonawców na każdym etapie postępowania, bez preferowania jednych i dyskryminowania innych wykonawców ze względu na ich właściwości. Przestrzeganie tej zasady polega na stosowaniu jednej miary do wszystkich wykonawców znajdujących się w tej samej lub podobnej sytuacji, nie zaś na jednakowej ocenie wykonawców.
12
CD Nierówne traktowanie wykonawców przejawia się przede wszystkim w odmiennej ocenie tych samych faktów lub w wyciąganiu różnych następstw z takich samych okoliczności
13
Zasada uczciwej konkurencji i równego traktowania w postępowaniu odnosi się do sytuacji wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia, a nie ocenie relacji wynikających z przyszłego stosunku zobowiązanego pomiędzy wykonawcą, którego ofertę zamawiający uzna za najkorzystniejszą w postępowaniu a zamawiającym
14
RACJONALNOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ WYDATKOWANIA ŚRODKÓW PUBLICZNYCH
a) cecha świadomej działalności ludzkiej, polegająca na dobieraniu odpowiednich środków do osiągnięcia zamierzonych celów; b) rezultat podjętych działań, opisany relacją uzyskanych efektów do poniesionych nakładów. Oznacza najlepsze efekty produkcji, dystrybucji, sprzedaży czy promocji, uzyskane po najniższych kosztach. POWYŻSZE ZASADY NIE MUSZĄ OZNACZAĆ ZAKUPU NAJTAŃSZEGO
15
UZYSKIWANIE NAJLEPSZYCH EFEKTÓW Z DANYCH NAKŁADÓW
IV SA/Gl 709/17 - Wyrok WSA w Gliwicach dążenie do uzyskania największych oszczędności w ponoszonych nakładach, przy porównywalnym efekcie
16
PROCEDURY WYBORU WYKONAWCÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH
Procedura dla zamówień o wartości poniżej 20 tys pln Rozeznanie rynku (dla zamówień o wartości od 20 tys pln do 50 tys pln) Zasada konkurencyjności (zamówienia o wartości powyżej 50 tys pln)
17
WYDATKOWANIE OD 20 TYS PLN DO 50 TYS PLN
wydatki w ramach projektu muszą być ponoszone w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny. Spełnienie powyższych wymogów w przypadku zamówień o wartości od 20 tys. PLN netto do 50 tys. PLN netto włącznie następuje w drodze przeprowadzenia i udokumentowania rozeznania rynku
18
WYDATKOWANIE ŚRODKÓW POWYŻEJ 50 TYS PLN
przygotowanie i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia o wartości szacunkowej przekraczającej 50 tys. PLN netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT) następuje w sposób zapewniający przejrzystość oraz zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Spełnienie powyższych wymogów następuje w drodze zastosowania Pzp albo zasady konkurencyjności.32
19
SZACOWANIE WARTOŚCI ZAMÓWIENIA
Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością Z UWZGLĘDNIENIEM EWENTUALNYUCH ZAMÓWIEŃ UZUPEŁNIAJĄCYCH, Zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości, Brak stosowania kodów CPV.
20
SZACOWANIE WARTOŚCI ZAMÓWIENIA A KWOTA PRZEZNACZOINA NA SFINANSOWANIE ZAMÓWIENIA
Wartość szacunkowa to pewnego rodzaju odwzorowanie rynku wskazujące jaką potencjalnie cenę będzie za dane zamówienie żądał wykonawca – służy przede wszystkim określeniu w jakich progach wytycznych znajduje się zamawiający oraz pomaga zachowaniu zasady proporcjonalności; Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia to środki wpisane w budżet zamawiającego.
21
SZACOWANIE WARTOŚCI ZAMÓWIENIA
Po drugie, zamawiający szacując wartość zamówienia ma obowiązek wziąć pod uwagę całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, co oznacza, że należy mieć na względzie łączną wartość wynagrodzenia należnego wykonawcy (uwzględniając wszystkie składniki tego wynagrodzenia) w całym okresie trwania umowy o zamówienie publiczne.
22
SZACOWANIE WARTOŚCI ZAMÓWIENIA
Nie jest zakazany sam podział jednego zamówienia na części, lecz taki podział, którego skutkiem jest uniknięcie stosowania przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp właściwych dla zamówienia o określonej wartości szacunkowej, bądź też taki podział, którego skutkiem jest brak stosowania ustawy Pzp w ogóle.
23
Art. 22 ustawy zawiera klauzulę nazywaną klauzulą zastrzeżoną
Klauzule społeczne Art. 22 ustawy zawiera klauzulę nazywaną klauzulą zastrzeżoną
24
Wyłącznie zakłady pracy chronionej oraz inni wykonawcy, których działalność obejmuje społeczną i zawodową integrację osób będących członkami grup społecznie marginalizowanych, w szczególności: osób niepełnosprawnych, osób bezrobotnych, osób pozbawionych wolności lub zwalnianych z zakładów karnych, mających trudności w integracji ze środowiskiem, osób z zaburzeniami psychicznymi, osób bezdomnych, osób, które uzyskały w RP status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, osób do 30. roku życia oraz po ukończeniu 50. roku życia, posiadających status osoby poszukującej pracy, bez zatrudnienia, osób będących członkami mniejszości znajdującej się w niekorzystnej sytuacji, w szczególności będących członkami mniejszości narodowych i etnicznych.
25
Klauzula zatrudnieniowa
Przepis ten nakłada na zamawiających obowiązek wymagania od wykonawcy lub podwykonawcy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia na usługi lub roboty budowlane, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 Kodeksu pracy
26
Klauzula propracowniczna
Zamawiający mogą także w oparciu o art. 29 ust. 4 ustawy Pzp określić szczególne wymagania związane z realizacją zamówienia, wśród których, oprócz wymogu zatrudnienia przykładowo wymienionych w tym przepisie grup osób społecznie marginalizowanych, ustawa wyraźnie dopuszcza sformułowanie również innych wymagań o charakterze społecznym.
27
Art. 29 ust 5 PZP w opisie przedmiotu zamówienia zamawiający określi, na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy Pzp, wymagania w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych lub projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich użytkowników;
28
Art. 30a PZP w opisie przedmiotu zamówienia zamawiający, na podstawie art. 30a ustawy Pzp, może wskazać określone oznakowanie związane z aspektami społecznymi;
29
Kryteria oceny ofert z aspektami społecznymi
na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy Pzp, Zamawiający może zastosować kryteria oceny ofert odwołujące się do aspektów społecznych.
30
NALEŻYTA STARANNOŚĆ Art. 355 kc – należyta staranność to staranność ogólna przyjmowana w stosunkach danego rodzaju To zachowanie rzetelne, przezorne, zgodne z przepisami, terminowe, prowadzące do uzyskania najlepszego efektu z najmniejszych nakładów.
31
NALEŻYTA STARANNOŚĆ PRZY SZACOWANIU WARTOŚCI ZAMÓWIENIA
KIO 1167/12 Zamawiający dokonując ustalenia wartości zamówienia może posiłkować się danymi pochodzącymi z zewnątrz (np. korzystając z kosztorysów inwestorskich sporządzonych przez osoby trzecie), jednak to zawsze na zamawiającym ciąży odpowiedzialność za dochowanie należytej staranności przy ustalaniu tej wartości.
32
SZACOWANIE W RAMACH JEDNEGO ZAMÓWIENIA (6.5 PKT 11 WYTYCZNYCH)
Tożsamość przedmiotu zamówienie udzielane w jednym celu za pomocą tych samych środków technicznych Tożsamość czasu Przewidzenie przez zamawiającego pełnego zakresu zamówień udzielanych i sfinansowanych w znanej zamawiającemu perspektywie czasowej Możliwość wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę
33
SZACOWANIE W RAMACH JEDNEGO ZAMÓWIENIA
Szacowanie wartości zamówień realizowanych z wykorzystaniem środków unijnych, nie różnie się od zamówień realizowanych ze środków unijnych, nie różni się od zamówień realizowanych ze środków pochodzących z budżetu jednostek finansów publicznych. Autonomiczne źródła finansowania nie decydują o kwalifikacji zamówień jako odrębnych. Odmienności wobec zamawiających nie zobowiązanych do stonowania ustaw Pzp (6.5 pkt 12 wytycznych)
34
SZACOWANIE W RAMACH JEDNEGO ZAMÓWIENIA
niedopuszczalną praktyką jest określenie przez zamawiającego jedynie górnej granicy swojego zobowiązania, bez wskazania nawet minimalnej ilości, czy wartości, którą na pewno wyda na potrzeby realizacji przedmiotu zamówienia. „Taki sposób określenia przedmiotu zamówienia nie spełnia wymogów należytego opisu przedmiotu zamówienia, który nakazuje, aby przedmiot zamówienia był opisany w sposób wyczerpujący i konkretny”.
35
SZACOWANIE ZAMÓWIEŃ NIEPLANOWANYCH
Gdy potrzeba udzielenia określonego zamówienia ujawnia się dopiero po udzieleniu innego zamówienia tożsamego przedmiotowo to nie mamy bowiem do czynienia z nieuprawnionym dzieleniem zamówienia, z uwagi na fakt, iż brak jest tożsamości czasowej takich zamówień.
36
WYŁĄCZENIA Procedur określonych w niniejszym podrozdziale nie stosuje się do: a) zamówień określonych w art. 4 Pzp, z wyjątkiem zamówień określonych w art. 4 pkt 8 Pzp, przy czym udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest nabycie własności lub innych praw do istniejących budynków lub nieruchomości przez podmiot Niebędący zamawiającym w rozumieniu Pzp z pominięciem zasady konkurencyjności jest możliwe jedynie w przypadku braku powiązań osobowych i kapitałowych, o których mowa w sekcji pkt 2 lit. a, oraz do zamówień określonych w art. 4d Pzp,
37
ROZEZNANIE RYNKU Cel rozeznania – wykazanie, że cena zakupu nie jest wyższa od ceny rynkowej Dokumentacja –minimum to wydruk zapytania ofertowego oraz otrzymanie oferty lub zapytanie rozesłane do co najmniej trzech wykonawców z ofertami Odstępstwa od zasad
38
ZASADA KONKURENCYJNOŚCI
POWIĄZANIA OSOBOWO KAPITAŁOWE JAKO PRZESŁANKA WYŁĄCZAJĄCA MOŻLIWOŚĆ UDZIELENIA ZAMÓWIENIA; OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA; WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU; KRYTERIA OCENY OFERT; TERMINY; PROCEDURA; KONTAKT Z WYKONAWCAMI; PROTOKÓŁ; WYNIK POSTĘPOWANIA; ZMIANY UMOWY
39
POWIĄZANIA OSOBOWE I KAPITAŁOWE
a) uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej, b) posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji, o ile niższy próg nie wynika z przepisów prawa lub nie został określony przez IZ PO, c) pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika, d) pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa drugiego stopnia lub powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli. KATALOG OTWARTY
40
ZASADA wzajemne powiązania między beneficjentem lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu beneficjenta lub osobami wykonującymi w imieniu beneficjenta czynności związane z przeprowadzeniem procedury wyboru wykonawcy a wykonawcą,
41
BEZSTRONNOŚĆ I OBIEKTYWIZM
oświadczenie/oświadczenia o braku powiązań z wykonawcami, którzy złożyli oferty, podpisane przez osoby wykonujące w imieniu zamawiającego czynności związane z procedurą wyboru wykonawcy, w tym biorące udział w procesie oceny ofert
42
OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
Wyczerpująco i jednoznacznie – wszelkie niejasności tłumaczy się na korzyść wykonawcy; Błędy w opisie przedmiotu zamówienia mogą skutkować koniecznością nabycia towaru niezgodnego z intencją zamawiającego Brak możliwości wskazywania na określone dobro z nazwy, zarówno bezpośrednio jak i pośrednio; Rozwiązania równoważne jako odstępstwo od zasady wskazanej w tiret trzeci;
43
Słownik CPV ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) nr 213/2008 z dnia 28 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) oraz dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące procedur udzielania zamówień publicznych w zakresie zmiany CPV
44
WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU KRYTERIA PODMIOTOWE I PRZEDMIOTOWE
Należy odróżniać warunki/ kryteria udziału w postępowaniu od kryteriów oceny ofert; Zasada proporcjonalności; Obowiązek czy możliwość w zakresie formułowania warunków udziału w postepowaniu
45
PRZYKŁADOWE WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU MOGĄ DOTYCZYĆ
Sytuacji finansowej i ekonomicznej wykonawcy (np. ilość posiadanych środków lub zdolność kredytowa) Sytuacji związanej z wiedzą i potencjałem technicznym wykonawcy (np. określone doświadczenie, posiadanie personelu, sprzętu itd.) Sytuacji związanej z uprawnieniami
46
WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU
Mogą być warunkami o charakterze NEGATYWNYM: WSKAZANIE W JAKICH SYTUACJACH WYKONAWCA NIE MOŻE SIĘ ZNAJDOWAĆ ABY SKUTECZNIE UBIEGAĆ SIĘ O ZAMÓWIENIE NP.: wykonawca nie może być karany wykonawca nie może mieć w swojej historii rozwiązania umowy przez zamawiającego z przyczyn leżących po stronie wykonawcy itd.
47
KRYTERIA OCENY OFERT Zamówień udziela się na podstawie oferty najkorzystniejszej ekonomicznie z punktu widzenia zamawiającego, którą określa się na podstawie: ceny lub Inne odnoszące się do przedmiotu zamówienia np. najlepszej relacji jakości do ceny, którą szacuje się na podstawie kryteriów obejmujących aspekty jakościowe, środowiskowe lub społeczne związane z przedmiotem zamówienia.
48
PRZYKŁAD 1) Cena - 70 % obliczana wg wzoru: Cena najniższa/cena badana x 70 = 2) termin gwarancji – 30 % Gdzie termin poniżej 12 miesięcy = 10 punktów; Termin między 12 a 24 miesiące = 20 punktów; Termin powyżej 24 miesięcy = 30 punktów
49
KRYTERIA CD ZAKAZ OKREŚLANIA KRYTERIÓW DOTYCZĄCYCH WŁAŚCIWOŚCI WYKONAWCY; WŁAŚCIWOŚĆ WYKONAWCY – CO OZNACZA? Kryteria muszą prowadzić do oceny oferty, a nie oceny wykonawcy składającego ofertę
50
UMOWA O ZAMÓWIENIE BUDOWA UMÓW (petitum, treść, postanowienia końcowe, preambuła itd.) ESENTIALIA NEGOTI – postanowienia umowy przedmiotowo istotne;
51
ROZRÓŻNIANIE UMÓW (PRZYKŁADY)
Umowa o roboty budowlane, a zamówienie na roboty budowlane, Umowa zlecenie, Umowa o dzieło, Umowa dostawy, Umowa sprzedaży ISTOTNE RÓŻNICE – ELEMENTY NIEZBĘDNE DLA OKREŚLENIA KAŻDEJ ZE WSKAZANYCH UMÓW
52
KLAUZULE ABUZYWNE POSTANOWIENIA UMÓW NIEDOPUSZCZALENE PRAWEM NP.:
a) zakaz możliwości rozwiązania umowy z uwagi na złożenie wniosku o upadłość, b) treść lub cel postanowień nie mogą sprzeciwiać się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
53
MODYFIKACJA UMÓW O ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Umowa o zamówienie Z ZASADY KONKURENCYJNOŚCI może zostać zmieniona bez przeprowadzenia nowego postępowania: jeśli modyfikacje, niezależnie od ich wartości, zostały przewidziane w dokumentach zamówienia w precyzyjnych klauzulach przeglądowych, które mogą obejmować klauzule zmiany ceny lub opcje w przypadku dodatkowych robót budowlanych, usług lub dostaw, wykonywanych przez pierwotnego wykonawcę, które stały się niezbędne i które nie były uwzględnione w pierwotnym zamówieniu jeśli konieczność modyfikacji spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający, działający z należytą starannością, nie mógł przewidzieć; modyfikacja nie zmieniła ogólnego charakteru umowy oraz ewentualny wzrost ceny nie przekracza 50% wartości pierwotnej umowy.
54
MODYFIKACJA UMÓW Gdy nowy wykonawca zastępuje wykonawcę, któremu pierwotnie udzielono zamówienia w wyniku: jednoznacznej klauzuli przeglądowej lub opcji, sukcesji uniwersalnej lub częściowej praw i obowiązków pierwotnego wykonawcy w wyniku restrukturyzacji, przejęcia, połączenia, nabycia lub upadłości, przejęcia przez instytucję zamawiającą zobowiązań głównego wykonawcy względem jego podwykonawców.
55
MODYFIKACJA UMÓW O ZAMÓWIENIE PUBLICZNE
Gdy modyfikacje – niezależnie od ich wartości – są nieistotne. Ocena istotności zmian: Zmiana pierwotnych warunków zamówienia powodująca zmianę kręgu wykonawców; Zmiana pierwotnych warunków zamówienia powodująca zmianę treści ofert; Zmiana umowy prowadząca do zaburzenia równowagi ekonomicznej na korzyść wykonawcy.
56
DOKUMENTOWANIE ZASADY KONKURENCYJNOŚCI
Protokół postępowania o udzielenie zamówienia - minimum informacji określone w 6.5 pkt 19 wytycznych; Załączniki; Miejsca publikacji ogłoszeń: Baza konkurencyjności strona internetowa wskazana przez instytucję ogłaszającą nabór wniosków – przypadki konieczności – strona właściwa dla danego programu operacyjnego
57
PRZEPISY OGÓLNE DOTYCZĄCE PRZETARGOWYCH TRYBÓW ZAWIERANIA UMÓW – KODEKS CYWILNY
Art. 70(1). [Aukcja i przetarg] § 1. Umowa może być zawarta w drodze aukcji albo przetargu. § 2. W ogłoszeniu aukcji albo przetargu należy określić czas, miejsce, przedmiot oraz warunki aukcji albo przetargu albo wskazać sposób udostępnienia tych warunków. § 3. Ogłoszenie, a także warunki aukcji albo przetargu mogą być zmienione lub odwołane tylko wtedy, gdy zastrzeżono to w ich treści. § 4. Organizator od chwili udostępnienia warunków, a oferent od chwili złożenia oferty zgodnie z ogłoszeniem aukcji albo przetargu są obowiązani postępować zgodnie z postanowieniami ogłoszenia, a także warunków aukcji albo przetargu.
58
KODEKS CYWILNY - PRZETARGOWE TRYBY ZAWIERANIA UMÓW
Art. 70(3). [Postępowanie przetargowe] § 1. Oferta złożona w toku przetargu przestaje wiązać, gdy została wybrana inna oferta albo gdy przetarg został zamknięty bez wybrania którejkolwiek z ofert, chyba że w warunkach przetargu zastrzeżono inaczej. § 2. Organizator jest obowiązany niezwłocznie powiadomić na piśmie uczestników przetargu o jego wyniku albo o zamknięciu przetargu bez dokonania wyboru. § 3. Do ustalenia chwili zawarcia umowy w drodze przetargu stosuje się przepisy dotyczące przyjęcia oferty, chyba że w warunkach przetargu zastrzeżono inaczej. Przepis art. 702 § 3 stosuje się odpowiednio.
59
TERMIN ZWIĄZANIA OFERTĄ
Oznacza skuteczną możliwość wystąpienia z roszczeniem do wykonawcy o zawarcie umowy na podstawie jego oferty; Nie oznacza konieczności wyboru wykonawcy w czasie istnienia terminu związania ofertą; SKUTKI PRAWNE UPŁYWU TERMINU ZWIĄZANIA OFERTĄ
60
TARYFIKATOR KOREKT Korekty finansowe jak również pomniejszenie jako kara umowna – korekta finansowa jest karą umowną przewidzianą jako zryczałtowane odszkodowanie należne z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego;
61
CD W przypadku stwierdzenia wystąpienia nieprawidłowości indywidualnej: 1) przed zatwierdzeniem wniosku o płatność - instytucja zatwierdzająca wniosek o płatność dokonuje pomniejszenia wartości wydatków kwalifikowalnych ujętych we wniosku o płatność złożonym przez beneficjenta o kwotę wydatków poniesionych nieprawidłowo 2) w uprzednio zatwierdzonym wniosku o płatność - właściwa instytucja nakłada korektę finansową oraz wszczyna procedurę odzyskiwania od beneficjenta kwoty współfinansowania UE w wysokości odpowiadającej wartości korekty finansowej, zgodnie z art. 207 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a w przypadku programu EWT – zgodnie z umową o dofinansowanie projektu albo decyzją o dofinansowaniu projektu.
62
NAJBARDZIEJ TYPOWE BŁĘDY SKUTKUJĄCE SANKCJAMI
W opisie przedmiotu zamówienia: Stosowanie nazw własnych zamawianych dóbr; Nadużywanie istoty równoważności. 2. W zakresie ustalania warunków udziału w postępowaniu: Nieadekwatne, naruszające zasadę proporcjonalności ustalanie warunków nadmiernych. 3. W zakresie dokumentów: a) Żądanie dokumentów bezprzedmiotowych – niepotwierdzających wymaganych warunków.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.