Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1, 8.2, 8.3, 8.5

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1, 8.2, 8.3, 8.5"— Zapis prezentacji:

1 Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1, 8.2, 8.3, 8.5
w ramach VIII Osi Priorytetowej RPO WP – Integracja Społeczna Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Integracji Społecznej EFS

2 Wprowadzenie kryteriów:
Zmiana kryteriów: Działanie 8.1 Aktywna integracja osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Działanie 8.2 Aktywna integracja osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym prowadzona przez ośrodki pomocy społecznej/powiatowe centra pomocy rodzinie Działanie 8.5 Wspieranie rozwoju sektora ekonomii społecznej w regionie Wprowadzenie kryteriów: Działanie 8.3 Zwiększenie dostępu do usług społecznych i zdrowotnych

3 Typy projektów przewidziane do realizacji :
Działanie 8.1 Aktywna integracja osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Typy projektów przewidziane do realizacji : Zintegrowane oraz zindywidualizowane programy realizowane w oparciu o ścieżkę reintegracji, obejmujące usługi aktywnej integracji o charakterze społecznym, edukacyjnym, zdrowotnym, zawodowym. Włączanie osób niepełnosprawnych w zajęcia na rzecz aktywizacji zawodowej, realizowane w warsztatach terapii zajęciowej Wsparcie działalności w zakresie reintegracji zawodowej i społecznej, w szczególności prowadzonej przez takie podmioty jak Zakłady Aktywności Zawodowej, Kluby oraz Centra Integracji Społecznej

4 Kryteria specyficzne dostępu (ocena formalna) zmiany:
Podział kryterium nr 1 dotyczącego efektywności społeczno-zatrudnieniowej w wymiarze społecznym i zatrudnieniowym na dwa odrębne kryteria – jedno dotyczące efektywności w wymiarze społecznym, drugie dotyczące efektywności zatrudnieniowej. Założone wskaźniki dla poszczególnych grup nie uległy zmianie. Wprowadzono możliwość odpowiedzi „nie dotyczy”. Brzmienie kryteriów: Projekt zakłada realizację wskaźnika efektywności społeczno-zatrudnieniowej w wymiarze społecznym: a. ogólny wskaźnik efektywności społeczno-zatrudnieniowej w odniesieniu do osób lub rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym na minimalnym poziomie 56%, b. w odniesieniu do: osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi minimalny poziom efektywności społeczno-zatrudnieniowej wynosi 46% Projekt zakłada realizację wskaźnika efektywności społeczno-zatrudnieniowej w wymiarze zatrudnieniowym: a. ogólny wskaźnik efektywności zatrudnieniowej – 22%, b. w odniesieniu do: osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej – 12%.

5 Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu - uwagi IK UP Kryterium 1 Kryterium jest niezgodne z Wytycznymi w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa. Konieczna jest efektywność zatrudnieniowa w projektach (zgodnie z rozdziałem 4.7 Efektywność społeczno-zatrudnieniowa). Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga nieuwzględniona. Kryterium efektywności zatrudnieniowej jest kryterium dostępu (kryterium nr 2). Kryterium efektywności społeczno-zatrudnieniowej obowiązujące dotychczas zostało podzielne na dwa osobne kryteria. Wynikało to z licznych błędów Projektodawców w zakresie ujęcia we wniosku wskaźników wynikających z w/w kryterium. Status uwagi

6 Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu - uwagi IK UP Kryterium 1 i 2 W opinii IK UP, przez taki zabieg IZ RPO podwyższyła efektywność społeczną (w odniesieniu do osób lub środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym minimalny poziom efektywności społeczno-zatrudnieniowej wynosi 56%, w tym minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej – 22% -> tj. efektywność społeczna i zatrudnieniowa łącznie powinny wynieść 56%, nie tylko osobno efektywność społeczna). Treść uwagi/ propozycja zapisu Wyjaśnienie Spełnienie przez uczestnika projektu założeń efektywności społeczno-zatrudnieniowej w wymiarze zatrudnieniowym musi każdorazowo oznaczać uzyskanie efektywności w wymiarze społecznym. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa kryterium efektywności społeczno-zatrudnieniowej w wymiarze społecznym oznacza odsetek uczestników projektu, którzy dokonali postępu w procesie aktywizacji społeczno-zatrudnieniowej i zmniejszenia dystansu do zatrudnienia. Status uwagi

7 Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu – uwagi KE Kryterium 1 i 2 opcja "nie dotyczy" nie powinna być rozważana dlatego ze efektywność społeczno-zatrudnieniowa zawsze powinna być przedmiotem analizy. Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga nieuwzględniona. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata (Podrozdział 4.7 pkt. 2) w odniesieniu do: osób będących w pieczy zastępczej lub opuszczających pieczę, nieletnich wobec, których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania przestępczości zgodnie z ustawą o postępowaniu wobec nieletnich osób przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie o systemie oświaty do których są kierowane usługi aktywnej integracji nie ma obowiązku stosowania kryteriów efektywności społeczno-zatrudnieniowej. W przypadku pozostawienia możliwości odpowiedzi dot. kryteriów 1 i 2 w formule "Nie" i "Tak" , w przypadku gdy projekt zakłada wyłącznie udział w/w osób, każda odpowiedź jest nieadekwatna i wymaga wyjaśnienia. Jeśli oznaczymy "Nie" w komentarzu konieczna jest adnotacja, że kryterium nie dotyczy. Status uwagi

8 Kryteria specyficzne dostępu (ocena formalna) zmiany:
Usunięcie kryterium dostępu nr 4 dotyczącego tworzenia podmiotów reintegracji społecznej i zawodowej na obszarach gmin o odsetku osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej wyższym niż średnia dla województwa podkarpackiego, na których na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie instytucje o tożsamym zakresie wsparcia nie funkcjonują. Wprowadzenie kryterium premiującego (kryterium premiujące nr 5) w brzmieniu: W przypadku projektów, w ramach których tworzone będą podmioty reintegracji społecznej i zawodowej zakłada się tworzenie tych podmiotów na obszarach gmin, na których na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie instytucje o tożsamym zakresie wsparcia nie funkcjonują (nie posiadają wpisu do rejestrów prowadzonych przez Wojewodę Podkarpackiego na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie) oraz zakłada objęcie wsparciem mieszkańców tych samych gmin (co najmniej 50% grupy docelowej stanowią mieszkańcy tychże gmin).

9 Treść uwagi/ propozycja zapisu Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu i premiujące – uwagi IK UP Kryterium dostępu 3 (trwałość projektu), 4, kryteria premiujące 1 i 5 Działanie 8.1, kryterium specyficzne dostępu nr 3 i kryterium premiujące 1 i 5. W opinii IK UP wsparcie dotyczące tworzenia podmiotów reintegracyjnych takich jak CIS i KIS powinno odbywać się w ramach oddzielnego konkursu lub wyodrębnionej alokacji. Tylko wtedy jest gwarancja że podmioty zatrudnienia socjalnego nie będą tworzone w sposób przypadkowy. Jednocześnie należy uwzględnić terytorialny aspekt interwencji. Należy wziąć pod uwagę dostępność do usług CIS, KIS i tworzyć je tam gdzie takich podmiotów nie ma. Ewentualnie w miejscach np. gminach gdzie zapotrzebowanie na reintegrację w CIS lub KIS jest tak duże że istnieje koniczność powołania dodatkowo kolejnych podmiotów. Kryterium premiujące 1 i 5 powinny być kryteriami dostępu. Treść uwagi/ propozycja zapisu Specyficzne kryteria dostępu i premiujące – uwagi KE Prosimy o wyjaśnienie przyczyn usunięcia kryterium dostępu 4 I zastąpienia go kryterium premiującym 5. Treść uwagi/ propozycja zapisu

10 Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu
Uwaga nieuwzględniona. Zgodnie z harmonogramem naboru wniosków na rok 2016 wyodrębniono konkurs w ramach 2 typów projektów: włączenie osób niepełnosprawnych w zajęcia na rzecz aktywizacji zawodowej, realizowane w warsztatach terapii zajęciowej oraz wsparcie działalności w zakresie reintegracji zawodowej i społecznej w szczególności prowadzonej przez takie podmioty jak Zakłady Aktywności Zawodowej, Kluby oraz Centra Integracji Społecznej. Potrzeba powołania kolejnej placówki (KIS, CIS) w danej gminie oceniana będzie na etapie oceny merytorycznej. W związku z brakiem analizy wewnątrzregionalnej, na podstawie której mogłyby być planowane interwencje terytorialne, jedynym racjonalnym i rzetelnym mechanizmem regulującym politykę interwencji jest zapotrzebowanie zgłaszane przez potencjalnych wnioskodawców. Ponadto pozostawienie ww. kryterium jako kryterium dostępu jest dyskryminujące w stosunku do większych gmin, w których CIS lub KIS już funkcjonuje, albowiem rozszerzenie działalności placówki nie zawsze jest możliwe np. z przyczyn technicznych. W związku z niewielką liczbą utworzonych w województwie podmiotów reintegracji społecznej i zawodowej intencją IP nie jest dodatkowe ograniczenie możliwości tworzenia w/w podmiotów również w gminach, w których taka placówka już funkcjonuje. Kryterium premiujące nr 1 wynika z zapisów RPO. Wprowadzenie tego kryterium jako kryterium dostępu spowodowałoby, że wyłącznie na terenie 12 powiatów realizowane mogłoby być wsparcie w ramach Działania 8.1. Preferowanie projektów realizowanych w tych powiatach jest jak najbardziej konieczne, natomiast brak jest uzasadnienia dla ograniczania realizacji wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z terenu pozostałych 13 powiatów województwa podkarpackiego. W uwagach nie wyjaśniono konieczności wprowadzenia kryterium jako obligatoryjnego. Status uwagi

11 Kryteria specyficzne dostępu (ocena formalna) zmiany:
Usunięto kryterium nr 10 dotyczącego obowiązku informowania OPS właściwego ze względu na miejsce zamieszkiwania uczestników projektu o realizowanym projekcie i formach wsparcia uzyskanych przez uczestników. Obowiązek wynikający z Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata zostanie zachowany poprzez odpowiednie zapisy w umowie o dofinansowanie.

12 Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu – uwagi KE Kryterium 10 Prosimy o wyjaśnienie usunięcia kryterium dostępu 10. Treść uwagi/ propozycja zapisu Wyjaśnienie Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata (Podrozdział 4.1 pkt. 2 ppkt. d) IZ może zobowiązać beneficjentów w decyzji o dofinansowaniu projektu lub umowie o dofinansowanie projektu do informowania właściwych terytorialnie OPS i PCPR o realizowanych projektach. Intencją usunięcia kryterium było zminimalizowanie wymogów formalnych i przeniesienie wymogów wynikających z Wytycznych na etap późniejszy tj. umowy, o ile Wytyczne taką możliwość przewidują. Status uwagi

13 Typy projektów przewidziane do realizacji:
Działanie 8.2 Aktywna integracja osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym prowadzona przez ośrodki pomocy społecznej/powiatowe centra pomocy rodzinie. Typy projektów przewidziane do realizacji: Zintegrowane oraz zindywidualizowane programy realizowane w oparciu o ścieżkę reintegracji obejmujące usługi aktywnej integracji o charakterze społecznym, edukacyjnym, zdrowotnym, zawodowym.

14 Kryteria specyficzne dostępu (ocena formalna) zmiany:
Podział kryterium nr 1 dotyczącego efektywności społeczno-zatrudnieniowej w wymiarze społecznym i zatrudnieniowym na dwa odrębne kryteria – jedno dotyczące efektywności w wymiarze społecznym, drugie dotyczące efektywności zatrudnieniowej. Założone wskaźniki dla poszczególnych grup nie uległy zmianie. Wprowadzono możliwość odpowiedzi „nie dotyczy”. Brzmienie kryteriów: Projekt zakłada realizację wskaźnika efektywności społeczno-zatrudnieniowej w wymiarze społecznym: a. ogólny wskaźnik efektywności społeczno-zatrudnieniowej w odniesieniu do osób lub rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym na minimalnym poziomie 56%, b. w odniesieniu do: osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi minimalny poziom efektywności społeczno-zatrudnieniowej wynosi 46% Projekt zakłada realizację wskaźnika efektywności społeczno-zatrudnieniowej w wymiarze zatrudnieniowym: a. ogólny wskaźnik efektywności zatrudnieniowej – 22%, b. w odniesieniu do: osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej – 12%.

15 Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu – uwagi KE Kryterium 1 i 2 opcja "nie dotyczy" nie powinna być rozważana dlatego ze efektywność społeczno-zatrudnieniowa zawsze powinna być przedmiotem analizy. Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga nieuwzględniona. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata (Podrozdział 4.7 pkt. 2) w odniesieniu do: osób będących w pieczy zastępczej lub opuszczających pieczę, nieletnich wobec, których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania przestępczości zgodnie z ustawą o postępowaniu wobec nieletnich osób przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie o systemie oświaty do których są kierowane usługi aktywnej integracji nie ma obowiązku stosowania kryteriów efektywności społeczno-zatrudnieniowej. W przypadku pozostawienia możliwości odpowiedzi dot. kryteriów 1 i 2 w formule "Nie" i "Tak" , w przypadku gdy projekt zakłada wyłącznie udział w/w osób, każda odpowiedź jest nieadekwatna i wymaga wyjaśnienia. Jeśli oznaczymy "Nie" w komentarzu konieczna jest adnotacja, że kryterium nie dotyczy. Status uwagi

16 Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu - uwagi IK UP Kryterium 1 i 2 W opinii IK UP, przez taki zabieg IZ RPO podwyższyła efektywność społeczną (w odniesieniu do osób lub środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym minimalny poziom efektywności społeczno-zatrudnieniowej wynosi 56%, w tym minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej – 22% -> tj. efektywność społeczna i zatrudnieniowa łącznie powinny wynieść 56%, nie tylko osobno efektywność społeczna). Treść uwagi/ propozycja zapisu Wyjaśnienie Spełnienie przez uczestnika projektu założeń efektywności społeczno-zatrudnieniowej w wymiarze zatrudnieniowym musi każdorazowo oznaczać uzyskanie efektywności w wymiarze społecznym. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa kryterium efektywności społeczno-zatrudnieniowej w wymiarze społecznym oznacza odsetek uczestników projektu, którzy dokonali postępu w procesie aktywizacji społeczno-zatrudnieniowej i zmniejszenia dystansu do zatrudnienia. Status uwagi

17 Kryteria specyficzne dostępu (ocena formalna) zmiany:
Usunięto kryterium nr 5 dotyczące preferowania osób korzystających z Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa.

18 Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu - uwagi KE Prosimy o wyjaśnienie usunięcia kryterium o preferowaniu osób korzystających z PO PZ. Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga uwzględniona. Kryterium przywrócono w wersji dotychczas obowiązującej (po zmianie kryterium dostępu nr 6). Status uwagi

19 Kryteria specyficzne dostępu (ocena formalna) zmiany:
Skorygowano brzmienie kryterium dostępu nr 7 (po zmianie kryterium nr 8). Dotychczasowe brzmienie kryterium: Grupę docelową projektu w co najmniej 30% stanowią osoby bezrobotne zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy (PUP) dla których ustalono III profil pomocy i jednocześnie aktywizacja tych osób odbywa się we współpracy z PUP w ramach Programu Aktywizacja i Integracja. Aktualne brzmienie kryterium: W przypadku gdy projekt zakłada udział osób bezrobotnych zakwalifikowanych do III profilu pomocy ich aktywizacja realizowana jest w ramach Programu Aktywizacja i Integracja.

20 Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu - uwagi KE Prosimy o wyjaśnienie usunięcia kryterium o minimalnym udziale osób należących do III profilu pomocy. Treść uwagi/ propozycja zapisu Wyjaśnienie Powód korekty treści kryterium nr 7 tj. usunięcie minimalnego (30%) udziału osób należących do III profilu pomocy to: brak możliwości skutecznej realizacji wsparcia dla osób z III profilu spowodowany koniecznością oferowania wsparcia wyłącznie w postaci Programu Aktywizacja i Integracja (PAI), przy jednoczesnym wymaganiu efektywności zatrudnieniowej, brak możliwości realizacji PAI przez PCPR, wymóg realizacji PAI dotyczy wyłącznie OPS, mimo iż to faktycznie Powiatowe Urzędy Pracy go inicjują. Na PUP zaś kryterium nie ma żadnego wpływu. Pozostawienie zapisów zgodnych z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata tj. konieczność zastosowania instrumentu jakim jest PAI zapewni stosowanie się przez beneficjentów do obowiązujących Wytycznych. W ramach konkursu wpłynęło 26 wniosków, w tym 1 złożony przez PCPR. Status uwagi

21 Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu - uwagi KE Dlaczego w działaniu 8.2 nie ma wymogu doświadczenia beneficjenta które jest w 8.1? Treść uwagi/ propozycja zapisu Wyjaśnienie W przypadku działania 8.2 beneficjentami są wyłącznie ośrodki pomocy społecznej i powiatowe centra pomocy rodzinie, które jeśli nawet nie realizowały projektów z EFS posiadają doświadczenie w zakresie działań aktywnej integracji na rzecz osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Status uwagi

22 Typy projektów przewidziane do realizacji :
Działanie 8.5 Wspieranie rozwoju sektora ekonomii społecznej w regionie Typy projektów przewidziane do realizacji : Świadczenie usług animacyjnych, inkubacyjnych i biznesowych dla wsparcia rozwoju ekonomii społecznej takich jak, między innymi: usługi umożliwiające uzyskanie/podniesienie wiedzy i rozwijanie umiejętności potrzebnych do założenia i/lub pracy w przedsiębiorstwach społecznych i jego rozwijania, usługi polegające na dostarczaniu i rozwijaniu kompetencji i kwalifikacji zawodowych potrzebnych do pracy w przedsiębiorstwie społecznym, wsparcie finansowe (dotacje) na tworzenie miejsc pracy dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, udzielanie wsparcia pomostowego w formie finansowej oraz w formie zindywidualizowanych usług, o których mowa w lit. a i b, usługi polegające na podnoszeniu kwalifikacji pracowników podmiotów ekonomii społecznej.

23 Kryteria specyficzne dostępu (ocena formalna) zmiany:
W związku ze zmianą Podkarpackiego Programu Ekonomii Społecznej (dokument w trakcie konsultacji społecznych) skorygowano wszystkie kryteria dostępu dotyczące podziału województwa na subregiony. Proponowana zmiana Programu dotyczyła nowego podziału województwa – dotychczasowe dwa subregiony zostały zastąpione czterema: 1. pierwszy subregion (powiaty: rzeszowski, m. Rzeszów, kolbuszowski, niżański, stalowowolski), 2. drugi subregion (powiaty: dębicki, strzyżowski, ropczycko-sędziszowski, mielecki, tarnobrzeski, m. Tarnobrzeg), 3. trzeci subregion (powiaty: jasielski, krośnieński, m. Krosno, brzozowski, sanocki, leski, bieszczadzki), 4. czwarty subregion (powiaty: przemyski, m. Przemyśl, jarosławski, lubaczowski, przeworski, łańcucki, leżajski)

24 Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu - uwagi KE Ukierunkowanie wsparcia w ramach działań związanych ze wsparciem sektora ekonomii społecznej w ramach priorytetu inwestycyjnego 9v na osobach najbardziej oddalonych od rynku pracy, to jest z profilu trzeciego. Rekomendujemy rozważenie wprowadzenia kryterium premiującego tak aby profil trzeci reprezentował minimum 60% osób objętych wsparciem. Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga nieuwzględniona W ramach niniejszego Działania mają być wspierane osoby najbardziej oddalone od rynku pracy, co nie jest równoznaczne z osobami zakwalifikowanymi do III profilu pomocy. Wsparcie może być kierowane wyłącznie do tych osób bezrobotnych, które są najbardziej oddalane od rynku pracy, a więc takich, które oprócz bezrobocia doświadczają wykluczenia na podstawie innych przesłanek wykluczających i wpisują się w definicję osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Wprowadzenie kryterium, które będzie zakładało co najmniej 60% udział bezrobotnych z trzeciego profilu jest dyskryminujące dla pozostałych grup docelowych znajdujących się w tak samo trudnej sytuacji. Osoby, dla których ustalony został III profil pomocy wymagają w pierwszej kolejności wsparcia w postaci aktywizacji społecznej. Udzielanie wsparcia w postaci dotacji na zakładanie miejsca pracy jest niezasadne bez wcześniejszej ich aktywizacji. Status uwagi

25 Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria premiujące - uwagi KE Definicja kryterium premiującego 2 nie jest jasna i nie odnosi się do tworzenia przedsiębiorstw przez osoby prawne. Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga uwzględniona Definicja zostanie uzupełniona o zapis: „Silne i stabilne przedsiębiorstwa społeczne tworzone przez osoby prawne będą w stanie tworzyć nowe miejsca pracy oraz dostarczać usługi społeczne niezbędne mieszkańcom regionu”. Status uwagi

26 Zwiększenie dostępu do usług społecznych i zdrowotnych
Działanie 8.3 Zwiększenie dostępu do usług społecznych i zdrowotnych

27 Projektodawcy: jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną podmioty wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie statutowo działające w obszarze pomocy i integracji społecznej oraz działalności leczniczej podmioty działające w publicznym i niepublicznym systemie ochrony zdrowia, w tym w szczególności POZ spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe

28 Grupa docelowa: Osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (definicja zgodna z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Regionalnego na lata ), Rodziny osób niepełnosprawnych, zamieszkujące wspólne gospodarstwo domowe Dzieci w zakresie wczesnego wykrywania wad rozwojowych Osoby starsze/niesamodzielne (definicja zgodnie z w/w Wytycznymi) oraz osoby pełniące funkcje opiekuńcze wobec nich Kobiety w ciąży, młode matki zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym

29 Typy projektów przewidziane do realizacji :
Usługi społeczne w szczególności usługi środowiskowe, opiekuńcze: Rozwój środowiskowych form pomocy i samopomocy (m.in. wsparcie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, wykorzystanie dziennych opiekunów, asystentów osób niesamodzielnych, wolontariatu opiekuńczego, wykorzystanie nowoczesnych technologii w usługach opiekuńczych, np. teleopieki) Działania wspierające opiekunów nieformalnych w opiece domowej (m.in. tworzenie krótkookresowych miejsc opieki, poradnictwo, finansowanie usług wypożyczenia sprzętu pielęgnacyjnego, rehabilitacyjnego i wspomagającego, kształcenie, w tym szkolenia, praktyki i wymiana doświadczeń dla opiekunów nieformalnych, finansowanie usługi asystenckiej lub opiekuńczej dla osoby niesamodzielnej) Tworzenie miejsc opieki dla osób niesamodzielnych w nowo tworzonych lub istniejących ośrodkach zapewniających opiekę dzienną lub całodobową Wsparcie dla usług mieszkalnictwa o charakterze wspomaganym

30 Typy projektów przewidziane do realizacji cd.:
Usługi zdrowotne: Programy wczesnego wykrywania wad rozwojowych i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych niepełnosprawnością, Wdrożenie działań zapewniających dostęp do usług zdrowotnych oraz podnoszenie umiejętności kobiet będących w ciąży, jak również młodych matek (w tym matek samotnych) i rodziców, zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w zakresie radzenia sobie z opieką nad małym dzieckiem, Finansowanie usług ochrony zdrowia psychicznego Szkolenia z zakresu opieki i rehabilitacji osób sprawujących opiekę nad osobami niesamodzielnymi, zależnymi, Zapewnienie dostępu do opieki nad osobami starszymi i niesamodzielnymi Tworzenie i/lub funkcjonowanie wypożyczalni sprzętu pielęgnacyjnego, rehabilitacyjnego i wspomagającego ( połączeniu z nauką ich obsługi i doradztwem w zakresie jego wykorzystania w celu tworzenia warunków do opieki domowej)

31 Kryteria specyficzne dostępu (ocena formalna):
Typy projektów: Rozwój środowiskowych form pomocy i samopomocy, Działania wspierające opiekunów nieformalnych w opiece domowej Tworzenie miejsc opieki dla osób niesamodzielnych w nowo tworzonych lub istniejących ośrodkach zapewniających opiekę dzienną lub całodobową Kryteria specyficzne dostępu (ocena formalna): W przypadku realizacji wsparcia w formie usług opiekuńczych projekt zakłada tworzenie nowych i/lub utrzymanie dotychczas istniejących miejsc świadczenia ww. usług wyłącznie poza systemem opieki instytucjonalnej.

32 Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu- uwagi KE Konkurs dla typów projektów 1, 2 i 3 w ramach usług społecznych określonych dla Działania 8.3 w SZOOP RPO WP 2014 – 2020: kryterium dostępu 4 - definicja wymaga poprawki (powtórzenie "a gdy nie jest to możliwe ..."). Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga uwzględniona: Skorygowano treść definicji kryterium – usunięto powtórzenia. Status uwagi

33 Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie
Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Integracji Społecznej EFS


Pobierz ppt "Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1, 8.2, 8.3, 8.5"

Podobne prezentacje


Reklamy Google