Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRyszard Nowakowski Został zmieniony 6 lat temu
1
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.4
Poprawa dostępu do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej w ramach VIII Osi Priorytetowej RPO WP – Integracja Społeczna Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Integracji Społecznej EFS
2
Poprawa dostępu do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej
Działanie 8.4 Poprawa dostępu do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej Cel szczegółowy: Zwiększenie dostępności do usług społecznych w szczególności usług środowiskowych, opiekuńczych oraz usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym
3
Typy projektów przewidziane do realizacji :
Wspieranie rodziny w postaci działań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego tj.: pracy z rodziną prowadzonej w szczególności w formie: asystentury rodzinnej, poprzez zatrudnienie nowych asystentów rodziny prowadzące od zwiększenie liczby asystentów, konsultacji i poradnictwa specjalistycznego, terapii i mediacji, specjalistycznego wsparcia np. w formie, profilaktyki uzależnień, profilaktyki prozdrowotnej, treningów ekonomicznych, zdobywania umiejętności społecznych itp., usług dla rodzin z dziećmi, w tym usługi opiekuńcze i specjalistyczne pomocy prawnej, szczególnie w zakresie prawa rodzinnego (w tym reprezentacja jeśli jest niezbędna), grup wsparcia i grup samopomocowych, wsparcia realizowanego przez rodziny wspierające,
4
Typy projektów przewidziane do realizacji cd.:
pomocy w opiece i wychowaniu dzieci w placówkach wsparcia dziennego poprzez tworzenie nowych placówek wsparcia dziennego jak również wspieranie istniejących placówek w formie: opiekuńczej, w tym kół zainteresowań, świetlic, klubów i ognisk wychowawczych, specjalistycznej, w szczególności organizującej zajęcia socjoterapeutyczne, terapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne oraz logopedyczne, realizującej indywidualny program korekcyjny, program psychokorekcyjny lub psychoprofilaktyczny, w szczególności terapię pedagogiczną, psychologiczną i socjoterapię, pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę, realizującej działania animacyjne i socjoterapeutyczne,
5
Typy projektów przewidziane do realizacji cd.:
Wspieranie rodziny w postaci działań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego szczebla powiatowego : pomoc w opiece i wychowaniu dzieci w placówkach wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym poprzez tworzenie nowych placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, jak również wspieranie istniejących placówek w formie : opiekuńczej, w tym kół zainteresowań, świetlic, klubów i ognisk wychowawczych, specjalistycznej, w szczególności organizującej zajęcia socjoterapeutyczne, terapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne oraz logopedyczne, realizującej indywidualny program korekcyjny, program psychokorekcyjny lub psychoprofilaktyczny, w szczególności terapię pedagogiczną, psychologiczną i socjoterapie, pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę realizującej działania animacyjne i socjoterapeutyczne,
6
Typy projektów przewidziane do realizacji cd.:
Wspieranie pieczy zastępczej w postaci : pracy z rodziną, w tym konsultacje i poradnictwo specjalistyczne, terapia, między innymi poprzez: poradnictwo i terapię dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci w niej umieszczonych, terapię rodziców naturalnych, np. w zakresie terapii dla sprawców przemocy w rodzinie itp, usług dla osób objętych rodzinnymi formami pieczy zastępczej, w tym usług opiekuńczych i specjalistycznych, pomocy prawnej w szczególności w zakresie reprezentowania dziecka, dochodzenia praw do świadczeń – zwłaszcza świadczeń alimentacyjnych, finansowania spotkań dla rodzin mających na celu m.in. wymianę ich doświadczeń, zapobiegania izolacji, np. w formie grup wsparcia i grup samopomocowych
7
Typy projektów przewidziane do realizacji cd.:
Wsparcie procesu deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej poprzez: wsparcie rozwoju rodzinnych form pieczy zastępczej, w tym kształcenia kandydatów na rodziny zastępcze i doskonalenie osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą (spokrewnionych, niezawodowych i zawodowych rodzin zastępczych, osób prowadzących rodzinne domy dziecka oraz dyrektorek/dyrektorów placówek opiekuńczo – wychowawczych typu rodzinnego) między innymi poprzez: szkolenia, warsztaty, doradztwo indywidualne i grupowe, superwizję, poprawę dostępu do działań koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej poprzez między innymi finansowanie zatrudnienia nowych koordynatorów zmierzające do zwiększenia liczby koordynatorów, wspieranie restrukturyzacji placówek instytucjonalnej pieczy zastępczej (w celu zmniejszania liczby dzieci oraz podwyższenia wieku dzieci umieszczanych w tych placówkach).
8
Wysokość środków przeznaczonych na realizację projektów:
Projektodawcy: jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną podmioty wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie statutowo działające w obszarze pomocy i integracji społecznej Wysokość środków przeznaczonych na realizację projektów: EURO
9
Grupa docelowa: Osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (definicja zgodna z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Regionalnego na lata ). Członkowie rodzin zastępczych i pieczy zastępczej.
10
Kryteria specyficzne dostępu (ocena formalna)
dla typów projektów 1 i 2 określonych dla Działania 8.4 w SZOOP RPO WP 2014 – 2020: W przypadku gdy projekt przewiduje wsparcie istniejących placówek wsparcia dziennego konieczne jest zwiększenie liczby miejsc w tych placówkach i/lub rozszerzenie oferty wsparcia. W przypadku gdy projekt przewiduje tworzenie nowych placówek wsparcia dziennego lub będą tworzone nowe miejsca w placówkach obowiązkowe jest zachowanie trwałości przez okres co najmniej odpowiadający okresowi realizacji projektu, przy czym jeśli projekt trwa krócej niż 24 miesiące, czas trwałości nie może być krótszy niż dwa lata.
11
Kryteria specyficzne dostępu (ocena formalna)
dla typów projektów 1 i 2 określonych dla Działania 8.4 w SZOOP RPO WP 2014 – 2020: W przypadku gdy projekt przewiduje pomoc w opiece i wychowaniu dzieci w placówkach wsparcia dziennego w formie opiekuńczej oraz placówkach prowadzonych w formie pracy podwórkowej obowiązkowo są realizowane zajęcia rozwijające co najmniej dwie z ośmiu kompetencji kluczowych wskazanych w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) (Dz. Urz. UE L394 z ). W ramach projektu obejmującego działania na rzecz wsparcia rodziny i pieczy zastępczej nie są tworzone nowe miejsca w ramach opieki instytucjonalnej, tj. w placówkach opiekuńczo-wychowawczych powyżej 14 osób.
12
Kryteria specyficzne dostępu (ocena formalna)
dla typów projektów 3 i 4 określonych dla Działania 8.4 w SZOOP RPO WP 2014 – 2020: W przypadku gdy projekt zakłada wspieranie pieczy zastępczej koniecznym jest zastosowanie pracy z rodziną poprzez poradnictwo i terapię dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci w niej umieszczonych lub terapię rodziców naturalnych. W przypadku gdy projekt zakłada powstanie rodzinnych form pieczy zastępczej, konieczne jest wsparcie w postaci doskonalenia osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą (spokrewnionych, niezawodowych i zawodowych rodzin zastępczych, osób prowadzących rodzinne domy dziecka). W przypadku gdy projekt zakłada wspieranie pieczy zastępczej realizowane wsparcie będzie dostosowane do indywidualnych potrzeb rodziny.
13
Kryteria specyficzne premiujące (ocena merytoryczna) - dla typów projektów 1 i 2 określonych dla Działania 8.4 w SZOOP RPO WP 2014 – 2020 : Projekt przewiduje realizację działań z EFS na rzecz wsparcia rodziny i pieczy zastępczej w ramach partnerstwa gminy i/lub powiatu z organizacjami pozarządowymi statutowo zajmującymi się wspieraniem rodziny i posiadającymi doświadczenie w realizacji wsparcia na jej rzecz – 10 pkt. Na etapie rekrutacji preferowane będą osoby korzystające z Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa pkt. Projekt zakłada tworzenie placówki wsparcia dziennego na terenie gminy, w której podmiot świadczący danego rodzaju usługi nie funkcjonuje – 10 pkt.
14
Kryteria specyficzne premiujące (ocena merytoryczna) - dla typów projektów 3 i 4 określonych dla Działania 8.4 w SZOOP RPO WP 2014 – 2020: Projekt przewiduje realizację działań z EFS na rzecz wsparcia rodziny i pieczy zastępczej w ramach partnerstwa gminy i/lub powiatu z organizacjami pozarządowymi statutowo zajmującymi się wspieraniem rodziny i posiadającymi doświadczenie w realizacji wsparcia na jej rzecz – 10 pkt.
15
Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu Kryterium 1 (typ projektu 1 i 2): Proszę doprecyzować, czy wystarczy zwiększenie o 1 osobę? Może lepiej wskazać jakiś minimalny % o jaki się musi zwiększyć liczba dzieci np. w zależności np. od poziomu dofinansowania?. Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga nieuwzględniona Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata nie wskazują jaki musi być minimalny wzrost liczby miejsc w placówce (aby doprecyzować treść kryterium zastąpiono sformułowanie „zwiększenie liczby dzieci” na „zwiększenie liczby miejsc w placówce”). Zwiększenie liczby miejsc o 1 jest wystarczające o ile wsparcie jest uzasadnione. Zasadność wsparcia oceniana będzie na etapie oceny merytorycznej. Status uwagi
16
Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu Kryterium 1 (typ projektu 1 i 2): IK proponuje uzupełnienie kryterium o zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług. Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga nieuwzględniona Kryterium przewiduje zwiększenie liczby dzieci w placówkach – dla sprecyzowania, że chodzi o poprawę dostępu do usług wsparcia rodziny zmieniono treść kryterium nr 1 dla typów projektu 1 i 2 – sformułowanie „zwiększenie liczby dzieci” zmienione zostało na „zwiększenie liczby miejsc w placówkach”. Dodatkowo, z tego samego powodu skorygowano sformułowanie „lub” na „i/lub”. Status uwagi
17
Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu Kryterium 1 (typ projektu 1 i 2): Prawdopodobnie brakuje części kryterium we wskazanym miejscu. W przypadku gdy projekt przewiduje tworzenie nowych placówek wsparcia dziennego lub będą tworzone nowe miejsca dla obowiązkowe jest zachowanie trwałości przez okres co najmniej odpowiadający okresowi realizacji projektu. Proponujemy dodanie "z zastrzeżeniem ze okres ten nie może być krótszy niż 2 lata”. Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga uwzględniona Zapis zostanie skorygowany. Treść kryterium po korekcie: W przypadku gdy projekt przewiduje tworzenie nowych placówek wsparcia dziennego obowiązkowe jest zachowanie trwałości placówki przez okres co najmniej odpowiadający okresowi realizacji projektu, przy czym jeśli projekt trwa krócej niż 24 miesiące, czas trwałości nie może być krótszy niż dwa lata. Status uwagi
18
Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu IK UP proponuje dodanie kryterium, które adresuje wsparcie do obszarów, na których nie występują tego rodzaju usługi lub dostęp do nich jest ograniczony np.: Projekt zakłada rozwój różnych form wsparcia rodziny z dzieckiem w gminach/powiatach województwa X, w których zidentyfikowano brak takich usług wsparcia lub ich ograniczoną dostępność. Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga nieuwzględniona. Fakt, że usługi danego rodzaju są już na terenie gminy czy powiatu realizowane nie jest tożsame z potrzebą realizacji (duże gminy nie spełnią kryterium), a jednoznaczna ocena czy dostęp jest ograniczony jest niemożliwa (wyłącznie na podstawie oświadczenia Projektodawcy). Należy podkreślić, że analiza potrzeby wsparcia będzie weryfikowana na etapie oceny merytorycznej. Jednocześnie Projektodawca (w przypadku prowadzenia placówki) zobligowany jest do zachowania trwałości rezultatów projektu , tzn. musi zapewnić gotowość do świadczenia usług po zakończeniu realizacji projektu, musi więc zanalizować zapotrzebowanie na usługi danego rodzaju istnieje. W związku z faktem, że nie we wszystkich gminach w naszym województwie funkcjonują placówki wsparcia dziennego proponujemy wprowadzenie kryterium premiującego o następujące treści: „Projekt zakłada tworzenie placówki wparcia dziennego na terenie gminy w której podmiot świadczący danego rodzaju usługi nie funkcjonuje” – 10 pkt. Status uwagi
19
Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu Kryterium 1 typy projektów 3 i 4 Do refleksji propozycja zmiany kryterium na: Projekt zapewnia zastosowanie np. co najmniej trzech różnych form wsparcia w odniesieniu do każdej rodzin uczestniczących w projekcie, a wsparcie w ramach projektu zostanie dostosowane indywidualnie do potrzeb każdej z rodzin. Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga częściowo uwzględniona. Uwaga przyjęta w zakresie konieczności dostosowania wsparcia indywidualnie do potrzeb każdej z rodzin. Wprowadzone zostanie kryterium dostępu dla typów projektu 3 i 4: „W przypadku gdy projekt zakłada wspieranie pieczy zastępczej realizowane wsparcie będzie dostosowane do indywidualnych potrzeb rodziny”. Nie jest zasadnym przyjęcie zakładanego kryterium w przedstawionej formie. Zaplanowana w ramach projektu praca z rodziną lub terapia rodziców naturalnych będzie przeprowadzona w oparciu o indywidualne potrzeby każdej z rodzin. Nie można zatem wskazać ile form wsparcia ma otrzymać rodzina uczestnicząca w projekcie. Status uwagi
20
Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu Kryterium 3 typy projektów 1 i 2 Dziwi fakt, że w ramach form placówek wsparcia dziennego pominięto placówkę specjalistyczną, która jest istotnym elementem profilaktyki i tak jak dwie pozostałe formy może rozwijać kluczowe kompetencje, wykorzystując zatrudnionych specjalistów. Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga częściowo uwzględniona. Treść kryterium wynika z Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata Fakt, że kryterium dotyczy placówek wsparcia dziennego w formie opiekuńczej i formie pracy podwórkowej nie wyklucza możliwości realizacji projektu przez placówkę specjalistyczną, w której realizowane są zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe. Placówka specjalistyczna może, ale nie musi rozwijać kompetencji kluczowych. W przypadku zastosowania takiego kryterium dostępu eliminujemy możliwość aplikowania o środki podmiotom, które realizować będą zajęcia terapeutyczne niezwiązane z kluczowymi kompetencjami lub też placówka wspiera np. dzieci z niepełnosprawnościami, które wykluczają możliwości realizacji zajęć rozwijających w/w kompetencje Status uwagi
21
Treść uwagi/ propozycja zapisu
Uwagi do kryteriów specyficznych dostępu Specyficzne kryteria dostępu Kryterium premiujące nr 2 Zamiana kryterium premiującego na kryterium dostępu wskazującego na preferencje dla osób korzystających z PO Pomoc Żywnościowa (uwaga KE) Zapis: „Na etapie rekrutacji preferowane będą osoby korzystające z Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa ” nierówno traktuje beneficjentów programów, gdyż rodziny zastępcze, z racji otrzymywanych świadczeń na dzieci umieszczone w pieczy zastępczej, nie korzystają co do zasady z Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa , a przecież winny one stać się ewentualnym beneficjentem konkursu (uwaga MRPiPS) Treść uwagi/ propozycja zapisu Uwaga KE nieuwzględniona W przypadku konkursu I - Kryterium nie wykluczy możliwości udziału w projekcie osób korzystających z PO PŻ, jednak nie jest zasadne wprowadzanie kryterium, które stawia w gorszej sytuacji na etapie rekrutacji osoby niekorzystające z PO PŻ – w ramach konkursu realizowane będą działania wyłącznie dla rodzin zagrożonych ubóstwem bądź wykluczeniem społecznym. W przypadku konkursu II - rodziny zastępcze co do zasady nie korzystają z Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa Zgodnie z uwaga MRPiPS kryterium to jest niezasadne dla konkursu dot. wsparcia pieczy zastępczej. Uwaga MRPiPS uwzględniona Status uwagi
22
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie
Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Integracji Społecznej EFS
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.