Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

A ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "A ROZMOWA KWALIFIKACYJNA"— Zapis prezentacji:

1 A ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

2 Dobra autoprezentacja opiera się na przekazywaniu swoich walorów.
Autoprezentacja to świadomy sposób wyrażania siebie, kierowanie wrażeniem jakie wywieramy na innych. Dobra autoprezentacja opiera się na przekazywaniu swoich walorów. Skuteczna autoprezentacja to taka, która opiera się na świadomości procesu komunikacji między Tobą, a osobą, która Ciebie obserwuje. Wiedząc, w jaki sposób i jakimi kanałami przekazujesz komunikaty, zyskujesz możliwość kształtowania określonego wizerunku swojej osoby.

3

4 Z opisywaniem samego siebie stykamy się zarówno na rozmowie kwalifikacyjnej, jak również pisząc podanie o przyjęcie do pracy lub życiorys. W przypadku autoprezentacji sami decydujemy, które fakty z naszego życia pragniemy ujawnić, a treść naszej wypowiedzi zależy w dużym stopniu od tego, jakie wrażenie pragniemy wywrzeć na słuchaczu. Umiejętność komunikowania się jest podstawą powodzenia każdej rozmowy. Aby odniosła założony skutek musisz mieć coś do powiedzenia i odpowiednio to przekazać.

5 Projekcja głosu Artykulacja, dykcja Modulacja głosu Szybkość mowy

6 Komunikacja ubiorem Postawa i ruch ciała Gesty Mimika twarzy Kontakt wzrokowy Wygląd fizyczny

7 Kontakt wzrokowy najlepiej utrzymywać kontakt wzrokowy przez około 30 – 60% czasu rozmowy, jeśli kontakt trwa poniżej 30% - ukrywanie czegoś, powyżej 60% - osoby są bardziej zainteresowani sobą niż rozmową; obserwuj punkt neutralny – na czole, u nasady nosa, czas 3-4 sekundy; obserwację ogranicz do twarzy; unikaj wpatrywania się jak i rozbieganego wzroku; nie wpatruj się w usta rozmówcy, gdyż tego typu spojrzenie ma podtekst seksualny; nie zakładaj ciemnych okularów - stwarzają barierę z rozmówcą; długie spojrzenie – oznacza wymuszenie uległości, zdobycie dominującej pozycji; unikanie kontaktu wzrokowego – to oznaka antypatii, czy obojętności lub że rozmówca zadaje krępujące pytania, dodatkowo może oznaczać lekceważenie rozmówcy;

8

9 Gesty

10

11

12

13

14

15 Ocenie towarzyszą: Efekt pierwszeństwa - wyrabiamy sobie zdanie o nowo poznanej osobie i późniejsze zachowanie tej osoby interpretujemy w sposób zgodny z naszym pierwszym wrażeniem. Efekt halo - określamy charakter ludzi na podstawie jednej, najbardziej wyrazistej cechy. Efekt halo anielski (aureoli) - występuje wtedy, kiedy na podstawie jednej spostrzeżonej zalety, daną osobę postrzegamy na wyrost pozytywnie, w każdej kwestii. Efekt diabelski - człowiek na podstawie jednej niekorzystnej cechy tworzy negatywną ocenę drugiej osoby.

16 Chcąc w pełni wykorzystać możliwości autoprezentacji, jej uwarunkowania i efekty powinniśmy zadać sobie następujące pytania: 1. Kto (i dlaczego) się prezentuje? 2. Przed kim się prezentuje? 3. O czym informuje? 4. Jakim kanałem komunikacyjnym się posługuje? 5. Jaki ma być skutek autoprezentacji?

17 Nigdy nie będziesz miał okazji zrobić pierwszego wrażenia po raz drugi.
Pierwsze wrażenie powstaje w ciągu kilku sekund od ujrzenia obcej nam osoby, a raz wytworzone, trudno jest zmienić.

18 Proces kształtowania się pierwszego wrażenia nie podlega prawom logiki
Proces kształtowania się pierwszego wrażenia nie podlega prawom logiki. Dużą rolę odgrywają tu stereotypy, oczekiwania, uprzedzenia i wcześniejsze doświadczenia. Kierunek spostrzegania danej osoby wyznaczają informacje odebrane jako pierwsze, pozostałe są dopasowywane do wytworzonego wizerunku lub zwyczajnie ignorowane. Dlatego też pierwsze wrażenie potwierdza się w dalszych kontaktach, dając w efekcie efekt samospełniającej się przepowiedni.

19 W trakcie pierwszych kilkudziesięciu sekund rejestrujemy:
postawę, wyraz twarzy – uśmiech, włosy, kolor, uczesanie, ogólną kolorystykę, strój, biżuterię sposób trzymania rąk, ustawienie nóg, znaki szczególne, zarówno dotyczące postawy, jak i ubrania.

20 Ocenie towarzyszą: Efekt pierwszeństwa - wyrabiamy sobie zdanie o nowo poznanej osobie i późniejsze zachowanie tej osoby interpretujemy w sposób zgodny z naszym pierwszym wrażeniem. Efekt halo - określamy charakter ludzi na podstawie jednej, najbardziej wyrazistej cechy. Efekt halo anielski (aureoli) - występuje wtedy, kiedy na podstawie jednej spostrzeżonej zalety, daną osobę postrzegamy na wyrost pozytywnie, w każdej kwestii. Efekt diabelski - człowiek na podstawie jednej niekorzystnej cechy tworzy negatywną ocenę drugiej osoby.

21 strefa intymna (od 0 do 45 cm) - strefa, którą naruszyć mogą tylko bliskie osoby,
strefa osobista (między 45 cm a 120 cm) - odległość, która dzieli jednostkę od ludzi w kontaktach towarzyskich, strefa społeczna (między 120 cm a 3,6 metra) - odległość zachowana w kontaktach zawodowych i w stosunku do nieznajomych, strefa publiczna (powyżej 3,6 metra) - jest to odległość, którą osoba przyjmuje zwracając się do większej grupy ludzi.

22 Przygotowanie

23 uśmiechaj się (z wyczuciem i adekwatnie do okoliczności) – uśmiech sprzyja tworzeniu miłej atmosfery i działa uspokajająco utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą pamiętaj o śmiałym i pewnym uścisku dłoni na wstępie (pierwszy podaje rękę gospodarz) siedząc nie garb się, nie siedź na brzegu krzesła, ale też nie rozpieraj się w fotelu nie nadużywaj gestów, mogą rozpraszać rozmówcę potakiwanie głową i przytakiwanie (tak, aha, itp.) sprawiają, że jesteś zainteresowany rozmową miej otwarta postawę ciała, nie krzyżuj rąk ani nóg (tworzą postawę zamkniętą) w rozmowie unikaj odpowiedzi „tak”, „nie” nie krytykuj poprzednich pracodawców

24 Dlaczego tu jesteś? Co możesz zrobić dla firmy? Jakiego rodzaju jesteś osobą? Jaka jest Twoja motywacja do pracy? Jakie są Twoje umiejętności interpersonalne? Czy potrafisz słuchać? Czy jesteś gotowy na prace od razu czy wymagasz przeszkolenia? Czy Twoje kwalifikacje są prawdziwe i odpowiednie do danej pracy? Co pominąłeś w CV/formularzu aplikacyjnym? Czy pasujesz do firmy/zespołu?

25 Obszar zawodowy (merytoryczny)- dotyczy wiedzy i doświadczenia kandydata
Obszar motywacyjny- bada rzeczywistą motywację kandydata do podjęcia pracy na danym stanowisku Obszar osobowościowy- bada predyspozycje osobowościowe kandydata (zdolności interpersonalne, analityczne, pracy w grupie, odporność na stres)

26 Dlaczego szuka Pan/i pracy?
Na czym polegała Pana/i ostatnia praca? Co jest dla Pana/i największym sukcesem zawodowym? Jak Pan/i wyobraża sobie pracę na tym stanowisku? Dlaczego zainteresował się Pan/i naszą oferta? Czy nasza firma jest jedyną, do której wysłał Pan/i swoje CV? Proszę przekonać mnie, że właśnie Pan/i jest odpowiednią osobą na to stanowisko? W jakim stopniu jest Pan/i dyspozycyjny? Co zamierza Pan/i robić za kilka lat? Proszę powiedzieć coś o sobie? Jakie są Pana/i mocne strony? Z jakimi osobami pracuje się Panu/i najlepiej/najgorzej? Czy podejmuje Pan/i ryzyko?

27 Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie moich kwalifikacji i atutów, które mogą przyczynić się do jego zdobycia.

28 Istotne jest, aby idąc na rozmowę kwalifikacyjną – mieć dobre nastawienie, wtedy nasz mózg będzie szukał odpowiednich sposobów, pokazania naszej wiedzy i umiejętności, w jak najpełniejszy sposób, a my zrobimy wrażenie osoby opanowanej i pewnej siebie.

29 Wygląd Zachowanie Treści merytoryczne

30 Dobrze by było, gdyby nasz strój – był naszą „drugą skóra”, wtedy czujemy się komfortowo i atrakcyjnie. Poczucie własnej atrakcyjności odpręża i stanowi źródło samozadowolenia. Czując się dobrze, we własnej skórze – nie musimy zwracać uwagi na strój i możemy skoncentrować się na innych elementach Stój powinien być schludny, elegancki i pasujący do naszego wizerunku. Wskazane jest, aby ubrać się podobnie do pracowników firmy, do której aplikujemy o stanowisko pracy – wtedy podświadomie możemy być skojarzeni już jako pracownicy tej firmy.

31 Wygląd kobiety Wygląd meższcyzny Zakryte obuwie Stonowana kolorystyka Brak nadmiernego odsłaniania swoich wdzięków Unikanie rozpuszczonych włosów Umiar w biżuterii Czyste buty Kolorystyka niezbyt krzykliwa (granat, szarości) Unikaj zbyt wielu elementów wzorzystych Nie wypychaj kieszeni

32 Powinno być przede wszystkim zgodne z zasadami dobrego wychowania.
Korzystne jest sprawiać wrażenie osoby opanowanej i otwartej, gdyż takie osoby są pozytywnie kojarzone. Jeśli nie palimy – jest to punktowane pozytywnie przez pracodawcę – większa wydajność pracownika, brak kłopotu z „palarnią” Możemy skorzystać z oferty napicia się czegoś, jeśli taka propozycja padnie Uważajmy na żarty podczas rozmowy, gdyż poczucie humoru jest bardzo indywidualną sprawą Pamiętajmy o mowie ciała

33 Bardzo ważne jest tak zwane pierwsze wrażenie tj. pierwsze 30s
Bardzo ważne jest tak zwane pierwsze wrażenie tj. pierwsze 30s. – postaraj się, żeby było jak najlepsze Staraj się sprawiać wrażenie osoby pewnej tego co mówi i odpowiedzialnej za swoje słowa Postaraj się skupić uwagę potencjalnego pracodawcy, zainteresować sobą Zwróć uwagę na kontakt wzrokowy z potencjalnym pracodawcą – optymalnie 50% czasu interakcji Zwróć uwagę na swoją postawę ciała, sposób chodzenia – powinieneś być wyprostowany – to poprawia wygląd sylwetki i wpływa na poczucie pewności siebie Pamiętaj o uścisku dłoni podczas przywitania, by był zgodny z zasadami savoir vivre Pamiętaj, aby właściwie siedzieć – nie zakładać nogi na nogę i nie wykonywać gwałtownych ruchów

34 TAK NIE Nie myśl, że już zdobyłeś pracę – to tylko rozmowa
Zbierz wcześniej informacje na temat pracy i firmy Dzień wcześniej zdecyduj w co się ubierzesz Bądź ubrany schludnie i wygodnie Zabierz ze sobą potrzebne dokumenty Wyjdź z domu 10 minut wcześniej by się nie spóźnić Przy powitaniu uśmiechnij się Uważnie słuchaj zadawanych Tobie pytań Przed udzieleniem odpowiedzi pomyśl Odpowiadaj jasno, głosem zdecydowanym i przekonującym Pamiętaj, ze Ty też możesz zadawać pytania Po zakończeniu rozmowy podziękuj swojemu rozmówcy Nie myśl, że już zdobyłeś pracę – to tylko rozmowa Nie bądź zmęczony Nie denerwuj się nadmiernie Nie bagatelizuj kwestii ubrania Podczas rozmowy nie siedź zbyt swobodnie Nie unikaj odpowiedzi na pytania Nie baw się przedmiotami, biżuterią – to może zdradzać Twoje zdenerwowanie Nie kłam. Odpowiadaj otwarcie i uczciwe Nie wpadaj w panikę, gdy zobaczysz, ze pytający robi notatki.

35


Pobierz ppt "A ROZMOWA KWALIFIKACYJNA"

Podobne prezentacje


Reklamy Google