Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC."— Zapis prezentacji:

1 JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC

2 „Gdy dziecko nie mówi, to nie znaczy, że nie ma nam nic do powiedzenia”

3 Wpływ braku komunikacji
hamuje procesy poznawcze - ma znaczenie dla rozwoju intelektualnego, powoduje trudności w przekazaniu wiedzy - doprowadza do wyuczonej bierności i zależności niemożność wyrażenia swojej osobowości

4 Komunikacja Wspomagająca i Alternatywna AAC
(Augmentative and Alternative Communication) oznacza wszelkie działania ukierunkowane na pomoc w porozumiewaniu się osobom, nie posługującym się mową lub posługującym się nią w ograniczonym stopniu

5 KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA Stosowana, gdy osoba w bezpośrednim
kontakcie wypowiada się inaczej niż mową głośną; w wypadku osób całkowicie pozbawionych możliwości mówienia WSPOMAGAJĄCA To uzupełnianie i wzmacnianie mowy, gdy jest ona bardzo zaburzona, niewyraźna, niewystarczająca do efektywnej komunikacji

6 Rodzaje znaków Znaki manualne (gesty) gesty Makaton (m+g) język migowy

7 Rodzaje znaków cd Znaki graficzne Obrazy/fotografie Piktogramy
symbole PCS

8 symbole Bliss Symbole Makaton Symbole z programu Mówik

9 Podstawę dobrze zorganizowanej sytuacji komunikacyjnej stanowią:
odpowiedni dobór znaków/gestów, zadawanie pytań w taki sposób żeby dziecko w odpowiedzi mogło używać symboli/gestów przy zadawaniu pytań innych niż zamknięte, dostarczenie dziecku symboli/gestów, umożliwiających mu odpowiedź,

10 Podstawę dobrze zorganizowanej sytuacji komunikacyjnej stanowią:
prawidłowa techniczna organizacja użycia znaków (sposób mocowania i eksponowania), używanie mimiki i zmian intonacji głosu zamiast poleceń „powiedz” „pokaż”.

11 Co należy wziąć pod uwagę przy wyborze wspomagającej/alternatywnej metody komunikacji?
intelektualne możliwości dziecka percepcja wzrokowa percepcja słuchowa możliwości motoryczne dziecka indywidualne preferencje dziecka możliwości przystosowania środowiska dziecka, w którym miałoby używać AAC, do określonej metody

12 Przygotowanie otoczenia do komunikacji
przygotowanie partnerów komunikacji: Personel : Pedagogiczny Pomocniczy Rówieśnicy pomieszczenia: oznakowanie pomieszczeń

13 Wykorzystanie naturalnych codziennych sytuacji

14 Aranżowanie zabaw z rówieśnikami – nauka gestów

15 20 lat badań nad AAC! NNIE ma wstępnych wymagań przed wdrożeniem AAC!
NNIE ma minimalnego ilorazu inteligencji, aby używać AAC! NIE ma minimalnego/maksymalnego wieku dla stosowania AAC! NIE ma umiejętności, które trzeba opanować przed wdrożeniem AAC! NIE ma zachowań, które trzeba prezentować zanim AAC zostanie udostępnione!

16 Pamiętaj ! Wwszyscy się komunikują
Kkażde zachowanie komunikacyjne ma znaczenie zzareaguj na nie i nadaj mu znaczenie Nnigdy nie jest za późno na naukę komunikacji

17 Komunikacja „Na komunikacje nigdy nie jest za wcześnie i nigdy absolutnie nigdy nie jest za późno”


Pobierz ppt "JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC."

Podobne prezentacje


Reklamy Google