Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLiliana Leszczyńska Został zmieniony 5 lat temu
1
Wymiana długoterminowa w ramach programu Erasmus plus
Na przykładzie projektu Erasmus plus B.E.S.T. Consumption Levels Gimnazjum nr 44 im. Gen. Pawła Chrzanowskiego w Warszawie
2
Anna ZAWADZKA – nauczycielka dyplomowana języka angielskiego, matematyki, koordynatorka sekcji współpracy z zagranicą w Gimnazjum nr 44 w Warszawie. W zawodzie pracuje od 24 lat. Współautorka programu autorskiego języka angielskiego w klasach o zainteresowaniach językowych oraz dwujęzycznych. Lubi motywować swoich uczniów wykorzystując doświadczenia zdobyte podczas wyjazdów zagranicznych. Od 10 lat rozwija w gimnazjum współpracę z zagranicą. Rozpoczynała od projektów prowadzonych na platformach epals i etwinning, dzięki którym zorganizowała wymianę uczniów ze szkołą w Norwegii. W była koordynatorem projektu Comenius z Hiszpanią. Obecnie realizuje projekt Erasmus plus z długoterminową wymianą uczniów.
3
im. Generała Pawła Chrzanowskiego
Gimnazjum nr 44 im. Generała Pawła Chrzanowskiego ul. Smolna 30 Warszawa Dyrektor Anna Jarosz
4
W programie uczestniczy pięć szkół partnerskich:
IES Enrique Nieto - Melilla, Hiszpania Europagymnasium Salzburg- Nonntal - Salzburg, Austria Collège les Eyquems – MERIGNAC, Francja Havukosken koulu – Vantaa, Finlandia Gimnazjum nr 44 im. Gen. Pawła Chrzanowskiego – Warszawa, Polska Motto: “If you live for having it all, what you have is never enough.” „Jeśli żyjesz tylko po to, aby mieć wszystko, nigdy to, co już masz, ci nie wystarczy”. Vicki Robin
5
Główne cele projektu: Edukacja konsumencka
Rozwój umiejętności w zakresie przedsiębiorczości Poprawa jakości nauczania języków obcych Wzmacnianie jakości i wymiaru europejskiego Projekt wpływa na całą społeczność szkolną i nie tylko: Uczniów Nauczycieli Rodziców Instytucje współpracujące ze szkołą
6
MOBILNOŚCI Aby osiągnąć wyznaczone cele projektu, odbyły się cztery ośmiodniowe wizyty w krajach partnerskich, w których wzięło za każdym razem 6 uczniów i 2-3 nauczycieli. 1. Francja – maj 2015r. 2. Austria - listopad/grudzień 2015r. 3. Polska - marzec 2016r. (wizyta ok. 24 uczniów i 12 nauczycieli) 4. Hiszpania– wrzesień 2016r. 5. Finlandia – luty 2017r.
7
W drugim i trzecim roku partnerstwa odbyły się wymiany długoterminowe.
Nasi uczniowie wyjechali do trzech krajów partnerskich. I-III 2017r. Jedna uczennica wyjechała do VANTAA w Finlandii. Fińska uczennica przebywała w Polsce w okresie październik– grudzień 2016 r. X – XII 2015 r. Dwie uczennice wyjechały do MERIGNAC we Francji. Ich partnerki uczęszczały do naszej szkoły od stycznia do marca 2016r. X – XII 2016r. Trójka uczniów wyjechała do MELILLI w Hiszpanii. W styczniu 2017r. przyjechali do nas uczniowie hiszpańscy.
8
Wymiana długoterminowa to wyjazd uczniów na okres od 2 do 12 miesięcy
W takiej wymianie mogą uczestniczyć uczniowie, którzy ukończyli 14 lat.
9
Jak przygotować długoterminową mobilność uczniów?
10
PO PIERWSZE! Najważniejsze jest poparcie dyrektora szkoły i rady pedagogicznej oraz znalezienie partnerów zainteresowanych taką wymianą Najważniejszym dokumentem, z którym należy się zapoznać przed rozpoczęciem przygotowania wymiany, jest Przewodnik do pobrania ze strony Zawiera cenne wskazówki oraz dokumenty potrzebne do przeprowadzenia wymiany Zasady obowiązujące przy wyborze uczniów muszą być czytelne i znane wszystkim zainteresowanym
11
Koszty pokrywane przez projekt:
bilety lotnicze lub inne (ryczałt - najczęściej 275 euro), ubezpieczenie, kurs językowy (350 euro ze wsparcia językowego), kieszonkowe (ok. 110 euro na miesiąc)
12
Etap I – ustalenie kierunków wymiany
Ustalenia z partnerami podczas pisania projektu Zebrania informacyjne w szkołach, ankiety dla rodziców Porównanie zapotrzebowania, wstępne ustalenie terminów wyjazdów Poinformowanie zainteresowanych rodziców o możliwych kierunkach wymiany
13
Etap II – wybór uczestników
Uczniowie i rodzice wypełniają formularze: Formularz kandydata wyjazdu długoterminowego Formularz informacyjny o rodzinie goszczącej
14
Wywiady z rodzicami i uczniami zainteresowanymi wymianą.
KRYTERIA
15
ale… nie ma dzieci idealnych, czasami wystarczy entuzjazm
Kandydat powinien być: entuzjastycznie nastawiony do wyjazdu otwarty towarzyski lubiący nowe wyzwania odporny na stres odważny ciekawy świata odpowiedzialny potrafiący wziąć odpowiedzialność za własne uczenie się komunikatywny (także w języku wymiany lub angielskim Powinien mieć wspierającą rodzinę ale… nie ma dzieci idealnych, czasami wystarczy entuzjazm
16
Etap III – przygotowanie do wyjazdu
Przygotowanie do wyjazdu na wymianę wymaga ścisłej współpracy między szkołami partnerskimi, rodzicami, uczniami i nauczycielami uczącymi. Kolejne kroki: 1. Dopasowanie par. 2. Przygotowanie przez uczniów osobistych profili, w których przedstawiają siebie i swoją rodzinę oraz przekazują dane kontaktowe. 3. Ustalenie mentorów.
17
4. Ustalenia z nauczycielami uczącymi – przygotowanie wymagań
5. Zakup biletów (koszty dojazdu pokrywa projekt Erasmus plus) 6. Kurs językowy – opcjonalnie (tzw. wsparcie językowe) 7. Zakup polisy (oprócz karty EKUZ) 8. Przygotowanie dokumentów wyjazdowych dla kuratorium. 9. Szkolenie/spotkanie przygotowujące uczniów do wymiany długoterminowej przeprowadzane przez przedstawiciela FRSE
18
10. Przygotowanie dokumentów:
Formularz zgody rodziców (w języku kraju, do którego wyjeżdża dziecko lub języku angielskim) Formularz medyczny (wypełniany przez lekarza i następnie tłumaczony na język kraju, do którego wyjeżdża dziecko) Plan postępowania w sytuacjach kryzysowych
19
Etap IV - Wyjazd Uczniowi towarzyszy nauczyciel (pobyt 2-3 dniowy), który: Przekazuje wszystkie dokumenty mentorowi ze szkoły goszczącej Odwiedza dom, w którym zamieszkał uczeń. Odwiedza szkołę, do której będzie uczęszczał uczeń. Ostatecznie ustala i podpisuje wraz z uczniem i mentorem od strony szkoły przyjmującej zasady zachowania (Rules of conduct) i Porozumienie o programie zajęć (Learning agreement)
20
Zadania szkoły przyjmującej
Wyznaczenie mentora (opieka) Ustalenie planu zajęć Ewaluacja Przygotowanie certyfikatów uczestnictwa
21
Ewaluacja wymiany – na przykładzie projektu B.E.S.T Consumption Levels
Problem z propozycją rozwiązań
22
Wspólne narzędzie ewaluacji oparte na kompetencjach kluczowych
23
Przykłady projektów
24
Problemy? Bywają, ale… O czym warto pamiętać i powtarzać uczniom (rodzicom i nauczycielom): Celem wymiany jest poznanie innej kultury i ludzi. Partner nie koniecznie będzie Twoim najlepszym przyjacielem, ale w nowej szkole znajdziesz wielu kolegów. W razie problemów pierwszą osobą, do której masz się zwrócić są rodzice goszczący a następnie mentor ze szkoły goszczącej. Twoi rodzice są ostatni w kolejce. Wymiana to niezwykle cenne i rozwijające doświadczenie. „Wiedza szkolna” to nie wszystko.
25
Korzyści dla uczniów i szkoły
Ivan Poznanie innej kultury Samodzielność Nowi koledzy Dawid Samodzielność Rozwój języka Możliwość poznania nowych osób i innej kultury Ismael i Enya Rozwój języka Odpowiedzialność Samodzielność Pewność siebie Martyna Zwiększenie pewności siebie w posługiwaniu się językiem angielskim
26
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.