Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Akcja „Stop przemocy” Wicek Butscher
Chciałbym opowiedzieć o przemocy i jak ważne jest aby jej przeciwdziałać
2
Przezwyciężanie przemocy
Agresja czy przemoc Rodzaje przemocy Role Przezwyciężanie przemocy Źródła Aby przybliżyć chciałbym opowiedzieć o…
3
Agresja czy przemoc Wróć Agresja Przemoc Zachowanie Proces
Względna równowaga sił Znacząca przewaga sprawcy Incydentalność Długotrwałość Brak cyklicznych zachowań Cykliczność wydarzeń Brak znaczących ról Usztywnione role Wróć
4
Przewaga sprawcy Może być: Liczebna Fizyczna Psychiczna Wróć
5
Rodzaje przemocy Fizyczna Werbalna Relacyjna Cyberprzemoc Wróć
6
Przemoc Fizyczna Bicie, drapanie, plucie, kopanie, szarpanie ofiary, wymuszanie pieniędzy. Niszczenie, zabieranie przedmiotów należących do ofiary. Wróć
7
Przemoc Werbalna Nadawanie niechcianych przezwisk. Dogadywanie. Obrażanie. Ośmieszanie. Plotki. Wróć
8
Przemoc Relacyjna Wykluczanie z grupy. Ignorowanie. Oddalanie się, gdy ofiara się zbliża. Wróć
9
Wysyłając e-maile i SMS-y o obraźliwej treści
Cyberprzemoc Wysyłając e i SMS-y o obraźliwej treści I HATE U Wróć
10
ROLE Sprawca Ofiara Świadek Wróć
11
Sprawca To ktoś, kto czerpie korzyści z dokuczania (czuje się lepszy, ważniejszy, bardziej poważany w grupie). Brak reakcji otoczenia sprawia, że nie czuje się odpowiedzialny za własne zachowania. Może, lecz nie musi, mieć zachowania aspołeczne Wróć
12
Ofiara Może nią być każdy – to zależy od grupy (chłopiec, dziewczynka, dobry i zły uczeń…). Czuje lęk, rozpacz, upokorzenie, osamotnienie depresja, bóle Obniża się jej poczucie własnej wartości, przestaje wierzyć w siebie. Czasem trudno ją dostrzec, bo może miewać trudne zachowania – wtedy trudniej jej uzyskać pomoc. Wróć
13
Świadek Z jednej strony współczują ofierze, z drugiej strony, chętnie przyglądają się zdarzeniom (niekiedy dobrze się przy tym bawią). Mogą czuć bezsilność, niepokój, dezorientację, poczucie winy. Często boją się wystąpić przeciwko prześladowcy. Boją się też prosić o pomoc dorosłego. Brak reakcji ze strony dorosłych sprawia, że obniża się poczucie odpowiedzialności świadków. !!! Są najważniejszym ogniwem w przerywaniu przemocy !!! Wróć
14
Przezwyciężanie przemocy
Współpraca całego środowiska szkolnego. Rola dorosłych (rodziców i nauczycieli). Rola dzieci. Współpraca środowiska szkolnego Rola dorosłych Rola dzieci Wróć
15
Współpraca całego środowiska szkolnego
„Potrzeba całej wioski by wychować jedno dziecko” (afrykańskie przysłowie) Jasne i zrozumiałe zasady zachowania Uznane przez wszystkich sposoby reagowania gdy zasady są naruszane Wróć
16
Rola dorosłych Uzgodnić, jak rozumieją przemoc Wypracować umiejętność dostrzegania przemocy (ciągłego prześladowania, na różnych lekcjach i w różnych miejscach) Bezwzględnie reagować – mówić: „Nie zgadzam się na takie zachowanie”. Udzielać wsparcia zarówno ofierze, jak i sprawcy przemocy. Pamiętać o świadkach: oni potrzebują informacji o tym, co mogą zrobić oraz potrzebują wsparcia dorosłych. Wróć
17
Rola dzieci Podwójna rola świadków Publiczność wzmacnia działania dręczyciela Co możesz zrobić? Przeciwstawić się – to jest bardzo trudne. Możesz odejść i nie patrzeć. Później podejść do ofiary i pocieszyć ją (np. powiedzieć: „Nie martw się, to nie prawda co oni mówią”). Poradzić ofierze rozmowę z pedagogiem. Wróć
18
Źródła Czemierowska-Koruba, Ewa (2015). Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać, ORE, Warszawa Pyżalski, Jacek, Roland, Erling (2010). Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne – podręcznik metodyczny, Łódź Przejdź
19
Lektura godna polecenia:
Koniec
20
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.