Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDawid Głownia Został zmieniony 6 lat temu
1
Temat Piractwo akademickie jako forma haktywizmu i pro-piracka retoryka
2
Bariera w dostępie do publikacji akademickich: Paywall
3
Metody pozyskiwania publikacji akademickich Zakup indywidualny Poszukiwanie w uniwersyteckich zasobach bibliotecznych Poszukiwanie w lokalnych zasobach bibliotecznych Poszukiwanie w otwartych bibliotekach i repozytoriach cyfrowych (depot.ceon.pl, archive.org) Bezpośredni kontakt z autorem z prośbą o udostępnienie Poszukiwanie w akademickich serwisach społecznościowych (ResearchGate, Academia.edu) Poszukiwanie znajomych (i znajomych znajomych) z dostępem do bibliotek lub baz zawierających publikację Poszukiwanie obcych osób z dostępem do bibliotek lub baz danych zawierających publikację (media społecznościowe; #ICanHazPDF) Poszukiwanie w ogólnotematycznych serwisach z pirackimi materiałami Poszukiwanie w tematycznych serwisach z pirackimi materiałami (Cinemageddon, SurrealMoviez) Poszukiwanie w dedykowanych wyszukiwarkach (Sci-Hub, Library Genesis)
4
Coalition for Responsible Sharing vs ResearchGate Richard van Noorden, Scientists and the Social Network, „Nature”, Vol. 512, No. 7514, 2014. Ponad 3,500 odpowiedzi z 95 państw Październik 2017: Coalition for Responsible Sharing (American Chemical Society, Brill, Elsevier, Wiley, Wolters Kluwer) Nakaz zdjęcia ponad 7 milionów artykułów chronionych przepisami prawa autorskiego. Retoryka pro-piracka: badacze nie mają prawa do udostępniania swoich artykułów.
5
Piractwo akademickie a haktywizm Haktywizm (hacktivism, hacking + activism) Subwersywne wykorzystanie komputerów i sieci do promowania celów politycznych i zmiany społecznej, zwłaszcza w zakresie wolności słowa, praw człowieka i wolności do informacji. Piractwo akademickie (academic piracy) Umożliwianie nieodpłatnego dostępu do cyfrowych wersji płatnych książek i artykułów akademickich w celu zmniejszenia nierówności w zakresie dostępu do wiedzy.
6
Główne platformy akademickiego piractwa: Sci-Hub 2013: Nawiązanie współpracy z Library Genesis (hosting plików)
7
Główne platformy akademickiego piractwa: Library Genesis (LibGen) Scientific articles = Sci-Hub
8
Składowe Library Genesis: LibGen Zasoby: książki niefikcjonalne (głównie naukowe i popularnonaukowe)
9
Składowe Library Genesis: LibGen Zasoby: książki niefikcjonalne (głównie naukowe i popularnonaukowe)
10
Składowe Library Genesis: Sci-Hub Zasoby: artykuły naukowe
11
Składowe Library Genesis: LibGen Fiction Zasoby: beletrystyka
12
Składowe Library Genesis: LibGen Comics Zasoby: komiksy i publikacje okołokomiksowe
13
Składowe Library Genesis: magzDB Zasoby: czasopisma
14
Ikona haktywizmu i piractwa akademickiego: Aaron Swartz Aaron Swartz (1986-2013) Amerykański programista i haktywista. Współtwórca: RSS, Markdown, Creative Commons, Reddit, Open Library. Autor Guerrilla Open Access Manifesto (2008). 2010: pracownik naukowy w Safra Research Lab on Institutional Corruption Uniwersytetu Harvarda. Przełom 2010-2011: podpięcie się do sieci MIT i pobranie ponad 4 mln. artykułów z JSTOR-u z zamiarem ich nieodpłatnego udostępnienia. Styczeń 2013: samobójstwo powodowane przedstawionymi mu zarzutami i możliwym wyrokiem wieloletniego pozbawienia wolności.
15
Aaron Swartz: Guerilla Open Access Manifesto (2008) Informacja to siła. Ale tak jak w przypadku każdej innej siły, istnieją ci, którzy chcą zachować ją dla siebie. Całe światowe dziedzictwo naukowe i kulturalne, opublikowane na przestrzeni wieków, jest w coraz większym stopniu digitalizowane i zamykane przez garstkę prywatnych korporacji. Chcesz przeczytać artykuły z najsłynniejszymi wynikami badań naukowych? Musisz przekazać takim wydawcom jak Elsevier ogromne sumy pieniędzy. […] Cena, jaką płacimy [za utrzymywanie się obecnego stanu rzeczy] jest zbyt wysoka. Zmuszanie akademików do zapłacenia za możliwość przeczytania prac ich kolegów? Skanowanie całych bibliotek po to, by mogli przeczytać je tylko ludzie w Google? Udostępnianie artykułów naukowych tylko elitarnym uniwersytetom z Pierwszego Świata, ale nie dzieciom Globalnego Południa? To oburzające i nie do zaakceptowania. […] Jest coś, co możemy z tym zrobić. Coś, co już się dzieje – możemy walczyć. Wszyscy ci, którzy macie dostęp do zasobów – studenci, bibliotekarze, naukowcy – jesteście w uprzywilejowanej pozycji. Macie możliwość pożywiania się na bankiecie wiedzy, podczas gdy reszta świata nie może się tam dostać. Ale nie musicie – a pod względem moralnym: nie możecie – utrzymywać tego przywileju dla samych siebie. Macie obowiązek dzielenia się nim ze światem, wymieniać się hasłami z kolegami, ściągać pliki, o których pobranie zostaniecie poproszeni. […] Dzielenie się [publikacjami] nie jest niemoralne – jest moralnym imperatywem. […]
16
Założycielka Sci-Hub: Aleksandra Ełbakjan Aleksandra Ełbakjan (1988-) Kazachstańska programistka i haktywiska. Aktywność w zakresie piractwa akademickiego. 2009: licencjat z informatyki na Kazachskim Państwowym Uniwersytecie Technicznym 2010: letni staż w Georgia Institute of Technology. 2011: założenie Sci-Hub Argument: niemożliwość ukończenia studiów na KPUT bez zaangażowania w piractwo akademickie ze względu na wysokie ceny artykułów, do których uczelnia nie miała dostępu. Sci-Hub: automatyzacja procesu pozyskiwania artykułów naukowych (hosting: pobrane wcześniej pliki, proxy: pozyskiwanie nowych plików). Dobrowolne przekazywanie haseł i loginów przez akademików z całego świata (bez phishingu ze strony Sci-Hub). Obecnie: ponad 65,5 mln. artykułów.
17
Misja Sci-Hub Obecnie możliwie najszersza dystrybucja artykułów naukowych [...] jest sztucznie ograniczana przez prawa własności intelektualnej. Efektem funkcjonowania tych praw jest spowalnianie rozwoju nauki w społeczeństwie ludzkim. Zwalczamy nierówności w dostępie do wiedzy na poziomie globalnym. Wiedza naukowa powinna być dostępna dla każdego, niezależnie od jego dochodu, statusu społecznego, położenia geograficznego itp. Jesteśmy zwolennikami zniesienia własności intelektualnej i praw autorskich zasobów naukowych i edukacyjnych. Prawa autorskie [...] pozbawiają wielu ludzi wiedzy, umożliwiając jednocześnie właścicielom tych praw czerpanie z nich ogromnych korzyści.
18
Użytkowanie Sci-Hub John Bohannon, Who's downloading pirated papers? Everyone, „Science”, Vol. 352, No. 6285, 2016. Pobrania plików ze Sci-Hub od września 2015 do marca 2016: 28 mln. (3 mln. unikalnych IP)
19
Użytkowanie Sci-Hub John Bohannon, Who's downloading pirated papers? Everyone, „Science”, Vol. 352, No. 6285, 2016. Wyniki pobrań dla polskich miast: miastoliczba pobrań Warszawa49703 Kraków17907 Poznań13458 Wrocław9322 Gdańsk6232 Łódź4996 Katowice3134 Lublin2068 Białystok1213 Chrzanów15
20
Użytkowanie Sci-Hub John Bohannon, Who's downloading pirated papers? Everyone, „Science”, Vol. 352, No. 6285, 2016. Najczęściej pobierane pliki według wydawców:
21
Skala użytkowania Sci-Hub w stosunku do legalnych pobrań Liczba pobrań artykułów naukowych wszystkich wydawców w 2010 roku: ponad 1 mld. Roczna liczba pobrań artykułów naukowych ze Sci-Hub dla 2016 roku: ok. 55 mln. 5% Potencjalny odpływ z legalnych źródeł pobierania z tytułu działalności Sci-Hub wg. raportu Elsevier wg. danych Sci-Hub
22
Retoryka pro-piracka (argumenty za funkcjonowaniem Sci-Hub) Wypowiedzi piratów akademickich w artykułach Wypowiedzi użytkowników pirackich wyszukiwarek w artykułach Komentarze pod artykułami poświęconymi piractwu akademickiego Wypowiedzi w mediach społecznościowych (głównie Facebook) Źródła:
23
Retoryka pro-piracka (argumenty za funkcjonowaniem Sci-Hub) Dostęp do informacji i wiedzy naukowej jako fundamentalne prawo człowieka. Działalność naukowa i edukacyjna nie powinna być podporządkowana regułom neoliberalnej polityki społeczno-ekonomicznej. Praktyki oligopolistyczne największych wydawców akademickich skutkują utrzymywaniem się wysokich kosztów dostępu do artykułów naukowych. Strukturalno-instytucjonalne uwarunkowania współczesnej nauki wymuszają na badaczach publikowanie w czasopismach największych wydawców. Autorzy artykułów naukowych nie otrzymują bezpośredniej gratyfikacji finansowej za publikacje w czasopismach, które pobierają opłatę za dostęp do artykułów. Badania, których efektem są publikowane artykuły, są w dużym stopniu finansowane przez podatników, którzy nie mają później dostępu do artykułów. Ograniczenia instytucjonalne i finansowe w dostępie do artykułów naukowych przez użytkowników nieinstytucjonalnych (użytkownicy indywidualni, NGO-wy itp.).
24
Retoryka pro-piracka (argumenty za funkcjonowaniem Sci-Hub) Ograniczanie dostępu do artykułów naukowych (paywall) petryfikuje nierówności na poziomie społecznym (klasowe) i globalnym (geo-polityka, geo-ekonomia). Ograniczenie dostępu do artykułów naukowych odbija się niekorzystnie na rozwoju naukowym blokując badania poza czołowymi instytucjami. Ograniczenie dostępu do artykułów naukowych dla osób niezwiązanych z instytucjami, które stać na zakup dostępu do artykułów, uniemożliwia konkurowanie na równych warunkach między badaczami i instytucjami. Ograniczanie dostępu do artykułów naukowych wymusza sztuczną mobilność badaczy (wyjazdy w celu pozyskania dostępu do publikacji) i sprzyja drenażowi zasobów ludzkich z państw i ośrodków nieuprzywilejowanych. Technologiczne rozwiązania oferowane przez wydawnictwa naukowe i subskrybujące ich ofertę instytucja nie zapewniają efektywnego dostępu do artykułów poza ściśle określonymi miejscami. Legalne pozyskiwanie artykułów naukowych (np. wypożyczalnie międzybiblioteczne) jest czasochłonne, a poświęcony na nie czas można przeznaczyć na inne cele. Piractwo akademickie może przyczynić się do wypracowania lepszych rozwiązań w zakresie legalnego dostępu do publikacji akademickich (analogia do P2P i rynku muzycznego).
25
Dziękuję za uwagę e-mail: dawid.glownia@gmail.comdawid.glownia@gmail.com academia.edu: https://wroc.academia.edu/DawidG%C5%82owniahttps://wroc.academia.edu/DawidG%C5%82ownia researchgate.net: https://www.researchgate.net/profile/Dawid_Glowniahttps://www.researchgate.net/profile/Dawid_Glownia facebook: https://www.facebook.com/Pan-Optykon-197132843720791/https://www.facebook.com/Pan-Optykon-197132843720791/
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.