Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Komentarz do zmian na polskim rynku dystrybucyjnym.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Komentarz do zmian na polskim rynku dystrybucyjnym."— Zapis prezentacji:

1 Komentarz do zmian na polskim rynku dystrybucyjnym.
Warszawa r. Polska Izba Handlu Komentarz do zmian na polskim rynku dystrybucyjnym. r. to dzień ,w którym ważni gracze dystrybucyjni Emperia i Eurocash podjęli bardzo ważną i odpowiedzialną decyzję, podpisując umowę inwestycyjną. Działając w tym samym obszarze rynku handlu tradycyjnego, przy ogromnej ekspansji sieci dyskontowych i sieci hipermarketów, jedynym rozwiązaniem to połączenie potencjałów siły zakupowej i technologicznej a nie wzajemne wykrwawianie. Ta decyzja spowoduje, że na polskim rynku powstaje niezaprzeczalnie lider obszaru FMCG z którym producenci będą musieli się bardzo poważnie liczyć. Jest to ogromna szansa dla polskiego kupiectwa. Dla podkreślenia wagi tematu krótka analiza sytuacji na rynku FMCG. Waldemar Nowakowski Prezes PIH Opracował: Jarosław Mosakowski

2 Handel Detaliczny w Polsce na lata 2010 – 2012; prognozy
Opracowano na podstawie raportu „Prognozy rozwoju Handlu Detalicznego w Polsce na lata ” PMR MarketInsight Methodology

3 Sprzedaż detaliczna w Polsce 2004-2012

4 Wartość rynku spożywczego w Polsce
Według szacunków wartość rynku spożywczego w Polsce rozumiana jako wartość sprzedaży artykułów żywnościowych oraz przemysłowych w sklepach spożywczych wyniosła 233,3 mld zł. W porównaniu do roku 2008 oznacza to wzrost o 4,9%. Uwaga : dynamika sprzedaży w kanale Dyskontowym 18,5%* Według prognoz w 2010 roku wzrost detalicznego rynku spożywczego w Polsce nie przekroczy 3% Źródło: *Raport Roczny Handel 2010, Sieci Detaliczne i Centra Handlowe w Polsce s. 6

5 Struktura rynku spożywczego w Polsce
Liczba i dynamika sklepów ogólnospożywczych w Polsce w latach Spada zwłaszcza liczba małych niezależnych sklepów, które nie radzą sobie z rosnącą konkurencją ze strony sieci dużych formatów zwłaszcza pojawiających się w ich sąsiedztwie dyskontów i supermarketów. Coraz większą konkurencją są inne małe sklepy przyłączające się do intensywnie rosnących sieci franczyzowych

6 Struktura rynku spożywczego w Europie (%)
Kraj Hipermarkety Supermarkety Handel Tradycyjny Francja 54 42 4 Belgia 14 79 7 Holandia 89 Szwecja 24 64 12 Niemcy 27 61 Dania 20 68 Austria 30 50 Portugalia 32 48 Norwegia 72 21 Hiszpania 47 Wielka Brytania 26 Czechy 34 38 28 Grecja 10 62 Włochy 22 40 Węgry 29 41 Polska 15 58 Źródło: Raport Roczny, Handel 2010 Sieci Detaliczne i Centra Handlowe w Polsce s. 14

7 Liczba sklepów spożywczych w Polsce na tle Europy w tyś.
Kraj Liczba sklepów w tyś Polska 150 Włochy 134 Wielka Brytania 82 Hiszpania 53 Niemcy Francja 38 Źródło: Nielsen

8 Struktura rynku spożywczego w Europie (%)
Kraj Hipermarkety Supermarkety Handel Tradycyjny Francja 54 42 4 Belgia 14 79 7 Holandia 89 Szwecja 24 64 12 Niemcy 27 61 Dania 20 68 Austria 30 50 Portugalia 32 48 Norwegia 72 21 Hiszpania 47 Wielka Brytania 26 Czechy 34 38 28 Grecja 10 62 Włochy 22 40 Węgry 29 41 Polska 15 58 Źródło: Raport Roczny, Handel 2010 Sieci Detaliczne i Centra Handlowe w Polsce s. 14

9 Struktura rynku spożywczego w Polsce
Udział (%) sklepów dużego formatu w rynku spożywczym w Polsce wg wartości Wielkopowierzchniowe formaty w roku 2008 kontrolowały w Polsce blisko 33% całości obrotu spożywczego handlu detalicznego w Polsce W 2009 roku udział wzrósł do 35%, z tego największy udział zanotował segment hipermarketów

10 Najwięksi Detaliści w Polsce – TOP 10
lp Firma Sieci (stan na koniec 2009) Sprzedaż w mln zł 2008 Liczba sklepów 2008 Format sklepów Forma organizacji sieci Kraj pochodzenia 1 JMD Biedronka 12 380 1 359 Dyskonty Sklepy własne Portugalia 2 Grupa Schwarz Kaufland, Lidl 9 165 410 Hipermarkety i dyskonty Niemcy 4 Tesco Tesco, Savia 8 695 319 Hipermarkety i supermarkety Wielka Brytania 3 Emperia Holding Stokrotka, Delima, Milea, Lewiatan Euro Sklep, Groszek, Społem Tychy 8 449 3 638 Supermarkety i małe sklepy Sklepy własne i franczyz. Polska 6 Carrefour 7 504 303 Francja

11 Najwięksi Detaliści w Polsce – TOP 10
lp Firma Sieci (stan na koniec 2009) Sprzedaż w mln zł 2008 Liczba sklepów 2008 Format sklepów Forma organizacji sieci Kraj pochodzenia 5 Eurocash ABC, Delikatesy Centrum, IGA Nasze Sklepy 6 459 3 572 Supermarkety i małe sklepy Sklepy franczyz. Polska/ Portugalia 7 Auchan Auchan, Simply Market 5 925 36 Hipermarkety i supermarkety Sklepy własne Francja 8 Real 5 470 53 Hipermarkety Niemcy 9 GK Bomi Bomi, Rast, Sieć 34, eLDe 4 369 1 467 Sklepy własne i francz. Polska 10 ITM Intermarche 2 350 132 Supermarkety Sklepy francz.

12 TOP 10 – udziały w rynku ’09: 16 mld. 6,9% nr 1 ‘09: 11,4mld 2 miejsce

13 Rynek dyskontów Wartość sprzedaży całego segmentu dyskontów to 24 mld zł za 2009r. Jest to 10,3% detalicznej sprzedaży w Polsce. Szacuje się że w 2010r. sprzedaż przez ten kanał dystrybucji wzrośnie po raz kolejny z rzędu o ponad 20% do prawie 29,5 mld zł, zaś udział dyskontów w handlu spożywczym w Polsce przekroczy 12%. Opracował: Jarosław Mosakowski

14 Review W ciągu 14 lat lokalne sklepy straciły 41% udziału w rynku! (obecny udział około 48%), W ciągu 4 lat liczba dyskontów podwoiła się osiągając ponad 2 tysiące sklepów, wartość sprzedaży wzrosła 3 krotnie, Liczba zamknięć lokalnych sklepów podwoiła się w ciągu ostatnich dwóch lat zamknięto 20 tyś placówek głównie zza lady zatrudniających 1 pracownika, Lokalne sklepy mają przewagę lub mogą ją uzyskać dzięki świeżości i jakości produktów – barierą są ceny w małych i średnich sklepach wyższe średnio 25%! niż w dyskontach w ciągu ostatniego roku różnica wzrosła o 1%, Źródło:

15 Udziały poszczególnych sieci w segmencie dyskontów w Polsce wg wartości sprzedaży w % za 2008
68,3% Źródło:GUS, PMR Publications, 2010

16 Jeronimo Martins – lider w segmencie dyscontów
Obrót za rok 2009 w mln. : 16 066, 7 zł Wzrost sprzedaży 2009 vs. 2008: 29,8% Liczba sklepów na k. 2010r.: 1600 Średnia ilość asortymentu w sklepie: ponad 900 pozycji! Tempo ekspansji Biedronki: „(…) jeden nowy sklep niemal każdego dnia w roku 2011” do 2015 roku chce zwiększyć liczbę placówek do 3 000! Pozycja na rynku: Lider – 11% Handlu Detalicznego! Promocja Marki: Jeden z głównych Partnerów PZPN w czasie Euro 2012, piłkarskie mecze przyciągnęły w 2009 przed ekrany TV przeciętnie 3,36 mln widzów Źródło:

17 Hipermarkety i Supermarkety
Hipermarkety: całkowite obroty segmentu hipermarketów w 2009r. przekroczyły 30,5 mld zł. Dało to 13,1% udziału w rynku. Prognozy za 2010r. Ukształtuje się na poziomie 32,5 mld. O 6,3% wyżej niż w roku 2009r. W konsekwencji udział hipermarketów w rynku spożywczym wyniesie 13,5% w dalszej perspektywie sprzedaż w kanale hipermarketów będzie nadal wzrastać w podobnym tempie co przełoży się na 13,7% udziału w rynku. Supermarkety: W 2009 wartość obrotów supermarketów to 27,1 mld zł z udziałem 11,6% w handlu spożywczym. Segment notuje dwucyfrowy wzrost za rok 2009 to 12%. Prognoza udziału w rynku za rok 2010 to 13% Źródło: GUS, PMR Publications, 2010 Opracował: Jarosław Mosakowski

18 Udziały poszczególnych sieci w segmencie hipermarketów w Polsce wg wartości sprzedaży w % za 2008
Źródło:GUS, PMR Publications, 2010

19 Tesco– lider w segmencie Hipermarketów
Obrót za rok 2009 w mln. : 9 300 zł Udział w rynku za 2009r.w segmencie hipermarketów: 20,4% Liczba sklepów na k. 2010r.: 354 Tempo ekspansji Tesco: W roku 2010 (rok obrotowy kończy się w lutym 2011) Tesco otworzyło 50 sklepów. W kolejnym roku plany 100 sklepów z inwestycją 500 mln. zł Pozycja na rynku: Lider segmentu hiper i supermarket. Źródło:

20 Umowa inwestycyjna pomiędzy Eurocash i Emperia
Opracował: Jarosław Mosakowski

21 Eurocash i Emperia w liczbach
Obrót podmiotów za rok 2009r.: Sklepy w liczbach (dane na VI 2010) Emperia: 10, 5 mld zł, Lewiatan: 2634 Eurocash: 8 mld zł Groszek: Łącznie około: ,5 mld zł Milea: 93 PSD: 367 Euro Sklep: 625 ABC: Delikatesy Centrum: 376 Iga: 300 Łącznie: Źródło: GUS, PMR Publications, 2010 Raport Roczny, Handel 2010 Sieci Detaliczne i Centra Handlowe w Polsce s. 16


Pobierz ppt "Komentarz do zmian na polskim rynku dystrybucyjnym."

Podobne prezentacje


Reklamy Google