Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zajęcia III Młodzież na rynku pracy

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zajęcia III Młodzież na rynku pracy"— Zapis prezentacji:

1 Zajęcia III Młodzież na rynku pracy
Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2015/2016

2 2 Źródło: Dane MPiPS

3 3 Źródło: Dane MPiPS

4 4

5 5 Źródło: Dane MPiPS

6 Źródło: Dane MPiPS

7

8 8

9 Dane statystyczne dot. młodzieży - podsumowanie
Aktywność zawodowa młodzieży jest niska, przede wszystkim z powodu kontynuowania edukacji Stopa bezrobocia wśród młodzieży jest 2-3 krotnie wyższa od ogólnej stopy bezrobocia ( z czego to wynika?) Młodzież szybciej znajduje pracę niż przeciętny bezrobotny, choć czas poszukiwania pracy przez zarejestrowanych bezrobotnych w Polsce jest bardzo długi Sytuacja młodzieży w województwie lubelskim jest bardzo trudna na tle kraju

10 Problemy osób młodych na rynku pracy
Młodzież posiada kapitał ogólny (wykształcenie), ale nie posiada kapitału specyficznego (kwalifikacji zdobytych w miejscu pracy) Młodzież doświadcza większej liczby przejść na rynku pracy niż pozostałe grupy wiekowe: z edukacji do zatrudnienia i z jednej pracy do drugiej Ze względu na niską wydajność, zatrudnienie młodzieży jest bardziej wrażliwe na nadmiernie wysoki klin podatkowy czy płacę minimalną

11 Problemy osób młodych na rynku pracy (c.d)
Młodzież wchodząca na rynek pracy w okresie dekoniunktury doświadcza trwałych negatywnych skutków oddziałujących na ich dalsza karierę zawodową Młode kobiety są w trudniejszej sytuacji na rynku pracy niż młodzi mężczyźni Wykształcenie dualnego rynku pracy dotyka przede wszystkim młodzież, zwł. posiadającą słabe wykształcenie

12 Dualny rynek pracy Koncepcja dualnego rynku pracy - oznacza podział rynku pracy na 2 segmenty: dobrych i złych miejsc pracy i ograniczone szanse dostępu do dobrych miejsc pracy. Oznacza ona obniżenie bezpieczeństwa socjalnego w zamian za łatwiejszy dostęp do zatrudnienia Dobre miejsca pracy: Przykłady: ... Złe miejsca pracy:

13 Istota koncepcji dualnego rynku pracy
Dobre M.P. Słabe M.P. Zatrudnienie Zatrudnienie Szkoła Szkoła

14 Problem: Jak poprawić sytuację młodzieży na rynku pracy?

15 Pomysły studentów:

16 Polityka Rynku Pracy wobec młodych
Bezrobotni do 30 roku życia należą do kategorii osób znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy  przysługuje im pierwszeństwo udziału w programach specjalnych (art. 49, art. 66a, 66b) Gwarancja dla młodzieży: bezrobotni do 25 r.ż. w okresie do 4 miesięcy od rejestracji w PUP przedłożenie propozycji zatrudnienia, stażu lub szkolenia (art. 50) Działalność Ochotniczych Hufców Pracy Staż (wydłużony dla osób do 30 r.ż.; art. 53) (nowość!) Pracodawcy nie muszą opłacać składek na FP i FGŚP przez 12 miesięcy za zatrudnionych bezrobotnych skierowanych przez PUP, którzy nie ukończyli 30 roku życia (art. 104 c) (nowość!) Bony – przyznawane na podstawie indywidualnego planu działania na wniosek bezrobotnego: szkoleniowy, stażowy, zatrudnieniowy i na zasiedlenie. (nowość!) Refundowanie kosztów składek na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia podejmujących pracę po raz pierwszy przez okres do 12 miesięcy (art. 60 c) Bon stażowy - przez 6 miesięcy stażu u pracodawcy urząd będzie wypłacał bezrobotnemu stypendium. Po tym czasie firma będzie miała obowiązek zatrzymania go na kolejne 6 miesięcy. Dostanie za to premię w wysokości 1,5 tys. zł. Urząd opłaci bezrobotnemu też koszty ewentualnego dojazdu, noclegu i badań lekarskich. Bon szkoleniowy – w wysokości przeciętnego wynagrodzenia, do wydania na kursy i warsztaty podnoszące kwalifikacje. Bezrobotny będzie mógł je wybrać z dostępnych na rynku. Z bonu pokryje też koszty ewentualnego dojazdu, noclegu czy badań lekarskich. Pieniędzy nie będzie dostawał do ręki. Urząd przeleje je bezpośrednio na konto firmy prowadzącej szkolenie czy hotelu. Bon zatrudnieniowy – pracodawca na podstawie umowy zawartej ze starostą przez okres do 12 miesięcy otrzyma comiesięczną refundację poniesionych kosztów na wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne zatrudnionego bezrobotnego pod warunkiem, że utrzyma zatrudnienie przez co najmniej 18 miesięcy. Bon na zasiedlenie - przysługuje bezrobotnemu podejmującemu pracę zarobkową poza dotychczasowym miejscem zamieszkania, w wysokości nie większej niż 2-krotność przeciętnego wynagrodzenia.

17 System edukacji w Polsce

18 Znaczenie systemu edukacji dla gospodarki
System edukacji z perspektywy rynku pracy wpływa na: 1. dopasowania struktury podaży do popytu na pracę (= minimalizowanie niedopasowań strukturalnych, w tym bezrobocia strukturalnego) 2. produktywność gospodarki, dzięki wyższemu poziomowi kapitału ludzkiego Cele te powinno realizować przede wszystkim szkolnictwo wyższe i zawodowe.

19 Źródło: Manpower

20 Źródło: Manpower

21 Zmiany w systemie edukacji w Polsce
SZKOLNICTWO WYŻSZE - tendencje: Upowszechnienie kształcenia na poziomie wyższym, przy jednoczesnym obniżeniu jakości kształcenia 5-krotny wzrost liczby studentów od 1990 r, przy wzroście liczby pracowników naukowych o 60-70% Rozwój szkół niepaństwowych, studiów wieczorowych, zaocznych i podyplomowych Bardzo niski udział wydatków na szkolnictwo wyższe: poniżej 1% PKB Wprowadzenie dwóch etapów nauczania: studiów licencjackich i magisterskich

22 Kształcenie wyższe a rynek pracy
Oferta kształcenia w szkolnictwie wyższym wynika głównie z (1) kalkulacji ekonomicznej i (2) kadrowych i instytucjonalnych możliwości działania, a nie z prognoz dotyczących rynku pracy Rozwój kierunków tanich, niewymagających bogatego zaplecza dydaktycznego: ekonomicznych i administracyjnych, pedagogicznych, humanistycznych i społecznych

23 Absolwenci uczelni wyższych w woj. lubelskim w 2013 roku

24 Liczba kandydatów na najpopularniejsze kierunki studiów w Polsce w roku akademickim 2011/2012
Źródło: Sedlak & Sedlak na podstawie danych MNiSW

25 SZKOLNICTWO ŚREDNIE - tendencje:
Zamykanie szkół zawodowych i techników Tworzenie nowych liceów ogólnokształcących (często słabych) i profilowanych (bardzo słabych) Nowe proporcje absolwentów liceów do szkół zawodowych i techników- 80:20 (w UE – 40:60)

26 Marginalizacja szkolnictwa zawodowego przyczynia się do niedoboru wykwalifikowanych pracowników fizycznych na rynku pracy, zwł. pracowników budowlanych, elektryków, murarzy, hydraulików, spawaczy, cieśli czy stolarzy.

27 Przyczyny upadku szkolnictwa zawodowego
Upadek zakładów prowadzących szkoły przyzakładowe Rosnące aspiracje młodzieży i malejące zainteresowanie szkolnictwem zawodowym Szkoły zawodowe są droższe w utrzymaniu niż szkoły ogólnokształcące Słaba kondycja finansowa samorządów – po reformie w 1998 roku to powiaty przejęły szkolnictwo ponadgimnazjalne

28 Zawody deficytowe i nadwyżkowe
Na rynku pracy m. Lublin

29 Potencjalne przyszłościowe obszary gospodarki
Źródło: Foresight kadr nowoczesnej gospodarki, PARP, Warszawa 2009.

30 Oczekiwane kompetencje pracowników
Źródło: Foresight kadr nowoczesnej gospodarki, PARP, Warszawa 2009.


Pobierz ppt "Zajęcia III Młodzież na rynku pracy"

Podobne prezentacje


Reklamy Google