Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Dziecko z depresją w szkole klasy 4-6
Adrianna Skaza
2
Pytanie o … ? Czym jest depresja w wieku lat nastu?
Dlaczego oni TO robią? Kto i jak powinien pomagać w sytuacjach trudnych? Dlaczego kontakt z nastolatkiem jest taki…….wymagający?
3
Uwaga – ostrzeżenie! Ponieważ dzisiejsze zajęcia mogą być stresujące zapraszam do uczestnictwa tylko osoby o mocnych nerwach. Sprawdzimy Państwa odporność specjalnym testem
4
Najpierw przeczytaj! Załączony obrazek jest wykorzystywany w szpitalu w Bichat do testowania poziomu odporności na stres Przypatrzcie się obu delfinom, które wyskakują z wody: są one identyczne! Naukowcy jednak stwierdzili, że ludzie, którzy są poważnie zestresowani widzą różnice między tymi delfinami. Im więcej stresu , tym więcej różnic !!! A więc: jeśli delfiny wydają Ci się różne, to wstań i idź do domu wypocząć!
5
Test mierzący poziom stresu
6
Wystarczająco dobrzy nauczyciele
starają się, ale nie są idealni, mają kontakt z własnymi emocjami, potrafią zapewnić holding, czyli ramy psychicznego i fizycznego bezpieczeństwa, znają swój system wartości, jakim chcą się kierować, ucząc i wychowując, pamiętają siebie z okresu lat „nastu”, potrafią zauważyć swoje błędy, ale również je zrozumieć;
8
Norma a patologia Cały okres adolescencji jest czasem kryzysu, który stanowi załamanie w mniejszym lub większym stopniu linii życiowej młodego człowieka. Młodzieńczy kryzys jest rozwojową NORMĄ i to raczej niewchodzenie w kryzys stanowi powody do niepokoju.
9
Kompleks Homara Sytuację nastolatka trafnie określa Francoise Dolto, która wskazuje, że nastolatek podobnie jak homar w okresie wzrostu i zmiany pancerza jest bezbronny i narażony na atak - tak dziecko w okresie dojrzewania jest narażone na liczne zagrożenia.
10
Zadania rozwojowe nastolatków
Poszukiwanie tożsamości – cielesnej – wygląd , zmiany w obszarze ciała Psychologicznej – rozwiązywanie konfliktów wewnętrznych Społecznej – angażowanie się w życie poza rodziną Duchowej – poszukiwanie sensu życia wartości nadrzędnych Uzyskanie niezależności
12
Valeria Lukyanova
13
Anastazja Szpagina - Faccumi
14
Japońskie żywe lalki – Venus Angelic
15
Venus Angelic – ile ma lat?
16
Niepokój i żal Na każdym etapie dorastania, związany z „utratą dzieciństwa” Dotyczy szczególnie dzieci nadmiernie związanych z rodzicami lub obarczonych traumatycznymi wydarzeniami – śmierć, rozwód, nadużycie seksualne Okres dorastania = utrata bezpieczeństwa, nadmierne oczekiwania, odpowiedzialność
17
Zniekształcenia poznawcze
Generalizowanie – NIC MI NIE WYCHODZI Intelektualny egocentryzm – ŚWIAT MA SIĘ PODPORZĄDKOWAĆ Idealizowanie – myślenie „czarno – białe” Personalizacja – NIE UŚMIECHA SIĘ DO MNIE, NIE LUBI MNIE Czytanie w myślach – „WIE” Minimalizowanie/wyolbrzymianie Uzasadnianie emocjonalne – ponieważ tak czuję to tak jest!
18
Występowanie depresji
1% dzieci w wieku przedszkolnym powyżej 2-3 roku życia 2% dzieci w grupie lat Powyżej 20 % do 54%! nastolatków Systematycznie wzrasta ilość zachorowań na depresję
19
Współwystępowanie depresji
Zaburzenia lękowe – % Zaburzenia zachowania , opozycyjno - buntownicze ADHD
20
Kryteria DSM-IV dla depresji
Depresyjny nastrój - u dzieci i młodzieży może to być irytacja Zmniejszenie zainteresowania prawie wszystkimi codziennymi czynnościami oraz przyjemnościami płynącymi z ich wykonywania Jeden lub dwa symptomy z powyższych, oraz trzy lub więcej z następujących
21
Kryteria DMS-IV dla epizodu depresji
Znaczny spadek wagi ciała lub znaczny wzrost ( 5% miesięcznie), zaburzenia apetytu Insomnia lub hipersomnia Pobudzenie lub opóźnienie psychomotoryczne Zmęczenie i utrata koncentracji Uczucie bezwartościowości, zwiększone poczucie winy Powracające myśli o śmierci, wyobrażenia lub próby samobójcze
22
Kryteria DSM - IV Symptomy obserwujemy samemu lub są zgłaszane przez dziecko Objawy występują w ciągu 2 tyg. i stanowią odstępstwo od wcześniejszego zachowania Symptomy powodują obniżenie jakości życia Nie są skutkiem zażywania leków ani realnej utraty bliskiej osoby.
26
Przyczyny depresji Procesy biochemiczne zachodzące w mózgu
Czynniki genetyczne Zaburzenia w rozwoju emocjonalnym – lęk separacyjny Wpływ środowiska zewnętrznego
27
Wpływ środowiska Nadużywanie alkoholu Przemoc w rodzinie
Przewlekła choroba osoby bliskiej dziecku Wykorzystywanie dziecka Utrata bliskiej osoby Konflikt rodziców Zaniedbanie, brak zainteresowania
28
Wpływ środowiska Wrogość i emocjonalne odrzucenie
Nadmierna kontrola dziecka Obarczanie dziecka zbyt dużą odpowiedzialnością Trudna sytuacja materialna, izolacja społeczna
29
Depresja wywołana sytuacją szkolną
nadmierne wymagania stawiane przez nauczycieli, zły klimat społeczny w szkole lub klasie — atmosfera napięcia, wrogości, brak wsparcia itp. przemoc rówieśnicza przemoc stosowana przez nauczycieli, niepowodzenia szkolne (np. niezdany egzamin), niesprawiedliwe ocenianie.
30
Funkcjonowanie w szkole
Częste spóźnienia, opuszczanie lekcji – zwłaszcza pierwszej, unikanie sprawdzianów, wycofanie się z aktywnego życia w szkole i klasie, znacząca niestaranność lub brak przygotowania do lekcji
31
Inne trudności Trudności w siedzeniu bez ruchu, niespokojne kręcenie się , niepokój manipulacyjny np. pociąganie lub skręcanie włosów, skubanie skóry, garderoby, czy innych przedmiotów – co pozostaje w sprzeczności z ogólnym spowolnieniem psychomotorycznym, cichym i skąpym mówieniem
32
Inne trudności Wybuchy złości, płaczliwość, drażliwość , częsta irytacja uskarżanie się i pretensje Przejawy lęku, niepokoju, napięcia Skargi na bóle brzucha, ramion, głowy, nóg pomimo braku przyczyn somatycznych
34
Lenistwo czy depresja? Nasilenie depresji rano
Utrata zainteresowania wykonywanymi czynnościami Brak emocjonalnej reakcji na przyjemne sytuacje Silne poczucie winy i beznadziejności Utrata apetytu, wagi libido Nie robi czegoś bo nie może –a nie nie chce
35
Czynniki chroniące przed depresją:
Więź i wsparcie ze strony co najmniej jednego z rodziców. Dobre relacje z rówieśnikami i wsparcie kolegów. Zaangażowanie religijne. Dobra samoocena. Inteligencja Dojrzałe mechanizmy obronne Ugodowy charakter Posiadanie celów życiowych i planów na przyszłość. Posiadanie zainteresowań.
36
Kiedy się niepokoić? W ciągu trzech lat – trzy kryzysy dezorganizujące życie Pojedynczy kryzys trwa dłużej niż 3-4 miesiące Nastolatek funkcjonuje „jak gdyby” w żałobie Występuje brak relacji – przyjaźni, grupy, wartości religijnych Niejasność orientacji psychoseksualnej Reakcje hipermaniakalne Działania antyspołeczne i przestępcze
37
Negatywne skutki depresji:
Eksperymentowanie z alkoholem i narkotykami Zachowania autodestruktywne Próby samobójcze
39
Ocena depresji 1 . Ocena ryzyka samookaleczeń i prób samobójczych 2. Ocena czy depresja nie jest wynikiem maltretowania, przemocy, zaniedbywania dziecka 3.Wyjaśnienie natury i nasilenia objawów 4.Rozpoznanie czynników ochronnych
40
Style komunikacji z uczniem w depresji
Rozumiem, że jest Ci ciężko >weź się w garść Wiem, że Ci trudno > zmobilizuj się wreszcie Domyślam się, że nie możesz się zmobilizować >Zabierz się wreszcie do roboty, zabierz się do pracy Ile czasu potrzebujesz > masz miesiąc Kiedy dasz radę> w piątek jest ostateczny termin
41
Style komunikacji z uczniem w depresji
Czy mogę Ci jakoś pomóc ….>dlaczego znowu nie odrobiłeś pracy domowej/ nie było Cię na ostatniej klasówce? Czy dzieje się coś co …>jak tak dalej pójdzie to nie zdasz/ Widzę, że nie przychodzisz na…. Co się stało> wydawałeś się dobrym uczniem a ostatnio…
42
Style komunikacji z uczniem w depresji
Masz ostatnio gorsze wyniki > dlaczego ciągle uciekasz z mojej lekcji Widzę, że gorzej ci idzie >dlaczego nie chodzisz do szkoły, znowu Cię nie było na mojej lekcji
43
Leczenie depresji Psychoedukacja Interwencje nakierowane na działanie
Wspieranie wewnętrznego systemu kontroli Terapia relacji rodzinnych Interwencje uwzględniające zdolności poznawcze Szkolenie umiejętności społecznych i rozwiązywania problemów Interwencje szkolne farmakoterapia
44
Interwencje skierowane na działanie
Ustalanie kilkuetapowych zadań Ustalenie nagrody/ przywilejów / za wykonanie zadania Prowadzenie osobnego „dziennika” zadań
45
Trudne emocje Można odczuwać własną ambiwalencję – „chcę i nie chcę zaangażować się w pomoc” – w efekcie nieświadomie unikać dialogu.
46
Jak rozumieć siłę emocji?
Odkrycie neuronów lustrzanych (tzw. neurony empatii; Rothschild 2004) – badacze karmili małpy rodzynkami i śledzili na ekranach komputerów wyładowania w ich mózgach pojawiające się tuż po tym, gdy zwierzęta te rodzynki dostawały. Podczas przerwy jeden z badaczy poczuł głód i wziął kilka rodzynek dla siebie. Gdy to zrobił, spojrzał na sąsiedni ekran i zobaczył wyładowania w mózgu obserwującej go małpy, tak jak gdyby ona sama sięgnęła po rodzynki. Odkrycie to tłumaczy znane zjawisko zwane „zmęczeniem współodczuwania” lub „traumatyzacją zastępczą”.
47
Jak rozumieć siłę emocji?
Wystawianie się na działanie czyichś uczuć sprawia, że zaczynają się one w nas kumulować. Kiedy nauczyciel młodych ludzi jest poddawany naporowi ich emocji -np. złości, pojawia się w nim efekt neurologiczny taki sam, jakby to on wpadał w złość. Projekcja identyfikacyjna to nieświadomy proces, w którym jedna osoba powoduje, że druga odbiera jej uczucia tak, jakby to ona sama tak odczuwała – np. rozzłoszczony uczeń zacznie prowokować innych do złości. Wniosek: silne emocje są zaraźliwe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
48
Gdy rodzic lub dziecko nie wyraża zgody na hospitalizację…
Konieczność konsultacji psychiatrycznej, hospitalizacji ucznia — Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia r. (Dz.U nr 111, poz. 535) — wybrane fragmenty
49
Gdy rodzic lub dziecko nie wyraża zgody na hospitalizację…
Art. 21 1. Osoba, której zachowanie wskazuje na to, że z powodu zaburzeń psychicznych może zagrażać bezpośrednio własnemu życiu albo życiu lub zdrowiu innych osób, bądź nie jest zdolna do zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych, może być poddana badaniu psychiatrycznemu również bez jej zgody, a osoba małoletnia lub ubezwłasnowolniona całkowicie — także bez zgody jej przedstawiciela ustawowego. (…)
50
Gdy rodzic lub dziecko nie wyraża zgody na hospitalizację…
Art. 23 1. Osoba chora psychicznie może być przyjęta do szpitala psychiatrycznego bez zgody wymaganej w art. 22 tylko wtedy, gdy jej dotychczasowe zachowanie wskazuje na to, że z powodu tej choroby zagraża bezpośrednio własnemu życiu albo życiu lub zdrowiu innych osób. 2. O przyjęciu do szpitala, o którym mowa w ust. 1, postanawia lekarz wyznaczony do tej czynności po osobistym jej zbadaniu i zasięgnięciu w miarę możliwości opinii drugiego lekarza psychiatry albo psychologa.
51
Gdy rodzic lub dziecko nie wyraża zgody na hospitalizację…
3.Lekarz, o którym mowa w ust. 1, jest zobowiązany wyjaśnić choremu przyczyny przyjęcia do szpitala bez zgody i poinformować go o jego prawach. 4.Przyjęcie do szpitala, o którym mowa w ust. 1, wymaga zatwierdzenia przez ordynatora (lekarza kierującego oddziałem) w ciągu 48 godzin od chwili przyjęcia. Kierownik szpitala zawiadamia najbliższy sąd opiekuńczy miejsca siedziby szpitala w ciągu 72 godzin od chwili przyjęcia. 5.Czynności, o których mowa w ust. 2, 3 i 4, odnotowuje się w dokumentacji medycznej.
52
Gdy rodzic lub dziecko nie wyraża zgody na hospitalizację…
Art. 24 1.Osoba, której dotychczasowe zachowanie wskazuje na to, że z powodu zaburzeń psychicznych zagraża bezpośrednio swojemu życiu albo życiu lub zdrowiu innych osób, a zachodzą wątpliwości, czy jest ona chora psychicznie, może być przyjęta bez zgody wymaganej w art. 22 do szpitala w celu wyjaśnienia tych wątpliwości. 2.Pobyt w szpitalu, o którym mowa w ust. 1, nie może trwać dłużej niż 10 dni.
53
Szanowni Państwo Dziękuję za :
wspólną pracę i refleksję nad skomplikowaną naturą ludzką Zachęcam : do pochwalenia samych siebie przed sobą Życzę na dziś przyjemnego odpoczynku Adrianna Skaza
Podobne prezentacje
© 2025 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.