Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży"— Zapis prezentacji:

1 Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży
Węglowice, Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży

2 Substancje psychoaktywne
Wszystkie substancje (legalne i nielegalne), które działają na mózg, ośrodkowy układ nerwowy i wszystkie narządy wewnętrzne. Mogą powodować m.in. zmiany nastroju, świadomości, postrzegania, zachowania. Prowadzą do nałogów i uzależnień. Używane od wieków w celach: społecznych, religijnych, rekreacyjnych i medycznych.

3 Substancje psychoaktywne
Substancje legalne: produkty zawierające kofeinę: napoje energetyczne, kawa, suplementy diety, leki przeciwbólowe i nasenne, leki przeciwkaszlowe, leki przeciwzapalne, substancje wziewne , alkohol, nikotyna Substancje nielegalne: przetwory konopi (marihuana i haszysz), dopalacze

4 Czynniki wpływające na popularność substancji psychoaktywnych:
medyklizacja życia codziennego, element kreowania wizerunku, marketing medialny alkoholu i leków, kofeiny; potrzeby rozwojowe młodzieży: przynależności, akceptacji, autonomii, zadania rozwojowe adolescentów: budowanie własnej tożsamości, określanie odrębności od rodziców, określenie roli rodzinnej i społecznej.

5 Przyczyny alkoholizmu
Powody „ucieczkowe” – zapomnienie o kłopotach, zredukowanie napięcia, poprawa nastroju, odprężenie się Powody społeczne – picie w towarzystwie, z jakiejś okazji, bo ktoś namawia Powody „w poszukiwaniu przyjemności” – dla smaku, w przekonaniu o zdrowotnych efektach działania alkoholu

6 Uzależnienie u młodzieży następuje szybciej…
Niedojrzałość emocjonalna, Nieprawidłowo rozwijająca się osobowość, Poważne stresy, urazy (naruszające równowagę psychiczną), Negatywny wpływ środowiska, Młodzieńczy bunt (potrzeba akceptacji rówieśniczej, potrzeba ustalenia nowych granic w relacji z rodzicami)

7 Związane z rodziną i rodzicami Związane ze szkołą i nauką szkolną
Czynniki ryzyka Związane z rodziną i rodzicami Związane ze szkołą i nauką szkolną Alkoholizm lub inne uzależnienia rodziców, bliskich osób, Wychowanie skrajnie restrykcyjne lub skrajnie liberalne, Nieprawidłowa realizacja ról rodzicielskich (wrogość wobec dziecka, emocjonalne odrzucenie, niespójne, niekonsekwentne postępowanie, brak nadzoru) Chroniczne konflikty rodzinne z udziałem dziecka, Negatywne wzory starszego rodzeństwa Niepowodzenia w szkole, Negatywny stosunek do obowiązków szkolnych (wagary, nieodrabianie prac domowych, negatywny stosunek do nauczycieli), Problemy z zachowaniem w szkole, Niewystarczający czas poświęcony na zadania domowe, spędzanie czasu wolnego poza domem bez opieki Krzysztof Ostaszewski z zespołem, badania przeprowadzone w ramach badań statutowych Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie

8 Czynniki chroniące Silna więź z rodziną,
Zainteresowanie nauką szkolną, Regularne praktyki religijne, Skłonność do respektowania norm, wartości i autorytetów, Przynależność do pozytywnej grupy rówieśniczej

9 Umiejętności życiowe Umożliwiają pozytywne zachowania przystosowawcze, dzięki którym radzimy sobie z zadaniami i wyzwaniami życia codziennego. Wyróżnia się grupy umiejętności: Porozumiewania się i relacji interpersonalnych, Radzenia sobie ze stresem i negatywnymi emocjami oraz budowania własnej wartości, Podejmowania decyzji i krytycznego myślenia

10 Symptomy – po czym poznać ucznia zagrożonego?
Zmiany w wyglądzie: sprawianie wrażenia osoby chorej, zmęczenie, wychudzenie, zmiany skórne, „szkliste oczy”, zwężone źrenice, rozszerzone, nieruchome, nietypowy zapach z ust

11 Po czym poznać, że dziecko jest pod wpływem?
nieoczekiwane i powtarzające się zmiany nastroju (drażliwość lub płaczliwość), niespotykana dotąd agresja, utrata lub nagły wzrost apetytu, ospałość lub nadmierna senność, niezwykłe plamy, zapachy lub znaki na ciele i ubraniu, zwiększone ilości dowiedzionych kłamstw, znikanie pieniędzy lub wartościowych rzeczy z domu,

12 Po czym poznać, że dziecko jest pod wpływem?
osłabienie lub utrata zainteresowań, zmieniona mowa, trudności w koncentracji uwagi, reakcje nieadekwatne do sytuacji, zmieniona motoryka – powolność lub pobudzenie ruchowe, zastyganie w pozycjach nienaturalnych, gorsze wyniki w nauce, zmiana dotychczasowych znajomych, rozluźnienie więzi z rodziną, zakłócanie porządku publicznego.

13 Akcesoria, czyli nowe dziwne przedmioty

14

15

16 Bardzo małe źrenice: Opiaty, leki przeciwkaszlowe i przeciwprzeziębieniowe zwierające kodeinę lub dekstrometorfan( DXT)

17 Bardzo duże źrenice: Kokaina, amfetamina, methamfetamina, efedryna, marihuana, silne dawki leków uspokajających i nasennych (benzodiazepiny),benzydamina ( leki przeciwzapalne), efedryna i psyudoefedryna.

18 Jak rozmawiać z dzieckiem?
Nie bądź bierny – być może dziecko próbuje zwrócić Twoją uwagę lub stwierdza, że skoro nie reagujesz, to wszystko co robi, jest dobre; Nie strasz, tylko informuj – zachowaj spokój, nastolatek nie będzie chciał rozmawiać, jeżeli wyczuje, że denerwuje Cię ten temat; Zawsze używaj prawdziwych i prostych argumentów, a jeżeli czegoś nie wiesz, to przyznaj się do tego. Zawsze jednak sprawdź te informacje i przedstaw je dziecku;

19 Jak rozmawiać z dzieckiem?
Daj przykład – jeżeli palisz papierosy, a mówisz dziecku, żeby tego nie robiło, bo szkodzi, to jesteś niewiarygodny; Zawsze wysłuchaj co dziecko ma do powiedzenia; zawsze warto znać jego zdanie, nawet jeżeli się z nim nie zgadzasz; Określ swoje stanowisko jasno i wyraźnie; Ustal reguły i konsekwencje za ich przekroczenie z wyprzedzeniem; a jeżeli dziecko przekroczy zakaz musisz być konsekwentny;

20 Jak rozmawiać z dzieckiem?
Stale podtrzymuj więź z dzieckiem – mimo, ze nastolatek może się izolować, to zawsze stwarzaj przestrzeń, aby mógł porozmawiać, jeżeli coś będzie go trapiło: uczestnicz w jego życiu, pomóż rozwijać pasje, angażuj go w obowiązki domowe, organizuj aktywnie czas wolny dla całej rodziny

21 Czego dorastające dzieci potrzebują od rodziców?
Poczucia więzi i przynależności do rodziny Naszego szacunku i przyjaznej atmosfery Docenienia i potwierdzania własnej wartości Wiarygodności Sprawiedliwego traktowania Stanowczości w ważnych sprawach Poszanowania intymności i dyskrecji

22 Gdzie szukać pomocy w woj. śląskim?
Telefon zaufania Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Poradnia Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia, Kłobuck, ul. Rómmla 4a Punkt konsultacyjny w GOPS Wręczyca Wielka, poniedziałek 15:30 – 19:30 Stowarzyszenie MONAR w Częstochowie, ul. Wolności 44/19 Częstochowskie Towarzystwo Profilaktyki Społecznej, ul. Rejtana 7b Śląska Fundacja Błękitny Krzyż, Bielsko – Biała Częstochowskie Towarzystwo Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych, Częstochowa, ul. Wiolinowa 1 Fundacja Dom Nadziei, Bytom

23 Dziękuję za uwagę!


Pobierz ppt "Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży"

Podobne prezentacje


Reklamy Google