Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Analiza rozkładu empirycznego

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Analiza rozkładu empirycznego"— Zapis prezentacji:

1 Analiza rozkładu empirycznego
Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Analiza rozkładu empirycznego dr Marta Marszałek

2 Plan wykładu Podstawowe definicje i ich znaczenie (m.in. populacja, próba, losowanie próby, cecha) Rodzaje badań (pełne, częściowe) Rodzaje cech statystycznych (dane indywidualne; dane pogrupowane) Dystrybuanta empiryczna Graficzna prezentacja rozkładu (m.in. histogram, wielobok liczebności i częstości) Miary (klasyczne, pozycyjne)

3 STATYSTYKA – teoria łac. statisticus, „polityczny, dotyczący polityki”, od status, „państwo, stan” zbiór danych liczbowych charakteryzujących określone zjawisko. Nauka o metodach badania zjawisk masowych, tzn. o: gromadzeniu, prezentacji, analizie danych statystycznych (opis statystyczny) i uogólnianiu ich (wnioskowanie statystyczne).

4 Statystyka w praktyce Prasa, media Nauka: Biznes: Społeczeństwo:
artykuły naukowe badania medyczne biotechnologia Biznes: Giełda Marketing Bankowość i finanse Produkcja i sprzedaż Dystrybucja i logistyka Społeczeństwo: Demografia Socjologia Urzędy Statystyczne (regionalne i GUS), Eurostat

5 Populacja a próba Populacja generalna to zbiorowość statystyczna, podlegająca badaniu. Przykłady: populacja mieszkańców Polski populacja studentów SGH, populacja samochodów marki Toyota, populacja lekarzy internistów w Polsce, populacja gospodarstw domowych (g.d.) w Polsce itp. Elementy populacji generalnej (studenci, samochody, g.d., itp.) różnią się wartościami (realizacjami) badanej cechy statystycznej (np. oceną z egzaminu, zużyciem paliwa, wydatkami na produkty żywnościowe lub napoje alkoholowe). Gdy nie mamy możliwości zbadania całej populacji (np. zbyt liczna, wysoki koszt), do badania wykorzystujemy próbę.

6 Próba losowa Próba  „miniatura” populacji generalnej, która powinna być wybrana w sposób losowy. Co to oznacza? Każda jednostka populacji generalnej ma znane prawdopodobieństwo znalezienia się w próbie; (inaczej:) Każda możliwa próba złożona z n-elementów ma taką samą szansę, że zostanie wybrana. Jest to tzw. próba losowa prosta.

7 Metody wyboru losowego
dobór losowy prosty – polega na losowaniu jednostek bezpośrednio z populacji generalnej (metodę tę stosuje się wtedy, gdy populacja generalna jest niewielka liczebnie, a jej struktura nieznana) dobór losowy warstwowy – stosowany przy znanej strukturze populacji, którą dzieli się na warstwy jak najmniej zróżnicowane wewnętrznie i jak najbardziej zróżnicowane pomiędzy sobą pod względem danych kryteriów (do próby wybiera się losowo jednostki z każdej warstwy)

8 Badanie pełne czy częściowe?
Wyniki egzaminu ze statystyki studentów wykładu danego wykładowcy. Test nowego leku na nadciśnienie. Zamiast wszystkich pacjentów badaniu poddaje się losowo wybraną próbę. Sondaż popularności partii politycznych. Wnioski dotyczące szans wyborczych określa się po przeprowadzeniu sondażu na próbie losowej. Ankieta dotycząca usług bankowości mobilnej banku. Analiza czytelników czasopisma. Informacje dla działu marketingu – sprawdzenie czy reklama produktu w tym czasopiśmie może być/jest skuteczna. Analiza spalania paliwa marki pewnego samochodu. Czy nowy model samochodu będzie bardziej konkurencyjny od konkurencyjnego?

9 Rodzaje cech

10 Cecha statystyczna 𝑋 właściwość (charakterystyka) badanego zjawiska
Przykłady: kolor oczu liczba pracowników wydatki gospodarstw domowych (g.d.) dochody g.d. oszczędności g.d. wzrost dzieci w przedszkolu liczba chorych, u których wartość cholesterolu spadła po podaniu leków waga produktu w opakowaniu wielkość opakowania

11 Rodzaje cech Cecha X skokowa (in. dyskretna) ciągła
mierzalna (ilościowa) skokowa (in. dyskretna) np. liczba pracowników w firmie, liczba gospodarstw domowych, liczba błędów przy przepisywaniu tekstu ciągła np. wzrost, waga, wynagrodzenie, wydatki g.d, dochody g.d. niemierzalna (jakościowa) np. kolor, płeć, smakowitość, grupa wiekowa

12 Cecha statystyczna 𝑋 - mierzalna
przyjmuje wartości np. cecha skokowa 𝑋( 𝑥 1 , 𝑥 2 , 𝑥 3 ,..., 𝑥 𝑘 ), gdzie 𝑥 𝑘 = 𝑥 𝑚𝑎𝑥 , 1<𝑘<𝑛 𝑌( 𝑦 1 , 𝑦 2 , 𝑦 3 ,..., 𝑦 𝑘 ) cecha ciągła (przyjmuje wartości z przedziału) (𝑥 0𝑖 − 𝑥 1𝑖 ], (𝑦 0𝑖 − 𝑦 1𝑖 ], (𝑧 0𝑖 − 𝑧 1𝑖 ], gdzie 𝑖=1,…,𝑘)

13 Dane indywidualne

14 Dane indywidualne – przykłady
Dwudziestu studentów otrzymało następujące wyniki z egzaminu: 5, 5, 4, 3, 3, 4, 2, 4, 4, 3, 3, 3, 5, 2, 4, 4, 3, 3, 5, 4. Przykład 2.: Skoczek w dal uzyskał następujące wyniki (długość skoku podano w metrach): 125, 145, 138, 122, 160, 175, 134, 138, 142, 164. Przykład 3.: W tabeli zaprezentowano wyniki dot. liczby wizyt oraz dochodu osób odwiedzających sieć sklepów spożywczych „SKLEP”. L. p. Grupa wieku* Liczba wizyt xi Dochód yi 1 S 4 68 2 85 3 M 64 D 76 Legenda:* M – młody, D – dojrzały, S – senior

15 Rodzaje cech – dane indywidualne
Szereg rozdzielczy (in. rozkład empiryczny) L. p. Grupa wieku* Liczba wizyt xi Dochód yi 1 S 4 68 2 85 3 M 64 D 76 5 6 80 7 70 8 63 9 . 10 Cecha mierzalna ciągła Cecha mierzalna skokowa Cecha niemierzalna * M – młody, D – dojrzały, S – senior

16 Na podstawie danych indywidualnych można zbudować szeregi rozdzielcze (rozkłady empiryczne). Dane statystyczne w szeregach rozdzielczych mają charakter danych pogrupowanych.

17 Dane pogrupowane

18 Rozkład empiryczny – oznaczenia
Cecha skokowa Cecha ciągła xi i=1,2,...,n wartość cechy x0i , x1i – odp. dolna i górna granica i-tego przedziału klas. n liczebność badanej zbiorowości  ni liczba jedn. zbiorowości, liczba jedn. zbiorowości, dla których dla których cecha przyjmuje cecha przyjmuje wartości z i-tego   wartość xi przedziału klasowego wi udział jedn. o wartości xi udział jedn. o wartościach z i- tego w ogólnej liczebności zbioro przedziału klas. w ogólnej liczebności wości (częstość względna) zbiorowości (częstość względna) i=1……k

19 Dane pogrupowane Cecha skokowa

20 Rozkład empiryczny Szereg rozdzielczy dla cechy skokowej
Wartości cechy xi Liczebności ni Częstości względne wi x1 x2 x3 . xk n1 n2 n3 nk w1 w2 w3 wk Ogółem n 1 Częstość względna = odsetek = frakcja =

21 Rozkład empiryczny Szereg rozdzielczy dla cechy skokowej
Wartości cechy xi Liczebności ni Częstości względne wi 1 2 3 4 8 10 12 7 0,075 0,2 0,25 0,3 0,175 Ogółem 40

22 Graficzna prezentacja cechy skokowej. Rozkład częstości
wi (częstość) xi (wartość cechy)

23 Graficzna prezentacja cechy skokowej – wykres słupkowy i wielobok
Wielobok częstości wi (częstość) xi (wartość cechy)

24 Dystrybuanta empiryczna - skumulowana częstość względna
0 dla x < x1 Fn(x) = dla xi ≤ x < xi+1 i = 1,2,…k-1 1 dla x ≥ xk Dystrybuanta empiryczna jest funkcją niemalejącą oraz spełnia założenie: 0 ≤ Fn(x) ≤ 1

25 Rozkład empiryczny Szereg rozdzielczy dla cechy skokowej
Wartości cechy xi Liczebności ni Częstości wi Dystrybuanta empiryczna Fn(xi) x1 x2 x3 . xk n1 n2 n3 nk w1 w2 w3 wk w1+w2 w1+w2+w3 w1+w2+…wk=1 Ogółem n 1

26 Rozkład empiryczny Szereg rozdzielczy dla cechy skokowej
Wartości cechy xi Liczebności ni Częstości wi Dystrybuanta empiryczna Fn(xi) 1 2 3 4 8 10 12 7 0,075 0,2 0,25 0,3 0,175 0,075+0,2=0,275 0,075+0,2+0,25=0,525 0,075+0,2+0,25+0,3= 0,825 0,075+0,2+0,25+0,3+0,175=1 Ogółem 40

27 Dystrybuanta empiryczna cecha skokowa
F(x) 0,825 0,525 0,275 0,075 x

28 Dane pogrupowane Cecha ciągła

29 Rozkład empiryczny Szereg rozdzielczy dla cechy ciągłej
(x0i – x1i> Liczebności ni Częstości wi Fn(x1i) x01 – x11 x02 – x12 x03 – x13 . x0k – x1k n1 n2 n3 nk w1 w2 w3 wk w1+w2 w1+w2+w3 w1+w2+…wk=1 Ogółem n 1

30 Graficzna prezentacja cechy ciągłej Histogram
wi (częstości) x

31 Graficzna prezentacja cechy ciągłej Wielobok częstości
wi (częstości) x

32 Dystrybuanta empiryczna cecha ciągła
F(n) xi

33 Miary statystyczne

34 Prezentację rozkładu cechy można uzupełnić podając jego liczbowe charakterystyki tzw.
miary statystyczne. 𝑥 𝑆 𝑥 2 𝑀 𝑒

35 A. Miary klasyczne B. Miary pozycyjne
I. Położenie (tendencja centralna) Średnia arytmetyczna Kwantyle (mediana, kwartyle) Dominanta (in. moda, modalna) II. Dyspersja, zróżnicowanie Wariancja Odchylenie standardowe Współczynnik zmienności Rozstęp ćwiartkowy Odchylenie ćwiartkowe Współczynnik zmienności (pozycyjny) III. Asymetria Klasyczny współczynnik asymetrii Współczynnik skośności Pozycyjny współczynnik asymetrii

36 Myśleli, że jestem przeciętnym piłkarzem
Myśleli, że jestem przeciętnym piłkarzem. Zaraz udowodnię, że to ja dominuję na boisku. 

37 I Miary położenia n x Czym różnią się wykresy?
Odp. Wykresy różnią się wartością przeciętną (średnią).

38 I. Miary tendencji centralnej
Miary klasyczne Średnia arytmetyczna Dane indywidualne (formuła nieważona) Dane pogrupowane (formuła ważona) a. cecha skokowa: b. cecha ciągła:

39 Średnia arytmetyczna - dane indywidualne
L.p. Grupa wieku Liczba wizyt xi Dochód yi 1 S 4 68 2 85 3 M 64 D 76 5 6 80 7 70 . 40 84 ∑ = 40 92 2960 X̄= ⅟40 ( ……+1)= ⅟40 ∙92 = 2,3 Ȳ= ⅟40 ( ……+84) = ⅟40∙2960 = 74

40 Średnia arytmetyczna Dane pogrupowane - cecha skokowa
Wartości cechy xi Liczebności ni Częstości wi 1 2 3 4 8 10 12 7 0,075 0,2 0,25 0,3 0,175 Ogółem 40 X̄ = ⅟40 (0∙3 + 1∙8 + 2∙10 + 3∙12 + 4∙7) = 2,3 lub X̄ = 0∙0, ∙0,2 + 2∙0,25 +3∙0,3 + 4∙0,175 = 2,3

41 Średnia arytmetyczna Dane pogrupowane - cecha ciągła
(yi0-yi1> ni wi ẙi 60-65 65-70 70-75 75-80 80-85 5 8 9 12 6 0,125 0,2 0,225 0,3 0,15 62,5 67,5 72,5 77,5 82,5 Ogółem 40 1 Ȳ = ⅟40 (62,5∙5 + 67,5∙8 + 72,5∙9 + 77,5∙ ,5∙6) = ⅟40∙2930 = 73,25 lub Ȳ = 62,5∙0, ,5∙0,2 + 72,5∙0, ,5∙0,3 + 82,5∙0,15 = 73,25

42 B. Miary pozycyjne 1. Mediana
Taka wartość cechy, że co najmniej połowa jednostek ma wartość nie większą niż mediana i równocześnie co najmniej połowa jednostek ma wartość cechy nie mniejszą od tej wartości. Dane indywidualne (uporządkowane): wartość cechy jednostki środkowej 𝑀 𝑒 =

43 Mediana Dane pogrupowane, cecha ciągła
x0m - dolna granica przedziału mediany n(x0m), Fn(x0m) liczebność i częstość skumulowana dla dolnej granicy przedziału mediany hm,nm,wm rozpiętość, liczebność i częstość przedziału mediany

44 Graficzne wyznaczanie mediany dla cechy ciągłej na wykresie dystrybuanty empirycznej.
F(n) 0,5 xi Me

45 2. Kwartyle Kwartyl pierwszy Q1 - dane pogrupowane, cecha ciągła
x0Q1 - dolna granica przedziału kwartyla pierwszego n(x0Q1), Fn(x0Q1) liczebność i częstość skumulowana dla dolnej granicy przedziału kwartyla pierwszego hQ1,nQ1,wQ1 rozpiętość, liczebność i częstość przedziału kwartyla pierwszego Kwartyl trzeci Q3

46 Graficzne wyznaczanie kwartyli dla cechy ciągłej na wykresie dystrybuanty empirycznej.
F(n) 0,75 0,25 xi me Q1 Q3

47 *3. Dominanta (moda) Dane pogrupowane, cecha ciągła:
x0d – dolna granica przedziału dominanty hd – rozpiętość przedziału dominanty nd ,wd ,nd-1 ,wd-1 ,nd+1 ,wd+1 – odpowiednio liczebność i częstość przedziału dominanty poprzedniego i następnego

48 A. Miary klasyczne B. Miary pozycyjne
I. Położenie (tendencja centralna) Średnia arytmetyczna Kwantyle ( mediana, kwartyle) Dominanta II. Dyspersja, zróżnicowanie Wariancja Odchylenie standardowe Współczynnik zmienności Rozstęp ćwiartkowy Odchylenie ćwiartkowe Współczynnik zmienności (pozycyjny) III. Asymetria Klasyczny współczynnik asymetrii

49 II Miary zróżnicowania
x Wykresy różnią się rozproszeniem (zróżnicowaniem) wyników.

50 II. Miary zróżnicowania
A. Miary klasyczne Wariancja - dane indywidualne Jest to wariancja nieobciążona. Jeśli sumę kwadratów odchyleń od średniej podzieli się przez n to otrzymamy wariancję obciążoną.

51 Wariancja – dane pogrupowane
Odchylenie standardowe Współczynnik zmienności

52 B. Miary pozycyjne Rozstęp: xmax – xmin Rozstęp ćwiartkowy: Q3 – Q1 Odchylenie ćwiartkowe: Współczynnik zmienności (pozycyjny):

53 A. Miary klasyczne B. Miary pozycyjne
I. Położenie (tendencja centralna) Średnia arytmetyczna Kwantyle ( mediana, kwartyle) Dominanta II. Dyspersja, zróżnicowanie Wariancja Odchylenie standardowe Współczynnik zmienności Rozstęp ćwiartkowy Odchylenie ćwiartkowe Współczynnik zmienności (pozycyjny) III. Asymetria Klasyczny współczynnik asymetrii Współczynnik skośności Pozycyjny współczynnik asymetrii

54 III Asymetria Do < Me < x̄ x ̄ < Me < Do
Asymetria prawostronna (dodatnia) Asymetria lewostronna (ujemna) Do=Me=X̄ Rozkład symetryczny

55 III. Miary asymetrii Współczynnik asymetrii (klasyczny):
gdzie: trzeci moment centralny dla danych indywid. dla danych pogrupow. (cecha skokowa) (cecha ciągła)

56 Inne miary asymetrii Współczynnik skośności
Współczynnik asymetrii (pozycyjny):

57 Wykres pudełkowy (pudełko z „wąsami”)
xmin Q me Q xmax

58 Standaryzacja cechy – wstęp
Cechę statystyczną standaryzujemy za pomocą następującego przekształcenia: Dzięki temu przekształceniu otrzymujemy informację:  o ile odchyleń standardowych wartości cechy różnią się od średniej arytmetycznej. Uwaga: Wartości u mogą wskazywać na obserwacje nietypowe w zbiorze danych zwane wartościami izolowanymi, czyli wartości różniące się od średniej o więcej niż trzy odchylenia standardowe.

59 Standaryzacja cechy – wstęp
Standaryzacja – rodzaj normalizacji zmiennej losowej, w wyniku której zmienna uzyskuje średnią wartość oczekiwaną zero i wariancję jeden Z~N(0,1). 𝒛= 𝒙−𝝁 𝝈 gdzie: x - zmienna niestandaryzowana μ - średnia z populacji σ - odchylenie standardowe populacji Normalizacja – procedura wstępnej obróbki danych w celu umożliwienia ich wzajemnego porównywania i dalszej analizy.

60 Dziękuję dr Marta Marszałek


Pobierz ppt "Analiza rozkładu empirycznego"

Podobne prezentacje


Reklamy Google