Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałTeresa Mazurek Został zmieniony 6 lat temu
1
„Czytajmy, bo czytanie jest drugim życiem.” Ignacy Krasicki
Prezentacja dotycząca istoty czytania książek w rozwoju dzieci i młodzieży. Przygotowała: Magdalena Stolarska
2
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa znany też pod nazwą Priorytet 3. to ogólnopolski projekt rządowy mający na celu „wspieranie w latach organów prowadzących szkoły (…) w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych (Dz. U. z dnia r., poz. 1667)”
3
W ramach programu nasza szkoła otrzymała zł przeznaczone na zakup lektur szkolnych oraz nowości czytelniczych do szkolnej biblioteki. Ogromna część tych funduszy już została spożytkowana.
4
Na półkach szkolnej biblioteki pojawiły się lektury dla wszystkich klas szkoły podstawowej przewidziane w nowej podstawie programowej. Oprócz tego zakupione zostało całe mnóstwo beletrystyki zarówno dla tych najmłodszych jak i najstarszych czytelników. Nastolatkowie już w maju i czerwcu precyzowali swoje preferencje czytelnicze i sporządzili całkiem pokaźną listę książek, które chcieliby przeczytać. Ich życzenia, w dużym stopniu zostały spełnione. Książki już są wypożyczane.
5
Czemu służą te działania, skoro młodzież i tak nie czyta?
6
Dlaczego tak istotne są działania szkoły i rodziców mające na celu zmianę tych niepokojących statystyk?
7
Oto najważniejsze powody, by sięgnąć po książkę :
1. Oto najważniejsze powody, by sięgnąć po książkę : 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. 2. Czytanie poszerza zasób słownictwa. 3. Czytanie poprawia pamięć. 4. Czytelnicy są bardziej skłonni do wypowiadania się i uczestnictwa w życiu społecznym. 5. Czytanie książki redukuje stres i wprawia Cię w lepszy nastrój. 6. Czytanie pomaga Ci myśleć w sposób analityczny. 7. Fikcja literacka zwiększa Twoją zdolność empatii. 8. Mole książkowe szybciej zapamiętują i uczą się nowych rzeczy. 9. Czytanie może uchronić Cię przed Alzheimerem.
8
Nowa formuła egzaminu z języka polskiego po szkole podstawowej przewiduje bardzo dokładne sprawdzanie znajomości treści lektur obowiązkowych. To dodatkowy, bardzo poważny argument, który powinien skłonić nasze pociechy do sięgnięcia po literaturę.
9
Po jakie gatunki literatury najchętniej sięgają nasi uczniowie?
Fantastyka John Ronald Reuel Tolkien: Władca pierścieni, Silimarillion; J.K Rowling: Harry Potter (wszystkie części), Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć, Rick Riordan: Percy Jackson i bogowie olimpijscy (cykl); Rafał Kosik: Felix, Net i Nika (cykl); Agnieszka Stelmaszyk: Kroniki archeo (cykl); Stephen Meyer: Zmierzch (saga); Suzanne Coliins: Igrzyska śmierci (trylogia)
11
Literatura obyczajowa
John Green: Gwiazd naszych wina, Szukając Alaski, 19 razy Katherine, Papierowe miasta; Gayle Forman: Zostań, jeśli kochasz, Wróć, jeśli pamiętasz, Collen Hoover: November 9, Never, never; Jay Asher: 13 powodów; Carlos Ruiz Zafon: Cień wiatru, Marina, Swiatła września; Marta Fox: Karolina XL, Iza buntowniczka, Pierwsza miłość (cykl minipowieści);
13
Literatura sensacyjna i kryminalna
Stephen King: Zielona mila, Komórka, Łowca snów, Rok wilkołaka, Po zachodzie słońca Dan Brown: Kod Leonarda da Vinci, Anioły i demony, Zaginiony symbol; Arthur Conan Doyle: Przygody Sherlocka Holmesa, Pies Baskerville’ów; Scharlotte Link: Ostatni ślad
15
Kiedy powinniśmy zacząć czytać dzieciom?
Tak naprawdę nigdy nie jest zbyt wcześnie. Badania dowodzą, że już podczas życia płodowego głośne czytanie pozytywnie wpływa na rozwój dziecka. Od ilości słów, które pozna niemowlę w dwóch pierwszych latach życia w dużym stopniu zależy jego inteligencja, poczucie bezpieczeństwa, przyszłe osiągnięcia szkolne i umiejętności społeczne. Im wcześniej przyzwyczaimy dziecko do słuchania, tym chętniej będzie uczestniczyło we wspólnym czytaniu. Na początku, rzecz jasna najlepiej skupić się na ilustracjach.
16
Jakie warunki powinny zostać spełnione, by czytanie dzieciom przyniosło oczekiwane rezultaty, to znaczy, by maluch stał się w przyszłości czynnym czytelnikiem? Czytamy codziennie Tworzymy rytuały czytelnicze Sami okazujemy zainteresowanie czytaną książeczką Czytamy z zaangażowaniem (odpowiednia modulacja głosu, gesty, okazywanie uczuć) Staramy się, by książki znajdowały się w zasięgu wzroku i rąk dziecka
17
Kilkuletnie dziecko zabierzmy do biblioteki.
Czytajmy także dzieciom, które potrafią już czytać same. Wzmacnia to wspólną więź. Starszym dzieciom i młodzieży podsuwajmy lektury zgodne z ich zainteresowaniami i wiekiem. Nie zmuszajmy młodych ludzi do czytania książek, których nie zrozumieją. Sami bądźmy dla swoich pociech przykładem aktywnego czytelnika.
18
Niech naszym sprzymierzeńcem i doradcą stanie się… Internet
Oto adresy stron, które mogą pomóc przy doborze odpowiedniej i ciekawej książki
19
„Godzina czytania jest godziną skradzioną z raju”
Pamiętajmy: „Godzina czytania jest godziną skradzioną z raju” Thomas Wharton
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.