Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (OI UFG)

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (OI UFG)"— Zapis prezentacji:

1 Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (OI UFG)
Bilińska karolina Szymańska Katarzyna Friu, i rok, gr. 9

2 Plan prezentacji Podstawowe informacje o OI UFG
Funkcja działalności informacyjnej Korzyści wykorzystywania zasobów OI UFG Wielkość bazy danych Wygląd strony internetowej bazy danych

3 Co to jest OI UFG? OI UFG – to baza danych, w której są gromadzone i udostępniane uprawnionym podmiotom dane ubezpieczeniowe. Dane te mają na celu ułatwienie poszkodowanym w wypadkach i kolizjach drogowych, dochodzenia roszczeń oraz likwidację szkód. W ramach Ośrodka Informacji gromadzone są dane, dotyczące: Zawartych polis ubezpieczenia działu II grupy 3 i 10, czyli ubezpieczenia komunikacyjnego OC i AC, Zdarzeń drogowych skutkujących odpowiedzialnością ZU, Odszkodowań, wypłaconych z zawartych polis ubezpieczeniowych, Zgłoszonych roszczeń z tych ubezpieczeń, Danych dotyczących uczestników zdarzeń skutkujących odpowiedzialnością ZU.

4 Historia OI UFG Od 2004 roku baza danych OI UFG gromadzi dane dotyczące ubezpieczeń OC W 2006 r. poszerzyła zakres informacji o ubezpieczenia AC OI UFG każdego dnia aktualizuje swoją bazę danych, rejestrując około 26 milionów odnowionych i nowo sprzedanych polis rocznie oraz ponad 1,5 miliona zdarzeń drogowych Tym samym z początkiem 2015 roku baza danych OI zawierała szczegóły dotyczące blisko 265 milionów polis komunikacyjnych

5 Dane OI UFG Informacje zawarte w OI UFG pozyskiwane są od zakładów ubezpieczeń, które mają obowiązek przekazywania do UFG informacji dotyczących zarówno zawartych jak i odnowionych polis ubezpieczeniowych oraz wszelkich zdarzeń komunikacyjnych rodzących odpowiedzialność odszkodowawczą zakładów ubezpieczeń. Przekazanie wskazanych danych, przez zakłady ubezpieczeń musi nastąpić nie później, niż w terminie 14 dni od: Zawarcia lub odnowienia polisy ubezpieczeniowej, Zgłoszenia szkody skutkującej odpowiedzialnością zakładu ubezpieczeń, Wypłaty odszkodowania, w związku z zakończeniem procesu likwidacji szkody.

6 Art. 102 i art.102a o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych Dane w OI UFG przechowywane są przez 21 lat. ZU przekazuje dane do Funduszu drogą elektroniczną. art.102 art.102a WYJĄTEK: dane do identyfikacji, weryfikacji i przeciwdziałania naruszeniu interesów uczestników rynku ubezpieczeniowego (informacje o wypłaconych odszkodowaniach i świadczeniach) – przechowywane przez 20 lat. Fundusz udostępnia Polskiej Izbie Ubezpieczeń, na jej wniosek, zbiorcze dane zgromadzone w bazie danych, o której mowa w ust. 1, dla celów opracowywania na ich podstawie analiz, raportów i prognoz.

7 Schemat przepływu danych OC komunikacyjnego i AC przekazywanych przez zakłady ubezpieczeń do bazy OI UFG baza danych OI UFG zakłady ubezpieczeń dane dot. umów osoby fizyczne dane dot. ubezpieczenia OC komunikacyjnego Inne podmioty: Policja, sądy prokuratura, ABW, CBA, CEPiK, KNF, PIU, RPO, RzF dane dot. zdarzeń drogowych dane dot. odszkodowań dane dot. przebiegu ubezpieczenia OC komunikacyjnego dane do realizacji ustawowych celów DANE: do oceny ryzyka w procesie zawierania umów ubezpieczeń do ustalenia prawa ubezpieczonego do uzyskania świadczenia w sytuacji wielokrotnego ubezpieczenia w celu wykonania umowy ubezpieczenia np. podczas likwidacji szkody w celach statystycznych

8 OI UFG a UE OI UFG realizuje również założenia Dyrektywy Komunikacyjnej Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej. W myśl niniejszej dyrektywy każdy kraj członkowski zobowiązany jest do udzielenia zainteresowanym możliwie najłatwiejszego dostępu - za pośrednictwem specjalnego centrum informacji – do szczegółów dotyczących ubezpieczenia OC wszystkich zarejestrowanych i ubezpieczonych pojazdów. Zgodnie ze wskazaną powyżej Dyrektywą Komunikacyjną wszystkie zakłady ubezpieczeń prowadzące działalność w zakresie ubezpieczeń OC na terytorium Unii Europejskiej zobowiązane są do ustanowienia reprezentanta do spraw roszczeń. Ośrodek Informacji UFG gromadzi wszelkie niezbędne dane informacyjne o ustanowionych przez zakłady ubezpieczeń – członków UFG – reprezentantach. Informacje te mają szczególne znaczenie dla obcokrajowców poszkodowanych w zdarzeniu drogowym, spowodowanym przez sprawcę kierującego pojazdem ubezpieczonym w zakresie ubezpieczenia OC na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Celem działalności reprezentantów do spraw roszczeń jest umożliwienie podmiotom zagranicznym dochodzenia odszkodowania w swoim państwie zamieszkania, unikającym tym samym problemów wynikających z bariery językowej oraz dodatkowego dyskomfortu i trudności związanych z likwidacją szkody na terytorium obcego kraju. Niniejsza zasada działa na zasadzie wzajemności, a zatem obywatele RP mogą pozyskiwać podobne informacje w ośrodkach informacji państw Unii Europejskiej.

9 Udostępnianie danych OI UFG (1/2)
Bezpłatne oraz ewidencjonowane; Dane dotyczące pojazdów wymienionych w art. 73 ust. 3. ustawy Prawo o ruchu drogowym – za pisemną zgodą jednostek użytkujących pojazdy; Internetowo – informacja o zawarciu umowy ubezpieczenia (pojazd, nazwa zakładu) bez ujawniania danych osobowych; Możliwość sprawdzenia online historii ubezpieczeniowej pojazdu z ostatnich 5 lat; rejestracja w serwisie weryfikacja danych dostęp do danych polisy komunikacyjne, szkody, wypłacone odszkodowania

10 Udostępnianie danych OI UFG (2/2)
Komu są udostępniane dane? Poszkodowanemu lub uprawnionemu Posiadaczowi pojazdu Ubezpieczycielom Fundusz

11 Zadania UFG wypłata odszkodowań i świadczeń poszkodowanym w wypadkach i kolizjach drogowych, spowodowanych przez nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów oraz nieubezpieczonych rolników, jak również osobom poszkodowanym w wypadkach drogowych, gdy sprawca szkody nie został ustalony kontrola spełnienia obowiązku ubezpieczenia  karanie nieubezpieczonych, którzy tego obowiązku nie wypełnili, zapewnienie szczelności systemu obowiązkowych ubezpieczeń OC ograniczenie liczby nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów, poruszających się po polskich drogach pełnienie funkcji Ośrodka Informacji inne projekty dla zapewnienia lepszej ochrony poszkodowanym.

12 Zadania UFG jako ośrodka informacji
Prowadzenie rejestru: umów ubezpieczenia działu II grupy 3 i 10, czyli AC i OC komunikacyjne, zgłoszonych roszczeń z tych ubezpieczeń, danych dot. uczestników zdarzeń skutkujących odpowiedzialnością ZU, danych dot. zdarzeń skutkujących odpowiedzialnością ZU, odszkodowań wypłaconych z zawartych polis ubezpieczeniowych. Udostępnianie historii szkód z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych. Gromadzenie i udostępnianie informacji dot. Reprezentantów ds. roszczeń i organów odszkodowawczych.

13 Rejestr umów ubezpieczenia
marka i numer rejestracyjny pojazdów uczestniczących w zdarzeniu identyfikator pośrednika / imię i nazwisko oraz numer PESEL osoby, która zawarła umowę imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL lub nazwę, adres siedziby i numer REGON ubezpieczonego cechy identyfikujące dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia daty zawarcia umowy i rozwiązania umowy ubezpieczenia przed upływem końcowego terminu odpowiedzialności okres ubezpieczenia dane dotyczące pojazdu mechanicznego i jego posiadacza

14 Zdarzenia powodujące odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń
Nazwa i adres ZU imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL lub nazwę, adres siedziby i numer REGON ubezpieczonego imię i nazwisko oraz numer PESEL kierującego pojazdem uczestniczącym w zdarzeniu data i miejsce zdarzenia rodzaj szkody imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL lub nazwę, adres siedziby i numer REGON osoby poszkodowanej lub uprawnionej data zgłoszenia roszczenia odszkodowawczego data i wysokość wypłaty odszkodowania lub świadczenia / datę odmowy wypłaty odszkodowania lub świadczenia

15 Reprezentanci ds. roszczeń ustanawianych przez zakłady ubezpieczeń
nazwa i adres siedziby zakładu ubezpieczeń, który ustanowił reprezentanta ds. roszczeń imię i nazwisko lub nazwę reprezentanta ds. roszczeń państwo członkowskie UE, w którym ustanowiony jest reprezentant ds. roszczeń adres zamieszkania / adres siedziby reprezentanta ds. roszczeń adres do korespondencji reprezentanta ds. roszczeń numer telefonu, numer faksu, adres elektroniczny reprezentanta ds. roszczeń

16 Korzyści z wykorzystywania bazy (1/2)
Posiadacz pojazdu mechanicznego może w trybie wnioskowym dowiedzieć się o historii szkodowości swojego pojazdu, aby sprawdzić kiedy ostatnio miał stłuczkę/kolizję. Posiadacz może również w trybie wnioskowym dowiedzieć się o historii (za okres 5 lat) zgłaszanych roszczeń oraz wypłat odszkodowań. Kontrola zawarcia umowy ubezpieczenia OC p.p.m. – dowodem spełnienia tego obowiązku może być polisa lub inny dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia p.p.m. Wyróżniono dwa sposoby wykorzystania danych: Sposób I Porównanie listy ubezpieczonych pojazdów, ustalonej na podstawie rejestru umów ubezpieczenia, tworzonego z informacji przekazywanych przez zakłady ubezpieczeń do UFG z listą pojazdów zarejestrowanych, do których UFG ma dostęp za pośrednictwem Centralnej Ewidencji Pojazdów. Sposób II Wykorzystanie szerokiego zakresu danych przetwarzanych OI UFG, wzbogaconych o dane z zewnętrznych źródeł wiedzy i wiedzę ekspercką, umożliwiający wykorzystanie zaawansowanego aparatu statystycznego i analitycznego do eksploracji danych.

17 Korzyści z wykorzystywania bazy (2/2)
Porównanie listy pojazdów ubezpieczonych i zarejestrowanych wiąże się z wieloma trudnościami Liczba pojazdów w CEP zawyżona o 2-3 mln Brak sankcji za niepoinformowanie urzędu o wycofaniu pojazdu z ruchu lub jego demontażu Okres oczekiwania na dane od ZU dla UFG do 14 dni po zawarciu umowy Słaba jakość danych przekazywana do UFG

18 Schemat procesu wykrywania w UFG nieubezpieczonych z wykorzystaniem danych od podmiotów zewnętrznych (rozwiązanie docelowe) Wykorzystując zdobyte doświadczenia UFG podjął w połowie 2011 r. prace mające na celu zautomatyzowanie procesu typowania pojazdów bez ważnego ubezpieczenia, z jednoczesnym zminimalizowaniem ryzyka wysłania wezwania do osób, które posiadają takie ubezpieczenie.

19 Projekt „Szkoda” Jednym z największych ograniczeń związanym z dostępem zakładów ubezpieczeń do informacji gromadzonych od 2004r. W OI UFG była obligatoryjność korzystania z kwalifikowanego podpisu cyfrowego ( dodatkowe koszty certyfikatów i obsługi), W ramach projektu zakłady ubezpieczeń uzyskują dostęp do zweryfikowania szkodowości w zakresie ubezpieczenia OC i AC za pomocą mechanizmu portalowego ZPP3, Dodatkowo istnieje możliwość ustalenia ról, w jakich podmiot lub pojazd występował w zdarzeniach ubezpieczeniowych, Głównym celem wdrożenia mechanizmu ZPP3 jest umożliwienie ubezpieczycielom określenie taryfy w zależności od długości okresu bezszkodowego oraz przeciwdziałanie przestępczości ubezpieczeniowej, ZPP3 umożliwia otrzymanie szczegółowych danych dotyczących zdarzeń, odszkodowań, ról podmiotów lub pojazdów w zdarzeniach szkodowych oraz informacji o odbiorcach świadczeń w formie automatycznych raportów.

20 Realizacja potrzeb ubezpieczycieli
Występowanie umów ubezpieczenia jednego pojazdu, zawartych w co najmniej dwóch zakładach ubezpieczeń Badanie przypadków zawarcia umów ubezpieczenia OC p.p.m. lub umów AC po dacie wyrejestrowania pojazdów UFG określił niezbędne wymagania dotyczące tworzenia środowiska raportowego, którego celem była pełna automatyzacja tworzenia i prezentowania raportów w trybie online, Od 2009r. OI UFG sukcesywnie prezentuje raporty obejmujące: Monitorowanie poziomu jakości przekazywanych danych w ujęciu pakietowym i miesięcznym Geograficzne rozkłady błędów gromadzonych w OI UFG

21 Korzyści z wykorzystywania bazy dla zakładów ubezpieczeń
Uproszczenie procesu przesyłania danych Minimalizacja kosztów ZU związanych z przesyłaniem i korzystaniem z danych Największy w Polsce zbiór danych dot. ubezpieczeń komunikacyjnych Baza służy do oceny ryzyka i taryfikacji umów ubezpieczeniowych (wykorzystywana w procesach biznesowych) Eliminowanie wyłudzeń odszkodowań i świadczeń - ograniczenie wypłat niezasadnych odszkodowań i świadczeń Umożliwienie odzyskania części odszkodowań w przypadkach wielokrotnych ubezpieczeń Przeciwdziałanie i ograniczanie przestępczości ubezpieczeniowej Ośrodek zapasowy - zabezpieczenie rynku ubezpieczeniowego na wypadek utraty przez ZU części danych Ogólna poprawa standardów procesu likwidacji szkód.

22 Korzyści z wykorzystywania bazy dla UFG
Ułatwienie w spełnianiu misji Możliwość bieżącej kontroli ZU Ułatwienie współpracy uczestników rynku ubezpieczeń: ZU, instytucji ochrony tego rynku, z państwem i jego organami w walce z przestępczością ubezpieczeniową System Wykrywania Nieubezpieczonych Pojazdów, który typuje nieubezpieczone pojazdy podczas cyklicznych kontroli. Identyfikacja oraz weryfikacja zjawisk związanych z przestępczością ubezpieczeniową.

23 codzienna aktualizacja bazy danych
Wielkość bazy OI UFG Zgromadzenie Członków Funduszu składa się z przedstawicieli krajowych i zagranicznych zakładów ubezpieczeń, wykonujących działalność ubezpieczeniową na terenie Polski – w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i obowiązkowego ubezpieczenia OC rolników. Członkowstwo w UFG jest obowiązkowe. Zakłady ubezpieczeń – członkowie Funduszu są obowiązani wnieść składkę na rzecz UFG. Wysokość procentu składki na rzecz UFG, oraz terminy uiszczania tej składki, w drodze rozporządzenia, określa Minister właściwy do spraw instytucji finansowych. codzienna aktualizacja bazy danych 26 mln odnowionych i nowo sprzedanych polis rocznie oraz 1,5 mln zdarzeń drogowych

24 Wielkość bazy OI UFG

25 Zakres zgromadzonych danych z tytułu ubezpieczenia OC komunikacyjnego i AC (w mln)

26 Strona internetowa UFG

27 Funkcjonalność strony

28 Mapa serwisu

29 Mapa serwisu

30 Mapa serwisu

31 Najczęściej zadawane pytania

32 Bibliografia www.ufg.pl,
Ustawy z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, Dz.U Nr 124 poz. 1152, Roczny raport Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w 2014 r., Roczny raport Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w 2015 r., Roczny raport Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w 2016 r., Bijak W., Hrycko K., Pietrowski Ł., „Sposób na nieubezpieczonych”, 2012, Bijak W., Czapliński P., „Udostępnianie danych UFG”, 2010.

33 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ 


Pobierz ppt "Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (OI UFG)"

Podobne prezentacje


Reklamy Google