Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rozwój ku pełni człowieczeństwa w nauczaniu Papieża Jana Pawła II

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rozwój ku pełni człowieczeństwa w nauczaniu Papieża Jana Pawła II"— Zapis prezentacji:

1 Rozwój ku pełni człowieczeństwa w nauczaniu Papieża Jana Pawła II
Wojciech Kosek Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka, Bielsko-Biała, 10. kwietnia 2014 r. Konferencja Personalistyczna koncepcja wychowania Jana Pawła II

2 Dwie podstawowe przestrzenie rozwoju człowieka:
I   Człowiek w relacji do ludzi   i innych bytów widzialnych. II  Człowiek w relacji do Boga,   a szczególnie do Jezusa.

3 Człowiek w relacji do ludzi i innych bytów widzialnych
Część I: Człowiek w relacji do ludzi i innych bytów widzialnych

4 W 1969 roku została po raz pierwszy wydana niezwykła książka kardynała Karola Wojtyły, zatytułowana „Osoba i czyn”. Przyszły Papież zapisał tu (s. 24 w 1969 r.; w wydaniu z 1994 r. s. 69):

5 Trudno oprzeć się wrażeniu, iż
wielość wysiłków poznawczych skierowanych poza człowieka dystansuje sumę wysiłków i osiągnięć skoncentrowanych na nim samym.

6

7 Odkrywca tylu tajników przyrody sam musi być nieustannie odkrywany.

8

9 Wciąż pozostając w jakiejś mierze „istotą nieznaną”, wciąż się domaga nowego i coraz dojrzalszego wyrazu swej istoty.

10 powołanej przez Boga Stwórcę ku pełni człowieczeństwa,
W niniejszym wystąpieniu pragnę naszkicować rozumienie człowieka jako osoby, powołanej przez Boga Stwórcę do rozwoju ku pełni swego bytu, ku pełni człowieczeństwa,

11 rozumienie człowieka jako osoby,
przekazane ludzkości przez bł. Papieża Jana Pawła II w jego nauczaniu i działaniu.

12 ABC antropologii Karola Wojtyły Jana Pawła II

13 Karol Wojtyła, Elementarz etyczny
 Bez rzetelnej refleksji nad:  – bytem ludzkim  – jego celowością  nie można zbudować  uzasadnionej wiedzy o tym,  co jest moralnie dobre lub złe,  czyli etyki.

14 Karol Wojtyła, Osoba i czyn
Co to znaczy, że coś jest moralnie dobre / złe? ► moralnie dobre: to, co jest zgodne z naturą bytu, co służy rozwojowi bytu                                ku jego pełni ► moralnie złe: to, co jest przeciw dobru bytu

15 Podstawowa norma personalistyczna
brzmi...

16 rzeczą, ciałem, źródłem zysku...
Nie używaj osoby, tak jakby ona była: rzeczą, ciałem, źródłem zysku...

17 Miłuj osobę!, tzn.: 1. Poznaj, co jest  dobrem dla niej! 2. Pragnij jej dobra! 3. Dokonaj czynu dla  jej dobra!

18 Co jest prawdziwie dobre dla osoby? ● Dobre moralnie są
jej relacje osobowe z osobami, tj.: gdy ona traktuje osoby jako osoby, gdy ona jest traktowana jako osoba ● Złe moralnie są jej relacje „rzeczowe” z osobami: gdy ona traktuje osoby jak rzeczy, gdy ona jest traktowana jak rzecz

19 Zadajmy proste pytanie: Kiedy relacje są osobowe?
inaczej mówiąc: Kiedy osoba miłuje osobę, a kiedy używa jej? Zmierzając ku odpowiedzi: konieczne jest poznanie struktury bytu osobowego

20 Struktura tego bytu, jakim jest osoba ludzka:
duch psychika ciało

21 Człowiek jest wolny, tzn.: dobra / wartości proponowane przez: rozum
zdolny do angażowania się w dobra / wartości proponowane przez: rozum psychikę zmysły ciała

22 Ciało

23 Ciało wyposażone jest w...

24 zdolność do komunikacji
Ciało wyposażone jest w    zdolność do komunikacji z innymi ciałami

25 zdolność do komunikacji
Ciało wyposażone jest w    zdolność do komunikacji z innymi ciałami za pomocą...

26 zdolność do komunikacji materialnych oddziaływań
Ciało wyposażone jest w    zdolność do komunikacji z innymi ciałami za pomocą    materialnych oddziaływań

27 zdolność do komunikacji materialnych oddziaływań
Ciało posiada narządy –   zdolność do komunikacji z innymi ciałami za pomocą    materialnych oddziaływań

28 Ciało wyposażone jest w – oczy + nerwy + mózg... – uszy... – nos...
– język...

29 Nie sposób sprowadzić zmysłu wzroku
Karol Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność Nie sposób sprowadzić zmysłu wzroku do takiego układu w anatomii człowieka: – receptor zewnętrzny – nerwy oczne – pewne centra w mózgu

30 jakaś specyficzna właściwość psychiczna i władza,
W zmyśle wzroku jest coś ponadto, jakaś specyficzna właściwość psychiczna i władza, której nie posiadają wymienione organa... Ta właściwość psychiczna należy do dziedziny poznania.

31 jakaś sfera niewidzialna, jakaś niewidzialna władza, która nie jest
Zauważmy: W człowieku jest jakaś sfera niewidzialna, jakaś niewidzialna władza, która nie jest jej sferą cielesną, widzialną       

32 Psychika

33 zdolność do wewnętrznego przeżywania wartości, przekazanych przez
Psychika: zdolność do wewnętrznego przeżywania wartości, przekazanych przez sferę cielesną i sferę duchową

34 działania lub niedziałania,
Uczucia / emocje są to poruszenia uczuciowości Nakłaniają one wolę do działania lub niedziałania, zgodnie z tym, co jest odczuwane czy przeżywane jako dobre albo jako złe (KKK 1763)

35 podczas spotkania osoby nakłania mnie / moją wolę
Przykład: Przeżywanie radości podczas spotkania osoby nakłania mnie / moją wolę do pozostania z nią dłużej. Przeżywanie bojaźni podczas spotkania osoby nakłania mnie / moją wolę do ucieczki.

36 Duch

37 Duch ► Rozum: zdolność osoby do poznawania prawdy,
w tym prawdy o wartościach ► Wolna wola: angażowania siebie (ciała...) w poznane wartości

38 Podstawowe twierdzenie
Jana Pawła II odnośnie rozumu brzmi...

39 Rozum ma zdolność do poznawania prawdy i poznania prawdy.

40 ma zdolność do poznania
Rozum osoby ma zdolność do poznania prawdy o dobru, o którym osoba w swojej woli zadecyduje „Chcę tego dobra!” albo „Nie chcę tego dobra!”

41 „pojęciowania”, nazywania.
Rozum osoby jest jej zdolnością do poznawania prawdy, „pojęciowania”, nazywania. Psychika osoby jest spontanicznego przeżywania prawdy.

42 Człowiek jest wolny, bo: dobra / wartości proponowane przez: rozum
zdolny do angażowania się w dobra / wartości proponowane przez: rozum psychikę zmysły ciała

43 które człowiek wybiera i do których dąży
Jan Paweł II, Fides et ratio, 25 Jest konieczne, aby wartości, które człowiek wybiera i do których dąży swoim życiem, były prawdziwe.

44 prawdziwym wartościom
Jan Paweł II, Fides et ratio Człowiek tylko dzięki prawdziwym wartościom może stawać się lepszy, rozwijając w pełni swoją naturę.

45 które człowiek wybiera i do których dąży swoim życiem, były prawdziwe.
Jan Paweł II, Fides et ratio, 25 Jest konieczne, aby wartości, które człowiek wybiera i do których dąży swoim życiem, były prawdziwe.

46 prawdziwym wartościom
Jan Paweł II, Fides et ratio Człowiek tylko dzięki prawdziwym wartościom może stawać się lepszy, rozwijając w pełni swoją naturę.

47 Człowiek jest wolny, bo: zdolny do decyzji woli:
zaangażuję się / nie zaangażuję się w dobra / wartości proponowane przez: rozum psychikę zmysły ciała

48 Człowiek pozostaje wolny,
jeśli angażuje się w dobra / wartości proponowane przez: ● rozum? ● psychikę? ● zmysły ciała?

49 Człowiek pozostaje wolny,
jeśli angażuje się w dobra / wartości proponowane przez: ● rozum poddany...     

50 Człowiek pozostaje wolny,
jeśli angażuje się w dobra / wartości proponowane przez: ● rozum poddany Bogu!     

51 Człowiek pozostaje wolny,
jeśli angażuje się w dobra / wartości proponowane przez: ● rozum poddany Bogu! ● psychikę poddaną...      

52 Człowiek pozostaje wolny,
jeśli angażuje się w dobra / wartości proponowane przez: ● rozum poddany Bogu ● psychikę poddaną... ● zmysły ciała poddane...

53 że coś jest moralnie dobre / złe?
K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność Co to znaczy, że coś jest moralnie dobre / złe? ► moralnie dobre: to, co jest zgodne z naturą bytu, co służy rozwojowi bytu                                ku jego pełni ► moralnie złe: to, co jest przeciw dobru bytu

54 Kiedy relacje są osobowe? Kiedy osoba miłuje osobę, a kiedy używa jej?
Wcześniej zadaliśmy pytanie: Kiedy relacje są osobowe? inaczej mówiąc: Kiedy osoba miłuje osobę, a kiedy używa jej? Zmierzając ku odpowiedzi, poznaliśmy strukturę bytu osobowego

55 koniecznym dla tej osoby, 2. chce obdarować ją tym dobrem,
Kiedy relacje są osobowe tzn. kiedy osoba miłuje osobę, a nie używa jej dla siebie: Osoba: 1. poznała prawdę o dobru,  koniecznym dla tej osoby, 2. chce obdarować ją tym dobrem, 3. angażuje się w jego osiągnięcie  nawet wówczas, gdy...      

56 koniecznym dla tej osoby, 2. chce obdarować ją tym dobrem,
Kiedy relacje są osobowe tzn. kiedy osoba miłuje osobę, a nie używa jej dla siebie: Osoba: 1. poznała prawdę o dobru,  koniecznym dla tej osoby, 2. chce obdarować ją tym dobrem, 3. angażuje się w jego osiągnięcie  nawet wówczas, gdy jej emocje są  przeciwne temu zaangażowaniu.

57 Osoba o woli posłusznej rozumowi:
1. Gdy jej emocje przychylne są   osiągnięciu prawdziwego dobra,   to korzysta z nich 2. Gdy jej emocje przeciwne są  jej zamierzeniu, to wbrew nim  angażuje się w osiąganie dobra.

58 Osoba o woli posłusznej rozumowi:
1. Gdy jej emocje przychylne są ,   to korzysta z nich. 2. Gdy jej emocje przeciwne są ,  to wbrew nim angażuje się. 3. Jej emocjonalność rozwija się:   ● raduje ją prawdziwe dobro,   ● smuci ją prawdziwe zło. (KKK )

59 Część II: Człowiek w relacji do Boga, a w szczególności do
Jezusa Chrystusa

60 Ciebie i mnie kocha, pragnie
Bóg Ciebie i mnie kocha, pragnie naszego rozwoju ku pełni osobowego bytu.

61 Bóg kocha Ciebie i pomaga Tobie zdobyć: ●pełną moc rozumu, ●pełną moc woli, ●zgodność z nimi poruszeń uczuciowych i zmysłowych.

62 bym w sposób wolny sięgał tylko po dobra,
Bóg kocha mnie: pomaga mi, bym w sposób wolny sięgał tylko po dobra, które sprawią rozwój mojej osoby.

63 bym w sposób wolny sięgał tylko po dobra,
Bóg kocha mnie: pomaga mi, bym w sposób wolny sięgał tylko po dobra, które sprawią rozwój mojej osoby.

64 • • • Bóg kocha nas i pomaga nam zdobyć pełną moc rozumu, dzięki
• czytaniu Pisma świętego, • słuchaniu kazań, • podejmowaniu prawych decyzji • • •

65 • • • Bóg kocha nas i pomaga nam zdobyć pełną moc woli, dzięki
• uczestnictwu w sakramentach:  spowiedzi św., Eucharystii • podejmowaniu prawych decyzji • • •

66 Bóg kocha mnie, dlatego pragnie dopomóc mi, abym także kochał Jego

67 w mojej relacji do Jezusa
Bóg kocha mnie i pragnie być kochany, a szczególnie w mojej relacji do Jezusa

68 w mojej relacji do Jezusa w Jego eucharystycznej obecności
Bóg kocha mnie i pragnie być kochany, a szczególnie w mojej relacji do Jezusa w Jego eucharystycznej obecności

69 normalnej relacji osobowej → przyjmowania Go nie jak martwej rzeczy ←
Jezus w Eucharystii pragnie ode mnie normalnej relacji osobowej → przyjmowania Go nie jak martwej rzeczy ← lecz jako żyjącej Osoby.

70 Jan Paweł II po przyjęciu Jezusa w Komunii Świętej trwał na modlitwie, na spotkaniu z Nim jako żyjącą Osobą.

71 Jan Paweł II po przyjęciu Jezusa w Komunii Świętej trwał na modlitwie, na spotkaniu z Nim jako żyjącą Osobą.


Pobierz ppt "Rozwój ku pełni człowieczeństwa w nauczaniu Papieża Jana Pawła II"

Podobne prezentacje


Reklamy Google