Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
„NAUCZ SIĘ MÓWIĆ NIE” ASERTYWNOŚĆ
2
ASERTYWNOŚĆ- to umiejętność , dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, uczucia i przekonania, nie lekceważąc uczuć i poglądów swoich rozmówców. to respektowanie własnych praw oraz praw innych ludzi. Każdy człowiek ma swoje prawa i trzeba je szanować. to kluczowa umiejętność, gdy trzeba oprzeć się naciskom pojedynczej osoby lub grupy.
3
Asertywność Pozwala osiągnąć kompromis w sytuacjach konfliktowych nie poświęcając przy tym własnej godności i rezygnacji z uznawanych przez siebie wartości.
4
STYLE ZACHOWAŃ: Zachowania uległe- gdy stawiamy interesy i prawa innych wyżej niż swoje
5
ZACHOWANIA AGRESYWNE- KIEDY STAWIAMY SWOJE INTERESY I PRAWA WYŻEJ OD INNYCH.
6
ZACHOWANIA ASERTYWNE- GDY STAWIAMY SWOJE INTERESY I PRAWA NA TYM SAMYM POZIOMIE CO INTERESY I PRAWA INNYCH.
7
UŚWIADAMIANIE PRZYCZYN ZACHOWAŃ
Zachowania agresywne Co ryzykujemy Boimy się, że nie dostaniemy tego, czego chcemy, Chcemy zwrócić na siebie uwagę, Chcemy wyładować swoją złość, Nie wierzymy w samych siebie. Konflikty z innymi ludźmi, Utratę szacunku do siebie, To, że będziemy nie lubiani, Może dojść do przemocy.
8
Zachowania uległe Co ryzykujemy Boimy się utraty kolegów,
Boimy się innych ludzi, Chcemy uniknąć konfliktów i niepowodzeń. Utratę dobrego zdania o sobie, Brak inicjatywy własnej, Przyznajemy innym rację w kierowaniu nami.
9
Zachowania stanowcze (asertywne) Co ryzykujemy
Jesteśmy zadowoleni z siebie, To nam pomaga w osiągnięciu celu, Mamy szacunek dla siebie i innych, Jesteśmy uczciwi w stosunku do siebie i innych. Nie będziemy lubiani za to, że wyrażamy swoje odczucia, Będziemy uważani za osoby aroganckie, Możemy stracić niektórych kolegów.
10
OSOBY ASERTYWNE TO TAKIE, KTÓRE:
potrafią komunikować się z innymi, są otwarte na świat, są lubiane, osiągają zamierzone cele, nie mają kłopotów z mówieniem "nie", jeżeli potrzebują pomocy, nie boją się o nią poprosić, potrafią skutecznie przekonywać,
11
potrafią okazywać innym serdeczne, pozytywne uczucia,
są pewne siebie, ale nie aroganckie, są stanowcze, ale uznają prawo innych do odmowy, są bezpośrednie, szanują innych, wiedzą, że inni też mają prawo mówić "nie", podejmować decyzje, nawet błędne.
12
Ćwiczymy odmawianie w sytuacjach nacisku
Wyobraź sobie taką sytuację: „Na podwórku szkolnym spotykasz dwóch kolegów, którzy palą papierosy. Wiesz, że gdy podejdą do Ciebie to Cię poczęstują. Jeżeli nie zapalisz, to będą Cię uważać za małolata i tchórza. Ale Ty nie masz ochoty na zapalenie papierosa. Jak się zachowasz, co zrobisz albo co powiesz?” Odpowiedz jak postąpiłbyś w opisanej sytuacji?
13
Uczenie się zachowań stanowczych.
Nasze NIE powinno być stanowcze, wyrażające w sposób bezpośredni i uczciwy nasze uczucia, postawy czy prawa. Swoim zachowanie możemy wyrazić swoje oburzenie, gniew, zakłopotanie ale musimy to zrobić w taki sposób, aby nie naruszyć praw innych osób. Nie powinniśmy się zachowywać agresywnie.
14
„Ja jako człowiek mam prawo...”
1. Sam ustalać swoje cele. 2. Posiadać i wyrażać własne poglądy i odczucia. 3. Odpowiadać „nie” na prośby. 4. Prosić o różne rzeczy. 5. Popełniać błędy. 6. zachowywać się asertywnie. 7. NIE zachowywać się asertywnie.
15
8. Zmieniać zdanie. 9. Zastanawiać się. 10. Odczuwać i wyrażać ból. 11. Prosić o informację osoby, które posiadają większa wiedzę. 12. Mówić „nie wiem” i „nie rozumiem”. 13. Protestować przeciwko nieuczciwości i niesprawiedliwości. 14. Nie brać odpowiedzialności za problemy innych ludzi. 15. Być „innym” i akceptować siebie.
16
Dziękuję za uwagę Opracowała Wioletta Gębarowska Bibliografia:
„Znajdź właściwe rozwiązanie Program profilaktyki palenia tytoniu” J. Szymborski, W. Zatorski, Z. Juczyński, T. Kowalczyk, N. Ogińska- Bulik, G. Miejerzewska. Internet, Davidson J. : Asertywność dla żółtodziobów, czyli wszystko, co powinieneś widzieć o ... Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”, 1999 Hare B. : Bądź asertywny. - Wyd. 2. -Łódź: Wydawnictwo „Ravi”, 1999 Wegscheider-Cruse S.: Poczucie własnej wartości: jak pokochać siebie. – Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.