Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJustyna Daria Janiszewska Został zmieniony 6 lat temu
1
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci
2
„Czytanie i obowiązek to dwa niezbyt zgodne pojęcia
„Czytanie i obowiązek to dwa niezbyt zgodne pojęcia. Najpiękniejsza książka, gdy musi być przeczytana, staje się wrogiem.” Antoni Słonimski
3
Nawyk czytania Chęć czytania książek nie jest umiejętnością wrodzoną, lecz nabytą. Jeżeli dziecko nie zetknie się z książką w okresie wczesnego dzieciństwa, może nie odczuwać później jej braku
4
Elementy dojrzałości czytelniczej
Zaistnienie potrzeb czytelniczych związanych z zadowoleniem i przyjemnością – mogą się one pojawić przed opanowaniem umiejętności czytania Techniczna umiejętność czytania ze zrozumieniem Umiejętność odczytywania sensów lektury i psychicznego angażowania się w jej treść Umiejętność doboru literatury do własnych potrzeb psychicznych
5
Znaczenie czytelnictwa i stałego kontaktu z książką
Oddziałują na myśli, uczucia, postępowanie Rozwijają wrażliwość na piękno języka, wzbogacają słownictwo Pogłębiają wiedzę i zainteresowania Pobudzają wyobraźnię Ułatwiają rozumienie innych ludzi i otaczającego świata
6
Czytanie i rodzina Intelektualny i emocjonalny rozwój dzieci, którym czyta się od najmłodszych lat, jest o 30 % szybszy niż dzieci, którym rodzice nie czytają W rodzinie kształtuje się pozytywna lub negatywna postawa wobec książki Wpływ domu rodzinnego na zainteresowania czytelnicze jest najsilniejszy między 6 a 11 rokiem życia dziecka Dziecko uczy się w rodzinie szacunku do książki
7
Prawda o Internecie Nieproduktywne czytanie
Szybkie i głębokie zmiany w mózgu Uzależnienie od Internetu zostało uznane w USA za jednostkę chorobową Czytanie książek może zatrzymać, a nawet cofnąć zmiany, które w mózgu wywołuje Internet
8
Korzystanie z mass mediów a czytanie – wpływ na zmysł patrzenia
Internet, telewizja - dziecko stosuje technikę „krótkich spojrzeń”, tzn. nieuporządkowany sposób patrzenia i zdobywania informacji Podczas czytania dziecko prowadzi oczy wzdłuż zapisanych linii w sposób uporządkowany spokojny
9
Mass media a czytanie - wpływ na strukturę mózgu
Oglądanie telewizji:, korzystanie z Internetu Rozwija prawą półkulę mózgu, która odpowiada za działania wzrokowo-ruchowe; Usypia lewą półkulę; Przemawia do ciała, a nie do umysłu Czytanie książek Rozwija lewą półkulę mózgu dominującą w dziedzinie języka i mowy
10
Znaczenie czytania Kształtowanie poglądów dzieci młodszych
Wzmacnianie postaw starszych dzieci Rozbudzanie zainteresowań Rozwój sfery umysłowej: wyobraźni, pamięci, uwagi, twórczego myślenia, sfery emocjonalnej, uczuć Wzbogacanie społecznych doświadczeń Rozwiązywanie problemów wychowawczych Zwiększanie szans edukacyjnych dzieci
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.