Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałTeodor Sowa Został zmieniony 6 lat temu
1
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza się wielkość popytu na ten produkt, natomiast wraz ze spadkiem ceny wielkość popytu wzrasta, przy niezmiennych innych warunkach rynkowych. D
2
Co wpływa na wielkość popytu?
cena dobra dochody konsumentów ceny dóbr substytucyjnych i komplementarnych przewidywania cen relatywnych Lecz również np. : gusty, nawyki konsumentów moda sezonowość, zmiany pór roku wykształcenie konsumentów kultura krajowa, lokalna szerokość geograficzna, klimat efekty naśladownictwa i demonstracji: efekt Veblena(lux ) efekt snobizmu(snob efekt owczego pędu
3
Podaż Wielkość podaży – ilość dóbr i usług oferowanych przez dostawców przy określonym poziomie ceny w danym miejscu i czasie. Prawo podaży – wraz ze wzrostem ceny rośnie wielkość podaży, a wraz ze spadkiem ceny wielkość podaży maleje, przy niezmiennych innych warunkach rynkowych. s
4
Co wpływa na podaż? cena dobra ceny czynników produkcji
przewidywania cen relatywnych lokalizacja produkcji liczba przedsiębiorstw tej gałęzi na rynku (konkurencja) poziom technologii podatki i subsydia(dotacja, subwencja,dofinansowanie)
5
Równowaga rynkowa Równowaga rynkowa występuje wtedy, gdy ilość dóbr, jaką chcą nabyć konsumenci, jest równa ilości tych dóbr wytwarzanych przez producentów, czyli wielkość popytu jest równa wielkości podaży. Czynnikiem równoważącym podaż i popyt jest cena. Cenę, przy której rozmiary popytu są równe rozmiarom podaży, nazywamy ceną równowagi rynkowej.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.