Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rekolekcje dla par rejonowych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rekolekcje dla par rejonowych"— Zapis prezentacji:

1 Rekolekcje dla par rejonowych
Spotkanie Rejonu Otwock 6 października 2017 Para Animatorska Zacznijmy wprowadzenie do konferencji od analizy jej tytułu. Co to jest Domowy Kościół: ruch – grupa skupiona wokół lidera i/lub mająca pewne wspólne cele, zasady, ideały. DK jest zdefiniowany przez Zasady DK zatwierdzone przez KEP a więc jest to oficjalnie zaaprobowany ruch w kościele. Punkty 2 i 3 Zasad określają … Przynależność: punkt 21: małżeństwa sakramentalne bez innych warunków przeszłości duchowej Formacja: formować => przekształcać, dążenie do ideału, celu. Cały II rozdział Zasad określa na czym polega propozycja Domowego Kościoła dla małżeństw i będzie to omawiane dalej szczegółowo. Droga formacji sugeruje że chodzi o pewien proces rozłożony w czasie. Warszawa, wrzesień 2013

2 Rekolekcje dla par rejonowych
Posługa par odpowiedzialnych w DK Odpowiedzialność za DK spoczywa na Diakonii Domowego Kościoła (DDK), która na poszczególnych szczeblach struktury (kręgu, rejonu, diecezji, filii, kraju) podejmuje posługę na rzecz zachowania charyzmatu i jedności DK oraz odpowiada za formację. Małżeństwa są odpowiedzialne za sprawy organizacyjne i pracę duchową. Parom odpowiedzialnym niezbędna jest jednak zawsze pomoc księży moderatorów, którzy pełnią ważną rolę doradców duchowych. Księża moderatorzy DK gwarantują wierność nauce Kościoła oraz łączność z Kościołem hierarchicznym. Zasady DK, pkt 23 Potrzebujemy wskaźników pozwalających ocenić nasze postępy w drodze do celu. List kręgu centralnego Owoce formacji w Domowym Kościele stawia pytania kontrolne. Warszawa, wrzesień 2013

3 Rekolekcje dla par rejonowych
Posługa par odpowiedzialnych w DK Każde małżeństwo pełniące posługę pary odpowiedzialnej powinno: być rozmodlone, żyć życiem sakramentalnym, dążyć do życia w pełni chrześcijańskiego, w jedności i wzajemnym zrozumieniu wspomagać się na drodze do Boga, umiejętnie kontaktować się z innymi, być taktowne i dyskretne, znać zasady DK, akceptować je i być im wierne, kształtować w sobie postawę świadomego uczestnictwa w KWC, pogłębiać wiedzę religijną, w szczególności dotyczącą małżeństwa i rodziny, charakteryzować się postawą służby, posłuszeństwa i miłości wobec Kościoła, obejmować modlitwą sprawy i ludzi, którym służy, świadomie i twórczo służyć społeczeństwu poprzez odpowiedzialnie wykonywane obowiązki domowe, pracę zawodową i społeczną. Zasady DK, pkt 32 Potrzebujemy wskaźników pozwalających ocenić nasze postępy w drodze do celu. List kręgu centralnego Owoce formacji w Domowym Kościele stawia pytania kontrolne. Warszawa, wrzesień 2013

4 Rekolekcje dla par rejonowych
Wymagania stawiane parze animatorskiej Podjęcie przez małżeństwo posługi pary animatorskiej kręgu wraża gotowość do wejścia na drogę diakonii czyli służby bliźniemu. Konsekwencją tej decyzji jest podjęcie przez małżonków odpowiedzialności za duchowy wzrost kręgu. Para animatorska staje się dla kręgu świadectwem realizacji zobowiązań DK i przyjmuje na siebie odpowiedzialność za ożywianie kręgu, wnoszenie Bożego życia do kręgu. Będzie to możliwe wtedy, gdy małżonkowie sami najpierw zaczerpną "Wody Żywej' od Dawcy Życia. Życie rodzi się z  życia, dlatego u początku posługi staje ponownie ewangelizacja i odnowienie życia zobowiązaniami, najlepiej podczas rekolekcji. Posługę pary animatorskiej może pełnić małżeństwo, które przeżyło co najmniej oazę rodzin I stopnia i ORAR II stopnia. Kadencja pary animatorskiej trwa jeden rok i poprzez tajne głosowanie możliwe jest jej przedłużenie na kolejny rok formacyjny. Potrzebujemy wskaźników pozwalających ocenić nasze postępy w drodze do celu. List kręgu centralnego Owoce formacji w Domowym Kościele stawia pytania kontrolne. Warszawa, wrzesień 2013

5 Rekolekcje dla par rejonowych
Wybór pary animatorskiej Para animatorska jest wybierana spośród małżeństw należących do kręgu w głosowaniu tajnym, na spotkaniu podsumowującym pracę roczną kręgu tj. w czerwcu. Wybory są przeprowadzane przez księdza moderatora lub parę rejonową.   Potrzebujemy wskaźników pozwalających ocenić nasze postępy w drodze do celu. List kręgu centralnego Owoce formacji w Domowym Kościele stawia pytania kontrolne. Warszawa, wrzesień 2013

6 Rekolekcje dla par rejonowych
Wymagania stawiane parze animatorskiej Para animatorska to małżeństwo, które odpowiada za formację w kręgu w danym roku. Posługa ta jest niezwykle owocna, choć wymagająca czuwania i pracy nad własną formacją w małżeństwie i rodzinie. Po okresie pilotażu para animatorska jest wskazywana przez parę pilotującą, a w kolejnych latach wybierana przez członków kręgu na następny rok na ostatnim spotkaniu kręgu w czerwcu. Para animatorska spotyka się z księdzem opiekunem przed spotkaniami kręgu, aby wspólnie się do niego przygotować, omówić przebieg. Podczas spotkania kręgu para animatorska jest odpowiedzialna za przeprowadzenie dzielenia się zobowiązaniami, natomiast może poprosić pozostałe małżeństwa o przygotowanie i poprowadzenie innych części spotkania (np. poprowadzenie modlitwy czy przygotowanie tematu formacyjnego). Poza spotkaniami kręgu macierzystego, para animatorska bierze udział w spotkaniach formacyjnych dla animatorów (Dni Wspólnoty Animatorów i Diakonii, spotkania kręgu rejonowego ). Ważne jest, aby wspierać parę animatorską zarówno modlitwą, jak i dobrą współpracą i włączać się w powierzane zadania. Każde małżeństwo w kręgu będzie kiedyś pełniło tę posługę.. Potrzebujemy wskaźników pozwalających ocenić nasze postępy w drodze do celu. List kręgu centralnego Owoce formacji w Domowym Kościele stawia pytania kontrolne. Warszawa, wrzesień 2013

7 Rekolekcje dla par rejonowych
Zadania pary animatorskiej jest odpowiedzialna za formację powierzonych jej małżeństw, współpracuje z księdzem moderatorem kręgu i omawia z nim problemy pracy, odpowiada za staranne przygotowanie i właściwy przebieg spotkań miesięcznych, jest zawsze odpowiedzialna za dzielenie się realizacją zobowiązań, nawet wtedy, gdy spotkanie prowadzi inne małżeństwo, służy pomocą i doświadczeniem poszczególnym małżeństwom kręgu, współpracuje z parą rejonową i uczestniczy w spotkaniach kręgu rejonowego, utrzymuje łączność z proboszczem parafii, w której krąg jest zakorzeniony. Potrzebujemy wskaźników pozwalających ocenić nasze postępy w drodze do celu. List kręgu centralnego Owoce formacji w Domowym Kościele stawia pytania kontrolne. Warszawa, wrzesień 2013

8 Rekolekcje dla par rejonowych
Obowiązki pary animatorskiej Troszczy się o wzrost duchowy swojego kręgu  Uczestniczy w spotkaniach Podrejonów organizowanych przez pary łącznikowe, a jeśli w rejonie nie ma par łącznikowych to w spotkaniach Rejonów organizowanych przez pary rejonowe  Uczestniczy w diecezjalnych spotkaniach formacyjnych animatorów organizowanych przez parę diecezjalną Uczestniczy w spotkaniu animatorów rejonu podsumowującym rok formacyjny organizowanym przez parę rejonową w czerwcu każdego roku  Pomaga parze rejonowej w organizowaniu Rejonowych Dni Wspólnoty Potrzebujemy wskaźników pozwalających ocenić nasze postępy w drodze do celu. List kręgu centralnego Owoce formacji w Domowym Kościele stawia pytania kontrolne. Warszawa, wrzesień 2013

9 Rekolekcje dla par rejonowych
Formacja pary animatorskiej Taka sama jak formacja małżonków DK, w szczególności udział w Oazie Rekolekcyjnej Animatorów Rodzin I i II stopnia. Udział w spotkaniach organizowanych przez parę diecezjalną, rejonową i łącznikową. Uczestnictwo w Dniach Wspólnoty – budowanie jedności. Potrzebujemy wskaźników pozwalających ocenić nasze postępy w drodze do celu. List kręgu centralnego Owoce formacji w Domowym Kościele stawia pytania kontrolne. Warszawa, wrzesień 2013

10 Rekolekcje dla par rejonowych
Modlitwa jako dar Modlitwa za sprawy i ludzi, którym służymy składa się z kilku ważnych elementów, takich jak: modlitwa indywidualna (słuchanie Boga); rozmowa i modlitwa wspólna pary odpowiedzialnej (słuchanie Boga i rozeznawanie); spotkania z powierzonymi nam ludźmi i wspólna z nimi modlitwa, także spontaniczna (słuchanie Boga i ludzi); dalsza, nieustanna wspólna modlitwa pary odpowiedzialnej za konkretnych ludzi i sprawy (słuchanie Boga i ludzi). Potrzebujemy wskaźników pozwalających ocenić nasze postępy w drodze do celu. List kręgu centralnego Owoce formacji w Domowym Kościele stawia pytania kontrolne. Warszawa, wrzesień 2013

11 Rekolekcje dla par rejonowych
Modlitwa jako dar Polecamy taką właśnie kolejność owocnej modlitwy. Sami doświadczyliśmy i doświadczamy nieustannie efektów tej modlitwy. Bo jeżeli nie będzie spotkania/słuchania, to i nie będzie potrzeby wspólnej modlitwy. Jeżeli słuchamy, to odkrywamy zamiary Boga, a potem On sam już rozwija swoje dzieła. Para odpowiedzialna powinna być jak Chrystus Sługa. Być sługą to być oddanym innym; to znaczy także słuchać i modlić się za wszystkie sprawy, którymi żyjemy my i inni wokół nas, od spraw dnia codziennego, aż po sprawy duchowe. Para odpowiedzialna ogarnia modlitwą wszystko, co jest istotne. Zgodnie bowiem z obowiązującą w Ruchu Światło-Życie zasadą solidarności, wszyscy powinni czuć się odpowiedzialni za wszystkie sprawy, mimo że podejmują swoje ściśle określone zadanie. Potrzebujemy wskaźników pozwalających ocenić nasze postępy w drodze do celu. List kręgu centralnego Owoce formacji w Domowym Kościele stawia pytania kontrolne. Warszawa, wrzesień 2013

12 Rekolekcje dla par rejonowych
Modlitwa jako dar Po pełnej pokory modlitwie (pomocne mogą być tu także oazy modlitwy), bez problemu znajdziemy tematy do przekazania innym, dzieła, które mamy podjąć, ludzi, z którymi mamy się spotkać, naszych następców, propozycje, które mamy innym przedstawić, ludzi, których otoczymy szczególną opieką, gdyż jej najbardziej potrzebują. Modlitwa odgrywa także ważną rolę w sytuacjach konfliktowych z tymi małżeństwami, za które jesteśmy odpowiedzialni. Wśród otaczającej nas różnorodności odczuć i poglądów, pojawienie się takich zdarzeń jest nieuchronne. Zwykle sięgamy do modlitwy w intencji tych ludzi (…). Polecamy Bogu różne problemy. Ale i tutaj doświadczamy często nieskuteczności, braku owocności naszej modlitwy. Dobra modlitwa polega najpierw na zrezygnowaniu ze swego sądu i na przyjęciu w jego miejsce osądu Boga. Zwykle bowiem osądzamy bliźniego za to, że nie postępuje tak, jak byśmy sobie tego życzyli, tzn., że nie poddaje się naszej woli, naszym planom (…). Potrzebujemy wskaźników pozwalających ocenić nasze postępy w drodze do celu. List kręgu centralnego Owoce formacji w Domowym Kościele stawia pytania kontrolne. Warszawa, wrzesień 2013

13 Rekolekcje dla par rejonowych
Modlitwa jako dar Powinniśmy na modlitwie wówczas postawić sobie pytanie: Czego chce Bóg od tego człowieka? Czego chce Bóg dla mnie przez to, że każe mi wejść w taką sytuację?. Naszą odpowiedzią w takiej sytuacji jest otwartość na głos Boży. Widzimy, że czasami jesteśmy stanowczy, a czasami dajemy wolność innym w ich działaniach, bo właśnie tego wymaga od nas Pan. Nie ustawajmy zatem w modlitwie za ludzi i sprawy, aby ona mogła nas ubogacać i łączyć w jedno na drodze do Pana Boga, aby ta modlitwa nas ożywiała i czyniła „nowym człowiekiem”. Potrzebujemy wskaźników pozwalających ocenić nasze postępy w drodze do celu. List kręgu centralnego Owoce formacji w Domowym Kościele stawia pytania kontrolne. Warszawa, wrzesień 2013


Pobierz ppt "Rekolekcje dla par rejonowych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google