Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 32 UL. BAŁTYCKA 59
BYDGOSZCZ rok szkolny 2016/2017 Program wspomagający adaptację dzieci w wieku przedszkolnym przygotowujący do nauki w szkole
2
Program adaptacyjny jest ważnym elementem pracy wychowawczej szkoły
Program adaptacyjny jest ważnym elementem pracy wychowawczej szkoły. Chciałyśmy stworzyć dzieciom warunki umożliwiające szybką i łatwą adaptację w nowym środowisku społecznym jakim jest szkoła. Nawiązać współpracę z rodziną dziecka w celu określenia wspólnych działań odnośnie adaptacji i stworzyć atmosferę wzajemnego zaufania i akceptacji. Pierwsze dni dzieci w szkole są momentem mającym wpływ na dalsze ich losy, na rozwój umysłowy, emocjonalny, fizyczny i społeczny. Dziecko wstępujące do szkoły musi przystosować się do warunków nowego otoczenia, wymagań nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły, nowego rozkładu dnia oraz nowej pozycji społecznej, innej niż w rodzinie czy przedszkolu. Zajęcia adaptacyjne miały na celu stworzenie u rodziców i dzieci przekonania, że szkoła jest atrakcyjna, bezpieczna, że jest miejscem pozwalającym w sposób przyjazny i twórczy spędzić czas.
3
Przejście dziecka z przedszkola do szkoły wiąże się z przebywaniem w zupełnie nowych warunkach. Dziecku stawiane są nowe wymagania, co może wiązać się z sytuacjami trudnymi. Aby ten proces możliwie najbardziej dziecku ułatwić- wskazana jest również przemyślana współpraca przedszkola ze szkołą, zapoznanie przedszkolaków z czekającymi je zmianami, przyzwyczajenie do nich poprzez organizowanie wizyt przedszkolaków w szkole, wspólnych zajęć z uczniami klas I, II, III. Dobrze zorganizowana współpraca stanowi zachętę do bezstresowego rozpoczęcia nauki w szkole, a lęk przed nieznanym zastąpiło zaciekawienie i oczekiwanie na zmiany, jakie niesie ze sobą bycie uczniem.
4
Od wychowawców przedszkola i nauczycieli szkoły, ich zaangażowania i pomysłowości zależy, czy kontakty przedszkolaków ze szkołą wywołają lęk przed nowymi nauczycielami, starszymi kolegami, czy też wręcz przeciwnie- kojarzyć się będą z sympatycznymi pracownikami szkoły i miłymi starszymi kolegami. Zadanie łagodnego wprowadzenia dzieci w realia szkolne może być realizowane już od najmłodszej grupy wiekowej. Naszym nadrzędnym celem jest budowanie u dzieci poczucia bezpieczeństwa, pokonywanie nieśmiałości i poczucia niepewności, przezwyciężenie strachu przed nowym otoczeniem. Ważne jest także stwarzanie sytuacji sprzyjających poznaniu szkoły i jej pracowników, nawiązanie kontaktów interpersonalnych oraz kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy, pracy według ustalonych reguł.
5
Na tej podstawie został opracowany harmonogram współpracy przedszkola ze szkołą adresowany do dzieci i ich rodziców, oparty na wiedzy o rozwoju dzieci, oczekiwaniach i wzajemnych oddziaływaniach przedszkola, rodziców i nauczycieli, w celu stworzenia dzieciom lepszego startu szkolnego.
6
A oto fotoreportaż z udziału dzieci przedszkolnych w różnorodnych, pozalekcyjnych zajęciach szkolnych
7
Warsztaty muzyczne- Jeden zuch w zastępie- figle z instrumentami perkusyjnymi
11
Mały magik- doświadczenia przyrodnicze
15
Zajęcia ruchowe- rozwijanie zainteresowań i zamiłowań ruchowych dzieci przedszkolnych- metoda stacji
22
Gry i zabawy Choć mam rączki małe
29
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ! Organizatorzy: Szkoła Podstawowa nr 32
przy Zespole Szkół nr 21 w Bydgoszczy)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.