Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKacper Urbaniak Został zmieniony 6 lat temu
1
Klasy, pola, obiekty, metody. Modyfikatory dostępu, hermetyzacja
Akademia C# - Lab 3 Klasy, pola, obiekty, metody. Modyfikatory dostępu, hermetyzacja
2
Klasy Klasa to typ danych. Istnieją wbudowane klasy w platformę .NET, ale my możemy tworzyć własne Klasy zawierają pola i metody. Używasz klasy do tworzenia obiektu. Klasa to „projekt”.
3
Diagram klas
4
Obiekty Obiekty pomagają tworzyć strukturę kodu tak aby pomagała ona
w rozwiązywaniu problemu. Późniejsza analiza i modyfikacja kodu jest zdecydowanie prostsza Aby utworzyć obiekt klasy piszemy: NazwaKlasy nazwaObiektu = new NazwaKlasy(); Gdy tworzysz obiekt klasy to ma on jej wszystkie metody. Kiedy tworzysz obiekt na podstawie klasy to taki obiekt nazywamy instancją klasy.
5
Obiekt to instancja klasy
6
Metody Pomagają rozwiązywać problem. Umieszczamy je w klasach. Metody mogą zwracać wartość Gdy podamy typ metody to poprzez return musi ona cos zwracać (tego typu co jest deklaracja). Szkielet metody Wywołanie metody Przykład: WypiszTekst();
7
Metody statyczne Metoda statyczna jest to metoda klasy, która nie jest wywoływana dla konkretnego obiektu tej klasy
8
Metody statyczne
9
Argumenty domyślne
10
Metoda która coś zwraca
11
Przeciążanie metod Wywoływana jest metoda w zależności od typu podanego przez nas argumentu
12
Rekurencja Metoda może wywoływać inne metody a także a także samą siebie
13
Modyfikatory dostępu
14
Modyfikatory dostępu - metody
15
Modyfikatory dostępu dla pól klasy
16
Hermetyzacja Możemy zmienić nazwisko, bo jest to pole publiczne. Nie możemy zmienić zarobków, bo jest to pole prywatne.
17
Hermetyzacja Ogólnie: Tworzymy pola z modyfikatorem dostępu private Dostęp do pól obiektu jest możliwy tylko z wewnątrz tego obiektu (lub innego obiektu danej klasy) Ustawienie zmiennej na public oznacza, że można uzyskać do niej dostęp, a nawet zmienić ja z zewnątrz klasy – a tego przecież nie chcemy Pola publiczne piszemy z dużej litery, prywatne z małej
18
Konstruktory Załóżmy, że mamy taką klasę
19
Konstruktory Konstruktor jest wykonywany tylko raz – przy tworzeniu instancji.
20
Napiszmy sobie proste zadanie
Napisz program, który tworzy klasę Prostokat, zawierającą dwie prywatne dane składowe: dlugosc, szerokosc, dwie prywatne metody: powierzchnia(), obwod() oraz metodę publiczną – Prezentuj() (która wyświetla powierzchnię i obwód prostokąta) i konstruktor inicjalizujący. W metodzie Main() zdefiniuj obiekt i uruchom dla niego metodę Prezentuj().
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.