Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałPatrycja Kubiak Został zmieniony 6 lat temu
1
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Tomasz Wojciechowski
2
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Skuteczność nakłaniania do niepalenia II Kiedy jest szansa rzucić palenie? III Samoskuteczność IV Cele rozmowy motywacyjnej V Co obniża skuteczność rozmowy motywacyjnej
3
Skuteczność nakłaniania do niepalenia
96 % prób rzucenia kończy się niepowodzeniem Różne wyniki badań skuteczności farmakologicznych środków: między kilka a kilkanaście procent po roku Skuteczność terapii behawioralno – poznawczych: kilkadziesiąt procent (Medizinische Universitat Wien, 2009)
4
Kiedy jest szansa rzucić palenie?
Koncepcje behawioralne Teoria własnej skuteczności (Albert Bandura) Przekonanie o własnej skuteczności
5
Własna skuteczność (samoskuteczność)
Przekonanie o własnej zdolności zorganizowania i kontroli swojego zachowania w celu doprowadzenia do określonego, oczekiwanego przez siebie wyniku tego zachowania
6
Cel edukacji prozdrowotnej
Motywowanie ludzi do podejmowania zmian prozdrowotnych
7
Proces zmiany zachowania
Wyznaczanie celu (intencja) Motywowanie Podjęcie nowych zachowań Podtrzymanie zachowań
8
Czynniki potencjalnego sukcesu w rzucaniu palenia
Obszary oddziaływań Sfera poznawcza Sfera emocjonalna Motywacja Zdobycie umiejętności Np. kontroli emocji Uzyskanie wsparcia społecznego Moda Najbliższe otoczenie
9
Kiedy mamy większe szanse?
Przekonanie pacjenta o możliwości skorzystania z proponowanego wsparcia Zwiększenie skuteczności oddziaływań
10
Ważny cel edukacji prozdrowotnej
Zwiększenie poczucia własnej skuteczności Nabranie przekonania, że potrafię zmienić i podtrzymać zachowanie
11
Przekonanie o własnej skuteczności
Jedno z podstawowych przekonań, kształtujące pozostałe na temat własnego funkcjonowania Prowadzi do oczekiwań dotyczących podjętego działania (próba wyobrażenia sobie, czy się uda) Względnie trwałe, ukształtowane w trakcie rozwoju Spośród wielu ważne: ogólna i specyficzna własna skuteczność
12
Co wpływa na decyzję o podjęciu próby zerwania z nałogiem
Decyzja o wyborze niepalenia Oczekiwanie własnej skuteczności Oczekiwanie wyniku zachowania Oczekiwania dotyczących wyniku, czyli bezpośrednich następstw zachowania Oczekiwania, co do wyznaczonego skutku - trwałych konsekwencji zachowania Oczekiwania co do ułatwień/utrudnień w utrzymaniu skutku.
13
Najważniejszy czynnik
związane z nim oczekiwanie, tym Im silniejsze poczucie własnej skuteczności i większe przekonanie o możliwości osiągnięcia przez siebie dobrych wyników, trwałych skutków oraz konsekwentnego – mimo przeszkód – podtrzymywania działań prowadzących do celu
14
4 źródła informacji o własnej skuteczności:
Osiągnięcia Doświadczenia obserwacji Słowna perswazja Pobudzenie emocjonalne
15
Rola osiągnięć Rola osiągnięć Wynikają z doświadczania sukcesów
Sukcesy zwiększają przekonanie o własnej skuteczności Porażki tym dotkliwsze, im szybciej się pojawiają
16
Doświadczenia obserwacji
Oczekiwanie co do własnej skuteczności budowane jest na podstawie obserwacji osób z otoczenia w podobnej sytuacji
17
Słowna perswazja Szczególne znaczenie ma rozmowa z osobami postrzeganymi jako autorytety
18
Pobudzenie emocjonalne
Niski poziom pobudzenia emocjonalnego (np. odczuwanie lęku, złości) Informacja dla pacjenta, że jego poziom kompetencji (samoskuteczność) jest wysoki
19
O czym rozmawiać? Potencjalne tematy wzmacniające poczucie własnej skuteczności Bilans zysków i strat Dotychczasowe próby rzucania Wpływ otoczenia Przekonanie o własnej skuteczności Doświadczenia innych z otoczenia Oczekiwania co do efektów rzucenia palenia
20
Co nie działa? Nieskuteczne strategie Straszenie
Pomijanie aspektów emocjonalnych i motywacyjnych w rozmowie Brak empatii
21
Dlaczego przekaz o negatywnych konsekwencjach nie działa?
Stłumienie Generalizacja Racjonalizacja Eufemizmy Zewnętrzna atrybucja winy Mechanizmy obronne
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.