Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
LUDZIE POPEŁNIAJĄ BŁĘDY
CZYLI 100 RZECZY, KTÓRE KAŻDY PROJEKTANT POWINIEN WIEDZIEĆ O POTENCJALNYCH KLIENTACH
2
ZAWSZE SIĘ SPODZIEWAJ, ŻE COŚ PÓJDZIE NIE TAK
Błędy w domu i firmie. Nie istnieją bezbłędne systemy. Koszty zawsze rosną wprost proporcjonalnie do bezpieczeństwa systemu.
3
JAK SFORMUŁOWAĆ KOMUNIKAT O BŁĘDZIE
Informuje, co użytkownik zrobił. Wyjaśnia naturę problemu. Wskazuje użytkownikowi, jak poprawić błąd. Jest napisany zrozumiałym językiem, w stronie czynnej, a nie biernej. Zawiera przykład.
4
ZŁOTE ZASADY TWORZENIA SYSTEMU
Staraj się przewidzieć rodzaje błędów. Stwórz prototyp projektu i poproś o ocenę użytkowników. Testuj projekt na swojej grupie docelowej.
5
PRAWO YERKESA-DODSONA
Teoria ta sprowadza się do dwóch stwierdzeń: W miarę jak rośnie pobudzenie fizjologiczne (regulowane przez twór siatkowaty), to coraz łatwiej jest wykonywać daną czynność, ale tylko do pewnego poziomu. Później następuje już tylko spadek efektywności, prowadzący w skrajnej sytuacji do całkowitej dezintegracji zachowania. Dla zadań trudnych optymalny poziom pobudzenia jest niższy, niż dla zadań łatwych.
6
NIE WSZYSTKIE BŁĘDY SĄ ZŁE
Konsekwencje pozytywne nie dają pożądanych wyników ALE stanowią informację ułatwiającą osiągnięcie celu. Konsekwencje negatywne prowadzą w ślepą uliczkę, brak pozytywnych następstw, powrót do punktu wyjścia. Konsekwencje neutralne nie wpływają na realizację zadania.
7
RODZAJE BŁĘDÓW SĄ PRZEWIDYWALNE
Błędy czynności: Błędy czynności nadmiarowej – wykonywanie czynności zbędnych. Błędy braku czynności – niewykonanie wszystkich niezbędnych czynności. Błędy nieprawidłowej czynności – np. podanie błędnego adresu strony. Błędy sterowania – popełniane w trakcie sterowania urządzeniem.
8
RÓŻNE STRATEGIE POPRAWIANIA BŁĘDÓW
Systematyczne poszukiwania – przeszukiwanie względem określonej procedury. Poszukiwanie na chybił trafił – sprawdzanie wybranych, najczęstszych błędów. Poszukiwanie nieustępliwe – przeszukiwanie w pętli, powtarzanie mimo braku rezultatu.
9
WYKONYWANIE ZADAŃ A WIEK UŻYTKOWNIKA
Starsi dorośli: Częściej mają problemy ze sterowaniem na witrynie. W mniejszym stopniu wykorzystują doświadczenia z przeszłości. Mają wątpliwości czy postąpili prawidłowo. Wykorzystują w większym stopniu strategię chybił trafił.
10
Bibliografia SUSAN M.WEINSCHENK ,,100 RZECZY, KTÓRE KAŻDY PROJEKTANT POWINIEN WIEDZIEĆO POTENCJALNYCH KLIENTACH.’’
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.