Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałPrzybysław Urbaniak Został zmieniony 6 lat temu
1
Arkusze kalkulacyjne, poziom zaawansowany Day4) mgr inż. Janus Artur
Microsoft Excel Arkusze kalkulacyjne, poziom zaawansowany Day4) mgr inż. Janus Artur
2
Zagadnienia Funkcje... MAX MIN SUMA JEŻELI SUMA.JEŻELI LICZ.JEŻELI
WYSZUKAJ.PIONOWO TABELA BD.SUMA BD.MIN BD.MAX BD.ILE.REKORDÓW PV – SUMY.POŚREDNIE ZAOKR TERAZ() CZAS DZIŚ Złącz.teksty i inne... 2
3
Zagadnienia wymagane na egzamin
Formatowanie Formatowanie warunkowe Sumy pośrednie - tworzenie, zmiany Sortowanie według kilku kryteriów Filtrowanie zaawansowane Wypełnianie tła obiektu obrazkiem (np do kolumny na wykresie) Formatowanie wykresów Zmiana typu wykresu Ukrywanie arkusza Zamiana formuł na wartości (wklej specjalnie/wartości) Tabele przestawne - tworzenie, grupowanie danych Autoformatowanie Zabezpieczanie arkusza hasłem Łącza do innych arkuszy, odwołania do danych w innych arkuszach Definiowanie scenariuszy Definiowanie komentarzy Wyświetlanie treści formuł Makrodefinicje definiowanie niestandardowych formatów liczbowych (# ### zł "brutto") Wstawianie arkusza do dokumentu tekstowego modyfikowanie szablonu dokumentu Import danych do arkusza z pliku tekstowego Operatory logiczne i arytmetyczne 3 i inne...
4
Nadawanie nazw komórkom i blokom komórek
Każdej komórce oraz zakresom komórek można przypisywać nazwy, które potem można wykorzystać w formułach jako odwołania bezwzględne oraz aby szybko zaznaczyć zakres komórek. Nazwy komórek nie mogą zawierać spacji. Aby zdefiniować nazwę zaznacz komórkę lub zakres komórek i w polu nazwy wpisz nazwę i potwierdź klawiszem ENTER. Nazwy można również definiować w: Wstaw-Nazwa-Definiuj 4
5
Nadawanie nazw komórkom i blokom komórek
Zadanie W arkuszu definiowanie_nazw zdefiniuj nazwę dla komórek B3:B25 jako LISTA Zdefiniuj nazwę dla podatku 19% jako PODATEK Wpisz formułę w polu G3 stosując w formule nazwę PODATEK Przekopiuj formułę do pozostałych komórek w kolumnie G Wykorzystując pole nazwy zaznacz komórki z nazwiskami 5
6
Funkcje Daty i Czasu DZIŚ – funkcja ta zwraca bieżącą datę systemu Windows. Funkcji tej używa się również wtedy, gdy chcemy obliczyć ile czasu upłynęło od pewnej daty do dnia dzisiejszego TERAZ - działa tak jak funkcja DATA z tym, że podaje dodatkowo informację o aktualnej godzinie. CZAS – składnia: CZAS(GODZINA;MINUTA;SEKUNDA) - Zwraca określony czas jako liczbę dziesiętną. Jeśli komórka miała format Ogólny przed wprowadzeniem funkcji, to wynik zostanie sformatowany jako data. MIESIĄC, ROK Zadanie: Wykonaj zadania z arkusza czas w skoroszycie am4_4.xls 6
7
Funkcje finansowe Funkcje finansowe dotyczą wyliczania stóp procentowych, spłat kredytów, amortyzacji, stóp zwrotu inwestycji itp. PV(stopa;liczba_rat;wp,typ) – zwraca bieżącą wartość inwestycji, czyli bieżącą wartość sumy wartości przyszłych nakładów. Stopa – stała stopa procentowa we wszystkich okresach Liczba_rat – łączna liczba okresów płatności Rata – stała płatność dokonywana w każdym okresie wp – wartość końcowa lub poziom finansowy, jaki chce się uzyskać po ostatniej wpłacie Typ – wskazuje kiedy przypada płatność(0-na koniec okresu, 1-na początek okresu) FV(stopa;liczba_rat;wa,typ) – zwraca przyszłą wartość inwestycji przy założeniu stałych płatności (rat) i stałej stopie procentowej Stopa – stała w okresie inwestycji stopa procentowa Liczba_rat – łączna liczba okresów płatności i kapitalizacji Rata – wpłata dokonywana okresowo, nie ulega zmianie w czasie trwania inwestycji wa – kapitał początkowy 7
8
Funkcje finansowe Zadanie Wstaw funkcję finansową do arkusza FINANSOWE, która obliczy aktualną wartość inwestycji przy zakładanej przyszłej wartości inwestycji € , po okresie 3 lat, przy zysku 5% rocznie Zadanie 2 Oblicz wartość przyszłą inwestycji zakładając, że roczna stopa procentowa wynosi 6%, a ty wpłaciłeś na początek 500zł i zamierzasz wpłacać przez kolejne 10 miesięcy co miesiąc 200zł. Płatności przypadać będą na początek każdego okresu. 8
9
Funkcje finansowe Rozwiązanie1: =PV(5%;3;; ) Wynik: zł Rozwiązanie2: =FV(6%/12;10;-200;-500;1) 2581,40 zł
10
Definiowanie tabeli z danymi (TABELA)
W wielu wypadkach analiza zmiany jednej zmiennej może się okazać niewystarczająca. Wygodnym narzędziem może wtedy okazać się wykorzystanie Tabeli danych, w której wartość funkcji dla wielu argumentów wyliczana jest w jednej operacji. Tabela danych określa zakres komórek - danych do jednej (lub kilku formuł). Ułatwia to porównanie danych. Aby użyć tej opcji należy zaznacz tabelę oraz wybierz Dane-Analiza symulacji – Tabela danych Pojawia się okno dialogowe Tabela, w którym wypełniamy odpowiednio kolumnową (gdy dane w kolumnie) lub wierszową (gdy dane w wierszu) komórkę wejściową. Zadanie Wykonaj zadanie z arkusza dane-tabela 10
11
Definiowanie komentarzy
Komentarz to notatka dołączona do komórki, będąca dodatkowym opisem zawartości komórki (jako przypomnienie, objaśnienie lub informacja) Aby wstawić komentarz do komórki należy ją zaznaczyć, a następnie wybrać z menu polecenie Recenzja- Nowy Komentarz Aby edytować komentarz: kliknij na czerwonym trójkącie w prawym górnym rogu i zmień tekst Aby usunąć komentarz: Recenzja - Usuń Zadania Utwórz nowy komentarz („tu powinna być aktualna data”)dla komórki G2 w arkuszu czas. Usuń komentarz z komórki B3 w arkuszu scenariusze 11
12
Makrodefinicje Często powtarzane zadania można zautomatyzować za pomocą makropoleceń (makra). Makro można przypisać do przycisku narzędziowego, menu lub skrótu klawiaturowego. Można również określić czy będzie ono dostępne lokalnie w arkuszu/skoroszycie czy przy każdorazowym uruchomieniu programu Excel. W office 2007 domyślnie przyciski dotyczące makr są ukryte: żeby je włączyć należy kliknąć w przycisk office – opcje programu Excel i zaznaczyć „Pokaż kartę Deweloper na wstążce” Rejestrowanie prostego makropolecenia – podczas rejestrowania makra Excel zapisuje informacje o każdej czynności wykonanej przez użytkownika. Aby nagrać makro wybierz: Deweloper-Zarejestruj makro. Po ustaleniu nazwy, skrótu oraz miejsca przechowywania makra i kliknięciu OK wszystkie czynności wykonywane w arkuszu będą rejestrowane aż do zatrzymania rejestrowania Deweloper-Zatrzymaj rejestrowanie
13
Makrodefinicje Uruchamianie makropolecenia: Deweloper-Makra-Uruchom
Zadanie Utwórz nowe makro o nazwie drukowanie, w którym znajdą się zmiany ustawień: - górny margines arkusza ustawiony na 2cm, - orientacja ustawiona na poziomą, - dodane nagłówki wierszy i kolumn, - skrót do makra: CTRL+L. Sprawdź wynik działania makra dla arkusza definiowanie nazw 13
14
Szablony – otwieranie i modyfikowanie
Szablon jest wzorem dokumentu do wielokrotnego użytku. Może zawierać np. sformatowaną tabelę, wykres, style, makra itp. Aby użyć gotowy szablon wybierz: Przycisk office-Nowy a następnie wybierz: Zainstalowane szablony. Rozszerzenie plików szablonów programu Excel to *.xltx 14
15
Szablony – otwieranie i modyfikowanie
Gotowy szablon można zmienić poprzez rozbudowanie tabeli, zmianę formatowania, wpisywanie nowych formuł, wykonanie wykresu itp. Jeżeli szablon (arkusz lub/i skoroszyt) jest chroniony należy wybrać: Recenzja-Chroń arkusz i odblokować ochronę. Po zapisaniu modyfikacji w formacie szablonu będzie on dostępny w Przycisk office-Nowy - Moje szablony… Zadanie Wprowadź modyfikację do szablonu Ewidencja ciśnienia krwi dodając w górnej części Imię i nazwisko osoby sporządzającej kartę. 15
16
Import danych do arkusza z pliku tekstowego
Do Excela można importować dane z innych źródeł (np. pliku tekstowego) tak, aby znalazły się one w odpowiednich komórkach arkusza (w układzie tabelarycznym). Jeśli dane pochodzą z dokumentu tekstowego muszą być rozdzielone wybranym separatorem. Każdy element pomiędzy separatorem znajdzie się w kolejnej komórce wiersza (w kolumnie). Każdy Enter to kolejny wiersz. Jako separator w dokumencie tekstowym może służyć: tabulator, średnik, przecinek, Spacja lub zdefiniowany przez użytkownika. Aby zaimportować do arkusza dane z pliku tekstowego do nowego skoroszytu wybierz: Przycisk office-Nowy - OTWÓRZ, a w oknie otwieranie wybierz pliki typu PLIKI TEKSTOWE Aby zaimportować do arkusza dane z pliku tekstowego do otwartego skoroszytu wybierz: DANE-Z TEKSTU 16
17
Import danych do arkusza z pliku tekstowego
1 2 3 17
18
Import danych do arkusza z pliku tekstowego
Zadanie Zaimportuj plik tekstowy lista_osób.txt do arkusza import danych. Zaimportowane dane powinny się rozpoczynać w komórce B3. 18
19
ZłĄCZ.TEKSTY Funkcja ta jest tekstową funkcją, która potrafi połączyć wartości tekstowe z kilku komórek. Zadanie Wykonaj zadanie w arkuszu złącz teksty. USUŃ. ZBĘDNE.ODSTĘPY – Usuwa wszystkie spacje z tekstu, oprócz pojedynczych spacji występujących między słowami. Funkcję USUŃ.ZBĘDNE.ODSTĘPY należy stosować w przypadku tekstu uzyskanego z innej aplikacji, w którym mogą występować nieregularne spacje. LEWY - Funkcja LEWY zwraca co najmniej jeden pierwszy znak w ciągu tekstowym na podstawie określonej liczby znaków. 19
20
Uczcie się... 20
21
Dziękuję za uwagę Przygotował: Artur Janus na podstawie doświadczeń i wielu książek oraz materiałów w wersji elektronicznej 21
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.