Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKrystiana Maruszak Został zmieniony 11 lat temu
1
Etapy rozwoju dziecka z uwzględnieniem etapów rozwoju czytelniczego
Olsztyn, maj 2011
2
Etapy rozwoju dziecka z uwzględnieniem etapów rozwoju czytelniczego
Olsztyn, maj 2011
3
Etapy rozwoju emocjonalnego
4
Budowanie więzi 0 – 18 miesięcy
Cel: zbudowanie bezpiecznego stylu przywiązania gwarantującego przeżycie
5
Błędy rodziców Opieka niekonsekwentna, czasem dobra, czasem zła, opiekunowie nieprzewidywalni.
6
Dziecko klejące się Dorosły przyssany
7
2. Opieka zawsze zła – opiekunowie są niedostępni lub emocjonalnie zimni
8
Dziecko emocjonalnie odcięte
Dorosły unikający
9
Odkrywanie świata (18 m-cy – 3 lata)
10
Błędów rodziców 1. Rodzice są zbyt opiekuńczy i kontrolujący
11
Dziecko dystansujące się
Dorosły izolujący się
12
2. Rodzice chcą się uwolnić od potrzeb dziecka
13
Dziecko bojaźliwe, ambiwalentne
Dorosły zachłanny
14
Budowanie tożsamości (3 – 4 lata)
Cel: Dziecko chce wiedzieć, kim jest jako odrębna osoba w stosunku do reszty świata. Dwa zadania rozwojowe: zbudowanie ugruntowanego i stałego wewnętrznego obrazu siebie, zbudowanie ugruntowanego i stałego wewnętrznego obrazu bliskich.
15
1. Selektywne odzwierciedlanie
16
Dziecko spięte Dorosły: sztywny kontroler
17
2. Całkowity brak odzwierciedlenia
18
Dziecko niewidzialne Dorosły: uległy kameleon
19
Rozwijanie kompetencji (4 – 7 lat)
Cel: aby sprawdzić własną siłę i jej ograniczenia oraz określić, co należy do niego, a co nie. Budowanie kompetencji to ostatnie z ważnych zadań rozwojowych wczesnego dzieciństwa.
20
Błędy rodziców 1. Rodzice boją się inicjatywy i kompetencji dziecka – selektywnie nagradzają lub karzą jego rodzącą się kompetencję.
21
Dziecko konkurujące Dorosły: kompulsywny współzawodnik
22
2. Rodzice są ciągle krytyczni i nigdy nie wspierają dziecka w jego staraniach o osiągnięcie kompetencji i siły.
23
Dziecko bezradne, manipulujące
Dorosły: manipulant
24
Zaangażowanie, troska (7 – 13 lat)
Cel: zaangażowanie w związki, fundament przyszłych relacji z innymi, równymi mu ludźmi.
25
Błędy rodziców 1. Utrudnione lub uniemożliwione kontakty społeczne z rówieśnikami
26
Dziecko samotne Dorosły: samotnik
27
2. Dziecko i jego potrzeby zdradzone przez rodziców
28
Dziecko służebne Dorosły: pełen poświęcenia opiekun
29
Etapy rozwoju poznawczego
30
Okres sensoryczno - motoryczny (inteligencji praktycznej) (0 – 2 lata)
1. Dziecko poznaje stosunki przestrzenne. 2. Schematy, które kształtują się w tym okresie: - schemat stałego przedmiotu, - schemat uniwersalnej przestrzeni, - schemat następstwa czasowego, - schemat przyczynowości. 3. Stopniowy wzrost świadomości sensorycznej i motorycznej. 4. Słabo rozwinięta pamięć. 5. Kształtujące się wyodrębnianie siebie od środowiska. 6. Kształtowanie się pojęcia istnienia.
31
Okres wyobrażeń przedoperacyjnych (inteligencji reprezentującej) – od 2 do 7 lat
Cechy: - myślenie konkretno-wyobrażeniowe, - intensywny rozwój języka, - rozwój pojęć, - przyswajanie znaków i symboli, - rozumowanie oparte na zdarzeniach zewnętrznych, - egocentryzm, - centracja, - odroczone naśladownictwo, zabawa symboliczna, wyobrażanie sobie – wywoływanie obrazów umysłowych, mowa wewnętrzna, kształtująca się zdolność do antycypowania przyszłości.
32
Okres operacji konkretnych - od 7 do 12 lat
Cechy: - myślenie słowno-logiczne, - wykształcone pojęcie stałości ilości, - odwracalność operacji umysłowych, - przyswojenie pojęć logicznych, - zdolność do klasyfikacji hierarchicznej, - brak myślenia abstrakcyjnego, - możliwość dokonywania kategoryzacji, - rozumienie relacji.
33
Okres operacji formalnych – od 12 roku życia
Rozwija się: myślenie hipotetyczno-dedukcyjne, myślenie abstrakcyjne, dominacja inteligencji werbalnej.
34
Etapy rozwoju czytelniczego
35
Etap I to doprowadzenie dziecka do umiejętności odczytywania znaczeń ilustracji książkowych poprzez dowolne opowieści nawiązujące do obrazków, wyszukiwanie na nich znajomych elementów świata rzeczywistego.
36
Budowanie więzi oraz odkrywanie świata Okres sensoryczno motoryczny
1. Dziecko poznaje stosunki przestrzenne. 2. Schematy, które kształtują się w tym okresie: - schemat stałego przedmiotu, - schemat uniwersalnej przestrzeni, - schemat następstwa czasowego, - schemat przyczynowości. 3. Stopniowy wzrost świadomości sensorycznej i motorycznej. 4. Słabo rozwinięta pamięć. 5. Kształtujące się wyodrębnianie siebie od środowiska. 6. Kształtowanie się pojęcia istnienia.
37
Książka przedmiot - zabawka
38
Książka jako zbiór obrazków – desygnatów przedmiotów znanych dziecku
39
Etap II to wytworzenie zażyłości dziecka z tekstem literackim, budzenie wrażliwości na piękne słowo, rytm, rym, nastrój utworu.
40
Książka jako opowieść – rytm i rym. Słowa „ilustrują” obrazek
41
Książki Książki obrazkowe, Wiersze, rymowanki, wyliczanki,
Realistyczne obrazki, Obrazek na jednej, tekst na drugiej stronie, Krótkie opowiadania.
42
Lektury Marta Bogdanowicz (opracowanie) - Rymowanki - przytulanki
Paulette Bourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie Jan Brzechwa - Wiersze i bajki Gilbert Delahaye - seria o Martynce Janosch - Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników; Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham Beata Ostrowicka - Lulaki, pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę Joanna Papuzińska - Śpiące wierszyki Renata Piątkowska - Opowiadania z piaskownicy Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci Wojciech Widłak - seria o panu Kuleczce
43
Etap III jest to doprowadzenie do stanu, w którym dziecko będzie rozumiało utwory fabularne odznaczające się zmiennością sytuacji, następstwem zróżnicowanych wydarzeń. Na tym etapie następuje utrwalenie nawyków czytelniczych lub wykształcenie się niechęci do czytania.
44
Budowanie tożsamości oraz rozwijanie kompetencji Okres wyobrażeń przedoperacyjnych
Cechy: - myślenie konkretno-wyobrażeniowe, - intensywny rozwój języka, - rozwój pojęć, - przyswajanie znaków i symboli, - rozumowanie oparte na zdarzeniach zewnętrznych, - egocentryzm, - centracja, - odroczone naśladownictwo, zabawa symboliczna, wyobrażanie sobie – wywoływanie obrazów umysłowych, mowa wewnętrzna, kształtująca się zdolność do antycypowania przyszłości.
45
Książka jako opowieść – ciekawa historia. Obrazki ilustrują treść.
46
Lektury Florence and Richard Atwater - Pan Popper i jego pingwiny
Hans Christian Andersen - Baśnie Wanda Chotomska – Wiersze; Pięciopsiaczki Waclaw Ctvrtek - O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci Grzegorz Janusz – Misiostwo swiata # Asa Lind – Piaskowy Wilk Astrid Lindgren - seria o Pippi Pończoszance; Emil ze Smalandii Kornel Makuszyński - Przygody Koziołka Matołka Alan A. Milne - Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka Renata Piątkowska - Na wszystko jest sposób #; Nie ma nudnych dni Małgorzata Strzałkowska – Leśne głupki; Wierszyki łamiące języki Jan Brzechwa - Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa Kamil Giżycki - Wielkie czyny szympansa Bajbuna Mądrego Tove Jansson - seria o Muminkach Ludwik Jerzy Kern - Wiersze dla dzieci; Ferdynand Wspaniały W. Markowska, A. Milska - Baśnie z dalekich wysp i lądów Grey Owl - Przygody Sajo i małych bobrów Anne Cath. Westly i cieżarówka Roksana Jędrzejewska – Wróbel - Kosmita
47
Zainteresowanie, zaangażowanie, troska Okres operacji konkretnych
Cechy: - myślenie słowno-logiczne - wykształcone pojęcie stałości ilości - odwracalność operacji umysłowych - przyswojenie pojęć logicznych - zdolność do klasyfikacji hierarchicznej - brak myślenia abstrakcyjnego - możliwość dokonywania kategoryzacji - rozumienie relacji
48
Książka jako opowieść – ciekawa historia
Książka jako opowieść – ciekawa historia. Obrazki nie są konieczne do skupienia uwagi.
49
Lektury Edmund de Amicis – Serce (w nowej wersji jez. z kolekcji „Cała Polska czyta dzieciom”) Frances Hodgson Burnett - Tajemniczy ogród Eric Knight - Lassie, wróć! Astrid Lindgren - Bracia Lwie Serce; Rasmus i włóczęga Clive Staples Lewis - Opowieści z Narnii Lucy M. Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza Sempe, Goscinny - seria o Mikołajku Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera; Królewicz i żebrak Francesco d'Adamo - Iqbal Michael Ende - Momo Witold Makowiecki - Diossos; Przygody Meliklesa Greka Małgorzata Musierowicz - Wszystkie tomy Jeżycjady Ferdynand Ossendowski - Słoń Birara Michel Piquemal - Bajki filozoficzne Eric Emmanuel Schmitt - Oskar i pani Róża; Dziecko Noego Jerry Spinelli - Kraksa José Mauro de Vasconcelos - Moje drzewko pomarańczowe
50
Warunki wychowania czytelnika
51
Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie!
52
Dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.