Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
(korekcja i kompresor)
Efekty dźwiękowe (korekcja i kompresor) na podstawie materiałów: „Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań”, K. Sztekmiller, WKŁ 2008 „Mixing Audio: Concepts, Practices and tools”, Roey Izhaki, Focal Press 2008 Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
2
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Rodzaje efektów dźwiękowych korektory charakterystyk częstotliwościowych procesory dynamiczne efekty opóźnieniowe efekty modulacyjne Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 2
3
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Cele korekcji balans mocy w różnych zakresach częstotliwości – dopasowanie elementów kształtowanie brzmienia źródeł dźwięku w dziedzinie częstotliwości cienki/pełny duży/mały czysty/przybrudzony wycofany/natarczywy ostry/ gładki itp. próba eliminacji efektu maskowania w dziedzinie częstotliwości (separacja źródeł dźwięku) określoność/naturalność źródeł dźwięku (słaba separacja = mała określoność) brak niskich/wysokich częstotliwości w nagraniu bębna basowego/talerzy zestawu perkusyjnego wirtualny wpływ na odbiór źródła dźwięku ciemne/jasne brzmienie = tłumienie/wzmocnienie wysokich częstotliwości sztuczna ingerencja w zakres częstotliwości naturalnie zajmowany przez źródła dźwięku „efekt telefoniczny” ludzkiego głosu wirtualne oddalenie/przybliżenie źródła dźwięku oraz zmiana obrazu stereofonicznego oczyszczanie nagrań z niepożądanych zakłóceń i zniekształceń Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
4
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Zakres częstotliwości audio sub-sonic (1Hz – 20Hz) – niesłyszalny zakres częstotliwości low bass (20Hz – 60Hz) – bardziej odczuwalny niż słyszalny mid bass (60Hz – 120Hz) – odczuwanie wysokości tonów źródeł dźwięku upper bass (120Hz – 250Hz) – zakres częstotliwości podstawowych większości instrumentów low mids (250Hz – 2kHz) – zakres pierwszych harmonicznych większości instrumentów high mids (2kHz – 6kHz) – zakres największej czułości ludzkiego ucha, kolejne harmoniczne highs (6kHz – 20kHz) – mała ilość energii, wyższe harmoniczne Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
5
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Zakres częstotliwości audio Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
6
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Filtry przepustowe Filtr górnoprzepustowy HPF Filtr dolnoprzepustowy LPF częstotliwość odcięcia (-3dB) nachylenie charakterystyki amplitudowej filtru rezonans – wzmocnienie w okolicy częstotliwości odcięcia Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
7
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Filtry półkowe Dół – tłumienie/wzmocnienie Góra – tłumienie/wzmocnienie Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
8
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Filtry parametryczne częstotliwość środkowa częstotliwość odcięcia lewo/prawo (-3 dB w stosunku do częstotliwości środkowej) dobroć filtru – Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
9
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Korektory graficzne podział od kilku do kilkunastu pasm szerokość pasma zwykle stała realizowane zwykle za pomocą filtrów FIR Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 9
10
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Waves EQ Q10 Renaissance Equalizer Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 10
11
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Wykorzystanie korektorów korektory, a opcja solo upward/sideways charakterystyka fazowa korekcja lustrzana psychoakustyka - tłumienie Track Track Track Vocal (MT) Track Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 11
12
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Wykorzystanie filtrów Filtry pasmowe – usuwanie niechcianego zakresu częstotliwości: filtry górnoprzepustowe miejsce dla instrumentów „basowych”, manipulacja wielkością i głębią pogłosu, eliminacja przydźwięku filtry dolnoprzepustowe eliminacja szumu wysokoczęstotliwościowego Filtry półkowe – tłumienie/wzmocnienie szerokiego zakresu częstotliwości „strojenie” zakresu częstotliwości Filtry parametryczne – tłumienie/wzmocnienie wąskiego zakresu częstotliwości duże Q i wzmocnienie – szukanie konkretnego zakresu częstotliwości, korekcja harmonicznych Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 12
13
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Korekcja instrumentów Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 13
14
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Korekcja instrumentów Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 14
15
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Korekcja instrumentów Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 15
16
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Korekcja instrumentów Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 16
17
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Procesory dynamiczne Zakres dynamiki systemu – różnica między najmniejszym, a największym poziomem dźwięku jaki jest w stanie odtworzyć system audio. Procesory dynamiczne – urządzenia, które w sposób automatyczny w zależności od poziomu sygnału wejściowego wpływają na wzmocnienie toru akustycznego, w którym są umieszczone. Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 17
18
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Dynamika sygnału dynamika w sensie „makro” – zmiany poziomu sygnału dla czasu trwania dłuższego niż wybrzmienie pojedynczej nuty dynamika w sensie „mikro” – zmiany poziomu sygnału dla czasu trwania wybrzmienia jednej nuty Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 18
19
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Charakterystyka statyczna próg zadziałania procesora Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 19
20
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Charakterystyka statyczna Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 20
21
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Kompresor dynamiki „Precyzyjny” kompresor: kompresja w punkcie odpowiadającym progowi zadziałania „skalowanie” sygnału jednakowo dla każdego poziomu wejściowego jednoznaczny stosunek sygnału wejściowego do wyjściowego precyzyjna regulacja czasu włączenia i wyłączenia kompresora a charakter kompresora. Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 21
22
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Kompresor dynamiki – chtyka statyczna vari-mu FET opto VCA digital tymczasowa redukcja wzmocnienia Poziom sygnału wyjściowego tłumiony w stopniu „ratio” w odniesieniu do progu zadziałania redukcji wzmocnienia. Track – Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 22
23
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Kompresor dynamiki – chtyka dynamiczna Attack: 10us – 250ms Release: 5ms – 3000ms Jak szybko zmienia się redukcja wzmocnienia, a nie ile czasu trwa. Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 23
24
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Kompresor dynamiki – chtyka dynamiczna Wpływ czas ataku i odpuszczenia nie zależy od progu zadziałania kompresora. Track – Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 24
25
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Make-up gain i hard/soft knee Track – Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 25
26
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Próg zadziałania i współczynnik kompresji ratio 10:1 ratio 3:1 ratio 1.4:1 ↓ próg ↑ sygnału poddanego kompresji ↑ ratio ↑ samej kompresji na sygnale Ustawienie progu zadziałania na obwiednię ataku uderzenia werbla. Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 26
27
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Czas ataku Track – Track – – drums Track – vocal Zbyt długi czas ataku albo nie ma znaczenia dla sygnału wyjściowego (werbel) albo sztucznie ingeruje w brzmienie instrumentu przez zmianę obwiedni (pianino) Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 27
28
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Czas odpuszczenia Track – Track – – drums Track – snare Zbyt długi czas odpuszczenia (szczególnie dla partii rytmicznych) wpływa na redukcję wzmocnienia kolejnego uderzenia instrumentu. Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 28
29
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Peak vs. RMS pomiar „peak” reaguje szybciej i może sprawdzić się lepiej dla instrumentów perkusyjnych pomiar „RMS” reaguje wolniej na zmiany sygnału (bardziej transparentna i mniej agresywna kompresja) Track – RMS Track – – Peak/Peak Longer Attack Zakład Elektroakustyki, IRTM PW 29
30
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Cele kompresji dynamiki uzyskanie brzmienia bardziej zwartego, gęstego, większego i głośniejszego próba uwypuklenia pewnych detali dźwięku ograniczanie poziomu sygnału równoważenie poziomów głośności zwiększanie wrażenia głośności wpływ na mikro i makrodynamikę dźwięku kształtowanie obwiedni sygnałów dodanie uderzenia, uwypuklenie ataku, transjentów, ich rekonstrukcja, podkreślić wybrzmienie itp. możliwość dynamicznej korekcji charakterystyki częstotliwościowej wirtualna zmiana położenia elementów miksu w płaszczyźnie bliżej/dalej Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
31
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Równoważenie głośności próg zadziałania: poniżej poziomu zmian głośności współczynnik kompresji: zależny od poziomu sygnału powyżej progu i w jakim stopniu chcemy zachować dynamikę sygnału czas ataku i odpuszczenia: w zależności od natury sygnału poddawanego kompresji Track – 16.62 Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
32
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Zwiększenie głośności Zwiększenie średniego poziomu z zachowaniem poziomów szczytowych. ograniczanie sygnału powyżej 0 dB ograniczanie sygnału powyżej -10 dB łagodniejsze ustawienie przy zmniejszeniu współczynnika kompresji (zmniejszenie make-up gain) Track – 16.64 Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
33
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Kształtowanie obwiedni sygnału uwypuklenie uderzenia przez wytłumienie wybrzmienia (dłuższy atak, dłuższe odpuszczenie) uwypuklenie wybrzmienia przez wytłumienie części ataku (krótki atak, krótkie odpuszczenie) Track – 16.68 Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
34
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Kompresja równoległa Zamiast tłumić wyższe poziomy głośności – wzmacniane są niższe zakresy głośności. Kompresja równoległa pozwala zachować naturalną dynamikę sygnału. Track – 16.80 Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
35
Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Kompresor, a korektor Korektor przed kompresorem – każda zmiana zawartości częstotliwościowej sygnału wymusza zmianę ustawień kompresora. Korektor za kompresorem – zmiana brzmienia za kompresorem – także może zniekształcić dynamikę sygnału. Zakład Elektroakustyki, IRTM PW
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.