Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Czy możliwe jest życie bez elektryczności?
2
Aby dowiedzieć się, jaki będzie temat zajęć, trzecioklasiści musieli poradzić sobie z plątaninką, zakręconą, jak przewód elektryczny. Dla doświadczonych uczniów nie był to jednak problem i szybko na tablicy pojawiło się pytanie: „Czy możliwe jest życie bez elektryczności?”.
3
Na początek zastosowaliśmy dramę: dzieci zostały poproszone, aby wyobraziły sobie, że budzą się rano i okazuje się, że kolejny dzień nie ma prądu. Na klaśnięcie miały przybrać adekwatną do tej sytuacji pozę.
4
Po wypowiedziach dzieci dotyczących używanych przez nich codziennie urządzeń elektrycznych, utworzyliśmy na tablicy schemat: „Do czego używamy prądu elektrycznego?”.
5
Znane dzieciom urządzenia podzieliliśmy na cztery grupy: komunikacja, ciepło, urządzenia w domu, światło.
6
Następnie zastanowiliśmy się, jakie korzyści w codziennym życiu dał nam prąd elektryczny i dopasowaliśmy nowoczesne sprzęty do ich dawnych odpowiedników.
7
Po tych działaniach uczniowie w grupach uzupełniali tabelę, wymieniając korzyści wynikające z używania urządzeń elektrycznych (załącznik IX Zeszytu metodycznego).
8
Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup przedstawili jej efekty pozostałym uczniom. Wszystkie pola w tabelach zostały wypełnione.
9
„Burza mózgów” pozwoliła poszczególnym grupom odpowiedzieć na pytanie: „W jaki sposób prąd elektryczny zmienił życie ludzi?”
10
Tu nie było złych pomysłów – wszystkie zostały wywieszone na ścianie.
11
Dzieciom bardzo podobało się dopasowywanie starych i nowych sprzętów i wpadły na pomysł, aby wymyślić i narysować inne takie pary. Powstała z tego całkiem ciekawa galeria (w załączeniu).
12
Na podsumowanie tej części zajęć zaprezentowałam uczniom żartobliwy wiersz Danuty Graj: „Król i jego elektryczni słudzy” W dzisiejszym świecie, jak król żyć mogę: - odkurzacz czyści moją podłogę, zmywarka myje za mnie talerze, pralka mi brudne ubrania pierze, toster mi grzanki przypieka smacznie, a na mój rozkaz radio grać zacznie. Lecz, gdy brak prądu - przyznaję z bólem - zaraz przestaję być wielkim królem.
13
Okazało się, że to, co ułatwia nam życie, niekoniecznie jest dobre dla środowiska, a zużyte urządzenia stanowią dla niego ogromne zagrożenie.
14
Wyjaśniliśmy więc, jakie urządzenia zaliczymy do elektrośmieci
i ustaliliśmy, co należy z nimi zrobić. W domu dzieci miały się dowiedzieć, gdzie znajduje się najbliższy punkt zbierania elektrośmieci.
15
To były niezwykle pouczające i bogate
w treści zajęcia. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły we wszystkich proponowanych rodzajach aktywności, prześcigały się w chęci prezentowania dokonań grupy i wykonywania zadań na tablicy. Obiecały przekazać zdobytą wiedzę o elektrośmieciach swoim rodzicom.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.