Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
0
Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania
Informatyka Arkusz kalkulacyjny Excel dla WINDOWS cz.7 Przygotował L.Stapp
1
Przykładowe zadanie egzaminacyjne
2
Zadanie egzaminacyjne
Należy określić wartość lokaty oszczędności po roku wpłat, przy stałej stopie procentowej w skali rocznej, przy stałych wpłatach miesięcznych. W tabeli należy wypełnić kolumny C – G, korzystając z funkcji finansowej FV Po wypełnieniu tabeli, należy przedstawić wyniki w postaci wykresu „liniowego standardowego ze znacznikami danych” tylko dla serii „150 zł”, „250 zł” i „300 zł”. Do wykresu należy dodać linię trendu wykładniczy dla serii „250 zł” z prognozą na jeden okres do przodu.
3
Zadanie egzaminacyjne
Wypełniamy kolumny C – G, korzystając z funkcji finansowej FV
4
Zadanie egzaminacyjne
Ustawiamy się w komórce C10. Korzystając z przycisku „wklej funkcję” uruchamiamy okno dialogowe wyboru funkcji
5
Zadanie egzaminacyjne FV(stopa ; liczba_rat ; rata; wa ; typ)
Funkcja FV oblicza przyszłą wartość lokaty przy założeniu stałych płatności i stałej stopie procentowej (stopa). Składnia funkcji FV FV(stopa ; liczba_rat ; rata; wa ; typ)
6
Zadanie egzaminacyjne FV(stopa ; liczba_rat ; rata; wa ; typ)
Argument stopa opisuje stopę procentową, stałą w okresie spłaty (na przykład, jeśli uzgodniono stałe oprocentowanie na 10% rocznie i dokonujemy miesięcznych wpłat, to miesięczna stopa procentowa wynosi 10%/12, czyli 0,83%. Do formuły jako stopa można wprowadzić 10%/12 lub 0,83% albo 0,0083. Jeżeli dokonujemy wpłat kwartalnych to stopa wynosi 10%/4 itd.). Argument liczba_rat jest liczbą wpłat Argument rata jest wpłatą (płatnością) dokonywaną okresowo, która nie ulega zmianie w rozpatrywanym okresie.
7
Zadanie egzaminacyjne FV(stopa ; liczba_rat ; rata; wa ; typ)
Argument wa określa kapitał początkowy. Jeśli argument ten zostanie pominięty, domyślnie przyjmuje się wartość 0 i tak jest w naszym przykładzie. Argument typ jest liczbą, która wskazuje kiedy przypada płatność. Jego wartość równa jest 0 (gdy płatność na końcu okresu) lub 1 (gdy płatność na początku okresu ). Jeśli argument typ zostanie pominięty, domyślnie przyjmuje się 0.
8
Zadanie egzaminacyjne
Po zaakceptowaniu funkcji ukazuje się okno dialogowe do wprowadzania parametrów
9
Zadanie egzaminacyjne
Argumenty wprowadzamy podając adresy komórek zawierających odpowiednie dane (adresy względne, bezwzględne lub mieszane – w zależności od potrzeby). Argumenty można wprowadzić wpisując odpowiednie adresy lub klikając na odpowiednie komórki w arkuszu.
10
Zadanie egzaminacyjne
Argument stopa ma w arkuszu adres E4, i ponieważ zawsze będzie pobierany z tej komórki, został on zapisany jako adres bezwzględny ($E$4). Ponieważ podana stopa procentowa jest w skali rocznej, a wpłaty są miesięczne, należy podzielić tę wartość przez 12.
11
Zadanie egzaminacyjne
Argument liczba_rat jest w kolumnie „A” zaczynając od wiersza 10, więc adres tego argumentu jest częściowo bezwzględny ($A10 – kolumna A jest ustalona a wiersz zmienia się w zależności od adresu komórki, w której będziemy liczyli wartość formuły).
12
Zadanie egzaminacyjne
Argument rata jest umieszczony zawsze w wierszu 9 (kolumna jest zmienna) – więc mieszany adres to C$9. Argument wa pomijamy (zgodnie z uwagami powyżej) Argumentowi typ nadajemy wartość 1 – płatność na początku każdego miesiąca.
13
Zadanie egzaminacyjne
Argumenty funkcji FV
14
Zadanie egzaminacyjne
Po zaakceptowaniu, w pasku formuły pojawi się zapis funkcji FV. Nazwę funkcji należy poprzedzić znakiem „−„ (minus) gdyż funkcja wylicza ile jest nam winien bank.
15
Zadanie egzaminacyjne
Teraz powielamy naszą formułę z komórki C10 na komórki położone w obszarze C10 – G21 (ustawiamy kursor myszki w prawym dolnym rogu komórki C10 aż przybierze kształt krzyżyka a następnie przeciągamy myszką (czyli trzymając wciśnięty prawy przycisk myszki), w pionie do komórki C21, a następnie cały zaznaczony obszar C10 – C21 w poziomie – do kolumny G - włącznie.
16
Zadanie egzaminacyjne
Rezultat operacji
17
Zadanie egzaminacyjne
Sporządzenie wykresu Zaznaczamy kolumny D, F i G w tabeli. Ustawiamy kursor myszy w komórce D10 i przy wciśniętym klawiszu CTRL przeciągamy po tych kolumnach (wiersze od 10 do 21)
18
Zadanie egzaminacyjne
Naciskamy przycisk „Wstaw wykres” i uruchamiamy Kreator Wykresów - krok 1
19
Zadanie egzaminacyjne
Po wyborze typu wykresu (standardowy, liniowy, ze znacznikami danych) korzystając z klawisza Dalej przechodzimy do kroku 2. W zakładce Zakres Danych w polu Zakres Danych mamy automatycznie umieszczony zakres: =Arkusz1!$D$10:$D$21;Arkusz1!$F$10:$G$21
20
Zadanie egzaminacyjne
Przechodzimy do zakładki Serie gdzie wypełniamy nazwy serii: Wpłata 150 zł. Wpłata 250 zł i Wpłata 300 zł. Następnie wprowadzamy Etykiety Osi kategorii (X) przez: ustawienie kursora w polu Etykiety Osi kategorii (X) i zaznaczenie w tabeli komórek B10 – B21
21
Zadanie egzaminacyjne
Zaznaczone w tabeli komórki B10 – B21
22
Zadanie egzaminacyjne
Klawiszem Dalej przechodzimy do kroku 3 Kreatora Wykresów , w którym w zakładce Tytuły wprowadzamy tytuł wykresu Prognozowanie wartości lokaty i w zakładce Legenda położenie legendy „Na dole”
23
Zadanie egzaminacyjne
Po przejściu do kroku 4 Kreatora wykresu ustalamy położenie wykresu Jako nowy arkusz „Wykres 1”
24
Zadanie egzaminacyjne
Kończymy tworzenie wykresu klawiszem Zakończ. Rysunek przedstawia otrzymany wykres.
25
Zadanie egzaminacyjne
Do zakończenia zadania należy jeszcze dołożyć do wykresu linię trendu dla serii „250 zł” Pozostając w arkuszu zawierającym wykres z menu Wykres opcję Dodaj linię trendu.
26
Zadanie egzaminacyjne
Na okienku dialogowym Dodaj linię trendu, zakładka Typ wybieramy właściwą serię (250 zł) oraz właściwy typ (Wykładniczy)
27
Zadanie egzaminacyjne
W zakładce Opcje wprowadzamy prognozę na 1 okres do przodu oraz wpisujemy nazwę trendu
28
Zadanie egzaminacyjne
Gotowy wykres.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.