Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Współczesne teorie uczenia się
Nowa odsłona behawio-ryzmu Szczury pogrążone w myślach Nadwyżka zasobów Siła interakcji społecznych i rozpoznawanie prawidłowości oraz reguł Adriana Schetz
2
Test lustra
3
Nowa odsłona behawioryzmu
Edward Chace Tolman Uczenie się utajone (latent learning) Clark Hull Redukcja popędów (drive reduction theory) Kenneth W. Spence Uczenie się różnicujące (discrimination learning theory) Rescorla-Wagner Zaskoczenie i procesy uwagowe Pearce-Hall Waga konsekwencji Krytyka: William James: to, co uznamy za bodziec, a to co za reakcję jest arbitralne. Jedno i drugie to po prostu pewne zdarzenia w świecie sztucznie wyodrębnione na potrzeby pewnej teorii.
4
Szczury pogrążone w myślach
Poznawcze podejście do uczenia się: Psychologia postaci: np. W. Köhler i interpretacja eksperymentu z gołębiami James Gibson: sytuacja bodźcowa John Dewey: sytuacja problemowa
5
Szczury pogrążone w myślach
Poznawcze podejście do uczenia się: Pierwsze modele pamięci: Atkinson i Shiffrin, Baddeley Konsturktywizm: J. Bruner, J. Piaget, i in. Uczenie się społeczne: L. Vygotsky, A. Bandura, J. S. Brown, M. Tomasello Informacyjne podejście do uczenia się: D. Hebb, G. A. Miller, A. Newell, D. Rumelhart Socio-konstruktywizm (socio-constructivism): Rogoff and Lave – uczenie się przez „negocjowanie” i „uczestnictwo”. Dziś: uczenie się usytuowane (situated learning) Uczenie się przez doświadczanie (experiential learning): Carl Rogers – nie uczymy bezpośrednio nikogo niczego, stymulujemy do tego, żeby się uczył sam.
6
Szczury pogrążone w myślach
Zamiast (neo)behawioryzmu: W miejsce „czarnej skrzynki” pojęcie informacji; Akceptacja psychologii opartej na pojęciu inferencji Ewentualnie: Uczenie się „proste” – S/R (S/O/R) Uczenie się „wyrafinowane” – wyższe procesy poznawcze
7
Nadwyżka zasobów Tolman: uczenie się utajone a wgląd (Hebb v. postaciowcy) Wojciech Pisula: uczenie się przez eksplorację Temperament a nabywanie nowych umiejętności Pomysłowość: kot na lampie
8
Nadwyżka zasobów i „podróże w czasie”
Zasoby mentalne uczącego się zwierzęcia: Poznawcze: wgląd, eksploracja Energetyczne: temperament „Podróże w czasie”: pamięć epizodyczna i planowanie działania (M. Trojan)
9
Siła interakcji społecznych
Albert Bandura Społeczno-poznawcza teoria uczenia się Pojęcie kontroli i modelowania (naśladowanie zachowań agresywnych) Etiologia (np. D. R. Griffin) i krytyka (analogia do psychologii potocznej) Becoff Irene Pepperberg Model trener-rywal A co z uczeniem się zachowań społecznych, szczególnie nacechowanych moralnie?
10
Siła interakcji społecznych rozpoznawanie reguł
Mark Rowlands Can Animal be Moral? 2012 (The Philosopher and the Wolf: Lessons from the Wild on Love, Death and Happiness, 2008) Zwierzęta są podmiotami moralnymi, tj. potrafią działać moralnie dzięki opanowaniu praktyki moralnej poprzez odczytanie i stosowanie się do określonej, lecz elastycznej reguły działania w danej sytuacji. Hipoteza praktyki (practice hypothesis): posiadanie racji wymaga prawidłowego osadzenia w praktyce. Hipoteza wyspecjalizowania: prawidłowe osadzenie w praktyce wymaga mistrzostwa (mastery and technique) Podmioty moralne i moralni sprawcy (moral subjects/moral agents)
11
Rozpoznawanie wzorców Enaktywizm
doznania Sytuacja bodźcowa > zachowanie Asocjacja doznań z eksterocepcji z doznaniami kinestetycznymi? Zbyt wiele zmiennych sytuacji i wymagana ogromna elastyczność.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.