Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE"— Zapis prezentacji:

1 TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE

2 Mysz komputerowa  urządzenie wskazujące używane podczas pracy z interfejsem graficznym systemu komputerowego.

3 Mysz komputerowa  Mysz umożliwia poruszanie kursorem po ekranie monitora poprzez przesuwanie jej po powierzchni płaskiej. Mysz odczytuje zmianę swojego położenia względem podłoża i wysyła ją w formie danych cyfrowych do komputera, który dokonuje odpowiedniej zmiany położenia kursora na ekranie. Najczęściej wyposażona jest w dwa przyciski i kółko do przewijania ekranu, które może również pełnić rolę trzeciego przycisku.

4 Mysz komputerowa Mysz mechaniczna Mysz diodowa (optyczna)
Mysz laserowa

5 Mysz diodowa Nowszym rozwiązaniem jest tzw. mysz optyczna. W podstawie takiej myszy zainstalowana jest jedna lub więcej diod elektroluminescencyjnych oświetlających powierzchnię pod myszą, soczewka ogniskująca oraz matryca CCD. Mysz tego typu posiada także specjalizowany procesor DSP (zazwyczaj zintegrowany z matrycą) służący do analizowania względnych zmian w położeniu mocno powiększonego obrazu powierzchni. Zaletą tego rozwiązania jest brak mechaniki, która łatwo ulega zanieczyszczeniu i wymaga częstej konserwacji oraz to, że mysz działa na prawie każdej powierzchni (oprócz szkła i lustra) i teoretycznie nie wymaga podkładki. Wadą tego typu urządzeń jest jednak wrażliwość na silne światło dzienne, które padając z boku może zakłócać pracę myszki. Meble lepiej odbijające światło mogą powodować lekkie problemy.

6 Mysz laserowa Jednym z najnowszych rozwiązań jest zastosowanie diody laserowej zamiast diod świecących, co jeszcze bardziej podnosi rozdzielczość myszy, a tym samym jej czułość. Zaletą tego rozwiązania jest brak mechaniki, która łatwo ulega zanieczyszczeniu i wymaga częstej konserwacji oraz to, że mysz działa bezproblemowo na praktycznie każdej powierzchni (oprócz szkła, granitu i lakierowanego drewna). Nie świeci w oczy światłem widocznym. Przedsiębiorstwo A4Tech zaprezentowało w czerwcu roku technologię Holeless, która pozwala na konstrukcję myszek bez otworu na laser. Dzięki temu rozwiązaniu sensor laserowy jest chroniony przed zabrudzeniami, a myszka może pracować na każdej powierzchni – zarówno mokrej, jak i brudnej

7 Mysz - połączenie Najbardziej rozpowszechniony typ to mysz posiadająca podłączenie do komputera za pomocą kabla. Zalecany jest np. dla graczy, ze względu na znacznie mniejsze opóźnienia w reakcji na ruch, co pozwala na prowadzenie płynniejszej rozgrywki. Mysz bezprzewodowa nie wymaga przewodowego podłączenia do komputera. Do komputera podłączony jest jedynie moduł komunikacyjny. Pomiędzy modułem a myszą dane przesyłane są przy pomocy fal radiowych (Bluetooth lub własny protokół) lub w starszych modelach za pomocą podczerwieni. Taką myszą można pracować w odległości od kilku do kilkunastu metrów od komputera, w zależności od zastosowanego rozwiązania.

8 Mysz - interface DE-9  Złącze PS/2 w kolorze zielonym (drugie takie samo złącze, w kolorze fioletowym, przeznaczone jest do podłączenia klawiatury) USB (przez kabel lub odbiornik sygnału od myszki) Bluetooth (bezpośrednio np. do laptopa lub innego odbiornika Bluetooth) Port szeregowy (RS-232), noszący również oznaczenia COM1, COM2 itp.; teraz rzadko używane.

9 Mysz – kształt Pierwsze modele miały kształt prostopadłościanu z dwoma przyciskami. Z czasem zaczęto projektować myszy ergonomiczne, dopasowane kształtem do dłoni. Mysz do gier charakteryzuje się większą liczbą programowalnych przycisków, często z możliwością przypisywania do nich makr. Zwykle posiada większą czułość i częstotliwość próbkowania niż myszy przeznaczone do pracy biurowej. W tym wypadku producent dba także o kształt myszy, aby zapewnić jej użytkownikowi jak najlepsze doświadczenie związane z jej używaniem.

10 Mysz – wertykalna Mysz wertykalna (ang. vertical mouse, V-Mouse) wyglądem przypomina długopis, czujnik optyczny znajduje się w dolnej części. Mysz jest lekka, trzymana w ręku, a nie opierana na stole co pozwala na pracę na zakrzywionych i miękkich powierzchniach.

11 Mysz – rozdzielczość Parametr informujący, o ile pikseli na ekranie monitora zostanie przesunięty kursor po wykonaniu ruchu myszą o jeden cal (2,54 centymetra). Jeśli rozdzielczość myszy wynosi 800 dpi, to przy rozdzielczości monitora 1600x1200 pikseli przeciągnięcie kursora z lewej na prawą stronę ekranu wymaga przesunięcia myszy o co najmniej 5 centymetrów. Przy rozdzielczości 400 dpi będzie to już 10 centymetrów. Wysoka rozdzielczość jest przydatna zwłaszcza podczas wykonywania czynności wymagających dużej precyzji i dokładności odwzorowania ruchu myszy na ruch kursora na ekranie. Z tego powodu myszy o dużej rozdzielczości są chętnie używane przez grafików i graczy komputerowych.

12 Mysz – rozdzielczość Rozdzielczości dla typowego użytkowania:
800 dpi 1000 dpi 1200 dpi Rozdzielczości dla graczy: 1600 dpi 1800 dpi 2000 dpi Rozdzielczości dla "hardcorowych" graczy: 2500 dpi 3200 dpi 4000 dpi 5600 dpi

13 Trackball urządzenie wskazujące komputera lub innego urządzenia elektronicznego (np. telefonu), służy do interakcji użytkownika z systemem operacyjnym i programami. Jest to kulka umieszczana w niektórych klawiaturach pod najniższym rzędem klawiszy (może to też być osobne urządzenie).

14 Trackball Niekiedy nazywane nieformalnie i żartobliwie kotem (dla odróżnienia od myszki komputerowej). Wygląda jak mechaniczna mysz komputerowa odwrócona do góry kulką. Funkcjonalnie trackball jest identyczny z myszą komputerową. Spotykany najczęściej w komputerach przenośnych. Składa się z obudowy i kuli, której poruszenia są przekładane na ruch kursora na ekranie.

15 Trackball W chwili obecnej istnieją dwa mechanizmy przekładania ruchu na sygnały elektryczne: mechaniczno-optyczny − kulka porusza rolkami, na których zamocowane są elementy przesłaniające czujniki optyczne; optyczny − kulka pokryta jest wzorem, światło odbijane w różny sposób od elementów wzoru pada na czujnik optyczny; zmiany w oświetleniu czujnika przekładane są na ruch kursora.

16 TrackPoint manipulator, jedno z urządzeń wejściowych komputera; służy do interakcji użytkownika z systemem operacyjnym i programami.

17 TrackPoint Nazywany w zależności od producenta: TrackPoint (IBM, a później Lenovo), TrackStick (Dell), Pointstick (Hewlett- Packard Compaq), touchstick (Fujitsu Siemens Computers), FineTrack (Acer),  NX Point  (NEC),  VectorPad (Atari) lub AccuPoint (Toshiba). Funkcjonalnie trackpoint to mały dżojstik (w postaci niewielkiego gumowego kapturka), reagującego na siłę i kierunek nacisku, umieszczony w środkowej części klawiatury (okolice klawiszy G, H, B – pomiędzy nimi). Stosowany głównie w laptopach w zastępstwie touchpada. W przypadku trackpointa dwa lub trzy klawisze, odpowiadające przyciskom myszy, umieszczane są zaraz pod klawiszem spacji.

18 Touchpad urządzenie wskazujące, które można najczęściej spotykać w laptopach – zastępujące mysz. Zwykle zintegrowane jest z dwoma przyciskami odpowiadającymi funkcjonalności przyciskom myszy, a jego rozmiar rzadko przekracza powierzchnię 50 cm².

19 Touchpad Najczęściej spotykaną metodą działania touchpada jest wyczuwanie pojemności elektrycznej palca (dlatego nie reaguje on np. na ołówek ani dłoń w rękawiczce). Czujniki pojemności umieszczone są w osiach (poziomych i pionowych). Zmianę położenia palca odczytuje się jako przesunięcie punktu o określonej pojemności elektrycznej.

20 Touchpad Touchpady obrazują płaszczyznę względnie, czyli nie ma żadnego bezwzględnego odniesienia pomiędzy ekranem a touchpadem. Zamiast tego względne przesunięcie palca w określonym kierunku powoduje odpowiedni ruch kursora po ekranie.  Niektóre touchpady mają tzw. "gorące miejsca": fragmenty, przez które można wydawać komendy inne niż wskazywanie – np. w niektórych modelach przesunięcie palcem wzdłuż prawej krawędzi panelu powoduje ruch suwaka paska przewijania wzdłuż okna, a na dolnej krawędzi panelu – wszerz aktywnego okna.

21 Slidepad urządzenie komputerowe służące do sterowania kursorem na ekranie monitora wynalezione przez polskich inżynierów ze Szczecina. W odróżnieniu od podobnych rozwiązań, takich jak mysz komputerowa, umożliwia również sterowanie kursorem na ekranie laptopa, telefonu komórkowego, palmtopa i innych podobnych urządzeń.

22 Slidepad Slidepad ma większą dokładność wskazań kursora od myszy komputerowej z uwagi na większą rozdzielczość faktyczną. Ma także znacznie większą płynność oraz naturalność ruchu. Dużym ograniczeniem myszy komputerowej jest fakt, że położenie kursora wyznacza wektor przesunięcia jaki dokonujemy ręką - "Przyjęcie za podstawę określenia ruchu wektora przesunięcia powoduje, ze ruch kursora jest zawsze wielokątem, pomimo, iż użytkownik myszy kreśli po podłożu krzywe. Efekt ten jest widoczny przy wykonywaniu szybkich ruchów myszą".

23 Slidepad W Slidepadzie natomiast wewnętrzna podkładka manipulatora posiada dokładnie takie same proporcje, jak monitor komputera. Wychylenie urządzenia w dowolnym kierunku powoduje przesunięcie punktu ponad mini kamerą. W wyniku tego przesunięcia, zmienia się położenie punktu względem mini kamery. Obraz z kamery analizowany jest przez prosty program, który wylicza nowe współrzędne punktu. Dzięki wysyłaniu z urządzenia wskazującego do komputera współrzędnych położenia kursora ruch kursora zawsze odpowiada ruchowi wykonanemu ręka, a dzięki temu staje się on idealnie płynny.


Pobierz ppt "TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE"

Podobne prezentacje


Reklamy Google