Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Monopol pełny dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
2
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Monopol pełny wielość podmiotów po stronie popytu, jeden podmiot po stronie podaży produkt nie ma bliskich substytutów istnieją bariery: administracyjno-prawne, technologiczne i kapitałowe doskonała przejrzystość rynku dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
3
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Monopol pełny /1/ Producent monopolista jest jedynym producentem na rynku – dlatego krzywa popytu na produkty firmy jest równocześnie krzywą popytu rynkowego. utargi D = d ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
4
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
5
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
6
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
7
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
utarg całkowity = ilość x cena dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
8
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
9
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
10
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
11
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
12
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
13
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
14
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
15
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
16
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
17
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Monopol pełny /2/ Producent monopolista jest jedynym producentem na rynku – dlatego krzywa popytu na produkty firmy jest równocześnie krzywą popytu rynkowego. Utarg przeciętny /cena/ jest większy od utargu krańcowego; aby sprzedać kolejny produkt monopolista musi obniżyć cenę. utargi D = d Up Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
18
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Utarg przeciętny i utarg krańcowy utargi Up Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
19
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Koszty przeciętne i koszty krańcowe koszty Kk Kp ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
20
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Koszty oraz utargi przeciętne i krańcowe koszty / utargi Kk Kp Up Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
21
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Punkt równowagi monopolu – cena i ilość równowagi koszty / utargi Kk B p0 Kp A Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
22
Uc = ilość x cena = 0q0 x 0p0 = 0q0Bp0
Punkt równowagi monopolu - cd Uc = ilość x cena = 0q0 x 0p0 = 0q0Bp0 koszty / utargi Kk B p0 Kp A Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
23
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Punkt równowagi monopolu -cd koszty / utargi Kk B p0 Kp A k0 C Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
24
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Koszty całkowite Kc = ilość x Kp = 0q0 x 0k0 = 0q0Ck0 koszty / utargi Kk B p0 Kp A k0 C Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
25
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zysk całkowity 0 q0 B p0 = utarg całkowity(uc) 0 q0 C k0 = koszty całkowite (kc) koszty / utargi k0 C B p0 = zysk całkowity (zc) Kk B p0 Kp A k0 C Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
26
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Maksymalizacja zysku w monopolu koszty / utargi Kk Kp Uk>kk Uk<kk Up Q1 Qm Q2 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
27
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
28
Różnicowanie cen w monopolu
Doskonałe różnicowanie cen Niedoskonałe różnicowanie cen /segmentacja rynku/ dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
29
Doskonałe różnicowanie cen
- polega na sprzedawaniu każdej jednostki danego produktu czy usługi po możliwej do osiągnięcia cenie maksymalnej - krzywa utargu krańcowego pokrywa się zatem z krzywą popytu firmy /ponieważ każdy kupujący płaci swoją najwyższą cenę dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
30
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Punkt równowagi monopolu – cena i ilość równowagi koszty / utargi Kk p0 Kp Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
31
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Doskonałe różnicowanie cen /1/ koszty / utargi p.max Kk p.min Kp Up=Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
32
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Doskonałe różnicowanie cen /2/ koszty / utargi 0 q0 A p.max = utarg całkowity p.max Kk Kp A p.min k0 B Up = Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
33
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Doskonałe różnicowanie cen /3/ koszty / utargi p.max Kk A Kp p.min k0 B Up=Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
34
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Doskonałe różnicowanie cen /4/ koszty / utargi 0 q0 B k0 = koszty całkowite p.max Kk A p.min Kp k0 B Up = Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
35
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Doskonałe różnicowanie cen /5/ koszty / utargi 0 q0 A p.max = utarg całkowity 0 q0 B k0 = koszty całkowite p.max K0 B A p.max = zysk całkowity Kk A Kp p.min k0 B Up = Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
36
Niedoskonałe różnicowanie cen
wymaga spełnienia 2 warunków: 1/ monopolista musi mieć możliwość dzielenia rynków na segmenty, a popyty kupujących na nich muszą posiadać różne elastyczności cenowe 2/ monopol ma możliwość zapobiegania praktykom odsprzedawania produktu dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
37
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Segment B Rynek /A + B/ utargi utargi koszty up up kk uk uk ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
38
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Segment B Rynek /A + B/ utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
39
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Rynek /A + B/ Segment A Segment B utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
40
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Segment B Rynek /A + B/ utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
41
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Segment B Rynek /A + B/ utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk qA qB q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
42
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Rynek /A + B/ Segment B utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk qA qB q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
43
pA > pB oraz qA < qB
Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Rynek /A + B/ Segment A Segment B utargi utargi utargi pA pB qA qB q0 ilość ilość ilość pA > pB oraz qA < qB dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
44
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Komparatywna nieefektywność monopolu ABC - komparatywna nieefektywność koszty / utargi Kk B Pm Kp Pwk C A Up Qm Qkw Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
45
Nadwyżka konsumenta i producenta w wolnej konkurencji
cena S PAE – nadwyżka konsumenta PBE – nadwyżka producenta ABE – łączna nadwyżka (korzyść) P E popyt (D) podaż (S) D B ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
46
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Nadwyżka konsumenta i producenta w monopolu PmBC – nadwyżka konsumenta Monopol: C PmBAD – nadwyżka producenta koszty / utargi DABC –łączna nadwyżka (korzyść) Kk B Pm Kp A Up D Uk Qm ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
47
Nadwyżka konsumenta i producenta w monopolu i w wolnej konkurencji
PmBC – nadwyżka konsumenta Monopol: C PmBAD – nadwyżka producenta koszty / utargi Up = Uk DABC –łączna nadwyżka (korzyść) Kk B Pm Kp Pwk E A Wolna konkurencja: PwkCE – nadwyżka konsumenta D PwkED – nadwyżka producenta DEC – łączna nadwyżka (korzyść) Qm Qwk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
48
Nadwyżka konsumenta i producenta w monopolu i w wolnej konkurencji
Wolna konkurencja: DEC – łączna nadwyżka (korzyść) Monopol: C DABC –łączna nadwyżka (korzyść) koszty / utargi Społeczny koszt monopolu – ABE (spadek łącznej korzyści) Kk B Pm Pwk E Kp A Up = Uk D Qm Qwk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
49
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ingerencja rządu w rynek monopolu Kk koszty / utargi Pm B Kp C Pmax A Up Qmax Qm Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.