Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKlaudia Kulesza Został zmieniony 7 lat temu
1
Ochrona powietrza w świetle zadań Samorząd Województwa Podlaskiego
realizowanych przez Samorząd Województwa Podlaskiego dr inż. Lech Magrel – Departament Ochrony Środowiska Białystok, 15 lutego 2017 r.
2
w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
Ochrona powietrza w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska Ochrona powietrza polega na zapewnieniu jak najlepszej jego jakości, w szczególności przez: 1) zmniejszenie i utrzymanie poniżej poziomów dopuszczalnych substancji w powietrzu lub co najmniej na tych poziomach; 2) zmniejszanie i utrzymanie poniżej poziomów docelowych albo poziomów celów długoterminowych substancji w powietrzu lub co najmniej na tych poziomach. 2
3
w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
Ochrona powietrza w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska Poziom dopuszczalny substancji w powietrzu - jest to poziom substancji, który ma być osiągnięty w określonym terminie i który po tym terminie nie powinien być przekraczany; poziom dopuszczalny jest standardem jakości powietrza, Poziomy dopuszczalne są określone dla następujących substancji: benzen, dwutlenek azoty, tlenki azotu, dwutlenek siarki, ołów, pył zawieszony PM2,5 i PM10 oraz tlenek węgla. 3
4
w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
Ochrona powietrza w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska Poziom docelowy - jest to poziom substancji, który ma być osiągnięty w określonym czasie za pomocą ekonomicznie uzasadnionych działań technicznych i technologicznych; poziom ten ustala się w celu unikania, zapobiegania lub ograniczania szkodliwego wpływu danej substancji na zdrowie ludzi lub środowisko jako całość. Poziomy docelowe są określone dla następujących substancji: arsen, benzo(a)piren, kadm, nikiel, ozon, pył zawieszony PM2,5. 4
5
w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
Ochrona powietrza w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska Poziom celu długoterminowego - jest to poziom substancji, poniżej którego, zgodnie ze stanem współczesnej wiedzy, bezpośredni szkodliwy wpływ na zdrowie ludzi lub środowisko jako całość jest mało prawdopodobny; poziom ten ma być osiągnięty w długim okresie czasu, z wyjątkiem sytuacji, gdy nie może być osiągnięty za pomocą ekonomicznie uzasadnionych działań technicznych i technologicznych. Poziom celu długoterminowego określony jest dla ozonu. 5
6
w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
Ochrona powietrza w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska Oceny jakości powietrza dokonuje się w strefach. Strefę stanowi: 1) aglomeracja o liczbie mieszkańców większej niż 250 tysięcy; 2) miasto o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy; 3) pozostały obszar województwa, niewchodzący w skład miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy oraz aglomeracji. 6
7
w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
Ochrona powietrza w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska W województwie podlaskim są dwie strefy: Aglomeracja białostocka Strefa Podlaska 7
8
w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
Ochrona powietrza w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska Oceny jakości powietrza i obserwacji zmian dokonuje w ramach państwowego monitoringu środowiska Wojewódzki inspektor ochrony środowiska. 8
9
w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
Ochrona powietrza w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska Wojewódzki inspektor ochrony środowiska, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, dokonuje oceny poziomów substancji w powietrzu w danej strefie za rok poprzedni oraz odrębnie dla każdej substancji dokonuje klasyfikacji stref. 9
10
10 Lokalizacja stacji pomiarowych w woj. podlaskim
1 - Stacja w Białymstoku, ul. Waszyngtona Stacja w Białymstoku, ul. Warszawska 75A 3 - Stacja w Białymstoku, ul. 27 Lipca Stacja w Borsukowiźnie, gm. Krynki 5 - Stacja w Łomży, ul. Sikorskiego 48/ Stacja w Suwałkach, ul. Pułaskiego 73 Stacja w Białymstoku, ul. Waszyngtona 16 Stacja w Łomży, ul. Sikorskiego 48/94 10
11
w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
Ochrona powietrza w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska W przypadku stwierdzenia w strefie przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego danej substancji zarząd województwa opracowuje projekt Programu ochrony powietrza - art. 91 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska 11
12
w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
Ochrona powietrza w świetle ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska Projekt uchwały w sprawie programu ochrony powietrza zarząd województwa przedstawia do zaopiniowania właściwym wójtom, burmistrzom lub prezydentom miast i starostom oraz przedkłada do konsultacji społecznych. Sejmik województwa w drodze uchwały przyjmuje Program ochrony powietrza, który stanowi prawo miejscowe. 12
13
Programy ochrony powietrza opracowane dla woj. podlaskim
Aktualnie w województwie podlaskim obowiązują programy ochrony powietrza: 1. „Program ochrony powietrza dla strefy aglomeracja białostocka” (wraz z planem działań krótkoterminowych) - uchwała Sejmiku Województwa Podlaskiego Nr XXXIV/415/13 z dnia 20 grudnia 2013 r., 2. „Program ochrony powietrza dla strefy podlaskiej” (wraz z planem działań krótkoterminowych) - uchwała Sejmiku Województwa Podlaskiego Nr XXXIV/415/13 z dnia 20 grudnia 2013 r., 13
14
Programy ochrony powietrza opracowane dla woj. podlaskim
Program ochrony powietrza dla strefy aglomeracja białostocka opracowano ze względu na przekroczenia poziomów dopuszczalnych w 2011 i 2012 pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 oraz poziomu docelowego benzo(a)pirenu 14
15
Programy ochrony powietrza opracowane dla woj. podlaskim
Program ochrony powietrza dla strefy podlaskiej opracowano ze względu na przekroczenia poziomu dopuszczalnego w roku 2012 pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 15
16
Programy ochrony powietrza opracowane dla woj. podlaskim
W 2016 r. Program ochrony powietrza dla strefy podlaskiej został zaktualizowany uchwałą Sejmiku Województwa Podlaskiego Nr XXIX/261/16 z dnia 24 października 2016 r., ze względu na przekroczenie w 2014 r. poziomu docelowego benzo(a)pirenu. 16
17
17 Program ochrony powietrza w woj. podlaskim
Źródła emisji pyłu zawieszonego PM2,5 Udział procentowy emisji pyłu zawieszonego PM2,5 w aglomeracji białostockiej Udział procentowy emisji pyłu zawieszonego PM2,5 w strefie podlaskiej 17
18
18 Program ochrony powietrza w woj. podlaskim
Źródła emisji benzo(a)pirenu Udział procentowy emisji benzo(a)pirenu w aglomeracji białostockiej Udział procentowy emisji benzo(a)pirenu w strefie podlaskiej 18
19
19 Program ochrony powietrza w województwie podlaskim
obszary przekroczeń pyłu zawieszonego PM2,5 Na terenie strefy występują cztery obszary przekroczeń obejmujące m.in. osiedla z przewagą zabudowy jednorodzinnej: Jaroszówka, Wygoda, Pieczurki, Skorupy, Mickiewicza, Dojlidy, Nowe Miasto, Starosielce. 19
20
20 Program ochrony powietrza w województwie podlaskim
obszary przekroczeń pyłu zawieszonego PM2,5 Na terenie strefy przekroczenia wystąpiły w miastach: Łomża, Suwałki, Augustów, Hajnówka, Bielsk Podlaski . 20
21
21 Program ochrony powietrza w województwie podlaskim
obszary przekroczeń pyłu zawieszonego PM2,5 Na terenie strefy przekroczenia wystąpiły we wszystkich miastach powiatowych województwa. 21
22
Program ochrony powietrza w woj. podlaskim
Działania naprawcze Działania naprawcze są to działania mające wpływ na obniżenie emisji pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 oraz B(a)P, będące przykładem dobrej praktyki w zagospodarowaniu przestrzennym, działalności gospodarczej oraz życiu codziennym społeczeństwa, które w miarę możliwości technicznych i ekonomicznych powinny być wdrażane do codziennego życia 22
23
Program ochrony powietrza w woj. podlaskim
Działania naprawcze W zakresie ograniczania emisji powierzchniowej (emisji komunalno – bytowej ): rozbudowa centralnych systemów zaopatrywania w energię cieplną , zmiana paliwa na inne o mniejszej zawartości popiołu lub zastosowanie energii elektrycznej lub źródeł energii odnawialnej, zmniejszanie zapotrzebowania na energię cieplną poprzez ograniczanie strat ciepła – termomodernizacja budynków, 23
24
Program ochrony powietrza w woj. podlaskim
Działania naprawcze W zakresie ograniczania emisji liniowej (komunikacyjnej): - zintegrowane planowanie rozwoju systemu transportu w mieście, - zintegrowany system kierowania ruchem ulicznym, - wyprowadzenie ruchu tranzytowego z ominięciem miasta lub jego części centralnych, - tworzenie stref z zakazem ruchu samochodów, - rozwój i zwiększanie efektywności systemu transportu publicznego, 24
25
Program ochrony powietrza w woj. podlaskim
Działania naprawcze W zakresie ograniczania emisji liniowej (komunikacyjnej): organizacja systemu parkingów na obrzeżach miasta łącznie z systemem taniego transportu zbiorowego do centrum miasta (system Park & Ride), tworzenie systemu ścieżek rowerowych, wprowadzanie nowych niskoemisyjnych paliw i technologii, szczególnie w systemie transportu publicznego i służb miejskich, intensyfikacja okresowego czyszczenia ulic (szczególnie w okresach bezdeszczowych), 25
26
Program ochrony powietrza w woj. podlaskim
Działania naprawcze W zakresie edukacji ekologicznej: kształtowanie właściwych zachowań społecznych poprzez propagowanie konieczności oszczędzania energii cieplnej i elektrycznej oraz uświadamianie o szkodliwości spalania paliw niskiej jakości, uświadamianie społeczeństwa o korzyściach płynących z użytkowania sieci cieplnej, termomodernizacji i innych działań związanych z ograniczeniem emisji niskiej, promocja niskoemisyjnych źródeł ciepła, wspieranie przedsięwzięć propagujących model konsumpcji zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym w zakresie ochrony powietrza. 26
27
Program ochrony powietrza w woj. podlaskim
Działania naprawcze W zakresie edukacji ekologicznej: kształtowanie właściwych zachowań społecznych poprzez propagowanie konieczności oszczędzania energii cieplnej i elektrycznej oraz uświadamianie o szkodliwości spalania paliw niskiej jakości, uświadamianie społeczeństwa o korzyściach płynących z użytkowania sieci cieplnej, termomodernizacji i innych działań związanych z ograniczeniem emisji niskiej, promocja niskoemisyjnych źródeł ciepła, wspieranie przedsięwzięć propagujących model konsumpcji zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym w zakresie ochrony powietrza. 27
28
Program ochrony powietrza w woj. podlaskim
Działania naprawcze Ograniczanie emisji ze źródeł punktowych : ograniczenie wielkości emisji pyłu zawieszonego PM10, PM2,5 i B(a)P poprzez optymalne sterowanie procesem spalania i podnoszenie sprawności procesu produkcji energii, stosowanie technik gwarantujących zmniejszenie emisji substancji do powietrza, stosowanie technik odpylania, odsiarczania i odazotowania spalin, zmniejszenie strat przesyłu energii, 28
29
Program ochrony powietrza w woj. podlaskim
Działania naprawcze W zakresie planowania przestrzennego: uwzględnianie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego sposobów zabudowy i zagospodarowania terenu umożliwiających ograniczenie emisji pyłu zawieszonego PM10, PM2,5. 29
30
Program ochrony powietrza w woj. podlaskim
Działania naprawcze W zakresie planowania przestrzennego: wprowadzanie zieleni ochronnej i urządzonej oraz niekubaturowe zagospodarowanie przestrzeni publicznych miasta (place, skwery), zachowanie istniejących terenów zieleni i wolnych od zabudowy celem lepszego przewietrzania miasta, ustalanie sposobu zaopatrzenia w ciepło z zakazem używania paliw stałych w indywidualnych stałych źródłach ciepła w nowoplanowanej zabudowie, preferowanie podłączania nowych obiektów do sieci ciepłowniczej w rejonach objętych centralnym systemem ciepłowniczym, 30
31
Program ochrony powietrza w woj. podlaskim
Działania naprawcze W zakresie planowania przestrzennego: modernizacja układu komunikacyjnego (przeniesienia ruchu poza ścisłe centrum miasta), wprowadzenie stref zamkniętych dla ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta, zapewnienie obsługi transportem zbiorowym na etapie tworzenia planów miejscowych i wydawania decyzji o warunkach zabudowy, stosowanie wzdłuż ciągów komunikacyjnych pasów zieleni izolacyjnej, stosowanie ekranów akustycznych pochłaniających typu "zielona ściana" zamiast najczęściej stosowanych ekranów odbijających. 31
32
32 Program ochrony powietrza w woj. podlaskim
Realizacja programu – monitoring działań Wójt, burmistrz, prezydent miasta corocznie przedkłada zarządowi województwa sprawozdanie z wykonanych działań naprawczych. Zarząd województwa co 3 lata przekazuje ministrowi właściwemu do spraw środowiska sprawozdanie z realizacji programów ochrony powierza – art. 94 ust. 2a ustawy Prawo ochrony środowiska 32
33
33 Zadania przewidziane do realizacji
w Programie ochrony powietrza dla aglomeracji białostockiej Obniżenie emisji z ogrzewania indywidualnego Modernizacja i remonty dróg Czyszczenie ulic Rozwój zintegrowanego systemu kierowania ruchem ulicznym Rozbudowa i podłączanie do sieci cieplnej Rozwój i modernizacja systemu transportu publicznego Rozwój systemu ścieżek rowerowych i infrastruktury rowerowej Edukacja ekologiczna Zwiększanie udziału zieleni w przestrzeni miasta Zapisy w planach zagospodarowania przestrzennego Budowa obwodnicy miejskiej 33
34
Program ochrony powietrza dla aglomeracji białostockiej
Realizacja programu Obniżenie emisji z ogrzewania indywidualnego W dniu 29 lutego 2016 r. Rada Miasta Białystok podjęła uchwałę Nr XIX/273/16 w sprawie przyjęcia „Programu Ograniczania Niskiej Emisji dla Miasta Białegostoku” (Dz. Urz. Woj. Podl. poz. 1204), w której określono kryteria i zasady udzielania dotacji celowych na zadania służące ochronie powietrza. 34
35
Program ochrony powietrza dla aglomeracji białostockiej
Realizacja programu Obniżenie emisji z ogrzewania indywidualnego W ramach Programu przyznano dotacji, w tym 24 dotacje na kotły gazowe, 1 dotację na pompę ciepła oraz 5 dotacji na kolektory słoneczne. Wysokość przyznawanych dotacji wynosiła do 90 % poniesionych kosztów kwalifikowanych, do kwoty zł. W wyniku działania uzyskano redukcję emisji pyłu PM10 o ok. 1 Mg/rok. 35
36
Program ochrony powietrza dla aglomeracji białostockiej
Realizacja programu Rozbudowa i podłączanie do sieci cieplnej - w latach podłączono do sieci miejskiej 2700 m2 powierzchni mieszkalnych, przez co zlikwidowano 5 kotłowni lokalnych. W wyniku działania uzyskano redukcję emisji PM10 o ok. 3 Mg/rok. 36
37
Program ochrony powietrza dla aglomeracji białostockiej
Realizacja programu Zwiększanie udziału zieleni w przestrzeni miasta - w latach dokonano nasadzeń szt. drzew i krzewów. 37
38
Program ochrony powietrza dla aglomeracji białostockiej
Realizacja programu Rozwój systemu ścieżek rowerowych i infrastruktury rowerowej W latach wybudowano 21,6 km ścieżek rowerowych. Uruchomiono System BiKeR. System w 2016 r. posiadał na terenie miasta łącznie 45 stacji, 450 rowerów. 38
39
39 Zadania przewidziane do realizacji
w Programie ochrony powietrza dla strefy podlaskiej Obniżenie emisji z ogrzewania indywidualnego (Łomża) Modernizacja i remonty dróg (cała strefa) Czyszczenie ulic (Łomża, Hajnówka, Bielsk Podlaski, Augustów) Modernizacja systemu transportu publicznego (miasta powiatowe strefy) Rozwój systemu ścieżek rowerowych i infrastruktury rowerowej (cała strefa) Edukacja ekologiczna (cała strefa) Zwiększanie udziału zieleni w przestrzeni miast (cała strefa) Zapisy w planach zagospodarowania przestrzennego (cała strefa) Wzrost efektywności energetycznej gmin (całą strefa) Budowa obwodnicy Łomży Obniżenie emisji z ogrzewania indywidualnego (Suwałki) Budowa obwodnicy Suwałk 39
40
Program ochrony powietrza dla strefy podlaskiej
Realizacja programu W 2015 r. Rada Miejska w Łomży uchwałą nr 115/XVII/2015 z dnia 28 października 2015 r. przyjęła „Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Łomży”. 40
41
Program ochrony powietrza dla strefy podlaskiej
Realizacja programu W 2015 r. Rada Miejska w Suwałkach uchwałą nr XIII/152/2015 z dnia 25 listopada 2015 r. przyjęła program „Ograniczania niskiej emisji na terenie Gminy Miasta Suwałki” i zasady udzielania dotacji w ramach programu. 41
42
Program ochrony powietrza dla strefy podlaskiej
Realizacja programu Plany gospodarki niskoemisyjnej opracowały również gminy, m.in. : Czarna Białostocka – BOF (Białostocki Obszar Funkcjonalny), Dobrzyniewo Duże - BOF, Juchnowiec Kościelny – BOF, Turośń Kościelna – BOF, Wasilków - BOF, Zabłudów – BOF, Łapy – BOF, Krynki, Grajewo, Krasnopol, Puńsk, Sejny, Białowieża, Lipsk, Augustów, Grajewo, Choroszcz - BOF, Supraśl - BOF, Bielsk Podlaski, Siemiatycze. - Gmina Korycin, Kolno, Wizna, Jasionówka, Zambrów, Zbójna, Nowe Piekuty, Czyżew, Boćki, Perlejewo, Nurzec-Stacja, Krypno. 42
43
Program ochrony powietrza w woj. podlaskim – Finansowanie zadań
Warunkiem dofinansowanie projektów „Niskoemisyjnych” (Energetyka oparta na OZE, Wspieranie rozproszonych, odnawialnych źródeł energii, Podnoszenie efektywności energetycznej, System zielonych inwestycji „Green Investment Scheme”) ze środków POIiŚ, RPO WP, NFOŚiGW oraz WFOŚiGW jest spójność z wojewódzkimi Programami Ochrony Powietrza. 43
44
Plany działań krótkoterminowych
Zgodnie z art. 91 ust. 3a. ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska integralną część Programów ochrony powietrza stanowią Plany działań krótkoterminowych. Zgodnie z art. 92 ust. 1d ustawy Prawo ochrony środowiska w przypadku ryzyka wystąpienia w danej strefie przekroczenia poziomu alarmowego, dopuszczalnego lub docelowego substancji w powietrzu wojewódzki zespół zarządzania kryzysowego informuje właściwe organy o konieczności podjęcia działań określonych planem działań krótkoterminowych. 44
45
Plany działań krótkoterminowych
System informowania społeczeństwa opiera się na czterech poziomach alertów według następujących kryteriów: Poziom I – wystąpiło ryzyko przekroczenia poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM10 lub pyłu zawieszonego PM2,5 lub poziomu docelowego B(a)P; Poziom II – wystąpiło przekroczenie poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM10 lub pyłu zawieszonego PM2,5 lub poziomu docelowego B(a)P; Poziom III – wystąpiło przekroczenie poziomu informowania określonego dla pyłu zawieszonego PM10; Poziom IV – wystąpiło przekroczenie poziomu alarmowego pyłu zawieszonego PM10. 45
46
46 Plany działań krótkoterminowych DZIAŁANIA INFORMACYJNE Działanie
Sposób działania Wykonawca (podmiot realizujący zadanie) Informacja o wystąpieniu: ryzyka przekroczenia, przekroczenia, poziomu dopuszczalnego/docelowego poziomu informowania, poziomu alarmowego Informacje na stronie internetowej o wystąpieniu przekroczenia odpowiednich poziomów, Data wystąpienia, Miejsce wystąpienia, Przewidywana długość trwania, Zalecenia dla ludności, Informacja o stopniu narażenia Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego Zalecenia (dotyczy alertu poziomu III i IV): pozostania w domu, unikania obszarów występowania wysokich stężeń pyłu, ograniczenia wysiłku fizycznego na otwartej przestrzenia, ograniczenia wietrzenia mieszkań Informacje dla osób starszych, dzieci i osób z chorobami układu oddechowego Podmioty ochrony zdrowia, media lokalne W przypadku wystąpienia alertu poziomu III - ograniczenie przebywania dzieci na otwartej przestrzeni. W przypadku wystąpienia alertu poziomu IV zakaz przebywania dzieci na otwartej przestrzeni, w obszarze przekroczeń Informowanie dyrektorów jednostek oświatowych (szkół, przedszkoli i żłobków) oraz opiekuńczych Dyrektorzy jednostek oświatowych i opiekuńczych, media lokalne Wzmożenie czujności służb ratowniczych (pogotowia ratunkowego, oddziałów ratunkowych) szczególnie w przypadku wystąpienia poziomu przekroczenia alarmowego Informowanie dyrektorów szpitali i przychodni podstawowej opieki zdrowotnej o możliwości wystąpienia większej ilości przypadków nagłych chorób górnych dróg oddechowych oraz niewydolności krążenia Dyrektorzy szpitali i przychodni, Podmioty ochrony zdrowia, 46
47
47 Plany działań krótkoterminowych
Kierunki i zakres działań krótkoterminowych Działanie Sposób działania POZIOM I (wystąpienie ryzyka przekroczenia poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM10, pyłu zawieszonego PM2,5 lub wystąpienie ryzyka przekroczenia poziomu docelowego B(a)P) Korzystanie z komunikacji miejskiej zamiast komunikacji indywidualnej Zalecenie dla ludności w celu ograniczenia natężenia ruchu samochodowego Korzystanie z alternatywnych sposobów przemieszczania się na krótkich odcinkach (rower, pieszo) Ograniczenie pylenia wtórnego z ulic Jednorazowe zmycie ulic na mokro, po ogłoszeniu alertu, w potencjalnym obszarze przekroczeń Ograniczenie używania spalinowego sprzętu ogrodniczego Zalecenie, należy realizować w okresie wiosennym i jesiennym, szczególnie w obszarze przekroczeń Ograniczenie palenia w kominkach Zalecenie dla ludności 47
48
48 Plany działań krótkoterminowych
Kierunki i zakres działań krótkoterminowych Działanie Sposób działania POZIOM IV (przekroczenie poziomu alarmowego pyłu zawieszonego PM10) Korzystanie z komunikacji miejskiej zamiast komunikacji indywidualnej Wprowadzenie bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską dla posiadaczy samochodów osobowych, w dniach alertowych Zakaz wjazdu samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t, do miasta Ustanowienie czasowego zakazu wjazdu do miasta Ograniczenie pylenia wtórnego z ulic Jednorazowe zmycie ulic na mokro, po ogłoszeniu alertu, w obszarze przekroczeń Zakaz używania spalinowego sprzętu ogrodniczego Okres wiosenny i jesienny Ograniczenie palenia w kominkach Nie dotyczy, gdy jest to jedyne źródło ciepła Czasowe zawieszenie robót budowlanych uciążliwych ze względu na jakość powietrza Nasilenie kontroli w tym zakresie Nakaz zraszania pryzm materiałów sypkich w celu wyeliminowania pylenia 48
49
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 49
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.