Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Psychologia w zarządzaniu
seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017 Wtorek tydzień parzysty
2
Warunki zaliczenia Przygotowanie i zrealizowanie tematu na zajęciach (40 pkt.) Aktywność na zajęciach (20 pkt.) Kolokwium zaliczeniowe (40 pkt.) Próg zaliczenia – 60 pkt. (minimum 25 pkt. Kolokwium + minimum 25 pkt. - opracowanie tematu + 10 pkt. – aktywność) Regulaminowa obecność (1 nieobecność dopuszczalna). Każda następna (minus 5 pkt.)
3
Kryteria oceny przygotowania i zrealizowania tematu:
Dobór literatury (5 pkt) Wyczerpujące przedstawienie tematu (10 pkt.) Przygotowanie i aktywność prowadzących w trakcie wystąpienia (10 pkt.) Aktywizacja studentów i ćwiczenia dla studentów (10 pkt.) Oryginalność i atrakcyjność wystąpienia (5 pkt.)
4
TEMATYKA ZAJĘĆ / wtorek tp
DATA TEMATYKA OSOBY PROWADZĄCE 4.10 Zajęcia organizacyjne 18.10 Reguły wpływu a praktyka zarządzania (wzajemność, lubienie i sympatia, zaangażowanie i konsekwencja) 15.11 Reguły wpływu społecznego a praktyka zarządzania (niedostępność, autorytet, społeczny dowód słuszności) 29.11 Typy osobowości a efektywność pracy zespołów 13.12 Postawy wobec pracy i organizacji 10.01 Konflikt pracy i życia osobistego 24.01 Problemy związane z pracą: wypalenie zawodowe, pracoholizm 31.01 KOLOKWIUM
5
Wskazówki dotyczące przygotowania referatów
Wszystkie grupy zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat mechanizmów wpływu społecznego Konkretna grupa zajmuje się szczegółowo wybranymi mechanizmami i przygotowuje prezentację zawierającą następujące elementy: 1. Podstawowe zasady funkcjonowania reguły – spojrzenie ogólne 2. Kontekst małej grupy a. mocne strony stosowania takiej reguły w kierowaniu grupą b. „ciemne strony” stosowania takiej reguły dla funkcjonowania grup c. rozbudowany przykład (przykłady) zastosowania reguły w kierowaniu małą grupą 3. To samo w kontekście organizacji (struktury większej niż grupa) 4. Struktura prezentacji a. ogólny opis reguły (krótko) b. kontekst małej grupy c. kontekst organizacji d. zaangażowanie osób uczestniczących poprzez różnego rodzaju materiał i/lub ćwiczenia: zadania, kwestionariusze, dyskusja e. podsumowanie, dyskusja, wątpliwości, uzupełnienia
6
Typy osobowości a efektywna praca w zespole
Należy szczegółowo opracować informacje na temat 5 charakterystyk osobowości OCEAN a także zasad funkcjonowania grupy pod kątem osobowości członków. Prezentacja powinna zawierać następujące elementy: 1. Czym jest osobowość; streszczenie 5 wymiarów osobowości 2. Dynamika funkcjonowania grupy a. mocne strony danej cechy b. słabe strony danej cechy c. przykłady zachowania osób u których dominuje konkretna cecha d. wpływ osób o określonych charakterystykach na funkcjonowanie grupy e. typy osobowości a efektywność zespołów w organizacji 4. Struktura prezentacji i referowania a. ogólny opis b. kontekst małej grupy c. kontekst organizacji d. zaangażowanie studentów: zadania, kwestionariusze, dyskusja d. podsumowanie e. dyskusja, wątpliwości, uzupełnienia
7
Zasady opracowania tematów
Referujemy zgodnie i ściśle z opracowanym tematem Należy podać źródła wykorzystane do przygotowania tematu Materiały źródłowe to podręczniki, książki naukowe dotyczące tematyki bądź artykuły naukowe; Nie należy wykraczać poza zadaną tematykę np. stres w pracy powiązany jest z wypaleniem zawodowym: są to dwa odrębne zajęcia
8
Kolokwium Kolokwium może zawierać zarówno pytania zamknięte jak i otwarte Pytania dotyczyć będą prezentowanych przez uczestników zagadnień, zatem… w trakcie zajęć warto dopytać się referujących o szczegóły, by przekonać się, czy materiał jest rzeczywiście poprawnie rozumiany
9
Po odbyciu kursu student powinien
mieć pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów wpływających na funkcjonowanie człowieka w organizacji znać zasady przeciwdziałania negatywnym zjawiskom indywidualnym i społecznym w organizacji. umieć identyfikować czynniki sprzyjające skuteczności indywidualnych i zespołowych zachowań w organizacji mieć świadomość konieczności samodzielnej, krytycznej oceny zakresu i poziomu swojej wiedzy w zakresie nauk o organizacji i zarządzaniu, jak i w wymiarze interdyscyplinarnym. być przygotowanym do samodzielnego poszukiwania obszarów wiedzy do uzupełnienia i umiejętności do doskonalenia potrafić przekazywać własne poglądy a także stanąć w ich obronie być przygotowanym do przekonywania i negocjowania w imię osiągania wspólnych celów
10
Literatura Psychologia pracy i zarządzania, J.F. Terelak (2005), Difin, Warszawa Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, D. Schultz, S. Schultz (2011), PWN, Warszawa Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, A. Jachnis (2008), Difin, Warszawa, Psychologia przywództwa, H. Levinson, Harvard Business School Press, (2007), Helion, Warszawa Potencjał ludzki w organizacji, M. Adamiec (2011), Difin, Warszawa, Kapitał ludzki w organizacji, G. Łukasiewicz (2009), PWN, Warszawa Kierowanie zespołem pracowniczym, B. Kożusznik (2005), PWE, Warszawa Satysfakcja z pracy w zawodach z misją społeczną, B. Bajcar, A. Borkowska, A. Czerw, A. Gąsiorowska (2011), GWP, Gdańsk Pełna partycypacja w zarządzaniu, P. Prokopowicz, R. Stocki, G. Żmuda (2008), Wolters-Kluwer, Warszawa Biznes i moralność, J. Jackson (1999), PWN, Warszawa Patologie w środowisku pracy, S. Kozak (2009), Difin, Warszawa Pracoholizm. Perspektywa poznawcza, K. Wojdyło (2010), Difin, Warszawa Prawda o wypaleniu zawodowym, C. Maslach, M. P. Leiter, H. Sęk (2011), PWN, Warszawa
11
Literatura Pokonać wypalenie zawodowe, M. P. Leiter, C. Maslach (2010) Wolters-Kluwer, Warszawa Clutterbuck, D. ,(2005) Równowaga między życiem zawodowym a osobistym. Kraków: Oficyna Ekonomiczna Cakrt, M., (2006) Kto jest kim. Typy osobowości dla menedżerów. Gliwice: Helion Hornowska, E. , Paluchowski W. J., (2007) Praca – skrywana obsesja. Wyniki badań nad zjawiskiem pracoholizmu. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe Jachnis, A. (2008) Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia. Warszawa: Difin Maslach, Ch., Letter, M. P., (2011) Prawda o wypaleniu zawodowym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cialdini, (2007). Sposoby oddziaływania na ludzi. Gdańsk: GWP Makin, P., Cooper, C., Cox, C., (2000) Organizacje a kontrakt psychologiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Czerw, A. (2013). Co ludzie myślą o pracy. Konstrukcja metody diagnozującej postawy wobec pracy. Psychologia Społeczna, 8(2)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.