Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRościsława Pajdak Został zmieniony 10 lat temu
1
ZADANIA I ROLA WYCHOWAWCY KLASY W PROFILAKTYCE AGRESYWNYCH ZACHOWAŃ UCZNIÓW GIMNAZJUM
2
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
AGRESJA – to wszelkie działanie (fizyczne, werbalne, niewerbalne), którego celem jest wyrządzenie krzywdy fizycznej, psychicznej – rzeczywistej lub symbolicznej – jakiejś osobie lub czemuś co ją zastępuje.
3
Rodzaje agresji Agresja werbalna – groźby, straszenie, obrażanie, przezywanie, wyśmiewanie... . Agresja fizyczna – agresja naruszająca czyjąś cielesność lub własność. Przybiera najczęściej formę bezpośrednią, czyli taką, kiedy dochodzi do fizycznego kontaktu agresora z ofiarą, np. w postaci bicia, kopania, plucia, popychania, zadawania ran, wymuszania pieniędzy itp. Agresja niewerbalna – intryga, plotki, mobing ... .
4
Teorie agresji: teoria instynktu – agresję mamy w genach,
teoria społecznego uczenia się – powielamy postępowanie osób dla nas ważnych we wczesnym okresie rozwoju, teoria frustracji – agresja jest efektem nagromadzenia negatywnych emocji wynikających z niezaspokojenia tzw. potrzeb osiowych.
5
Czynniki wzmacniające tendencje zachowań agresywnych
GRUPA RÓWIEŚNICZA Czynniki wzmacniające tendencje zachowań agresywnych MEDIA SZKOŁA RODZINA UCZEŃ
6
Istota działań wychowawczych
Osiągnięcie dojrzałości w czterech sferach: fizycznej, psychicznej społecznej duchowej Rolą wychowawcy jest tworzenie warunków do rozwoju wychowanka.
7
Komunikowanie się werbalne niewerbalne (mowa ciała)
8
Komunikowanie się Znaczenie komunikatu odbieramy:
w 7% przez znaczenie słów, w 38% przez głos, w 55% przez mowę ciała.
9
Bariery komunikacyjne
Zdania, w których kogoś osądzamy, krytykujemy, orzekamy. Dobre rady (niech pani zabroni). Zdania, w których decydowanie za kogoś, nadmiernie wypytujemy.
10
Schemat komunikatu Komunikat „ja”. Płaszczyzna rzeczowa.
Komunikat wspierający.
11
Jak przeciwdziałać agresji?
Najważniejsze reagować. Udzielamy sobie pomocy nawzajem. Reagujemy podkreślając troskę o ucznia. Wysyłamy wyraźne komunikaty „chcę wam pomóc” – wobec ofiar, zaś wobec agresora „nie zgadzam się na twoje postępowanie”. Rozmawiamy ze sprawcami. Organizujemy spotkania: ofiara – sprawca – rodzice. Współpracujemy z poradniami i ośrodkami psychologicznymi.
12
Jak przeciwdziałać agresji?
Metoda OWPS postępowania w sytuacjach konfliktowych. Opisz sytuację. Wyraź uczucie. Podaj oczekiwaną zmianę. Sformułuj konsekwencje: realne, dotkliwe.
13
Zasady postępowania wobec sprawców:
cykl rozmów indywidualna odpowiedzialność hierarchia rozmów monitorowanie zachowania ucznia nagradzanie i karanie hierarchia konsekwencji
14
Koniec
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.